Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dopravní podnik hl. m. Prahy připravuje pořízení elektrobusů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) naváže na pozitivní výsledky testovacího provozu elektrobusu SOR EBN 11 flotilou čtrnácti elektřinou poháněných autobusů.

V rámci dlouhodobé strategie snižování emisí autobusové dopravy testuje DPP v reálném provozu s cestujícími již rok a půl elektrobus SOR EBN 11. Nízkopodlažní vozid1o s celkovou délkou jedenáct metrů, kapacitou 93 cestujících a maximální rychlostí 80 km/h je vybaven elektromotorem o výkonu 120 kW, jemuž potřebnou energii poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 172 kWh.

Nabíjení probíhá během provozních přestávek v obratišti Želivského prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované troleje.

Elektrobus je nasazován na běžné výkony na linkách 163 a 213 a celkový kilometrický proběh od zahájení provozu činí již téměř 100 tisíc km. Vzhledem k elektrickému topení i klimatizaci je provoz elektrobusu lokálně zcela bezemisní.

Díky využití příznivých cen trakční elektrické energie, kterou DPP nakupuje pro metro a tramvaje, ale také díky již vybudované tramvajové napájecí infrastruktuře, je i ekonomická bilance tohoto projektu velmi dobrá.

DPP uvádí, že i v mezinárodním měřítku se jedná o jeden z nejúspěšnějších evropských elektrobusových projektů. Jan Šurovský, technický ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy, k tomu uvedl, že zkušenosti z předchozích elektrobusových projektů umožňují DPP připravit zatím nejrozsáhlejší podobný projekt v rámci pražské MHD a přiblížit se tak její úplné elektrifikaci.

Na základě pozitivních výsledků dlouhodobého testování připravuje DPP plnohodnotnou elektrifikaci autobusové linky 207, která spojuje Žižkov s centrální oblastí města. Jedná se o jedinou páteřní autobusovou linku, která vstupuje do nejužšího centra Prahy.

Pro tuto linku předpokládá DPP pořízení 14 elektrobusů s parametry odpovídajícími konvenčním dvanáctimetrovým autobusům. K dobíjení jejich baterií budou opět prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače a troleje využity tramvajové napájecí sítě.

Denní nabíjení bude situováno do obratiště Ohrada. Pro noční nabíjení a balancování baterií je vybrána garáž Vršovice, v jejímž objektu se přímo nachází tramvajová (resp. bývalá trolejbusová) měnírna.

Vzhledem k nutnosti zajištění potřebné nabíjecí infrastruktury a také vypsání výběrového řízení na dodávku elektrobusů, předpokládá DPP zahájení provozu těchto elektrobusů v září 2018.

V mezidobí předpokládá DPP zahájení dalšího výzkumného a testovacího projektu, jímž má být elektrobus s dynamickým dobíjením.

Zejména pro páteřní linky obsluhované kloubovými autobusy s vysokým denním kilometrickým proběhem a často také s velkým převýšením může být nabíjení pouze na garáži a v obratištích limitující, a to z technického hlediska i z hlediska ekonomické produktivity.

Cílem nového projektu je nalézt a prakticky ověřit možnosti nabíjení také během jízdy, aby pozitivní efekty lokálně bezemisní dopravy bylo možné využít na nejdůležitějších a nejvíce vytížených autobusových linkách pražské MHD.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - pallas
12. 2. 2017 20:59
Kto v tom SOR-e robí dizajn?
Keď pozerám na to predné čelo, tak asi študenti, alebo že by nejaká korešpondenčná súťaž?
Avatar - pumpkin
10. 2. 2017 13:06
SORry jako!
Kupovať SOR na baterky má tú výhodu, že nebude treba meniť akumlátory, pretože tie majú aj tak dlhšiu životnosť, než samotný bus. Je to smiešne, je to smutné, ale žiaľ je to tak.
Avatar - Bazalt
10. 2. 2017 12:43
Elektro autobusy v raze
Jen tak dál.
Je potřeba dostat emise a hluk z měst.
Akorát by to chtělo nějak vyřešit naší "ekologickou" elektřinu z tepelných elektráren. Množství uhlí spáleného na výrobu elektřiny potřebné k jednomu cyklu nabitá je šílené. Nechce se mi to teď hledat.
10. 2. 2017 11:58
Re: A ekomásla chrčí !!! Akorát....
a proc by se jako meli budovat dalsi ohyzdne troleje v ulicich kvuli dalsim trolejbusum a tramvajim (tam navic i koleje, kolejova doprava v centru je to nejblbejsi co se da postavit, kolejova doprava funguje nejlip tam kde nekrizi dopravu silnicni)? navic trolejbusy a tramvaje funguji jen tam kde maji natazene draty, a vyhodou baterkovych busu je prave to ze muzou jet i jinam nez tam kde maj natazeny draty, tedy mnohem snaze se resi kuprikladu objizdne trasy, at us z jakehokoliv duvodu, staci se obcas podivat treba do Jecne ulice kde tak 1-2x do mesice stoji kolona tramvaji v obou smerech protoze nekde na trase je porucha