Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Letadla už Hondě nestačí. Úspěšně otestovala znovupoužitelnou raketu

Znovupoužitelná raketa od Hondy
Znovupoužitelná raketa od Hondy
Znovupoužitelná raketa od Hondy
Znovupoužitelná raketa od Hondy
10 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (4)

Znovupoužitelné rakety dnes máme spojené s postavou Elona Muska a jeho firmou SpaceX. Nově se do elitního klubu firem, co podobnou technologii úspěšně otestovaly, zapojila také japonská automobilka Honda.

Honda Motor je známá především pro auta a motorky, japonská firma má ale mnohem větší záběr. Známy jsou i statické motory, sekačky a podobné náčiní, lodní motory, roboti, jízdní kola a třeba i proudové letadlo HondaJet. Od roku 2019 Honda Motor vyvíjí také rakety a letos v červnu jednu poprvé úspěšně otestovala.

Na kosmodromu poblíž města Taiki na ostrově Hokkaido se 17. června podařilo odstartovat raketu 6,3 metru vysokou, s 85 cm v průměru a hmotností 1312 kg s palivem. Vyletěla do výšky 271 metrů a po 56,6 sekundách se jí podařilo přistát bez poškození jen 37 cm od středu plánovaného místa. Vystartovala z pozice na vlastních čtyřech „nohách“, které se po vzletu zasunuly, a pak na nich opět přistála. Jaké palivo používá Honda, není známo. Video však naznačuje, že motory spotřebovávají kryogenní pohonné látky, možná směs metanu a kapalného kyslíku.

Necelých 300 metrů nepůsobí jako moc, ale tento test byl prvním úspěšným pokusem znovupoužitelné rakety mimo USA a Čínu. Přistání, což je nejtěžší část celého letu, zvládla Honda už při prvním pokusu. S produkční raketou, která bude samozřejmě mnohem větší, se plánuje létat do výšky asi 100 km. Honda dříve uvedla, že míří na nosnost kolem jedné tuny.

„Jsme potěšeni, že Honda učinila další krok vpřed ve výzkumu opětovně použitelných raket s úspěšným dokončením testu startu a přistání. Věříme, že výzkum raket je smysluplná snaha, která využívá technologické síly Hondy,“ řekl v tiskové zprávě Toshihiro Mibe, globální generální ředitel Hondy. Rozhodnutí o komerčním nasazení raket zatím nebylo učiněno, zatím je v plánu provést zkušební suborbitální let v roce 2029.

V tiskové zprávě také stojí, že inspirací byl sen mladých inženýrů Hondy, kteří chtěli stavět rakety s využitím technologií, které Honda nahromadila při vývoji dosavadních produktů, včetně spalovacích motorů a aut. Honda údajně začala výzkum raket s přesvědčením, že má potenciál prospět lidem v běžném životě tím, že vypustí na orbitu satelity vlastními raketami. To umožní zavést nové služby, které jsou také kompatibilní s jinými obchodními aktivitami Hondy. Podle automobilky to má znamenat mimo jiné monitoring podmínek na zemi, včetně globálního oteplování nebo sledování extrémních větrných podmínek.

Video placeholder
Znovupoužitelná raketa od Hondy • Zdroj: Honda

Nejde o jediný vesmírný projekt Hondy. S japonskou vesmírnou agenturou vyvíjí vozidlo pro převoz kosmonautů na Měsíci. Honda zde dodává systém produkující kyslík, vodík a elektřinu, k čemuž využívá sluneční svit a vodu. Na kdy je plánováno vypuštění tohoto stroje, však zatím není známo.

Kromě Hondy se letům do vesmíru věnují i jiné automobilky. Toyota zainvestovala do japonské firmy Interstellar Technologies, která připravuje malé rakety schopné dostávat na orbitu náklady do 100 kg. Toyota pomůže Interstellaru se samotnou produkcí raket a satelitů. Zatímco dnes jde v podstatě o ruční kusovou práci, Toyota má pomoci s přechodem na sériovou výrobu, inspirovanou produkcí automobilů.

Zdroj: Honda Motor, zdroj foto: Honda Motor, zdroj videa: Honda Motor

Vstoupit do diskuze (4)