Auta bez otravných asistentů? Automobilky chtějí levnou kategorii aut s méně regulacemi
Automobily v posledních letech pořádně zdražily a elektromobily jsou stále ještě kus nad cenami těch spalovacích. Mohla by to změnit nová kategorie aut, po jejímž vytvoření volají šéfové evropských automobilek.
Nejprodávanější kategorií aut v Japonsku jsou levné modely aut z kategorie Kei. Mají sice limit na maximální velikost a objem motoru, ale odměnou jsou jim za to volnější pravidla pro vlastnictví, různé slevy na mýtném a také celkově nižší cena. Podle evropských automobilek by něco podobného potřebovala i Evropa.
Podle manažerů Stellantisu a Renaultu by Evropská unie měla pozměnit pravidla tak, aby bylo znovu možné vyrábět levné malé vozy. Modely s cenou pod 15.000 eur (asi 370.000 Kč) v posledních letech zažily velký ústup ze slávy a prodává se jich zhruba 100.000 kusů ročně. Ještě před pár lety to ale bylo až milion takových vozů.
Jenže s přibývajícími regulacemi, které donutily automobilky i do nejmenších vozů namontovat desítky všemožných asistentů, se tato kategorie téměř vytratila. Postavit levné malé auto dnes nedává moc smysl, protože vzhledem k očekávané nízké ceně na nich téměř není marže. A situace se jen tak nezlepší. Podle Johna Elkanna, předsedy představenstva Stellantisu, se navíc do roku 2030 musí automobilky připravit na asi 120 nových regulací.
„Pokud se podíváte na náš vývojářský tým, asi 25 % z lidí se tam musí věnovat jen vyhovění všem regulacím.Pokud Japonsko může mít kategorii Kei, která tvoří až 40 % trhu, není důvod, aby Evropa neměla E-Car,“ dodal. E-Car je název, který má označovat kategorii kompaktních levných elektromobilů, na které by se vztahovalo méně regulací.
Podobný názor zastával i dnes už bývalý šéf Renaultu Luca de Meo. V rozhovoru řekl, že země jako Francie, Španělsko a Itálie by se měly ujmout vedení v obnově slábnoucího segmentu malých vozů. „Jezdit každý den v elektrickém vozidle vážícím 2,5 tuny je jasný ekologický nesmysl,“ řekl k tomu a vyzval k „masovému rozvoji malých vozů pro městskou dopravu a doručování na poslední míli.“
„To, co požadujeme, je diferenciovaná regulace pro menší auta,“ dodal de Meo. „Existuje příliš mnoho pravidel navržených pro větší a dražší auta, což znamená, že nemůžeme vyrábět menší auta za přijatelných podmínek ziskovosti.“ Ve zmíněných zemích jsou již dlouho populární také tzv. mopedauta, tedy stroje připomínající auta, ale registrovaná jako těžké čtyřkolky. Na ně se také vztahuje výrazně méně regulací, ale mají také mnohá omezení. Spadají do nich i elektrické modely, včetně Renaultu Twizy nebo Citroënu Ami a jeho sourozenců.
Pokud by Evropská unie volání po levnějších autech vyslyšela, mohli bychom se dočkat menších elektromobilů s menším počtem povinných asistentů a dalšími ústupky. Zcela jistě by šlo o malá městská auta s malými bateriemi a jistě i nějakými dalšími omezeními. Podobné vozy jsou velmi populární v Číně, kde se malé městské elektromobily dají koupit i za méně než 100.000 Kč.

Zdroj: Stellantis a Renault, zdroj foto: Nissan, zdroj videa: