Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro 5: Stát chce na řidičích vydělat další miliardy. Zdraží mýtné?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
Elektronické mýtné se v Česku vybírá na zhruba 1350 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Kdyby stát zvyšoval sazby podle inflace, vydělal by miliardy.

Pokud by stát mýtné sazby pro kamiony pravidelně zvyšoval o inflaci, mohl výběr mýtného na konci letošního roku dosáhnout 14 miliard korun. To je o pět miliard více, než jaký je aktuální předpoklad pro letošní rok. Vyplývá to z propočtů poradenské společnosti Inoxive, prezentované na dnešní tiskové konferenci. Další miliardy navíc by stát získal, pokud by rezignoval na ekologickou politiku a nezvýhodnil vozidla s nižšími emisemi splňující normu Euro 5, uvedla firma.

Této kategorie se netýkalo dvojí zdražení mýtných sazeb, které méně ekologickým vozidlům opakovaně zvýšilo sazby v průměru o čtvrtinu. Mimo jiné kvůli tomu počet nejekologičtějších kamionů na tuzemských dálnicích výrazně roste a tato kategorie už tvoří 60 procent všech zpoplatněných pohybů po tuzemské síti, uvedla společnost.

"Pokud by byly odstraněny výhody pro kamiony Euro 5 v tom velkém rozsahu, jak byly zavedeny v letech 2011 a 2012, tak bychom se v roce 2016 mohli dostat na výběr téměř ke 13 miliardám korun," uvedl Ondřej Zaoral z Inoxive. Celkem by stát při součtu obou zmíněných faktorů mezi roky 2007 až 2016 vydělal navíc 28 miliard korun.

O zvýšení sazeb pro kategorii Euro 5 uvažovalo ministerstvo už loni, narazilo ale na odpor dopravců, kteří argumentovali závazkem exministra Víta Bárty tento tarif nezvyšovat. Úřad nicméně upozornil, že chce sazby skokově zvednout pouze o inflaci za předchozí roky, kdy tento vliv do tarifů nezapočítával.

Sazby pro majitele vozidel Euro 5 tak po čtyřech letech vzrostou od nového roku, kdy ministerstvo plánuje jejich zvýšení o téměř deset procent. O něco méně by měly stoupnout sazby u vozidel s méně ekologickými motory a až o 30 procent u autobusů. Ty ale od roku 2011 mají cenově zvýhodněnou kategorii a platí výrazně méně než kamiony.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
10. 10. 2014 12:19
Re: Stejně mě tu něco nesedí
Jojo, privátní školu bys potřeboval jako sůl, jelikož víc jak desetiletí výuky gramatiky ve státní ti bylo málo, když to po tobě čtu. A takový bude kázat o špatném systému >:D a jenom drobná, v prvním pilíři nešetříš nic, je průběžný, kolik vybereš, tolik rozdělíš. Chápeš? Nebo jsi negramotný i ekonomicky?
Avatar - praděda7
10. 10. 2014 09:44
Re: Stejně mě tu něco nesedí
Za starých zlatých časů si věznice i vězni na sebe musely vydělat, kamarád fajka. I můj táta se vrátil z komunistického koncentráku z účtem za "pobyt". Byl totiž dlouhodobě nemocný a nemohl pracovat. Alespoň něco měli ti komunisté správně nastavený. Ano, je to systém. Ano, máme teď jiný systém. Špatný systém, je třeba dodat. Školy by mohli být všechny privátní a zrovna tak nemocnice. V prvním pilíři si lidé šetří (ikdyž málo) na důchod. Chápeš? Asi nic. ;-\
Avatar - speedfred
9. 10. 2014 21:16
Re: Stejně mě tu něco nesedí
ja si myslím,že mýto je jeden zo spôsobov ako sledovať autá,ľudí a ešte na tom pekne aj zarobiť.Do budúcna bude tzv. mýto asi na každom dopravnom prostriedku.
9. 10. 2014 20:48
Re: Stejně mě tu něco nesedí
Tak prostě funguje systém. Proč platíš na chod věznic, když sám nejsi vězeň? Proč přispíváš na školství, když nestuduješ? Proč plníš první důchodový pilíř, když sám nejsi důchodce? Systém, chápeš? Asi moc ne ;-\
Avatar - praděda7
9. 10. 2014 17:46
Stejně mě tu něco nesedí
Stavba dálnic je financována daňovými poplatníky a to dokonce i těmi, kteří dálnice nepoužívají. Proč by pak měli občané za použití svého majetku platit nějaké mýto? Odpovídá to situaci, kde si společenství vlastníků za své postaví bytovku a stát by pak po nich chtěl měsíční nájem. Kdyby dálnici postavil za své soukromý investor, pak by placení mýta za použití dálnice dávalo smysl Takové dálnice ve světě mimochodem existují.