Euro NCAP 2015: Hyundai i20 – Čtyři hvězdy pro korejského souseda
Nová generace Hyundai i20 prošla nárazovými zkouškami Euro NCAP, kterému jí přinesly čtyři hvězdy. Malý Hyundai prošel letos inovovanými testy, ve kterých získal stejný počet hvězdiček jako konkurenční Mazda 2.
Ve srovnání s předchozí generací si i20 o jednu hvězdu pohoršila. Předchůdce však nárazovými testy Euro NCAP prošel před dlouhými šesti lety a od té doby se hodnocení zpřísnilo. Od letošního roku se například nadvakrát testuje čelní náraz, rozšířilo se i hodnocení asistenčních systémů.
Nárazového testu se zúčastnil pětidveřový hatchback s benzinovou dvanáctistovkou pod kapotou, jehož pohotovostní hmotnost činí 1.100 kilogramů. Automobil byl vybaven šesti airbagy, které chrání i pánev posádky vpředu. Nechyběly ani tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech nebo systém Isofix na zadních sedadlech. Systém automatického brzdění v nízkých rychlostech naopak chyběl, i20 jej nenabízí.
Ochrana dospělých
Kabina i20 zůstala po čelním nárazu stabilní, figuríny ukázaly dobrou ochranu kolen a stehenních kostí řidiče i spolujezdce, a to i při různých výškách cestujících. Dobrá ochrana posádky se ukázala i při bočním nárazu, a to navzdory tomu, že se hlavové airbagy nenafoukly podle očekávání – částečně se zachytily o obložení interiéru. Euro NCAP ve výsledném hodnocení tuto chybu penalizovalo. Hyundai se pak snaží důvod problému vyřešit. Ochrana krční páteře je u cestujících vzadu marginální.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | |||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,7 | 7,8 | 15 | 2,2 | 0 | 32,7 | 85% |
crashtest hyundai euroncap video malevozy
Ochrana dětí
Ochrana dětí byla hodnocena jako adekvátní. U figuríny 18měsíčního dítěte na sedačce proti směru jízdy se ukázala marginální ochrana hlavy a dobrá ochrana zbývajících částí těla. U figuríny tříletého dítěte bylo naměřeno vyšší napětí v oblasti krku. Při bočním nárazu obě figuríny zůstaly stabilně zadrženy v autosedačkách.
Airbag spolujezdce se dá vypnout, a tak je možné na přední sedadlo umístit autosedačku orientovanou proti směru jízdy. Euro NCAP tvrdí, že všechny sedačky, na které je i20 navržena, je možné správně umístit dovnitř auta.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 9,4 | 9,4 | 5 | 12 | 35,8 | 73% |
Ochrana chodců
Chodci budou mít novou i20 rádi, protože jim poskytuje vysokou ochranu. Malý korejský hatchback dosáhl maximálního počtu bodů v hodnocení ochrany oblasti pánve a nohou chodců. Také ochrana hlavy chodců je na vysoké úrovni, až na pevné sloupky A.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 16,5 | 6 | 6 | 28,5 | 79% |
Asistenční systémy
Hyuindai i20 nabízí za příplatek omezovač rychlosti a varování před opuštěním jízdního pruhu. Euro NCAP očekává, že tyto systémy se objeví ve většině prodaných exemplářů i20, a tak je zahrnulo do celkového hodnocení. Výsledkem je 8,3 bodu v hodnocení bezpečnostních asistentů.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 1 | 0 | 8,3 | 64% |
Celkový výsledek
Hyundai i20 dosáhlo v testech Euro NCAP na čtyři hvězdy, které u malých aut budou v nové metodice zkoušek zřejmě standardem. Ve srovnání s Mazdou 2, která nárazovými testy prošla také letos, je na tom malé Hyundai v každé kategorii o chlup hůře – jen v bezpečnostních systémech mají oba vozy po 64 %. Malá Mazda předběhla Hyundai díky lepší ochraně dětí a chodců.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % | ||
Výsledky | 32,7 | 85% | 35,8 | 73% | 28,5 | 79% | 8,3 | 64% | 79,3% | ||
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Letošní rok přinesl do testů Euro NCAP několik novinek. První je dvojí testování čelního nárazu. Při testování deformace narazí automobil do překážky 40 % na straně řidiče. Jak napovídá název, při testu nárazu celé šíře narazí vůz do překážky plnou šířkou přední části vozu.
Dále byly do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty systémy varování před čelním nárazem. Naproti tomu bodové hodnocení obou typů bočních nárazů bylo spojeno do jednoho čísla. Mimoměstské AEB systémy pak obohatily spolu se systémem sledování jízdních pruhů kategorii bezpečnostní výbavy.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |