Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2015: Hyundai i20 – Čtyři hvězdy pro korejského souseda

David Bureš
Diskuze (41)
Hyundai i20 si v testech Euro NCAP mezigeneračně pohoršilo o jednu hvězdu. Nárazové zkoušky jsou ale nyní přísnější.

Nová generace Hyundai i20 prošla nárazovými zkouškami Euro NCAP, kterému jí přinesly čtyři hvězdy. Malý Hyundai prošel letos inovovanými testy, ve kterých získal stejný počet hvězdiček jako konkurenční Mazda 2.

Ve srovnání s předchozí generací si i20 o jednu hvězdu pohoršila. Předchůdce však nárazovými testy Euro NCAP prošel před dlouhými šesti lety a od té doby se hodnocení zpřísnilo. Od letošního roku se například nadvakrát testuje čelní náraz, rozšířilo se i hodnocení asistenčních systémů.

Nárazového testu se zúčastnil pětidveřový hatchback s benzinovou dvanáctistovkou pod kapotou, jehož pohotovostní hmotnost činí 1.100 kilogramů. Automobil byl vybaven šesti airbagy, které chrání i pánev posádky vpředu. Nechyběly ani tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech nebo systém Isofix na zadních sedadlech. Systém automatického brzdění v nízkých rychlostech naopak chyběl, i20 jej nenabízí.

Ochrana dospělých

Kabina i20 zůstala po čelním nárazu stabilní, figuríny ukázaly dobrou ochranu kolen a stehenních kostí řidiče i spolujezdce, a to i při různých výškách cestujících. Dobrá ochrana posádky se ukázala i při bočním nárazu, a to navzdory tomu, že se hlavové airbagy nenafoukly podle očekávání – částečně se zachytily o obložení interiéru. Euro NCAP ve výsledném hodnocení tuto chybu penalizovalo. Hyundai se pak snaží důvod problému vyřešit. Ochrana krční páteře je u cestujících vzadu marginální.

Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB city Celkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,77,8152,2032,785%

crashtest hyundai euroncap video malevozy crashtest hyundai euroncap video malevozy

Ochrana dětí

Ochrana dětí byla hodnocena jako adekvátní. U figuríny 18měsíčního dítěte na sedačce proti směru jízdy se ukázala marginální ochrana hlavy a dobrá ochrana zbývajících částí těla. U figuríny tříletého dítěte bylo naměřeno vyšší napětí v oblasti krku. Při bočním nárazu obě figuríny zůstaly stabilně zadrženy v autosedačkách.

Airbag spolujezdce se dá vypnout, a tak je možné na přední sedadlo umístit autosedačku orientovanou proti směru jízdy. Euro NCAP tvrdí, že všechny sedačky, na které je i20 navržena, je možné správně umístit dovnitř auta.

Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test18měsíční dítě3leté dítěBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí9,49,451235,873%

Ochrana chodců

Chodci budou mít novou i20 rádi, protože jim poskytuje vysokou ochranu. Malý korejský hatchback dosáhl maximálního počtu bodů v hodnocení ochrany oblasti pánve a nohou chodců. Také ochrana hlavy chodců je na vysoké úrovni, až na pevné sloupky A.

Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybodybodybodybody%
Ochrana chodců16,56628,579%

Asistenční systémy

Hyuindai i20 nabízí za příplatek omezovač rychlosti a varování před opuštěním jízdního pruhu. Euro NCAP očekává, že tyto systémy se objeví ve většině prodaných exemplářů i20, a tak je zahrnulo do celkového hodnocení. Výsledkem je 8,3 bodu v hodnocení bezpečnostních asistentů.

Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybodybody%
Asistenční systémy1,333108,364%

Celkový výsledek

Hyundai i20 dosáhlo v testech Euro NCAP na čtyři hvězdy, které u malých aut budou v nové metodice zkoušek zřejmě standardem. Ve srovnání s Mazdou 2, která nárazovými testy prošla také letos, je na tom malé Hyundai v každé kategorii o chlup hůře – jen v bezpečnostních systémech mají oba vozy po 64 %. Malá Mazda předběhla Hyundai díky lepší ochraně dětí a chodců.

Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky32,785%35,873%28,579%8,364%79,3%
Počet hvězd****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Letošní rok přinesl do testů Euro NCAP několik novinek. První je dvojí testování čelního nárazu. Při testování deformace narazí automobil do překážky 40 % na straně řidiče. Jak napovídá název, při testu nárazu celé šíře narazí vůz do překážky plnou šířkou přední části vozu.

Dále byly do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty systémy varování před čelním nárazem. Naproti tomu bodové hodnocení obou typů bočních nárazů bylo spojeno do jednoho čísla. Mimoměstské AEB systémy pak obohatily spolu se systémem sledování jízdních pruhů kategorii bezpečnostní výbavy.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015)
2015Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

David Bureš
Diskuze (41)
28. 9. 2015 18:02
hyundai
nekoupil bych si to, radeji si za ty penize koupim mercedesa v ackach a udelam lepe >:D
25. 6. 2015 14:52
Re: Trošku objektivity...
V Amerických testech se moc nevyznám. V těch Evropských však musí člověk zacházet s hvězdami opatrně. U starších těžkých aut rozhodně neplatilo, že by automaticky poskytla lepší ochranu. A to ani proti modernějším menším lehčím vozům. Prostě na to nebyly stavěné.

To je trochu zavádějící. Fabia dosáhla na pětihvězdičkovou ochranu dospělých. Jinak by je nedostala. Ale to na pět hvězd celkově nestačí, musíš mít pětihvězdičkové všechno, včetně asistentů.
25. 6. 2015 13:02
Re: Trošku objektivity...
hej no šak toto.. nedávno som čítal jednu štúdiu o tom.. že ťažšie autá hoci majú dajme tomu napríklad len tri hviezdy su omnoho bezpečnejšie ako tie malé s piatimi..

robili to niekde na univerzite v amerike.. už neviem na akej stránke to bolo..

mne šlo hlavne o to, že fabia ma 5 hlavne vďaka rôznym asistentom.. ale v skutočnosti bola slabšia .. iná vec je tá mazda... tá je na tom zrejme o trochu lepšie ako i20
25. 6. 2015 11:05
Re: Trošku objektivity...
Tak nějak. Váha sama o sobě bezpečnější auto nedělá, ale těžší auta mají těžší test, musí tedy vydržet více pro dosažení stejné ochrany, a při střetu s lehčím autem mají výhodu. Nejen že je stavěné na střet s těžším vozem, pokud mají stejnou rychlost, do nárazu přinese více energie i hybnosti, takže část své energie může potenciálně "vnutit" tomu lehčímu a nemusí ji všechnu pohltit samo (hodně zjednodušeně řečeno). Při nárazu do mostního pilíře ta váha hraje proti nim, proto jsou pro ně testy těžší.

Pak je tu problém kompatibility deformačních zón (všechna auta nemají výztuhy na stejném místě, reálně tedy kontakt není tak dokonalý a deformační zóny nemusí být efektivně využité). V malém autě se zkrátka nechceš potkat například s Range Roverem s více než dvojnásobnou hmotností a pravděpodobně vysoko uloženými výztuhami, kdy se ti opře do horní části čumáku, kde nic moc není, a zvalchuje tě až do kabiny.
25. 6. 2015 10:24
Re: Trošku objektivity...
Dík za vysvetlenie.. vidíš to ma nenapadlo.. (myslím, to v dobrom.. ) zrovna včera som rozmýšlal že načo kupovať superba (z hľadiska bezpečnosti..), keď i20 má podobné výsledky, čiže ak tomu dobre rozumiem, keby sa zrazil suberb s i20kou tak suberb má navrch.. ale zase ked ide o nejakú prekážku, ktorá sa nehýbe je to v podstate jedno kde sedím či v superbe či v i20 ?

inak pri tom náraze na stĺp sa mi zdalo, že toho suba stlačilo hádam ešte viac ako tu i20..

bolo by zaujímavé rozobrať to...