Euro NCAP 2016: Peugeot 3008 – Pět hvězd i pro druhou generaci
Peugeot 3008 se ve své druhé generaci sice vzdálil pojetí původního provedení a namísto křížence mezi MPV s autem do lehkého terénu působí dojmem kompaktního SUV ale stejně jako v první generaci i nyní si v nárazových testech Euro NCAP vedl dobře.
Předmětem testu byl Peugeot 3008 1.6 HDi Active, s karosérií pětidvéřové SUV a pohotovostní hmotností 1300 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven systémem varování před vyjetím z jízdního pruhu a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě instalována autosedačka Römer KidFix a pro desetileté dítě autosedačka Graco.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín odhalily mezní ochranu hrudníku řidiče. Ochrana kolen a stehen řidiče i spolujezdce byla dobrá. Peugeot prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
V testu čelního nárazu plnou šířkou auta byla ochrana všech důležitých částí těla dobrá s výjimkou krku zadních cestujících a hrudníku a krku řidiče, jejichž ochrana byla dostatečná.
crashtest peugeot euroncap novemodely video
V testu bočního nárazu získal Peugeot 3008 maximální počet bodů. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana celého těla dobrá kromě ochrany hrudníku, která byla dostatečná.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a vzhledem ke geometrii zadních sedadel se stejná úroveň ochrany očekává i u nich.
Některá provedení 3008 jsou vybaveny systémem autonomního brzdění a testy ukázaly dobrou funkci při zabraňování nehod v nízkých rychlostech, při kterých často dochází k poranění krční páteře, ovšem vzhledem k tomu, že tento systém není standardem, nebyl zařazen do hodnocení.
Euro NCAP 2016: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7 | 7,5 | 15,9 | 2,5 | 0 | 32,9 | 86% |
Ochrana dětí
Při testu čelního nárazu byla ochrana hrudníku a krku desetiletého dítěte dostatečná a ochrana jeho hlavy dobrá. U šestiletého dítěte byla mezní pro hrudník, pro ostatní části těla byla dobrá.
Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana všech částí těla obou figurín dobrá.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.
Euro NCAP 2016: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 14 | 8 | 8 | 12 | 42,0 | 85% |
Ochrana chodců
Kapota měla v ochraně hlavy chodců převážně dobré nebo dostatečné výsledky, oblasti špatné ochrany se tradičně nacházejí v oblasti čelního skla a A-sloupků.
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou a pánevní oblasti chodců.
Systém autonomního brzdění chodce dobře detekuje a v testech si vedl dobře, bohužel není standardním vybavením a nemohl být tedy započítán do hodnocení.
Euro NCAP 2016: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 16,2 | 6 | 6 | 0 | 28,2 | 67% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Peugeotu 3008 je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a omezovač rychlosti, který díky kameře upozorní řidiče na rychlostní omezení a umožní mu změnit nastavení rychlosti.
Systém varující před vyjetím z jízdního pruhu je standardem všech výbav vozu Peugeot 3008.
Euro NCAP 2016: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 2,5 | 3 | 1,5 | 0 | 7,0 | 58% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Nový Peugeot 3008 vyšel z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Dobrých výsledků dosáhl tento model v ochraně dospělých i dětských cestujících.
Dobré výsledky pak předvedl i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde mu hodnocení snižují oblasti čelního skla a A-sloupků.
Euro NCAP 2016 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 86% | 42 | 85% | 28 | 67% | 7 | 58% | 76% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2016?
Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016) | ||||
2016 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |