Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropská unie dá na vodíkové technologie 470 milionů eur

Dan Vořechovský
Diskuze (10)
Celkem 1 miliarda eur z pokladny Evropské unie a zdrojů soukromých investorů by měla v následujících letech proudit na vývoj vodíkových technologií. Rozhodnutí Evropská komise ještě musí posvětit dvě další evropské instituce.

Evropská komise přijala minulý týden dva návrhy týkající se podpory vývoje a marketingu vozů s pohonem na vodík. Prvním schváleným návrhem je vytvoření programu výzkumu, vývoje technologií a ukázkových akcí v oblasti palivových článků a vodíkových pohonů. Tento program, který bude fungovat na bázi partnerství komise a soukromých firem, získá od Evropské Unie dotaci ve výši 470 milionů eur. Stejnou částku do programu vloží i soukromí investoři. Tato iniciativa by měla urychlit vývoj vodíkových technologií, s jejichž komerčním nasazením Evropská unie počítá v širokém horizontu let 2010 až 2020.

Druhou přijatou rezolucí jsou opatření komise v oblasti usnadnění vstupu automobilů s vodíkovým pohonem na trh. Toto druhé opatření by mělo de facto stanovovat normy pro schvalování vozidel s vodíkovým pohonem k provozu, jak je známe u vozidel s tradičním pohonem. Komise ve svém komuniké uvádí, že pro vozidla s pohonem na vodík již uzrál čas, a tak by je ráda na evropských silnicích viděla častěji. Oba návrhy ještě musí projít Evropským parlamentem a Radou ministrů.

Podle Güntera Verheugena, který v komisi odpovídá za oblast průmyslu, může vést uvedení vozů s vodíkovým pohonem k čistšímu vzduchu a snížení závislosti na fosilních palivech. Stanovení společných norem pak podle jeho názoru podpoří uvedení těchto vozů na trh a zajistí vyšší bezpečnost pro lidi. V neposlední řadě by mělo rovněž dojít ke zvýšení konkurenceschopnosti evropských výrobců.

Dan Vořechovský
Diskuze (10)
Avatar - Blue Sun
18. 10. 2007 07:43
Re: MRHANI KAPITALEM
Souhlasím, máš pravdu. Ale myslím, že i s tou elektřinou to půjde nějak udělat. Třeba tak, že pro nabíjení bude potřeba speciální zástrčka, nebo vysokonapěťové zařízení (kapacitorová stanice), které si člověk doma nepostaví. A budeme jezdit "tankovat" elektřinu na... Jak nazvat něco, kde se tankuje elektřina a ne benzin? No to je jedno. A tam už si to stát nějak ošetří, aby mu z toho potřebné do kapes káplo. A doma si tak maximálně ze zásuvky nabiješ nouzově auto, abys druhý den na tu stanici dojel, asi jako když máš v garáži někde v kanystru deset litrů pro případ nouze.
18. 10. 2007 01:17
MRHANI KAPITALEM
Rozvoj vodikovych technologii a investovani do nich vidim jako mrhani penezmi. Ropna lobby je ocividne velice silna a politici zustanou politiky. Vodikove technologie jsou tzv. "slepou ulickou". Nac pracne vyrabet vodik, spalovat pritom velke mnozstvi elektriny, abychom ho potom natankovali do aut a pomoci neho vyrobili zase elektrinu.
Odpovim si sam. Jde o kolobeh penez. Dnes kupujeme pohonne hmoty ve velkem mnozstvi, pricemz si vyrobci, dodavatele, rafinerie i prodejci vydelaji kazdy svuj dil. Kazda zeme navic vydelava obrovske penize na danich.
Logictejsi by bylo investovat mnohonasobne do vyroby elektriny. Svet potrebuje investovat do baterii. Budoucnost je v autech na elektrinu pohanenych baterii. System plug-in je nezadrzitelnou budoucnosti. Samozrejme zdaneni elektriny bude velkym problemem.