Evropský odbyt automobilů: největší podíl drží značka Renault
Evropský trh patří pořád ještě evropským automobilovým koncernům. Statistika nově zaregistrovaných automobilů v zemích Evropské unie, Islandu, Norska a Švýcarska za prvních 9 měsíců říká, že koncern VW Group ovládá největší podíl na trhu automobilů na starém kontinentu (17,7 %). Proti srovnatelnému období loňkého roku Volkswagen Group zaznamenal pokles (-0,3 %) a jediná jeho značka, která meziročně roste, je Škoda. Za VW Group je francouzské PSA (meziroční pokles -4 %) a třetí je koncern Ford (meziročně +4 %). Fordovo problémové dítě-značka Jaguar- zaznamenala v září 28% nárůst nových registrací.
Celý evropský trh meziročně vzrostl o 1,5 %, přičemž růst zaznamenávají všechny velké asijské značky, až na Mitsubishi, sužované ekonomickými problémy.
Pokud bychom sledovali automobilové značky samostatně, bez příslušnosti k mateřským koncernům, je největším hráčem v evropském prostoru Renault s 1 138 681 nově zaregistovanými vozy pod jedinou značkou. Teprve za nimi jsou značky Volkswagen, Opel/Vauxhall (ten se velmi přiblížil VW) a Ford, který za prvních 9 měsíců roku 2004 zaznamenal necelý milion nových registrací.
Nové registrace automobilů v EU+zemích EFTA* (dle registrací leden-září 2004) | |||||
Podíl na trhu [%] | Podíl na trhu [%] | nové registrace [ks] | nové registrace [ks] | Změna meziročně [%] | |
2004 | 2003 | 2004 | 2003 | 04/03 | |
Celkem | 11 191 923 | 11 023 084 | +1,5 | ||
VW Group celkem | 17,7 | 18,0 | 1 978 519 | 1 988 880 | -0,5 |
VOLKSWAGEN | 9,7 | 9,9 | 1 084 870 | 1 091 366 | -0,6 |
AUDI | 3,7 | 3,8 | 416 228 | 421 762 | -1,3 |
SEAT | 2,6 | 2,6 | 286 274 | 290 585 | -1,5 |
ŠKODA | 1,7 | 1,7 | 188 138 | 184 724 | +1,8 |
Others | 0,0 | 0,0 | 3 009 | 443 | ++ |
PSA Group celkem | 14,2 | 15,1 | 1 594 563 | 1 660 575 | -4,0 |
PEUGEOT | 8,0 | 8,6 | 896 103 | 944 640 | -5,1 |
CITROEN | 6,2 | 6,5 | 698 460 | 715 935 | -2,4 |
FORD Group | 11,4 | 11,2 | 1 280 983 | 1 231 667 | +4,0 |
FORD | 8,8 | 8,9 | 990 404 | 976 040 | +1,5 |
VOLVO | 1,7 | 1,5 | 186 308 | 161 549 | +15,3 |
LAND ROVER | 0,5 | 0,5 | 56 509 | 56 810 | -0,5 |
JAGUAR | 0,4 | 0,3 | 47 762 | 37 268 | +28,2 |
RENAULT | 10,1 | 10,3 | 1 133 615 | 1 138 681 | -0,4 |
GM Group | 9,7 | 9,8 | 1 083 005 | 1 084 402 | -0,1 |
OPEL/VAUXHALL | 9,1 | 9,3 | 1 020 697 | 1 024 281 | -0,3 |
SAAB | 0,5 | 0,5 | 59 756 | 55 180 | +8,3 |
GM (US) | 0,0 | 0,0 | 2 552 | 4 941 | -48,4 |
FIAT Group | 7,4 | 7,4 | 833 417 | 814 401 | +2,3 |
FIAT | 5,5 | 5,5 | 619 211 | 610 418 | +1,4 |
LANCIA | 0,8 | 0,7 | 87 791 | 76 078 | +15,4 |
ALFA ROMEO | 1,1 | 1,1 | 122 684 | 124 725 | -1,6 |
OTHERS | 0,0 | 0,0 | 3 731 | 3 180 | +17,3 |
DaimlerChrysler | 6,2 | 6,5 | 697 069 | 721 423 | -3,4 |
MERCEDES | 4,7 | 5,1 | 529 708 | 566 940 | -6,6 |
SMART | 0,9 | 0,8 | 97 943 | 83 901 | +16,7 |
CHRYSLER | 0,6 | 0,6 | 69 418 | 70 582 | -1,6 |
TOYOTA & LEXUS | 5,1 | 4,8 | 568 763 | 526 094 | +8,1 |
BMW Group | 4,6 | 4,4 | 519 496 | 480 157 | +8,2 |
BMW | 3,8 | 3,5 | 424 212 | 388 405 | +9,2 |
Mini | 0,9 | 0,8 | 95 284 | 91 752 | +3,8 |
NISSAN | 2,5 | 2,7 |
284 006 | 299 882 | -5,3 |
HYUNDAI | 2,0 | 1,7 |
224 847 | 188 910 | +19,0 |
MAZDA | 1,8 | 1,4 | 196 254 |
159 358 | +23,2 |
HONDA | 1,6 | 1,4 | 173 588 |
155 630 | +11,5 |
SUZUKI | 1,1 | 1,0 |
127 349 | 114 359 | +11,4 |
KIA | 1,0 | 0,8 | 112 016 |
85 739 | +30,6 |
DAEWOO | 1,0 | 0,8 |
108 520 | 84 750 | +28,0 |
MG ROVER Group | 0,8 | 1,0 |
92 290 | 109 666 | -15,8 |
MITSUBISHI | 0,8 | 0,8 |
88 814 | 89 869 | -1,2 |
Ostatní japonské | 0,5 | 0,4 | 56 293 | 49 488 | +13,8 |
*země EFTA: Island, Norsko, Švýcarsko
Neméně zajímavý pohled na statistiku se nabízí, seřadíme-li nové registrace automobilů podle zemí. Největším trhem je tradičně Německo, za ním se umisťuje Velká Britanie, jejíž automobilový trh má během kalendářního roku dva vrcholy (v březnu a září), což vysvětluje výrazně vyšší zářiové počty než v Německu.
Více než sto tisíc aut měsíčně (roční prodej u nás je přibližně 150 tisíc aut) se prodá také v Itálii, Francii a také Španělsko se blíží k hranici sta tisíc vozů. Další trhy jsou již podstatně menší. Česká republika má trh, který jako jediný v Evropě klesá dvouciferným tempem (-12,2 %), což je ale částečně ovlivněno přesunem části trhu do lehkých užitkových vozů (kategorie N1).
Velikosti národních trhů dle registrací automobilů v Evropě (dle registrací leden-září 2004) | ||||||
září | září | Změna % | leden-září | leden-září | Změna % | |
'04 | '03 | 04/03 | '04 | '03 | 04/03 | |
Německo | 274 542 | 285 208 | -3,7 | 2 419 143 | 2 479 624 | -2,4 |
Velká Britanie | 430 763 | 439 365 | -2,0 | 2 079 956 | 2 072 950 | +0,3 |
Itálie | 179 800 | 180 997 | -0,7 | 1 760 251 | 1 744 278 | +0,9 |
Francie | 154 379 | 155 410 | -0,7 | 1 496 389 | 1 514 912 | -1,2 |
Španělsko | 98 309 | 92 528 | +6,2 | 1 144 009 | 1 025 326 | +11,6 |
Nizozemsko | 40 713 | 42 484 | -4,2 | 397 174 | 407 273 | -2,5 |
Belgie | 33 594 | 34 234 | -1,9 | 387 599 | 360 189 | +7,6 |
Polsko | 20 571 | 30 313 | -32,1 | 255 655 | 254 492 | +0,5 |
Rakousko | 25 109 | 24 459 | +2,7 | 243 929 | 235 701 | +3,5 |
Řecko | 19 782 | 15 385 | +28,6 | 233 675 | 201 129 | +16,2 |
Švýcarsko | 19 817 | 20 582 | -3,7 | 206 195 | 207 008 | -0,4 |
Švédsko | 22 460 | 21 879 | +2,7 | 192 495 | 195 075 | -1,3 |
Maďarsko | 14 591 | 16 492 | -11,5 | 151 428 | 152 868 | -0,9 |
Portugalsko | 13 563 | 13 170 | +3,0 | 150 747 | 145 130 | +3,9 |
Irsko | 6 118 | 5 964 | +2,6 | 147 343 | 137 765 | +7,0 |
Finsko | 11 032 | 11 387 | -3,1 | 115 449 | 117 102 | -1,4 |
Česká Republika | 11 100 | 12 851 | -13,6 | 99 238 | 112 998 | -12,2 |
Dánsko | 10 380 | 7 921 | +31,0 | 87 225 | 70 372 | +23,9 |
Norsko | 9 320 | 7 658 | +21,7 | 82 783 | 66 541 | +24,4 |
Slovinsko | 4 393 | 4 352 | +0,9 | 49 102 | 45 914 | +6,9 |
Slovensko | 4 096 | 4 169 | -1,8 | 41 112 | 39 860 | +3,1 |
Lucembursko | 3 198 | 2 953 | +8,3 | 38 206 | 34 829 | +9,7 |
Estonsko | 1 262 | 1 357 | -7,0 | 12 692 | 11 746 | +8,1 |
Island | 938 | 766 | +22,5 | 9 355 | 7 880 | +18,7 |
Lotyšsko | 928 | 733 | +26,6 | 8 086 | 6 300 | +28,3 |
Litva | 565 | 538 | +5,0 | 6 654 | 5 340 | +24,6 |
EU (EU15) | 1 323 742 | 1 333 344 | -0,7 | 10 893 590 | 10 741 655 | +1,4 |
EU (nové čl. z.) | 57 506 | 70 805 | -18,8 | 623 967 | 629 518 | -0,9 |
EU (EU23) | 1 381 248 | 1 404 149 | -1,6 | 11 517 557 | 11 371 173 | 1,3 |
Celkem Evropa | 1 411 323 | 1 433 155 | -1,5 | 11 815 890 | 11 652 602 | 1,4 |