Evropský parlament navrhuje zmírnit flotilové emisní limity oxidu uhličitého na 125 g/km do roku 2015
Evropský parlament schválil předběžný návrh obsahující ustanovení, že průměrné emise osobních automobilů prodaných na trhu EU nesmí od roku 2015 překročit 125 g/km. Původní návrh přitom počítal s hodnotou 120 g/km již od roku 2012.
Evropský parlament zamítl návrhy obsahující plány na snížení emisí CO2 ve spolupráci s výrobci pneumatik, paliv nebo klimatizací. Odpovědnost podle komise leží výhradně na výrobcích automobilů.
Pro naplnění dlouhodobého cíle, kterým je snižování skleníkových plynů, byly stanoveny další dvě emisní hranice a možné termíny. Do roku 2020 by se měla hranice emisí CO2 snížit na 95 g/km a do roku 2025 dokonce až na 70 g/km. Definitivní schválení těchto návrhů by mělo proběhnout do roku 2016.
Parlamentem schválený návrh představuje částečnou záchranu pro výrobce sportovních vozů, když má „umožnit zvýšený limit emisí CO2 v určitých případech, aby nedocházelo k narušení konkurenčních podmínek na trhu“. Návrh obsahuje také právo každého výrobce vyjmout z prodané flotily 500 automobilů ročně, jejichž emise se nebudou počítat do celkového flotilového průměru emisí CO2 dané značky.
Parlament navrhuje, aby byl k 1. lednu 2011 zaveden nový mechanismus uzavřeného trhu – systém snižování povolenek pro emise uhlíku (CARS) – v jehož rámci budou dovozci a výrobci nuceni platit peněžní pokuty v poměru k překročení emisních limitů na prodané vozidlo. Tyto pokuty by pak měly být kompenzovány směnitelnými kredity udělenými nově zaregistrovaným osobním vozidlům stejného výrobce, jejichž emise jsou nižší než křivka limitních hodnot. Pokuty za překročení hodnot emisí g CO2/km by měly být vyšší než odměny.
Evropský parlament dále doporučuje, aby EU vyžadovala po automobilových výrobcích a importérech 20 % reklamního prostoru pro propagaci spotřeby paliva a vypouštěných emisi CO2.
Výše uvedené návrhy jsou doporučením Evropského parlamentu. Definitivní předlohu zákona, o které se bude hlasovat, připraví Evropská komise příští rok. O textu schváleném Evropským parlamentem nyní budou jednat Rada EU, vlády a parlamenty členských zemí, které k tomuto dokumentu mohou dávat připomínky.