Co vás zajímá o novém Dusteru: Diesel v Evropě, krátká jednička i prostornost
Nová Dacia Duster už brzy vyrazí na české silnice a my vám přinášíme odpovědi na vaše dotazy. Co vás na novince zajímá?
Na začátku tohoto týdne jsme se konečně poprvé projeli novou Dacií Duster. Za nejvýznamnější novinkou značky posledních měsíců jsme vyrazili do Španělska, kde jsme ji vyzkoušeli na dálnicích, kopcovitých okreskách i malém terénním polygonu. Už během testování jsme vám ji ukázali na živých fotografiích a následně jsme vám přinesli i první jízdní dojmy. Teď už nám zbývá jen odpovědět na vaše dotazy, takže pojďme na to.
Duster na LPG a co bude s dieselem
Hned několik čtenářů se nás zeptalo na nastavení funkce a efektivitu „dvoupalivové“ motorizace 1.0 ECO-G 100 spalující benzin a LPG. Během prvních jízd jsme však bohužel neměli možnost se s touto motorizací svézt, jako jedinou. K dispozici nám byly všechny zbývající varianty – 1.2 TCe 130 4x2, 1.2 TCe 130 4x4 a 1.6 Hybrid 140. A jak to bude s kdysi populárním naftovým motorem, který jste v diskuzi také zmiňovali?
Se vznětovou jednotkou se nová Dacia Duster v Evropě prodávat nebude, ale i přesto se bude vyrábět. Jediným trhem, kde se Duster s turbodieselem 1.5 dCi skutečně objeví bude africké Maroko. V Evropě je náhradou za naftový motor nová plně hybridní motorizace 1.6 Hybrid 140. Zda je nová elektrifikovaná verze odpovídající náhradou za v Česku vytoužený diesel však zjistíme až při plnohodnotném testování.

Spotřeba testovaných motorizací
Jedinou dostupnou čtyřkolku 1.2 TCe 130 4x4 jsme si při prvních jízdách vyzkoušeli pouze krátce v terénu, ale se zbývajícími dostupnými motorizacemi jsme se svezli více než 100 kilometrů. U elektrifikovaného Dusteru 1.6 Hybrid 140 jsme dosáhli reálné kombinované spotřeby paliva 5,5 l/100 km, zatímco automobilka uvádí oficiální údaj 5,1 l/100 km v režimu WLTP.
S mild-hybridní tříválcovou předokolkou 1.2 TCe 130 jsme pak v podobných jízdních podmínkách, na kopcovitých okreskách a dálnicích, jeli za 6,5 l/100 km. Oficiálně udávaná kombinovaná hodnota v cyklu WLTP pak je 5,5 l/100 km, spotřeba čtyřkolky je o přibližně půl litru paliva vyšší.
Vypínání asistentů a upozornění o rychlosti
Dacia to v oficiálních tiskových materiálech příliš nekomunikuje, ale nový Duster vybavila speciálním tlačítkem (zobrazujícím auto v kruhu) na ovládacím panelu vlevo od volantu. Tím jednoduše aktivujete individuální nastavení bezpečnostních asistentů My Safety Perso, které si můžete nastavit v menu infotainmentu. Můžete tak ihned po nastartování vypnout nové legislativou vynucené upozornění o rychlosti Intelligent Speed Assistant (ISA) i zvolit další uložené nastavení.
Hlučnost v kabině od aerodynamiky a motoru
Nová třetí generace Dacie Duster se představila s novou modernější modulární platformou CMF-B od Renaultu, se kterou přináší významná vylepšení, a to nejen po stránce techniky, ale také jízdního komfortu. Nový Duster je pohodlnější než předchůdce, ale navíc je i lépe odhlučněný.
Na dálnicích se projevuje hlavně aerodynamickým hlukem od zrcátek, ale odhlučnění motoru je účinnější než u předcházející generace. Mild-hybridní tříválec 1.2 TCe 130 při rychlosti 130 km/h na šestku točí přibližně 2900 otáček za minutu a nijak neruší.
Hlučnější občas je hybridní šestnáctistovka Hybrid 140, která při vybitém akumulátoru cíleně zvyšuje otáčky, aby jej znovu nabíjela co nejvyšším dostupným výkonem. Nejvíce nepříjemné je to hlavně v dlouhých stoupáních, kdy je vůz i při sebemenším plynu výrazně hlučný. Naopak umí jezdit i pouze na elektřinu, takže i tiše.
Nastupování a prostornost na zadních sedadlech
S celkovou délkou 4,34 metru je nejnovější Dacia Duster stejně dlouhá jako předchůdce, ale s novou platformou je prostornější uvnitř. Automobilka uvádí, že prostor na zadních sedadlech je o 30 milimetrů delší, a když jsme si při testování zkoušeli sednout „sami za sebe“, i kolegové se vzrůstem okolo 180 centimetrů měli na zadních sedadlech dostatek prostoru pro kolena.
Sezení tří osob bok po boku na zadní lavici je spíše nouzovou záležitostí, zato nám automobilka dopřála mnohem větší zavazadelník. Ten se mezigeneračně zvětšil o 15 procent na výsledných 517 litrů podle VDA. Zavazadelník je současně vyšší a širší a disponuje novými specifickými úchyty značky pro připevnění originálních držáků YouClip, svítilny a dalšího příslušenství.
Po vzoru rodinného Joggeru pak Dacia pro Duster nabízí i originální kempovací vestavbu Sleep Pack do zavazadlového prostoru s rozkládacím dvoulůžkem a úložnou schránkou pro různé vybavení. V oficiálním českém ceníku jej nabízí z 38.990 Kč.
Čtyřkolka, jednička a jízda v terénu
Na malém terénním polygonu jsme si vyzkoušeli Duster 1.2 TCe 130 4x4 a i nadále si zachoval typickou krátkou jedničku zastupující redukční převodovku. Automobilka dodává, že pohon všech kol se mezigeneračně změnil jen minimálně – mechanicky vychází z předcházející generace a nově disponuje vylepšenou elektronikou.
Standardně jsou poháněna kola přední nápravy a podle aktuální potřeby trakce připojuje tu zadní. Duster s čtyřkolkou je vybaven voličem pěti jízdních režimů Terrain Control 4x4 (Auto, Snow, Mud/Sand, Off-Road a Eco), a když potřebujete uzamknout pohon všech kol pro zvládnutí náročnějších nástrah, třeba velkých náklonů nebo křížení náprav, provedete to tlačítkem 4x4 Lock. Novinka tak neztratila nic ze svých pověstných jízdních schopností mimo asfalt.