Evropský trh od ledna do srpna 2014: Škoda nejvíc roste, má podíl 4,5 %
V zemích evropské osmadvacítky a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) bylo od ledna do srpna letošního roku zaregistrováno dle statistik ACEA 8.636.553 nových osobních aut. Je to o 5,77 %, respektive 471.219 více než ve stejném období roku 2013. „Je důležité, že evropský trh nových osobních automobilů vykazuje stále pozitivní trend a že se na tomto trhu výrazně prosazují čeští výrobci“, uvádí zveřejněné výsledky prezident AutoSAP (Sdružení automobilového průmyslu) Martin Jahn. Do EFTA náleží Norsko, Švýcarsko, nedůležitý Island a miniaturní Lichtenštejnsko, jehož data ACEA nezveřejňuje. Ze států Evropské unie zase chybí v přehledech Malta.
Nejprodávanější značkou za prvních osm měsíců letopočtu 2014 byl Volkswagen (1.069.041 kusů), který meziročně vzrostl o 4,27 %, následují Ford (634.687, +6,5 %) a Opel i se svým britským sourozencem Vauxhallem (590.580, pěkných +8,2 %). Tyto dva výrobci jsou vždy uváděni ve statistikách současně, jejich program je až na výjimky totožný, logo Vauxhallu se však používá jen ve Velké Británii, nikde jinde. Nad půlmilionovou hranicí se pohybují ještě francouzští soupeři Renault a Peugeot. Přes 400 tisíc exemplářů má německý luxusní triumvirát v pořadí Audi – BMW – Mercedes-Benz. Čtyři kruhy tak konkurenci z Mnichova i Stuttgartu drtí, takřka padesátitisícový náskok před úhlavním bavorským nepřítelem je značný. O něco hůře je na tom Citroën, ale i jeho cifra začíná čtyřkou. Škoda v tomto žebříčku obsadila 11. místo a s 390.928 jednotkami se těsně přiblížila desátému Fiatu. Její podíl na trzích EU a EFTA činil za uvedené období 4,53 % oproti 3,96 % v roce 2013. Přesáhl tedy hranici 4,5 %, což je velmi povzbudivé.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek (1-8/2014) | |||||
Pořadí | Model | 1-8/2014 [ks] | 1-8/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | VOLKSWAGEN | 1 069 041 | 1 025 214 | 43 827 | 4,3% |
2. | FORD | 634 687 | 595 974 | 38 713 | 6,5% |
3. | OPEL/VAUXHALL | 590 980 | 546 035 | 44 945 | 8,2% |
4. | RENAULT | 576 728 | 519 250 | 57 478 | 11,1% |
5. | PEUGEOT | 522 714 | 493 214 | 29 500 | 6,0% |
6. | AUDI | 489 372 | 467 727 | 21 645 | 4,6% |
7. | BMW | 439 703 | 417 002 | 22 701 | 5,4% |
8. | MERCEDES-BENZ | 424 323 | 410 979 | 13 344 | 3,2% |
9. | CITROËN | 412 946 | 406 030 | 6 916 | 1,7% |
10. | FIAT | 401 971 | 394 270 | 7 701 | 2,0% |
11. | ŠKODA | 390 928 | 323 341 | 67 587 | 20,9% |
12. | TOYOTA | 355 567 | 336 051 | 19 516 | 5,8% |
13. | NISSAN | 310 157 | 283 375 | 26 782 | 9,5% |
14. | HYUNDAI | 281 147 | 284 686 | -3 539 | -1,2% |
15. | DACIA | 250 769 | 193 703 | 57 066 | 29,5% |
Celkem | 8 636 553 | 8 165 334 | 471 219 | 5,8% |
Škoda oproti lednu až srpnu 2013 zaznamenala v tomto roce vůbec nejvyšší absolutní nárůst těchto tzv. prvních registrací. Na trzích zemí EU+EFTA bylo zaregistrováno o 67.587 škodovek více než ve stejném období loňského roku. Na druhém místě z tohoto je pohledu Renault (+57 478 ks) těsně následovaný koncernovou Dacií (+57.066 ks). Opel se zlepšil o takřka 45 tisíc aut, Volkswagen vykazuje +43,8 tisíce. Do nejlepší desítky se vešly ještě Ford, Peugeot, Nissan, Seat a BMW, přehled všech nejvyšších kusových navýšení uvádíme ve druhé tabulce.
Relativně největší růst byl podchycen u značky Jeep a to o 44,73 % (celkem zaregistrováno 21.703 ks), následují Dacia (+29,46 %, 250 769 vozů) a Lexus, ten si polepšil o 28,81 % a letošní rok zatím zakončil na 17 847 kusech. Značka Škoda vystřelila směrem vzhůru o 20,9 % a figuruje v tomto porovnání na pátém místě za japonským Mitsubishi, jehož odbyt je ale také výrazně nižší, nedosáhl ani 55 tisíc jednotek. O zmíněných Jeepu a Lexusu nemluvě, úspěch jim však pochopitelně přejme. Dacia a okřídlený šíp mají nejvíce i z absolutní Top 15, následuje je zde Renault s +11,1 %. Čtvrtmilion nových dacií na evropských silnicích je velmi slušný, rumunská a česká automobilka vykazují největší progres z „velkých“. Kdo by to byl před dekádou tušil? Zatímco třeba jihokorejskému koncernu Hyundai-Kia se příliš nedaří. Kia se mezi nejlepší nedostala, Hyundai obsadil sice čtrnáctou příčku, ale jako první se ztrátou. Pohoršil si o 3,5 tisíce kusů, respektive 1,2 %
Růstem se chlubí také většina evropských zemí, pokles byl zaznamenán pouze ve čtyřech. K největšímu (o 5,4 %) došlo v Nizozemsku, dále v Rakousku (-4,63 %), Švýcarsku (-3,13 %) a v Belgii (-0,81 %). Jsou to však poměrně významné trhy. Těmi největšími ale zůstávají Německo (2,02 milionu), Velká Británie (1,53 mil.), Francie (necelých 1,19 milionu), Itálie (925 tisíc) a Španělsko (skoro 584 tisíc). Británie dosáhla desetiprocentního vzestupu, Španělsko dokonce +16,4 %, ale na Pyrenejském poloostrově oživovalo odbyt šrotovné. Z trhů větších než je ten náš mají významné zisky naši severní sousedé (221,4 tisíce, +15,7 %) a Švédové (196,5 tis., 16,5 %). V České republice dosáhly nové registrace přesně 125.695 jednotek (+17,5 %), data ACEA (Asociace evropských automobilových výrobců) se tedy od domácího Svazu dovozců automobilů liší jen minimálně.
„Celkové výsledky za uplynulých osm měsíců však nelze přeceňovat, neboť evropský trh nových osobních automobilů stále nedosahuje úrovně předkrizových let“, dodává prezident AutoSAP Martin Jahn.
Registrace automobilů v Evropě – Značky s největším nárůstem (1-8/2014) | ||||
Pořadí | Model | 1-8/2014 [ks] | 1-8/2013 [ks] | Změna [ks] |
1. | ŠKODA | 390 928 | 323 341 | 67 587 |
2. | RENAULT | 576 728 | 519 250 | 57 478 |
3. | DACIA | 250 769 | 193 703 | 57 066 |
4. | OPEL/VAUXHALL | 590 980 | 546 035 | 44 945 |
5. | VOLKSWAGEN | 1 069 041 | 1 025 214 | 43 827 |
6. | FORD | 634 687 | 595 974 | 38 713 |
7. | PEUGEOT | 522 714 | 493 214 | 29 500 |
8. | NISSAN | 310 157 | 283 375 | 26 782 |
9. | SEAT | 218 639 | 195 297 | 23 342 |
10. | BMW | 439 703 | 417 002 | 22 701 |