Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh od ledna do srpna 2014: Škoda nejvíc roste, má podíl 4,5 %

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Evropský trh novými automobily vykazuje v letošním roce zlepšení. Skvěle si vede mladoboleslavská Škoda, byť jí první desítka celkového pořadí zatím zůstává zapovězena.

V zemích evropské osmadvacítky a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) bylo od ledna do srpna letošního roku zaregistrováno dle statistik ACEA 8.636.553 nových osobních aut. Je to o 5,77 %, respektive 471.219 více než ve stejném období roku 2013. „Je důležité, že evropský trh nových osobních automobilů vykazuje stále pozitivní trend a že se na tomto trhu výrazně prosazují čeští výrobci“, uvádí zveřejněné výsledky prezident AutoSAP (Sdružení automobilového průmyslu) Martin Jahn. Do EFTA náleží Norsko, Švýcarsko, nedůležitý Island a miniaturní Lichtenštejnsko, jehož data ACEA nezveřejňuje. Ze států Evropské unie zase chybí v přehledech Malta.

Nejprodávanější značkou za prvních osm měsíců letopočtu 2014 byl Volkswagen (1.069.041 kusů), který meziročně vzrostl o 4,27 %, následují Ford (634.687, +6,5 %) a Opel i se svým britským sourozencem Vauxhallem (590.580, pěkných +8,2 %). Tyto dva výrobci jsou vždy uváděni ve statistikách současně, jejich program je až na výjimky totožný, logo Vauxhallu se však používá jen ve Velké Británii, nikde jinde. Nad půlmilionovou hranicí se pohybují ještě francouzští soupeři Renault a Peugeot. Přes 400 tisíc exemplářů má německý luxusní triumvirát v pořadí Audi – BMW – Mercedes-Benz. Čtyři kruhy tak konkurenci z Mnichova i Stuttgartu drtí, takřka padesátitisícový náskok před úhlavním bavorským nepřítelem je značný. O něco hůře je na tom Citroën, ale i jeho cifra začíná čtyřkou. Škoda v tomto žebříčku obsadila 11. místo a s 390.928 jednotkami se těsně přiblížila desátému Fiatu. Její podíl na trzích EU a EFTA činil za uvedené období 4,53 % oproti 3,96 % v roce 2013. Přesáhl tedy hranici 4,5 %, což je velmi povzbudivé.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek (1-8/2014)
PořadíModel1-8/2014 [ks]1-8/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.VOLKSWAGEN1 069 0411 025 21443 8274,3%
2.FORD634 687595 97438 7136,5%
3.OPEL/VAUXHALL590 980546 03544 9458,2%
4.RENAULT576 728519 25057 47811,1%
5.PEUGEOT522 714493 21429 5006,0%
6.AUDI489 372467 72721 6454,6%
7.BMW439 703417 00222 7015,4%
8.MERCEDES-BENZ424 323410 97913 3443,2%
9.CITROËN412 946406 0306 9161,7%
10.FIAT401 971394 2707 7012,0%
11.ŠKODA390 928323 34167 58720,9%
12.TOYOTA355 567336 05119 5165,8%
13.NISSAN310 157283 37526 7829,5%
14.HYUNDAI281 147284 686-3 539-1,2%
15.DACIA250 769193 70357 06629,5%
 Celkem8 636 5538 165 334471 2195,8%

Škoda oproti lednu až srpnu 2013 zaznamenala v tomto roce vůbec nejvyšší absolutní nárůst těchto tzv. prvních registrací. Na trzích zemí EU+EFTA bylo zaregistrováno o 67.587 škodovek více než ve stejném období loňského roku. Na druhém místě z tohoto je pohledu Renault (+57 478 ks) těsně následovaný koncernovou Dacií (+57.066 ks). Opel se zlepšil o takřka 45 tisíc aut, Volkswagen vykazuje +43,8 tisíce. Do nejlepší desítky se vešly ještě Ford, Peugeot, Nissan, Seat a BMW, přehled všech nejvyšších kusových navýšení uvádíme ve druhé tabulce.

Relativně největší růst byl podchycen u značky Jeep a to o 44,73 % (celkem zaregistrováno 21.703 ks), následují Dacia (+29,46 %, 250 769 vozů) a Lexus, ten si polepšil o 28,81 % a letošní rok zatím zakončil na 17 847 kusech. Značka Škoda vystřelila směrem vzhůru o 20,9 % a figuruje v tomto porovnání na pátém místě za japonským Mitsubishi, jehož odbyt je ale také výrazně nižší, nedosáhl ani 55 tisíc jednotek. O zmíněných Jeepu a Lexusu nemluvě, úspěch jim však pochopitelně přejme. Dacia a okřídlený šíp mají nejvíce i z absolutní Top 15, následuje je zde Renault s +11,1 %. Čtvrtmilion nových dacií na evropských silnicích je velmi slušný, rumunská a česká automobilka vykazují největší progres z „velkých“. Kdo by to byl před dekádou tušil? Zatímco třeba jihokorejskému koncernu Hyundai-Kia se příliš nedaří. Kia se mezi nejlepší nedostala, Hyundai obsadil sice čtrnáctou příčku, ale jako první se ztrátou. Pohoršil si o 3,5 tisíce kusů, respektive 1,2 %

Růstem se chlubí také většina evropských zemí, pokles byl zaznamenán pouze ve čtyřech. K největšímu (o 5,4 %) došlo v Nizozemsku, dále v Rakousku (-4,63 %), Švýcarsku (-3,13 %) a v Belgii (-0,81 %). Jsou to však poměrně významné trhy. Těmi největšími ale zůstávají Německo (2,02 milionu), Velká Británie (1,53 mil.), Francie (necelých 1,19 milionu), Itálie (925 tisíc) a Španělsko (skoro 584 tisíc). Británie dosáhla desetiprocentního vzestupu, Španělsko dokonce +16,4 %, ale na Pyrenejském poloostrově oživovalo odbyt šrotovné. Z trhů větších než je ten náš mají významné zisky naši severní sousedé (221,4 tisíce, +15,7 %) a Švédové (196,5 tis., 16,5 %). V České republice dosáhly nové registrace přesně 125.695 jednotek (+17,5 %), data ACEA (Asociace evropských automobilových výrobců) se tedy od domácího Svazu dovozců automobilů liší jen minimálně.

„Celkové výsledky za uplynulých osm měsíců však nelze přeceňovat, neboť evropský trh nových osobních automobilů stále nedosahuje úrovně předkrizových let“, dodává prezident AutoSAP Martin Jahn.

Registrace automobilů v Evropě – Značky s největším nárůstem (1-8/2014)
PořadíModel1-8/2014 [ks]1-8/2013 [ks]Změna [ks]
1.ŠKODA390 928323 34167 587
2.RENAULT576 728519 25057 478
3.DACIA250 769193 70357 066
4.OPEL/VAUXHALL590 980546 03544 945
5.VOLKSWAGEN1 069 0411 025 21443 827
6.FORD634 687595 97438 713
7.PEUGEOT522 714493 21429 500
8.NISSAN310 157283 37526 782
9.SEAT218 639195 29723 342
10.BMW439 703417 00222 701

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
22. 9. 2014 08:13
Re: Největší růst???
No a není ten "relativnější" údaj taky relevantnější? :-)
Avatar - white label
20. 9. 2014 22:59
Re: Největší růst???
Poměrně (v %) Dacia, absolutně (v ks) Škoda.
Meziroční nárůst v % je "relativnější" údaj, než nárůst v kusech.
Avatar - autista
20. 9. 2014 20:39
Re: cela tabulka
Dlouho jsem tu nebyl, tak jsem zapomněl i heslo.
Kdo má zájem o italská auta, tak zde je nejlepší statistika, co jsem kdy viděl, bohužel jen na FIAT GROUP
[odkaz]
20. 9. 2014 10:20
Re: Největší růst???
Typický bulvár auto.cz, jasně, že to není Škoda, tabulka mluví jasně >:D
19. 9. 2014 18:10
Hyundai
Zajímavé jak v Evropě ikdyž je v TOP15 tak jako jediná značka tam má pokles. Zatímco v česku to auto musí mít každej a má tu pravidelně růst a dejchá na Škodovku. Aspoň, že v Evropě maj rozum.