
Evropský trh v roce 2013: Pokles o 1,8 %, dařilo se Dacii nebo Škodě
Na evropských trzích se v loňském roce prodalo 12.308.215 nových automobilů, což je mírný meziroční pokles o 1,8 procenta. Vyplývá to z informací Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), která do svých statistik počítá výsledky z 26 států Evropské unie (kromě Malty a Chorvatska) a Islandu, Norska a Švýcarska.
V Evropské unii (opět bez statistik z Malty a Chorvatska) se v loňském roce prodalo 11.850.905 aut, což je nejhorší výsledek od roku 1995. Rok 2013 byl také šestým v řadě, kdy prodeje nových aut v EU meziročně klesly.
Prosincové výsledky nicméně naznačují, že evropská prodejní krize je u konce. V posledním měsíci roku se na evropských trzích prodalo 948.090 automobilů, což je meziroční nárůst o výrazných 13 procent.
V některých státech krize už loni znát nebyla. Přeborníkem je v tomto ohledu Velká Británie. Na druhém největším evropském trhu prodeje aut v loňském roce meziročně vzrostly o bezmála 11 procent.
Významný nárůst zaznamenalo také Polsko (+6,3 %) nebo Dánsko (+6,7 %). Naši severní sousedé jsou v celkovém žebříčku evropských trhů desátí, Dánové dvanáctí.
To na největším evropském trhu – v Německu – prodeje klesly o 4,2 procenta. Největší propad zaznamenal Kypr (-35,2 %). Z velkých trhů na tom nejhůře bylo Nizozemí (-17 %).
Na českém trhu se loni prodalo 164.736 nových aut, což je o 5,3 procenta méně než v roce 2012. Mezi zeměmi nám patří 13. místo. Před Českem je Dánsko, za námi Norsko.
Evropský trh v roce 2013 – pořadí trhů | ||||
Poř. | Země | Prodeje (1-12/2013) | Prodeje (1-12/2012) | Rozdíl (%) |
1. | Německo | 2.952.431 | 3.082.504 | -4,2 |
2. | Velká Británie | 2.264.737 | 2.044.609 | +10,8 |
3. | Francie | 1.790.456 | 1.898.760 | -5,7 |
4. | Itálie | 1.303.534 | 1.403.010 | -7,1 |
5. | Španělsko | 722.703 | 699.589 | +3,3 |
6. | Belgie | 486.065 | 486.737 | -0,1 |
7. | Nizozemí | 417.036 | 502.479 | -17,0 |
8. | Rakousko | 319.035 | 336.010 | -5,1 |
9. | Švýcarsko | 307.885 | 328.139 | -6,2 |
10. | Polsko | 289.913 | 272.719 | +6,3 |
11. | Švédsko | 269.599 | 279.899 | -3,7 |
12. | Dánsko | 182.198 | 170.813 | +6,7 |
13. | Česká republika | 164.736 | 174.009 | -5,3 |
14. | Norsko | 142.151 | 137.967 | +3,0 |
15. | Portugalsko | 105.921 | 95.309 | +11,1 |
Mezi značkami je na tom samozřejmě nejlépe dlouhodobá evropská jednička – Volkswagen. Ten si však mírně pohoršil, 1.487.029 prodaných aut znamená meziroční pokles o 3,5 procenta.
Většině značek z nejprodávanější patnáctky prodeje meziročně klesly. Výjimkou jsou v tomto ohledu Mercedes-Benz, Toyota a Škoda. Stuttgartský výrobce si polepšil o 5,3 procenta, japonský o 0,4 procenta a ten mladoboleslavský o 4,2 procenta.
Úctyhodný výsledek dále zaznamenaly Dacia (+22,8 %), Mazda (+17,9 %) nebo Jaguar (+15,7 %). Propadly naopak Lancia/Chrysler (-20,1 %), Alfa Romeo (-28,4 %) nebo Chevrolet (-17,5 %). Poslední z nich ostatně na starém kontinentě končí, v roce 2016 se z většiny zdejších trhů stáhne.
Evropský trh v roce 2013 – pořadí automobilek | ||||
Poř. | Automobilka | Prodeje (1-12/2013) | Prodeje (1-12/2012) | Rozdíl (%) |
1. | Volkswagen | 1.487.029 | 1.541.668 | -3,5 |
2. | Ford | 878.786 | 907.784 | -3,2 |
3. | Opel (+ Vauxhall) | 807.282 | 818.488 | -1,4 |
4. | Renault | 787.351 | 796.213 | -1,1 |
5. | Peugeot | 723.318 | 774.905 | -6,7 |
6. | Audi | 664.173 | 673.497 | -1,4 |
7. | BMW | 613.152 | 614.825 | -0,3 |
8. | Mercedes-Benz | 594.876 | 565.161 | +5,3 |
9. | Citroën | 588.088 | 657.077 | -10,5 |
10. | Fiat | 562.364 | 571.356 | -1,6 |
11. | Toyota | 487.014 | 485.297 | +0,4 |
12. | Škoda | 483.086 | 463.746 | +4,2 |
13. | Hyundai | 408.154 | 417.256 | -2,2 |
14. | Nissan | 407.059 | 418.053 | -2,6 |
15. | Kia | 329.285 | 327.998 | +0,4 |