Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropští výrobci aut mají vlastní plán, jak snížit emise

Václav Pavlečka
Diskuze (15)
Evropská unie chce čistá auta. A chce je rychle. Limit pro emise CO2 u nových vozidel by měl být 120 g na km do roku 2012. Dnešní auta však produkují v průměru 163 g/km. A výrobci aut se obávají, že tak rychlý přechod by mohl být spíš kontraproduktivní.

Evropská unie chce čistá auta. A chce je rychle. Limit pro emise CO2 u nových vozidel by měl být 120 g na km do roku 2012. Dnešní auta však produkují v průměru 163 g na ujetý kilometr. A producenti aut se obávají, že tak rychlý přechod by mohl být spíš kontraproduktivní. Výroba šetrných vozů by se prodražila a řada zákazníků by se mohla rozhodnout spíše pro ojeté auto než pro nové.

Cíle Evropské unie a jejich (ne)naplňování

V roce 1995 si komise EU vytyčila jasný cíl. Je třeba snížit vliv aut na životní prostředí. A to snížením emisí. Tehdejší nové vozy průměrně produkovaly 186 g CO2/km. Výrobci se zavázali hodnotu snížit na 140 g CO2/km do roku 2008 a komise měla na oplátku tlačit na zavádění šetrnějších paliv, výrobce pneumatik a zlepšení infrastruktury, aby bylo množství CO2 u auta ve výsledku ještě nižší. Dnes se píše rok 2007 a pomalu se nachyluje ke svému konci. A ambiciózní plány tak docela nevycházejí. Nové vozy dnes produkují v průměru 163 g CO2/km. Zavádění šetrných biopaliv je ve skluzu – poptávka po nich není zdaleka taková, jak plánovala unie. Závazky obou stran tak trochu váznou. A spokojený není skoro nikdo. Ekologové tvrdí, že limit 120 g CO2/km je málo.Generální tajemník Evropského úřadu pro životní prostředí John Hontelez míní, že výrobci odmítají učinit z palivové účinnosti svou prioritu. „Podrývá to úsilí Komise stát se jak regionálním, tak globálním vůdcem boje s klimatickými změnami,“ řekl.

„Táhneme všichni za jeden provaz,“ ozvalo se z Frankfurtu

Sdružení evropských výrobců automobilů (zkratkou „ACEA“) ve svém společném prohlášení z frankfurtského autosalonu sděluje, že podporuje snahu EU snižování emisí u nových aut. Ovšem s několika podstatnými „ALE“.

Základním předpokladem zavedení nových limitů je uplatňování tzv. integrovaného přístupu, jehož podstatou není jen tlak na snižování spotřeby u automobilů samotných, ale také osvěta a vedení řidičů k šetrnějšímu jízdnímu stylu, zlepšování infrastruktury a masivní podpora zavádění alternativních paliv.Limity emisí CO2 by měly být různé pro odlišné typy aut. Dále by se mělo uvažovat o posunutí termínu k dosažení přísných kritérií, a to zřejmě až na rok 2015. Jak ukázal autosalon ve Frankfurtu, prototypy lze zkonstruovat rychle, ale zavedení všech naznačených opatření a jejich bezchybná funkčnost vyžaduje další vývoj, který není možné vzhledem k vývojovým cyklům v automobilovém průmyslu výrazně urychlit.

Výrobci ve sdružení ACEA přímo zaměstnávají 2,3 milionu lidí a práci díky nim má ještě dalších 10 milionů lidí v navazujících odvětvích. Zastupuje společnosti BMW Group, DAF Trucks, DaimlerChrysler, FIAT Group, Ford, General Motors Europe, MAN, Porsche, PSA Peugeot Citroën, Renault, Scania, Volkswagen Group a Volvo Group. Takže slovo automobilového lobby má rozhodně svou váhu.

A jaké jsou vlastně argumenty výrobců pro jejich požadavky?

(1) Prodraží se výroba. Tak rychlé zavedení přísných limitů (za 4 roky snížení emisí CO2 ze 164 na 120 gramů) podle ACEA povede ke zdražení nových vozů. Méně lidí si je bude moci dovolit. V důsledku tedy zestárne evropská automobilová flotila a množství škodlivin v atmosféře se nesníží.

(2) Ruku v ruce musí jít vývoj aut šetrných k životnímu prostředí a šíření biopaliv, tlak na vývoj moderních pneumatik s menším valivým odporem a osvěta řidičů k ekonomické jízdě.

Inovace nejsou levné

Rozhodně by nebylo spravedlivé tvrdit, že evropští výrobci se nesnaží snižovat vliv svých produktů na přírodu. Do nižších emisí CO2 investují firmy miliardy. Od roku 1995 uvedly firmy sdružené v ACEA 50 vylepšení, které redukují množství zplodin. Jenže poptávka po ekologicky šetrných autech není taková. „Zákazníci chtějí velké a bezpečné vozy a na trhu není taková poptávka po úsporných automobilech,“ uvádí tiskové oddělení ACEA ve zprávě zveřejněné na frankfurtském autosalonu.

Všichni na tom nejsou stejně

Zdá se, že všem přibývají vrásky na čele. ACEA, komise EU i ekologové nejsou zcela spokojeni. Ovšem najdou se i tací, kterým přísnější limity vadí méně nebo vůbec. Toyota se například vyjádřila ve smyslu, že jí návrh komise na snížení emisí nevadí, i když představuje náročný úkol. Obecně výrobci aut s motory nižších objemů nebudou mít takové potíže limity splnit.

Co je ve hře?

Proč ale má ACEA za potřebí vydávat tisková prohlášení právě teď, před koncem roku 2007? Protože právě v těchto dnech vzniká vyhodnocení dopadů na návrh přísné legislativy, který bude dokončen počátkem příštího roku. A tak je výhodné, když je o problémech producentů aut slyšet právě teď. Abychom pořád nemluvili jen o „vzdálené bruselské záležitosti“ – snižování emisí CO2 veřejně podpořil i český senát, který se v červenci na této podpoře oficiálně usnesl. Zadal však vládě úkol, aby prověřila dopady přísných limitů pro českou ekonomiku i životní prostředí.

Václav Pavlečka
Diskuze (15)
19. 9. 2007 17:20
Re: Lide usporna auta nechteji ????
Mas recht. Vse, co jsi tu vyjmenoval, by melo byt v autech standardne. Jeste bych pridal Start&Stop, LED svetla pro denni sviceni, ...
Staci se kouknout na Kiu Eco nebo Smarta.