reklama


Evropští výrobci aut mají vlastní plán, jak snížit emise

Evropští výrobci aut mají vlastní plán, jak snížit emise

 

Evropská unie chce čistá auta. A chce je rychle. Limit pro emise CO2 u nových vozidel by měl být 120 g na km do roku 2012. Dnešní auta však produkují v průměru 163 g/km. A výrobci aut se obávají, že tak rychlý přechod by mohl být spíš kontraproduktivní.

Evropská unie chce čistá auta. A chce je rychle. Limit pro emise CO2 u nových vozidel by měl být 120 g na km do roku 2012. Dnešní auta však produkují v průměru 163 g na ujetý kilometr. A producenti aut se obávají, že tak rychlý přechod by mohl být spíš kontraproduktivní. Výroba šetrných vozů by se prodražila a řada zákazníků by se mohla rozhodnout spíše pro ojeté auto než pro nové.

Cíle Evropské unie a jejich (ne)naplňování
V roce 1995 si komise EU vytyčila jasný cíl. Je třeba snížit vliv aut na životní prostředí. A to snížením emisí. Tehdejší nové vozy průměrně produkovaly 186 g CO2/km. Výrobci se zavázali hodnotu snížit na 140 g CO2/km do roku 2008 a komise měla na oplátku tlačit na zavádění šetrnějších paliv, výrobce pneumatik a zlepšení infrastruktury, aby bylo množství CO2 u auta ve výsledku ještě nižší. Dnes se píše rok 2007 a pomalu se nachyluje ke svému konci. A ambiciózní plány tak docela nevycházejí. Nové vozy dnes produkují v průměru 163 g CO2/km. Zavádění šetrných biopaliv je ve skluzu – poptávka po nich není zdaleka taková, jak plánovala unie. Závazky obou stran tak trochu váznou. A spokojený není skoro nikdo. Ekologové tvrdí, že limit 120 g CO2/km je málo.Generální tajemník Evropského úřadu pro životní prostředí John Hontelez míní, že výrobci odmítají učinit z palivové účinnosti svou prioritu. „Podrývá to úsilí Komise stát se jak regionálním, tak globálním vůdcem boje s klimatickými změnami,“ řekl.

„Táhneme všichni za jeden provaz,“ ozvalo se z Frankfurtu
Sdružení evropských výrobců automobilů (zkratkou „ACEA“) ve svém společném prohlášení z frankfurtského autosalonu sděluje, že podporuje snahu EU snižování emisí u nových aut. Ovšem s několika podstatnými „ALE“.

Základním předpokladem zavedení nových limitů je uplatňování tzv. integrovaného přístupu, jehož podstatou není jen tlak na snižování spotřeby u automobilů samotných, ale také osvěta a vedení řidičů k šetrnějšímu jízdnímu stylu, zlepšování infrastruktury a masivní podpora zavádění alternativních paliv.Limity emisí CO2 by měly být různé pro odlišné typy aut. Dále by se mělo uvažovat o posunutí termínu k dosažení přísných kritérií, a to zřejmě až na rok 2015. Jak ukázal autosalon ve Frankfurtu, prototypy lze zkonstruovat rychle, ale zavedení všech naznačených opatření a jejich bezchybná funkčnost vyžaduje další vývoj, který není možné vzhledem k vývojovým cyklům v automobilovém průmyslu výrazně urychlit.

Výrobci ve sdružení ACEA přímo zaměstnávají 2,3 milionu lidí a práci díky nim má ještě dalších 10 milionů lidí v navazujících odvětvích. Zastupuje společnosti BMW Group, DAF Trucks, DaimlerChrysler, FIAT Group, Ford, General Motors Europe, MAN, Porsche, PSA Peugeot Citroën, Renault, Scania, Volkswagen Group a Volvo Group. Takže slovo automobilového lobby má rozhodně svou váhu.

A jaké jsou vlastně argumenty výrobců pro jejich požadavky?

(1) Prodraží se výroba. Tak rychlé zavedení přísných limitů (za 4 roky snížení emisí CO2 ze 164 na 120 gramů) podle ACEA povede ke zdražení nových vozů. Méně lidí si je bude moci dovolit. V důsledku tedy zestárne evropská automobilová flotila a množství škodlivin v atmosféře se nesníží.

(2) Ruku v ruce musí jít vývoj aut šetrných k životnímu prostředí a šíření biopaliv, tlak na vývoj moderních pneumatik s menším valivým odporem a osvěta řidičů k ekonomické jízdě.

Inovace nejsou levné
Rozhodně by nebylo spravedlivé tvrdit, že evropští výrobci se nesnaží snižovat vliv svých produktů na přírodu. Do nižších emisí CO2 investují firmy miliardy. Od roku 1995 uvedly firmy sdružené v ACEA 50 vylepšení, které redukují množství zplodin. Jenže poptávka po ekologicky šetrných autech není taková. „Zákazníci chtějí velké a bezpečné vozy a na trhu není taková poptávka po úsporných automobilech,“ uvádí tiskové oddělení ACEA ve zprávě zveřejněné na frankfurtském autosalonu.

Všichni na tom nejsou stejně
Zdá se, že všem přibývají vrásky na čele. ACEA, komise EU i ekologové nejsou zcela spokojeni. Ovšem najdou se i tací, kterým přísnější limity vadí méně nebo vůbec. Toyota se například vyjádřila ve smyslu, že jí návrh komise na snížení emisí nevadí, i když představuje náročný úkol. Obecně výrobci aut s motory nižších objemů nebudou mít takové potíže limity splnit.

Co je ve hře?
Proč ale má ACEA za potřebí vydávat tisková prohlášení právě teď, před koncem roku 2007? Protože právě v těchto dnech vzniká vyhodnocení dopadů na návrh přísné legislativy, který bude dokončen počátkem příštího roku. A tak je výhodné, když je o problémech producentů aut slyšet právě teď. Abychom pořád nemluvili jen o „vzdálené bruselské záležitosti“ – snižování emisí CO2 veřejně podpořil i český senát, který se v červenci na této podpoře oficiálně usnesl. Zadal však vládě úkol, aby prověřila dopady přísných limitů pro českou ekonomiku i životní prostředí.

Rallye Dakar 2017

Anketa

Zavedení přísnějších emisních limitů pro CO2 by znamenalo:
  • Zdražování aut

    31,2

    Hlasovat

     
  • Propouštění a přesun výroby z Evropy

    4,9

    Hlasovat

     
  • Přínos pro přírodu a pro naše zdraví

    33,2

    Hlasovat

     
  • Redukci výrobních programů sportovních a luxusních značek

    4,2

    Hlasovat

     
  • Nic se nezmění

    26,4

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Sobotkovi mají s kampaní pomoci Obamovi lidé Sobotkovi mají s kampaní pomoci Obamovi lidé

Poprvé od éry Jiřího Paroubka zřejmě opět pomohou…

Stát řeší dědictví po IPB. Chystá prodej největší papírny na Balkáně Stát řeší dědictví po IPB. Chystá prodej největší papírny na Balkáně

České ministerstvo financí připravuje nové výběrové…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Dnes 14:50

Soud v Hildesheimu nařídil VW, aby od německého zákazníka odkoupil naftový vůz vybavený softwarem pro manipulaci s emisemi.




Blesk.cz

Sloni v pražské zoo mají vyhřívaný chodník: Aby v zimě mohli ven a neuklouzli

Sloni v pražské zoo mají vyhřívaný chodník: Aby v…

Zima a současné mrazy ovlivňují v Zoo Praha život spoustě členům této velké živočišné rodiny. Sloni společně se…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Nejlepší den v životě Cristiana Ronalda? Triumf na EURO to nebyl. Ani Zlatý míč

Nejlepší den v životě Cristiana Ronalda? Triumf na…

Cristiano Ronaldo (31) prozradil, který den byl nekrásnější v jeho životě. Přiznal, že vůbec nešlo o minulé…

Plíšková o slávě i Hrdličkovi: Na Michala si zasedli, ale on mi pomáhá

Plíšková o slávě i Hrdličkovi: Na Michala si…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Je jednou z tváří letošního Australian Open. V Melbourne si Karolínu Plíškovou považují,…

 

Reflex.cz

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

Atomové dělo u Košic. CIA zpřístupnila miliony dokumentů, týkají se i Československa

Atomové dělo u Košic. CIA zpřístupnila miliony…

Americká Ústřední zpravodajská služba (CIA) zveřejnila na internetu téměř 13 milionů stránek odtajněných…

 
 
reklama