Evropští výrobci aut mají vlastní plán, jak snížit emise

Evropští výrobci aut mají vlastní plán, jak snížit emise

 
19.9. 2007 Václav Pavlečka

Evropská unie chce čistá auta. A chce je rychle. Limit pro emise CO2 u nových vozidel by měl být 120 g na km do roku 2012. Dnešní auta však produkují v průměru 163 g/km. A výrobci aut se obávají, že tak rychlý přechod by mohl být spíš kontraproduktivní.

Evropská unie chce čistá auta. A chce je rychle. Limit pro emise CO2 u nových vozidel by měl být 120 g na km do roku 2012. Dnešní auta však produkují v průměru 163 g na ujetý kilometr. A producenti aut se obávají, že tak rychlý přechod by mohl být spíš kontraproduktivní. Výroba šetrných vozů by se prodražila a řada zákazníků by se mohla rozhodnout spíše pro ojeté auto než pro nové.

Cíle Evropské unie a jejich (ne)naplňování
V roce 1995 si komise EU vytyčila jasný cíl. Je třeba snížit vliv aut na životní prostředí. A to snížením emisí. Tehdejší nové vozy průměrně produkovaly 186 g CO2/km. Výrobci se zavázali hodnotu snížit na 140 g CO2/km do roku 2008 a komise měla na oplátku tlačit na zavádění šetrnějších paliv, výrobce pneumatik a zlepšení infrastruktury, aby bylo množství CO2 u auta ve výsledku ještě nižší. Dnes se píše rok 2007 a pomalu se nachyluje ke svému konci. A ambiciózní plány tak docela nevycházejí. Nové vozy dnes produkují v průměru 163 g CO2/km. Zavádění šetrných biopaliv je ve skluzu – poptávka po nich není zdaleka taková, jak plánovala unie. Závazky obou stran tak trochu váznou. A spokojený není skoro nikdo. Ekologové tvrdí, že limit 120 g CO2/km je málo.Generální tajemník Evropského úřadu pro životní prostředí John Hontelez míní, že výrobci odmítají učinit z palivové účinnosti svou prioritu. „Podrývá to úsilí Komise stát se jak regionálním, tak globálním vůdcem boje s klimatickými změnami,“ řekl.

„Táhneme všichni za jeden provaz,“ ozvalo se z Frankfurtu
Sdružení evropských výrobců automobilů (zkratkou „ACEA“) ve svém společném prohlášení z frankfurtského autosalonu sděluje, že podporuje snahu EU snižování emisí u nových aut. Ovšem s několika podstatnými „ALE“.

Základním předpokladem zavedení nových limitů je uplatňování tzv. integrovaného přístupu, jehož podstatou není jen tlak na snižování spotřeby u automobilů samotných, ale také osvěta a vedení řidičů k šetrnějšímu jízdnímu stylu, zlepšování infrastruktury a masivní podpora zavádění alternativních paliv.Limity emisí CO2 by měly být různé pro odlišné typy aut. Dále by se mělo uvažovat o posunutí termínu k dosažení přísných kritérií, a to zřejmě až na rok 2015. Jak ukázal autosalon ve Frankfurtu, prototypy lze zkonstruovat rychle, ale zavedení všech naznačených opatření a jejich bezchybná funkčnost vyžaduje další vývoj, který není možné vzhledem k vývojovým cyklům v automobilovém průmyslu výrazně urychlit.

Výrobci ve sdružení ACEA přímo zaměstnávají 2,3 milionu lidí a práci díky nim má ještě dalších 10 milionů lidí v navazujících odvětvích. Zastupuje společnosti BMW Group, DAF Trucks, DaimlerChrysler, FIAT Group, Ford, General Motors Europe, MAN, Porsche, PSA Peugeot Citroën, Renault, Scania, Volkswagen Group a Volvo Group. Takže slovo automobilového lobby má rozhodně svou váhu.

A jaké jsou vlastně argumenty výrobců pro jejich požadavky?

(1) Prodraží se výroba. Tak rychlé zavedení přísných limitů (za 4 roky snížení emisí CO2 ze 164 na 120 gramů) podle ACEA povede ke zdražení nových vozů. Méně lidí si je bude moci dovolit. V důsledku tedy zestárne evropská automobilová flotila a množství škodlivin v atmosféře se nesníží.

(2) Ruku v ruce musí jít vývoj aut šetrných k životnímu prostředí a šíření biopaliv, tlak na vývoj moderních pneumatik s menším valivým odporem a osvěta řidičů k ekonomické jízdě.

Inovace nejsou levné
Rozhodně by nebylo spravedlivé tvrdit, že evropští výrobci se nesnaží snižovat vliv svých produktů na přírodu. Do nižších emisí CO2 investují firmy miliardy. Od roku 1995 uvedly firmy sdružené v ACEA 50 vylepšení, které redukují množství zplodin. Jenže poptávka po ekologicky šetrných autech není taková. „Zákazníci chtějí velké a bezpečné vozy a na trhu není taková poptávka po úsporných automobilech,“ uvádí tiskové oddělení ACEA ve zprávě zveřejněné na frankfurtském autosalonu.

Všichni na tom nejsou stejně
Zdá se, že všem přibývají vrásky na čele. ACEA, komise EU i ekologové nejsou zcela spokojeni. Ovšem najdou se i tací, kterým přísnější limity vadí méně nebo vůbec. Toyota se například vyjádřila ve smyslu, že jí návrh komise na snížení emisí nevadí, i když představuje náročný úkol. Obecně výrobci aut s motory nižších objemů nebudou mít takové potíže limity splnit.

Co je ve hře?
Proč ale má ACEA za potřebí vydávat tisková prohlášení právě teď, před koncem roku 2007? Protože právě v těchto dnech vzniká vyhodnocení dopadů na návrh přísné legislativy, který bude dokončen počátkem příštího roku. A tak je výhodné, když je o problémech producentů aut slyšet právě teď. Abychom pořád nemluvili jen o „vzdálené bruselské záležitosti“ – snižování emisí CO2 veřejně podpořil i český senát, který se v červenci na této podpoře oficiálně usnesl. Zadal však vládě úkol, aby prověřila dopady přísných limitů pro českou ekonomiku i životní prostředí.

Anketa

Zavedení přísnějších emisních limitů pro CO2 by znamenalo:
  • Zdražování aut

    31,0

    Hlasovat

     
  • Propouštění a přesun výroby z Evropy

    5,2

    Hlasovat

     
  • Přínos pro přírodu a pro naše zdraví

    33,1

    Hlasovat

     
  • Redukci výrobních programů sportovních a luxusních značek

    4,4

    Hlasovat

     
  • Nic se nezmění

    26,4

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové

Komunisté i část ČSSD má výhrady k poslankyni Taťáně…

Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš

Novou vládu by měl prezident Miloš Zeman jmenovat ve…

Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je na cestě k…

Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

 





 
GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

Dnes 18:12

Velkou cenu Francie na okruhu Paula Ricarda vyhrál Lewis Hamilton před Maxem Verstappenem a Kimim Räikkönenem.




Blesk.cz

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl byl spíš pro trpaslíky!

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl…

Vychytralost některých lidí je občas natolik fascinující, že se člověk ani nemůže zlobit. V některých případech…

Zeman: Šarlatánství má být trestný čin. Léčitel vás odsoudí k smrti

Zeman: Šarlatánství má být trestný čin. Léčitel vás…

Vykaďte rakovinu, pomůže vám milenec. Kontroverzní praktiky a doporučení léčitelů z centra alternativní medicíny…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Fischer o draftu, Zadinově touze něco dokázat i fázi budování v Detroitu

Fischer o draftu, Zadinově touze něco dokázat i fázi…

Nečekalo se, že k tomuhle spojení dojde. Detroit volil na draftu až jako číslo šest. Přesto zůstal Filip Zadina…

 

Reflex.cz

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan tureckým prezidentem i předsedou vlády?

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan…

Už 16 let je u moci šéf islamistické strany AKP Recep Tayyip Erdoan. Byl už premiérem, prezidentem a teď chce…

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom, že by zabila svého šéfa

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom,…

Podmínky na japonském pracovním trhu jsou tradičně velmi tvrdé a mnoho společností „ždíme“ své zaměstnance…