Evropští výrobci aut mají vlastní plán, jak snížit emise

Evropští výrobci aut mají vlastní plán, jak snížit emise

 

Evropská unie chce čistá auta. A chce je rychle. Limit pro emise CO2 u nových vozidel by měl být 120 g na km do roku 2012. Dnešní auta však produkují v průměru 163 g/km. A výrobci aut se obávají, že tak rychlý přechod by mohl být spíš kontraproduktivní.

Evropská unie chce čistá auta. A chce je rychle. Limit pro emise CO2 u nových vozidel by měl být 120 g na km do roku 2012. Dnešní auta však produkují v průměru 163 g na ujetý kilometr. A producenti aut se obávají, že tak rychlý přechod by mohl být spíš kontraproduktivní. Výroba šetrných vozů by se prodražila a řada zákazníků by se mohla rozhodnout spíše pro ojeté auto než pro nové.

Cíle Evropské unie a jejich (ne)naplňování
V roce 1995 si komise EU vytyčila jasný cíl. Je třeba snížit vliv aut na životní prostředí. A to snížením emisí. Tehdejší nové vozy průměrně produkovaly 186 g CO2/km. Výrobci se zavázali hodnotu snížit na 140 g CO2/km do roku 2008 a komise měla na oplátku tlačit na zavádění šetrnějších paliv, výrobce pneumatik a zlepšení infrastruktury, aby bylo množství CO2 u auta ve výsledku ještě nižší. Dnes se píše rok 2007 a pomalu se nachyluje ke svému konci. A ambiciózní plány tak docela nevycházejí. Nové vozy dnes produkují v průměru 163 g CO2/km. Zavádění šetrných biopaliv je ve skluzu – poptávka po nich není zdaleka taková, jak plánovala unie. Závazky obou stran tak trochu váznou. A spokojený není skoro nikdo. Ekologové tvrdí, že limit 120 g CO2/km je málo.Generální tajemník Evropského úřadu pro životní prostředí John Hontelez míní, že výrobci odmítají učinit z palivové účinnosti svou prioritu. „Podrývá to úsilí Komise stát se jak regionálním, tak globálním vůdcem boje s klimatickými změnami,“ řekl.

„Táhneme všichni za jeden provaz,“ ozvalo se z Frankfurtu
Sdružení evropských výrobců automobilů (zkratkou „ACEA“) ve svém společném prohlášení z frankfurtského autosalonu sděluje, že podporuje snahu EU snižování emisí u nových aut. Ovšem s několika podstatnými „ALE“.

Základním předpokladem zavedení nových limitů je uplatňování tzv. integrovaného přístupu, jehož podstatou není jen tlak na snižování spotřeby u automobilů samotných, ale také osvěta a vedení řidičů k šetrnějšímu jízdnímu stylu, zlepšování infrastruktury a masivní podpora zavádění alternativních paliv.Limity emisí CO2 by měly být různé pro odlišné typy aut. Dále by se mělo uvažovat o posunutí termínu k dosažení přísných kritérií, a to zřejmě až na rok 2015. Jak ukázal autosalon ve Frankfurtu, prototypy lze zkonstruovat rychle, ale zavedení všech naznačených opatření a jejich bezchybná funkčnost vyžaduje další vývoj, který není možné vzhledem k vývojovým cyklům v automobilovém průmyslu výrazně urychlit.

Výrobci ve sdružení ACEA přímo zaměstnávají 2,3 milionu lidí a práci díky nim má ještě dalších 10 milionů lidí v navazujících odvětvích. Zastupuje společnosti BMW Group, DAF Trucks, DaimlerChrysler, FIAT Group, Ford, General Motors Europe, MAN, Porsche, PSA Peugeot Citroën, Renault, Scania, Volkswagen Group a Volvo Group. Takže slovo automobilového lobby má rozhodně svou váhu.

A jaké jsou vlastně argumenty výrobců pro jejich požadavky?

(1) Prodraží se výroba. Tak rychlé zavedení přísných limitů (za 4 roky snížení emisí CO2 ze 164 na 120 gramů) podle ACEA povede ke zdražení nových vozů. Méně lidí si je bude moci dovolit. V důsledku tedy zestárne evropská automobilová flotila a množství škodlivin v atmosféře se nesníží.

(2) Ruku v ruce musí jít vývoj aut šetrných k životnímu prostředí a šíření biopaliv, tlak na vývoj moderních pneumatik s menším valivým odporem a osvěta řidičů k ekonomické jízdě.

Inovace nejsou levné
Rozhodně by nebylo spravedlivé tvrdit, že evropští výrobci se nesnaží snižovat vliv svých produktů na přírodu. Do nižších emisí CO2 investují firmy miliardy. Od roku 1995 uvedly firmy sdružené v ACEA 50 vylepšení, které redukují množství zplodin. Jenže poptávka po ekologicky šetrných autech není taková. „Zákazníci chtějí velké a bezpečné vozy a na trhu není taková poptávka po úsporných automobilech,“ uvádí tiskové oddělení ACEA ve zprávě zveřejněné na frankfurtském autosalonu.

Všichni na tom nejsou stejně
Zdá se, že všem přibývají vrásky na čele. ACEA, komise EU i ekologové nejsou zcela spokojeni. Ovšem najdou se i tací, kterým přísnější limity vadí méně nebo vůbec. Toyota se například vyjádřila ve smyslu, že jí návrh komise na snížení emisí nevadí, i když představuje náročný úkol. Obecně výrobci aut s motory nižších objemů nebudou mít takové potíže limity splnit.

Co je ve hře?
Proč ale má ACEA za potřebí vydávat tisková prohlášení právě teď, před koncem roku 2007? Protože právě v těchto dnech vzniká vyhodnocení dopadů na návrh přísné legislativy, který bude dokončen počátkem příštího roku. A tak je výhodné, když je o problémech producentů aut slyšet právě teď. Abychom pořád nemluvili jen o „vzdálené bruselské záležitosti“ – snižování emisí CO2 veřejně podpořil i český senát, který se v červenci na této podpoře oficiálně usnesl. Zadal však vládě úkol, aby prověřila dopady přísných limitů pro českou ekonomiku i životní prostředí.

Anketa

Zavedení přísnějších emisních limitů pro CO2 by znamenalo:
  • Zdražování aut

    31,0

    Hlasovat

     
  • Propouštění a přesun výroby z Evropy

    5,2

    Hlasovat

     
  • Přínos pro přírodu a pro naše zdraví

    33,1

    Hlasovat

     
  • Redukci výrobních programů sportovních a luxusních značek

    4,4

    Hlasovat

     
  • Nic se nezmění

    26,4

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová

Evropská unie v současné podobě je podle šéfky…

Ve zpracování halal masa se točí téměř půl bilionu dolarů Ve zpracování halal masa se točí téměř půl bilionu dolarů

Průmysl zpracování masa podle arabského práva má hodnotu…

Prázdné bankomaty, astronomické poplatky. Čtěte, jak kupovat bitcoin v době kryptománie Prázdné bankomaty, astronomické poplatky. Čtěte, jak kupovat bitcoin v době kryptománie

Českem se valí vlna zájmu o bitcoin, kdo by chtěl ale…

Evropu prý kolonizují muslimové. Xenofobové ale nejsme, tvrdí radikálové Evropu prý kolonizují muslimové. Xenofobové ale nejsme, tvrdí radikálové

Odmítání současné podoby EU, varování před údajnou…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

 





 
The Grand Tour má novou testovací jezdkyni. Kdo je Abbie Eaton?

Clarksona a spol. doplnila v The Grand Tour žena! Kdo je Abbie Eaton?

Včera

Američan Mike Skinner strávil v The Grand Tour coby zkušební jezdec jen jednu sérii. Nahrazuje ho... žena.




Blesk.cz

Evropská smetánka na pohřbu bývalého krále Rumunska: Dorazil i princ Charles

Evropská smetánka na pohřbu bývalého krále Rumunska:…

Tisíce Rumunů a zástupci evropských i neevropských královských rodů, včetně britského prince Charlese, se dnes…

Apple kupuje Shazam. Prý je to hotová věc

Apple kupuje Shazam. Prý je to hotová věc

Shazam je celosvětově nejznámější služba pro rozpoznávání hudby. Stačí aktivovat, aplikace si přes mikrofon…

 

iSport.cz

Další český sudí blízko NHL: Pískám i ženy. Za měsíc stihnu 60 zápasů

Další český sudí blízko NHL: Pískám i ženy. Za měsíc…

Sekl s hokejem, sbalil si tašku a odletěl do Ameriky. Petr Hejna měl jako hráč za cíl prosadit se v NHL.…

Osa Jankto - Barák potopila Inter Milán, Schickovo AS spasila šťastná branka v nastavení

Osa Jankto - Barák potopila Inter Milán, Schickovo…

 Antonín Barák zpečetil nečekané vítězství fotbalistů Udine na hřišti dosavadního lídra italské ligy Interu…

 

Reflex.cz

Cromwell Stone: Mysteriózní modlitba ke gotickému bohu

Cromwell Stone: Mysteriózní modlitba ke gotickému bohu

K dlouhým zimním večerům už tak nějak patří gotické příběhy. Několik z nejslavnějších se ostatně zrodilo za…

Česko má nového spojence v boji proti uprchlickým kvótám. Odmítá je rakouský premiér Kurz

Česko má nového spojence v boji proti uprchlickým…

Naši jižní sousedé budou mít od pondělí novou koaliční vládu, kterou vytvoří ve volbách vítězná Rakouská lidová…