reklama


Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy

Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy

 
 

V ulicích Karlových Varů jsme měli možnost krátce se seznámit s Fiatem 500 na elektřinu, kterého by dostal rád na naše silnice ve větším množství energetický gigant ČEZ.

Kdyby neneslo tohle auto náladové polepy a nápisy „elektromobil“, byl by to vlastně úplně obyčejný Fiat 500. Důvěrně známé tvary má i interiér vozu, všechna sedadla jsou na svých místech a k našemu velkému překvapení má standardní rozměry i zavazadlový prostor. Tak co je tedy jinak?

Je to prosté – jen a pouze elektrický pohon – a pár maličkostí s ním souvisejících.

Než se ale vrhneme na samotné dojmy z auta, možná by vás zajímalo, odkud se vlastně Fiat 500 Electric vzal. Nejde o výtvor turínské automobilky, ale firmy Micro-Vett z Imoly. Ta prostě koupí pětistovku, vymontuje vše, co souvisí se spalovacím motorem a nahradí to akumulátory a elektromotorem (sériová výroba velkých automobilek bohužel neumožňuje vyrábět polotovary automobilů). Touto činností se Micro-Vett zabývá už od roku 1991 a současná modelová nabídka zahrnuje krom pětistovky i užitkové Fiorino.

Ale pojďme zpět k pětistovce. Ta se vyrábí s elektromotory o výkonu 10 až 30 kW. Nejslabší zvládne maximální rychlost 70 km/h a má dojezd 80 km, nejsilnější dokáže upalovat až 115 km/h a akumulátory mu vydrží na 120km jízdu. Dobíjení Li-Pol baterií trvá běžnou zásuvkou 8-10 hodin, existuje však i možnost rychlonabití za slabou čtvrthodinku, vyžaduje však speciální zařízení.

A právě infrastrukturu by u nás chtěl začít postupně budovat ČEZ, který má pochopitelně zájem na zvýšení podílu elektromobilů na našich silnicích, a to již v období 2010-2013. Prvním krokem bude pořízení 50-100 elektromobilů, které zdarma nabídne k užívání veřejným institucím. Ve stejné době se očekává i příchod prvních elektromobilů od velkých automobilek. Za současných podmínek, kdy nezanedbatelnou část produkce elektřiny v rámci ČEZ představují tepelné elektrárny, představuje energetický mix 95 g CO2 na kilometr, váš elektromobil tedy bude mít přeneseně horší emise než třeba nová Toyota Prius, ale již v roce 2020 prý ČEZ dosáhne zajímavějších 60 g/km a měly by klesat i v dalších letech. Otázkou je, kde budou v té době emise například hybridních aut... Pokud by jednou ČEZ přešel výhradně na jadernou energetiku a obnovitelné zdroje, emise oxidu uhličitého by činily jen směšných 0,25 g/km.

Na co se (ne)těšit? Jak už bylo řečeno, pětistovka, v našem případě ta nejsilnější, je pro řidiče prakticky stejná jako tovární. Jen místo řadicí páky je tady volič, jímž se dává pokyn, zda má jet hatchback vpřed nebo vzad. Druhým a posledním rozdílem je modifikovaný přístrojový štít, jenž kromě rychloměru zobrazuje též údaje o stavu kapacity akumulátorů a o režimu jízdy, tedy zda se akumulátory nabíjí nebo jejich energie využívána.

Dáváme volič do polohy „D“ a naprosto bezhlučně se rozjíždíme, žádné tramvajové bzučení se nekoná a začínáme chápat, proč Brabus pro Teslu Roadster připravil tuning v podobě zvuku benzinového motoru. Nejprve se rozjíždím pozvolna, i přesto je ale cítit síla elektromotoru, jenž má chuť s autem pořádně zacvičit. Teprve při dobrzďování před křižovatkou se ozývá jemné bzučení, ne nepodobné tomu u tramvají. Tehdy se, stejně jako v případě jízdy bez tlaku na akcelerátor, dobíjí akumulátory a Fiat 500 Electric zpomaluje překvapivě ochotně. Následný rozjezd už zkoušíme intenzivněji a musíme uznat, že co se akcelerace na křižovatkách týče, elektromobil může zostudit celou řadu svých soků s motorem s vnitřním spalováním. Jenže radost netrvá věčně, bavíme se tady o rychlostech do 40-45 km/h, ať už tlačím na pedál, jak chci, do vyšších sfér se autíčku chce jen velmi neochotně a 0-60 km/h už představuje skutečně „běh na dlouhou trať“. „Můžete si vybrat ze dvou režimů jízdy – Eco a Dynamic“ , říká nám sympatická Italka z Micro-Vettu. „Aha, a jaký mód máme teď?“ tu odpověď jsme čekali: „Dynamic“ . Aha... Lehké řízení je prakticky stejné jako u standardní pětistovky, pravděpodobně značná váha elektropohonu ale výrazně degraduje jízdní komfort, tlumení rázů od nerovností je dost mizerné. Více dojmů bohužel zprostředkovat nemůžeme, zkušební trasa byla opravdu, ale opravdu krátká.

Jednu věc ale říci můžeme – na přibližování se maximálně tak padesátkou po městě a poskakování v kolonách bude takovýhle elektromobil stačit. Chtít po něm ale cokoli jiného je zatím vyloučeno. I ten sebenudnější hybrid představuje ve srovnání s ním emocemi napěchovaný sporťák. Uvidíme, jak zapůsobí například chystaný elektromobil od Nissanu.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Evropské Automobily roku: Fiat 500 (2008) Evropské Automobily roku: Fiat 500 (2008)

Fiat 500 navázal designem na stejnojmenného předchůdce…

Fiat 500: Výbavy Riva a Sport mají české ceny. Je libo pětistovku za půl milionu? Fiat 500: Výbavy Riva a Sport mají české ceny. Je libo pětistovku za půl milionu?

Teprve druhá generace Fiatu 500 prošla v loňském roce…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama