Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy

Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy

 
 

V ulicích Karlových Varů jsme měli možnost krátce se seznámit s Fiatem 500 na elektřinu, kterého by dostal rád na naše silnice ve větším množství energetický gigant ČEZ.

Kdyby neneslo tohle auto náladové polepy a nápisy „elektromobil“, byl by to vlastně úplně obyčejný Fiat 500. Důvěrně známé tvary má i interiér vozu, všechna sedadla jsou na svých místech a k našemu velkému překvapení má standardní rozměry i zavazadlový prostor. Tak co je tedy jinak?

Je to prosté – jen a pouze elektrický pohon – a pár maličkostí s ním souvisejících.

Než se ale vrhneme na samotné dojmy z auta, možná by vás zajímalo, odkud se vlastně Fiat 500 Electric vzal. Nejde o výtvor turínské automobilky, ale firmy Micro-Vett z Imoly. Ta prostě koupí pětistovku, vymontuje vše, co souvisí se spalovacím motorem a nahradí to akumulátory a elektromotorem (sériová výroba velkých automobilek bohužel neumožňuje vyrábět polotovary automobilů). Touto činností se Micro-Vett zabývá už od roku 1991 a současná modelová nabídka zahrnuje krom pětistovky i užitkové Fiorino.

Ale pojďme zpět k pětistovce. Ta se vyrábí s elektromotory o výkonu 10 až 30 kW. Nejslabší zvládne maximální rychlost 70 km/h a má dojezd 80 km, nejsilnější dokáže upalovat až 115 km/h a akumulátory mu vydrží na 120km jízdu. Dobíjení Li-Pol baterií trvá běžnou zásuvkou 8-10 hodin, existuje však i možnost rychlonabití za slabou čtvrthodinku, vyžaduje však speciální zařízení.

A právě infrastrukturu by u nás chtěl začít postupně budovat ČEZ, který má pochopitelně zájem na zvýšení podílu elektromobilů na našich silnicích, a to již v období 2010-2013. Prvním krokem bude pořízení 50-100 elektromobilů, které zdarma nabídne k užívání veřejným institucím. Ve stejné době se očekává i příchod prvních elektromobilů od velkých automobilek. Za současných podmínek, kdy nezanedbatelnou část produkce elektřiny v rámci ČEZ představují tepelné elektrárny, představuje energetický mix 95 g CO2 na kilometr, váš elektromobil tedy bude mít přeneseně horší emise než třeba nová Toyota Prius, ale již v roce 2020 prý ČEZ dosáhne zajímavějších 60 g/km a měly by klesat i v dalších letech. Otázkou je, kde budou v té době emise například hybridních aut... Pokud by jednou ČEZ přešel výhradně na jadernou energetiku a obnovitelné zdroje, emise oxidu uhličitého by činily jen směšných 0,25 g/km.

Na co se (ne)těšit? Jak už bylo řečeno, pětistovka, v našem případě ta nejsilnější, je pro řidiče prakticky stejná jako tovární. Jen místo řadicí páky je tady volič, jímž se dává pokyn, zda má jet hatchback vpřed nebo vzad. Druhým a posledním rozdílem je modifikovaný přístrojový štít, jenž kromě rychloměru zobrazuje též údaje o stavu kapacity akumulátorů a o režimu jízdy, tedy zda se akumulátory nabíjí nebo jejich energie využívána.

Dáváme volič do polohy „D“ a naprosto bezhlučně se rozjíždíme, žádné tramvajové bzučení se nekoná a začínáme chápat, proč Brabus pro Teslu Roadster připravil tuning v podobě zvuku benzinového motoru. Nejprve se rozjíždím pozvolna, i přesto je ale cítit síla elektromotoru, jenž má chuť s autem pořádně zacvičit. Teprve při dobrzďování před křižovatkou se ozývá jemné bzučení, ne nepodobné tomu u tramvají. Tehdy se, stejně jako v případě jízdy bez tlaku na akcelerátor, dobíjí akumulátory a Fiat 500 Electric zpomaluje překvapivě ochotně. Následný rozjezd už zkoušíme intenzivněji a musíme uznat, že co se akcelerace na křižovatkách týče, elektromobil může zostudit celou řadu svých soků s motorem s vnitřním spalováním. Jenže radost netrvá věčně, bavíme se tady o rychlostech do 40-45 km/h, ať už tlačím na pedál, jak chci, do vyšších sfér se autíčku chce jen velmi neochotně a 0-60 km/h už představuje skutečně „běh na dlouhou trať“. „Můžete si vybrat ze dvou režimů jízdy – Eco a Dynamic“ , říká nám sympatická Italka z Micro-Vettu. „Aha, a jaký mód máme teď?“ tu odpověď jsme čekali: „Dynamic“ . Aha... Lehké řízení je prakticky stejné jako u standardní pětistovky, pravděpodobně značná váha elektropohonu ale výrazně degraduje jízdní komfort, tlumení rázů od nerovností je dost mizerné. Více dojmů bohužel zprostředkovat nemůžeme, zkušební trasa byla opravdu, ale opravdu krátká.

Jednu věc ale říci můžeme – na přibližování se maximálně tak padesátkou po městě a poskakování v kolonách bude takovýhle elektromobil stačit. Chtít po něm ale cokoli jiného je zatím vyloučeno. I ten sebenudnější hybrid představuje ve srovnání s ním emocemi napěchovaný sporťák. Uvidíme, jak zapůsobí například chystaný elektromobil od Nissanu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Úsek dálnice D11 do Hradce se otevře za měsíc, pokračování trasy brání ekologové Úsek dálnice D11 do Hradce se otevře za měsíc, pokračování trasy brání ekologové

Poslední úsek dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové z…

Írán bude dál pokračovat v testování raket. I přes americké sankce Írán bude dál pokračovat v testování raket. I přes americké sankce

Írán bude všemi silami pokračovat ve svém raketovém…

Sdílené ekonomice se v Číně daří. Vrací nás ke komunistické podstatě, tvrdí podnikatel Sdílené ekonomice se v Číně daří. Vrací nás ke komunistické podstatě, tvrdí podnikatel

Služby založené na principech takzvané sdílené ekonomiky…

Tesla začíná dodávat Model 3 zákazníkům. Na vůz má půl milionu objednávek Tesla začíná dodávat Model 3 zákazníkům. Na vůz má půl milionu objednávek

Na první sedan elektromobilu Model 3 má už americká…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 



Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky

Co může být lepší než pořízení drahého elektromobilu?…

Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo

Fiat 500 v roce 2007 získal plný počet pěti hvězd a o…

 



 
Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?

Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?

Dnes 11:30

Nový model z dílny amerického výrobce elektromobilů zatím nabídne dvě verze, základní a s prodlouženým dojezdem.




Blesk.cz

Známý tanečník zemřel při nehodě: Před smrtí poslal fanouškům děsivý vzkaz

Známý tanečník zemřel při nehodě: Před smrtí poslal…

Tanečník Robert Anker (†27) z kanadské skupiny Diversity zemřel při autonehodě. Tento umělec se dostal do…

Zpěvák Michal Prokop (70) ruší koncerty: V nemocnici zápasí se zápalem plic

Zpěvák Michal Prokop (70) ruší koncerty: V nemocnici…

Ruší koncerty! Michal Prokop leží se zápalem plic v jedné z pražských nemocnic. „To se tak prostě někdy stane,“…

 

iSport.cz

Že Phelps po olympiádě hulí bongo? Plavání se posunulo, zjistil Šefl

Že Phelps po olympiádě hulí bongo? Plavání se…

PŘÍMO Z BUDAPEŠTI | Setkání s realitou na mistrovství světa v Budapešti zřejmě motýlkáře Jana Šefla posune…

Vedeme ligu, ne, smál se hrdina Baroš. Góly za Baník jsou emotivnější

Vedeme ligu, ne, smál se hrdina Baroš. Góly za Baník…

Přišel na hřiště půlhodinku před koncem zápasu. Očekávaný každým, kdo zápas sledoval. Stav zápasu byl v tu…

 

Reflex.cz

Babišovy nahrávky nejsou trestným činem

Babišovy nahrávky nejsou trestným činem

Policie odložila trestní oznámení, které Andrej Babiš podal ve věci tajně pořízených nahrávek jeho dohod o…

Muž zapomněl pod stromem v Berlíně kilo zlata a 3500 euro. Opravoval si tam kolo

Muž zapomněl pod stromem v Berlíně kilo zlata a 3500…

Příběh, kterému se ani nechce věřit, se odehrál ve čtvrtek v berlínské čtvrti Neukölln. Jeden muž tam měl menší…