Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy

Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy

 
 

V ulicích Karlových Varů jsme měli možnost krátce se seznámit s Fiatem 500 na elektřinu, kterého by dostal rád na naše silnice ve větším množství energetický gigant ČEZ.

Kdyby neneslo tohle auto náladové polepy a nápisy „elektromobil“, byl by to vlastně úplně obyčejný Fiat 500. Důvěrně známé tvary má i interiér vozu, všechna sedadla jsou na svých místech a k našemu velkému překvapení má standardní rozměry i zavazadlový prostor. Tak co je tedy jinak?

Je to prosté – jen a pouze elektrický pohon – a pár maličkostí s ním souvisejících.

Než se ale vrhneme na samotné dojmy z auta, možná by vás zajímalo, odkud se vlastně Fiat 500 Electric vzal. Nejde o výtvor turínské automobilky, ale firmy Micro-Vett z Imoly. Ta prostě koupí pětistovku, vymontuje vše, co souvisí se spalovacím motorem a nahradí to akumulátory a elektromotorem (sériová výroba velkých automobilek bohužel neumožňuje vyrábět polotovary automobilů). Touto činností se Micro-Vett zabývá už od roku 1991 a současná modelová nabídka zahrnuje krom pětistovky i užitkové Fiorino.

Ale pojďme zpět k pětistovce. Ta se vyrábí s elektromotory o výkonu 10 až 30 kW. Nejslabší zvládne maximální rychlost 70 km/h a má dojezd 80 km, nejsilnější dokáže upalovat až 115 km/h a akumulátory mu vydrží na 120km jízdu. Dobíjení Li-Pol baterií trvá běžnou zásuvkou 8-10 hodin, existuje však i možnost rychlonabití za slabou čtvrthodinku, vyžaduje však speciální zařízení.

A právě infrastrukturu by u nás chtěl začít postupně budovat ČEZ, který má pochopitelně zájem na zvýšení podílu elektromobilů na našich silnicích, a to již v období 2010-2013. Prvním krokem bude pořízení 50-100 elektromobilů, které zdarma nabídne k užívání veřejným institucím. Ve stejné době se očekává i příchod prvních elektromobilů od velkých automobilek. Za současných podmínek, kdy nezanedbatelnou část produkce elektřiny v rámci ČEZ představují tepelné elektrárny, představuje energetický mix 95 g CO2 na kilometr, váš elektromobil tedy bude mít přeneseně horší emise než třeba nová Toyota Prius, ale již v roce 2020 prý ČEZ dosáhne zajímavějších 60 g/km a měly by klesat i v dalších letech. Otázkou je, kde budou v té době emise například hybridních aut... Pokud by jednou ČEZ přešel výhradně na jadernou energetiku a obnovitelné zdroje, emise oxidu uhličitého by činily jen směšných 0,25 g/km.

Na co se (ne)těšit? Jak už bylo řečeno, pětistovka, v našem případě ta nejsilnější, je pro řidiče prakticky stejná jako tovární. Jen místo řadicí páky je tady volič, jímž se dává pokyn, zda má jet hatchback vpřed nebo vzad. Druhým a posledním rozdílem je modifikovaný přístrojový štít, jenž kromě rychloměru zobrazuje též údaje o stavu kapacity akumulátorů a o režimu jízdy, tedy zda se akumulátory nabíjí nebo jejich energie využívána.

Dáváme volič do polohy „D“ a naprosto bezhlučně se rozjíždíme, žádné tramvajové bzučení se nekoná a začínáme chápat, proč Brabus pro Teslu Roadster připravil tuning v podobě zvuku benzinového motoru. Nejprve se rozjíždím pozvolna, i přesto je ale cítit síla elektromotoru, jenž má chuť s autem pořádně zacvičit. Teprve při dobrzďování před křižovatkou se ozývá jemné bzučení, ne nepodobné tomu u tramvají. Tehdy se, stejně jako v případě jízdy bez tlaku na akcelerátor, dobíjí akumulátory a Fiat 500 Electric zpomaluje překvapivě ochotně. Následný rozjezd už zkoušíme intenzivněji a musíme uznat, že co se akcelerace na křižovatkách týče, elektromobil může zostudit celou řadu svých soků s motorem s vnitřním spalováním. Jenže radost netrvá věčně, bavíme se tady o rychlostech do 40-45 km/h, ať už tlačím na pedál, jak chci, do vyšších sfér se autíčku chce jen velmi neochotně a 0-60 km/h už představuje skutečně „běh na dlouhou trať“. „Můžete si vybrat ze dvou režimů jízdy – Eco a Dynamic“ , říká nám sympatická Italka z Micro-Vettu. „Aha, a jaký mód máme teď?“ tu odpověď jsme čekali: „Dynamic“ . Aha... Lehké řízení je prakticky stejné jako u standardní pětistovky, pravděpodobně značná váha elektropohonu ale výrazně degraduje jízdní komfort, tlumení rázů od nerovností je dost mizerné. Více dojmů bohužel zprostředkovat nemůžeme, zkušební trasa byla opravdu, ale opravdu krátká.

Jednu věc ale říci můžeme – na přibližování se maximálně tak padesátkou po městě a poskakování v kolonách bude takovýhle elektromobil stačit. Chtít po něm ale cokoli jiného je zatím vyloučeno. I ten sebenudnější hybrid představuje ve srovnání s ním emocemi napěchovaný sporťák. Uvidíme, jak zapůsobí například chystaný elektromobil od Nissanu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 



Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli! Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Co vznikne, když malinký Fiat 500 od základů překopáte a…

Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky

Co může být lepší než pořízení drahého elektromobilu?…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Policejní pyrotechnici musejí projít těžkými testy. Stříhání drátů je třeba brát s nadsázkou

Policejní pyrotechnici musejí projít těžkými testy.…

Policejní pyrotechnici mají na starosti několik činností, které musejí ve své profesi řešit. Patří mezi ně…

Tvář plná vulgarit a sexuálních narážek má dohru: Sokol to schytal od Hámy!

Tvář plná vulgarit a sexuálních narážek má dohru:…

Jeho uvádění Tváře dráždí uši milovníkům spisovné češtiny a odpůrcům sprostých slov. Kritika mluvy Ondřeje…

 

iSport.cz

Montreal u dna, souží se i Hemský s Plekancem. Kudy z krize ven?

Montreal u dna, souží se i Hemský s Plekancem. Kudy…

Dlouhé roky se mezi fanoušky šuškalo, že jestli má někdo šanci zlomit čekání kanadských týmů na Stanley Cup, je…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…