Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy

Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy

 
 

V ulicích Karlových Varů jsme měli možnost krátce se seznámit s Fiatem 500 na elektřinu, kterého by dostal rád na naše silnice ve větším množství energetický gigant ČEZ.

Kdyby neneslo tohle auto náladové polepy a nápisy „elektromobil“, byl by to vlastně úplně obyčejný Fiat 500. Důvěrně známé tvary má i interiér vozu, všechna sedadla jsou na svých místech a k našemu velkému překvapení má standardní rozměry i zavazadlový prostor. Tak co je tedy jinak?

Je to prosté – jen a pouze elektrický pohon – a pár maličkostí s ním souvisejících.

Než se ale vrhneme na samotné dojmy z auta, možná by vás zajímalo, odkud se vlastně Fiat 500 Electric vzal. Nejde o výtvor turínské automobilky, ale firmy Micro-Vett z Imoly. Ta prostě koupí pětistovku, vymontuje vše, co souvisí se spalovacím motorem a nahradí to akumulátory a elektromotorem (sériová výroba velkých automobilek bohužel neumožňuje vyrábět polotovary automobilů). Touto činností se Micro-Vett zabývá už od roku 1991 a současná modelová nabídka zahrnuje krom pětistovky i užitkové Fiorino.

Ale pojďme zpět k pětistovce. Ta se vyrábí s elektromotory o výkonu 10 až 30 kW. Nejslabší zvládne maximální rychlost 70 km/h a má dojezd 80 km, nejsilnější dokáže upalovat až 115 km/h a akumulátory mu vydrží na 120km jízdu. Dobíjení Li-Pol baterií trvá běžnou zásuvkou 8-10 hodin, existuje však i možnost rychlonabití za slabou čtvrthodinku, vyžaduje však speciální zařízení.

A právě infrastrukturu by u nás chtěl začít postupně budovat ČEZ, který má pochopitelně zájem na zvýšení podílu elektromobilů na našich silnicích, a to již v období 2010-2013. Prvním krokem bude pořízení 50-100 elektromobilů, které zdarma nabídne k užívání veřejným institucím. Ve stejné době se očekává i příchod prvních elektromobilů od velkých automobilek. Za současných podmínek, kdy nezanedbatelnou část produkce elektřiny v rámci ČEZ představují tepelné elektrárny, představuje energetický mix 95 g CO2 na kilometr, váš elektromobil tedy bude mít přeneseně horší emise než třeba nová Toyota Prius, ale již v roce 2020 prý ČEZ dosáhne zajímavějších 60 g/km a měly by klesat i v dalších letech. Otázkou je, kde budou v té době emise například hybridních aut... Pokud by jednou ČEZ přešel výhradně na jadernou energetiku a obnovitelné zdroje, emise oxidu uhličitého by činily jen směšných 0,25 g/km.

Na co se (ne)těšit? Jak už bylo řečeno, pětistovka, v našem případě ta nejsilnější, je pro řidiče prakticky stejná jako tovární. Jen místo řadicí páky je tady volič, jímž se dává pokyn, zda má jet hatchback vpřed nebo vzad. Druhým a posledním rozdílem je modifikovaný přístrojový štít, jenž kromě rychloměru zobrazuje též údaje o stavu kapacity akumulátorů a o režimu jízdy, tedy zda se akumulátory nabíjí nebo jejich energie využívána.

Dáváme volič do polohy „D“ a naprosto bezhlučně se rozjíždíme, žádné tramvajové bzučení se nekoná a začínáme chápat, proč Brabus pro Teslu Roadster připravil tuning v podobě zvuku benzinového motoru. Nejprve se rozjíždím pozvolna, i přesto je ale cítit síla elektromotoru, jenž má chuť s autem pořádně zacvičit. Teprve při dobrzďování před křižovatkou se ozývá jemné bzučení, ne nepodobné tomu u tramvají. Tehdy se, stejně jako v případě jízdy bez tlaku na akcelerátor, dobíjí akumulátory a Fiat 500 Electric zpomaluje překvapivě ochotně. Následný rozjezd už zkoušíme intenzivněji a musíme uznat, že co se akcelerace na křižovatkách týče, elektromobil může zostudit celou řadu svých soků s motorem s vnitřním spalováním. Jenže radost netrvá věčně, bavíme se tady o rychlostech do 40-45 km/h, ať už tlačím na pedál, jak chci, do vyšších sfér se autíčku chce jen velmi neochotně a 0-60 km/h už představuje skutečně „běh na dlouhou trať“. „Můžete si vybrat ze dvou režimů jízdy – Eco a Dynamic“ , říká nám sympatická Italka z Micro-Vettu. „Aha, a jaký mód máme teď?“ tu odpověď jsme čekali: „Dynamic“ . Aha... Lehké řízení je prakticky stejné jako u standardní pětistovky, pravděpodobně značná váha elektropohonu ale výrazně degraduje jízdní komfort, tlumení rázů od nerovností je dost mizerné. Více dojmů bohužel zprostředkovat nemůžeme, zkušební trasa byla opravdu, ale opravdu krátká.

Jednu věc ale říci můžeme – na přibližování se maximálně tak padesátkou po městě a poskakování v kolonách bude takovýhle elektromobil stačit. Chtít po něm ale cokoli jiného je zatím vyloučeno. I ten sebenudnější hybrid představuje ve srovnání s ním emocemi napěchovaný sporťák. Uvidíme, jak zapůsobí například chystaný elektromobil od Nissanu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Santus: Čechy stále více lákají soukromé lety. Už si je mohou dovolit Santus: Čechy stále více lákají soukromé lety. Už si je mohou dovolit

Zájem movitých Čechů o soukromé lety dlouhodobě stoupá. I…

Bezpilotní auto Uberu havarovalo, společnost pozastavila program vývoje Bezpilotní auto Uberu havarovalo, společnost pozastavila program vývoje

Společnost Uber, která téměř po celém světě konkuruje…

Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky

Co může být lepší než pořízení drahého elektromobilu?…

Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo

Fiat 500 v roce 2007 získal plný počet pěti hvězd a o…

 



 
Alpine A110: Vývoj pneumatik trval dva roky

Alpine A110: Vývoj pneumatik trval dva roky

Dnes 11:55

Francouzský sporťák bude vybaven Michelinem speciálně vyladěnými 18" pneumatikami, jejichž vývoj si vyžádal dva roky.




Blesk.cz

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a spolujezdec měli nože

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a…

Londýn se ještě nevzpamatoval ze středečního teroristického útoku před parlamentem a městem otřásl další útok,…

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou mzdu se soudila dva roky

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou…

Zaměstnavatelé při ukončení pracovního poměru ve zkušební době často nevyplácejí odpracovaný čas. Takovou…

 

iSport.cz

Chomutovský zázrak! Pět hvězd, které táhnou Piráty za senzací

Chomutovský zázrak! Pět hvězd, které táhnou Piráty…

Byli na kolenou. Po dvou debaklech, které hokejisté Chomutova utrpěli v předkole play off od Mladé Boleslavi, by…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Nejposvátnější hora světa: Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva

Nejposvátnější hora světa: Místo, kde by se mohli…

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat na jedné noze. Šiva odtud zkoušel osvítit lidstvo.…

Přiznání starosty Bruselu, sídla EU: Radikální salafisté ovládli všechny mešity ve městě

Přiznání starosty Bruselu, sídla EU: Radikální…

„Každý ví, že všechny mešity v Bruselu, jsou v rukou salafistů,“ oznámil starosta hlavního města Belgie Yvan…