Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Bravo – dravý medvídek

Fiat Bravo
Fiat Bravo
Fiat Bravo
Fiat Bravo
24 Fotogalerie
Je hezký, uhlazený, hodný, ale na druhou stranu dokáže i pokousat. Moc toho nesní a hodně umí. Šikovný společník. Uvidíme, jak se prosadí…

Fiat posbíral se svými modely Brava/Bravo pěknou řádku ocenění a také prodejně byly tyto vozy poměrně úspěšné. Ovšem stále se vymaňovali z nelibé pověsti horšího dílenského zpracování a vůbec pověsti „levných vozů z jihu Evropy“. Potom přišel model Stilo v třídveřovém a pětidveřovém provedení, aby jméno Fiat trochu očistil. Fiat vsadil na chladný německý přístup k technice o designu, ale po letech se ukázalo, že to nebyla správná cesta. Nyní, ve chvíli kdy italský automobilový gigant počítáme mezi úspěšné evropské výrobce, se Fiat opět vrací k dříve zavrhnutému názvu Bravo, přičemž mírně změnil koncepci a Bravo nově označuje kompaktní pětidveřový hatchback s dravým vzhledem a sportovním duchem.

Rozměry Fiat Bravo vs. Fiat Stilo
RozměrFiat BravoFiat Stilo 5D
Délka [mm]43364256
Šířka [mm]17921756
Výška [mm]14971502
Rozvor [mm]26002600
Rozchod vpředu [mm]15361514
Rozchod vzadu [mm]15321508
Zavazadlový prostor [l]400360

Fiat Bravo spadá stejně jako jeho předchůdci do nižší střední třídy, tedy do skupiny s nejobsáhlejším segmentem a tvrdou konkurencí. V této třídě se v roce 2006 prodalo 3,4 milionu vozů a je tvořena zhruba 30 vozy; segment těchto vozů se na celkových ziscích automobilek podílí v průměru jednou pětinou. Přirozeně se tedy vynořují otázky, zda-li bude nový Fiat Bravo dostatečně dobrý, aby v těžké konkurenci obstál, vrátil své značce pověstnou kvalitu, italskou dravost a oblibu i mimo Itálii. Fiat Bravo stojí před těžkým úkolem, ovšem šanci rozhodně má, neboť jeho provozní charakteristiky, líbivé sportovní tvary a v neposlední řadě i cena jej k tomu plně předurčují.

Design a karoserie – duch předků z Itálie

Skoro to vypadá, jakoby se Fiat snažil proplouvat jinými vodami, než doposud. Opět totiž změnil logo a Bravo se stává prvním sériovým vozem, který ponese hrdě stříbrný nápis Fiat na rudě červeném podkladu obehnaným stříbrným prstencem.

Fiatu šlo hlavně o to, skloubit příjemnou familiérní náladu s náznakem sportovní dravosti a agresivity a odkázat na slavné italské předky. Nová červená barva (ve které byl i vůz představen), příznačně nazvaná Maranello Red, to potvrzuje. Neméně důležité jsou však nové tvary přední mřížky nebo do boku protáhlé světlomety.

fiat nizsistredni novemodely predstavujemefiat nizsistredni novemodely predstavujeme | Zdroj: aczVzhledově se Bravo v jistých ohledech podobá menšímu bráškovi Grande Puntu, který řadu dravých rodinných vozů započal. Podobné se zdají být kapkovité tvary předních světlometů, hodně nakloněné přední sklo a silueta přední části. Zajímavým odkazem na Bravo první generace jsou zadní světlomety, které jsou si u obou aut nápadně podobné. Dále si už ale Bravo jede vlastní cestou. Tvary jsou mnohem výraznější a sportovnější, jako celek ovšem působí velice vyrovnaně a dotaženě.

Platformou vychází Bravo z předešlého modelu Stilo. Shodný je rozvor 2600 mm, jinak obecně Bravo narostlo ve všech směrech až na výšku, kde se snížilo o zanedbatelných 5 mm na celkových 1498 mm. Nejvíce vzrostla délka – Bravo je svými 4340 mm delší o celých 8 cm než pětidveřové Stilo. Šířkou 1492 mm nijak nevybočuje z průměru. Šikovně navržené exteriérové linie však vůz opticky zmenšují a ještě více podporují překvapení z velikosti interiéru.

Rozměry Fiat Bravo vs. konkurence
RozměrFiat BravoFord FocusPeugeot 307VW Golf VCitroen C4
Délka [mm]43364342420242044255
Šířka [mm]17921840175617591766
Výška [mm]14971489153214851473,5
Rozvor [mm]26002640260825782607,5
Rozchod vpředu [mm]15361535150915391505
Rozchod vzadu [mm]15321531150515281497
Zavazadlový prostor [l]400380345350323

Interiér – prostorný a příjemný

Výrazný a přátelský design se promítl i do interiéru. Hlavním rysem přístrojové desky, navržené firmou Magneti Marelli, je mírné natočení středového panelu směrem k řidiči; celý interiér je prostoupen jemnými kulatými křivkami se sportovním nádechem. Nejvíce sportovně ovšem působí budíky zasazené do hlubokých obrouček a kulaté výdechy ventilace. Fiat navíc kladl při navrhování velkou váhu na příjemné uživatelské rozhraní, neboť pasování do role kompaktního rodinného vozu to vyžaduje. Z hlediska ergonomie se může směle řadit ke špičce své kategorie – jak funkčními a ovládacími prvky tak i mnoha užitečnými odkládacími prostory, kvalitním zpracováním a téměř ohromujícím vnitřním prostorem.

fiat nizsistredni novemodely predstavujemefiat nizsistredni novemodely predstavujeme | Zdroj: aczTen je na nižší střední třídu dostatečně velký, dostatkem místa disponuje jak vpředu, tak i vzadu. Přední sedadla jsou stavěna tak, aby dovolila široký rozsah nastavení v závislosti na výšce řidiče, popř. spolujezdce. Zadní sedadla jsou pohodlná pro cestující s výškou až 184 cm. Velice podstatnou informací je i objem zavazadlového prostoru, který činí 400 l. Jeho objem je rozšiřitelný až na 1175 l (zadní sedadla se sklápějí v poměru 60:40). V porovnání s největšími konkurenty jsou to nejlepší hodnoty.

Motory – downsizing přichází

Uvedení nového Fiatu Bravo s sebou přineslo i představení dvou zcela nových benzinových motorů T-Jet o výkonu 88 a 110 kW (120 a 150 k). Jedná se o šestnáctiventilové přeplňované čtrnáctistovky, které díky malému objemu nabízí nízkou spotřebu a zároveň dostatek výkonu, rychlou odezvu a spolehlivost. Základní model je tvořen osvědčeným benzinovým motorem Fire 1,4 l s výkonem 66 kW.

Tři benzinové motory doplňují dva dieselové agregáty MultiJet Common Rail o objemu 1,9 l. Výkon obou motorů je stejně jako u benzinových T-Jet 88 a 110 kW. Prověřené diesely se vyznačují tichým chodem, hospodárným provozem, nízkými emisemi a dostatkem výkonu.

Na přední nápravu je hnací síla přenášena téměř ve všech případech pomocí šestistupňové manuální převodovky. Pouze u motoru MultiJet o výkonu 88 kW je použita převodovka pětistupňová. U benzinové verze o výkonu 88 kW bude od konce letošního roku alternativně k dostání robotizovaná převodovka Dualogic.

Základní paletu tedy zatím tvoří pět motorů. Během roku 2008 a 2009 by se na trh měly dostat další – tři dieselové MultiJety o objemech 1,6 l (dva výkonové stupně) a 2,0 l a jeden vrcholový benzínový T-JTS o výkonu asi 162 kW (220 k) splňující emisní normu Euro 5.

Fiat Bravo - Motory
Motor1,4 16V1,4 16V Turbo (88 kW)1,4 16V Turbo (110 kW)1,9 Multijet (88 kW)1,9 Multijet (110 kW)
Zdvihový objem [cm3]13681368136819101910
Válce/ventily4/44/44/44/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]66/550088/5000110/550088/4000110/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]128/4500206/2500230/3000255/2000305/2000
Max. rychlost [km/h]179cca 200212194209
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,5cca 9,58,510,59
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,7-7,15,35,6

Blue&Me – hovor přijímám

Fiat se snažil i o technologickou inovaci, zejména z hlediska komfortu a komunikace ve voze. V Bravu se představila nová generace systému Blue&Me. Tento systém exkluzivně vyvinutý společně s Microsoftem jednoznačně podporuje bezpečnější ovládání komunikačních prostředků ve voze, a to nejen díky technologii Bluetooth. Dovoluje jednoduše propojit mobilní telefon s vozem a ovládat jej během jízdy hlasovým ovládáním. Systém ve voze je schopen na hlasový povel řidiče přijmout hovor či přečíst textovou zprávu. Problém více uživatelů vozu je vyřešen možností vytvořit až 5 uživatelských profilů; pokud se v automobilu vyskytne více než jeden nakonfigurovaný telefon, systém automaticky vybere posledně zapojený. Se systémem lze spojit drtivou většinu dnes prodávaných mobilních telefonů.

fiat nizsistredni novemodely predstavujemefiat nizsistredni novemodely predstavujeme | Zdroj: aczDalší podstatnou aplikací Blue&Me je Media Player na přehrávaní hudby ze zařízení, které je vybaveno portem USB. Nejedná se tedy pouze o flash disky, které lze zapojit, nýbrž jakékoliv USB zařízení jako MP3 přehrávače, externí disky a mobilní telefony. Systém je schopen číst informace o přehrávaných souborech a zobrazovat je na displeji.

Blue&Me je taktéž možno spojit s interaktivním navigačním systémem (Blue&Me Nav). Výhodou tohoto systému je snadno pochopitelné uživatelské rozhraní, kompaktnost a vzájemná propojenost s ostatními aplikacemi celého systému.

Pohodlí a bezpečnost

Komfort, snadné řízení a držení stopy dravého Brava je podpořeno posilovačem řízení Dualdrive a nově naladěným systémem odpružení. Přední nápravu tvoří nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson a vzadu padla volba stejně jako u konkurenční Toyoty Auris na klikovou nápravu spojenou torzně poddajnou příčkou.

Bezpečností nového Brava se chtěl Fiat blýsknout a podařilo se mu to v testech Euro NCAP, kde získalo Bravo pět hvězdiček. Oproti předešlým modelům se automobilka snažila zlepšit ve všech oblastech aktivní i pasivní bezpečnosti, ochranou chodců počínaje a zlepšením funkce opěrek hlavy při nárazu zezadu či zvýšeným počtem airbagů konče.

Bravo nabízí až 7 airbagů – čelní, loketní a hlavové vpředu i vzadu a jeden kolenní - a kombinuje je s tříbodovými pásy s předpínači na všech sedadlech. Dual Stage Airbag System automaticky adaptuje bezpečnostní systémy v závislosti na podmínkách kolize.

Zdokonalen byl také systém protipožární ochrany.

Z hlediska elektronických brzdových systémů nabízí Bravo už v základní verzi ABS kombinovaný s EBD (systém elektronického rozdělování brzdné síly), který je doplněn systémem ESP (elektronický stabilizační systém) a systémy ASR/MSR (protiprokluzové systémy optimalizující trakci) a HBA, pomáhající s rozjezdy do kopce.

Zajímavou novinkou ve výbavě podporující pasivní bezpečnost je tzv. „svícení za roh.“ Funkci „cornering“ mají mlhovky, které se natáčejí v závislosti na natočení volantu.

Stupně výbavy

Fiat nabízí u modelu Bravo čtyři úrovně výbavy: Active, Dynamic, Emotion a Sport. To kombinuje s nabídkou 16 provedení interiéru a 12 barev karoserie.

Základní stupeň Active obsahuje pouze standardní výbavu, jako je posilovač řízení, ABS s EBD, centrální zamykání a dva přední airbagy. Další stupeň Dynamic je z hlediska výbavy a ceny mnohem lukrativnější; obsahuje 6 aibagů, manuální klimatizaci s protipylovým filtrem a rozšířený stupeň elektrifikace ovládacích prvků. Verze Emotion už obsahuje sedmý kolenní airbag, ESP, automatickou dvouzónovou klimatizaci a např. systém Blue&Me.