Fiat Bravo – dravý medvídek

Fiat Bravo – dravý medvídek

 
 

Je hezký, uhlazený, hodný, ale na druhou stranu dokáže i pokousat. Moc toho nesní a hodně umí. Šikovný společník. Uvidíme, jak se prosadí…

Fiat posbíral se svými modely Brava/Bravo pěknou řádku ocenění a také prodejně byly tyto vozy poměrně úspěšné. Ovšem stále se vymaňovali z nelibé pověsti horšího dílenského zpracování a vůbec pověsti „levných vozů z jihu Evropy“. Potom přišel model Stilo v třídveřovém a pětidveřovém provedení, aby jméno Fiat trochu očistil. Fiat vsadil na chladný německý přístup k technice o designu, ale po letech se ukázalo, že to nebyla správná cesta. Nyní, ve chvíli kdy italský automobilový gigant počítáme mezi úspěšné evropské výrobce, se Fiat opět vrací k dříve zavrhnutému názvu Bravo, přičemž mírně změnil koncepci a Bravo nově označuje kompaktní pětidveřový hatchback s dravým vzhledem a sportovním duchem.

Rozměry Fiat Bravo vs. Fiat Stilo
RozměrFiat BravoFiat Stilo 5D
Délka [mm]43364256
Šířka [mm]17921756
Výška [mm]14971502
Rozvor [mm]26002600
Rozchod vpředu [mm]15361514
Rozchod vzadu [mm]15321508
Zavazadlový prostor [l]400360

Fiat Bravo spadá stejně jako jeho předchůdci do nižší střední třídy, tedy do skupiny s nejobsáhlejším segmentem a tvrdou konkurencí. V této třídě se v roce 2006 prodalo 3,4 milionu vozů a je tvořena zhruba 30 vozy; segment těchto vozů se na celkových ziscích automobilek podílí v průměru jednou pětinou. Přirozeně se tedy vynořují otázky, zda-li bude nový Fiat Bravo dostatečně dobrý, aby v těžké konkurenci obstál, vrátil své značce pověstnou kvalitu, italskou dravost a oblibu i mimo Itálii. Fiat Bravo stojí před těžkým úkolem, ovšem šanci rozhodně má, neboť jeho provozní charakteristiky, líbivé sportovní tvary a v neposlední řadě i cena jej k tomu plně předurčují.

Design a karoserie – duch předků z Itálie

Skoro to vypadá, jakoby se Fiat snažil proplouvat jinými vodami, než doposud. Opět totiž změnil logo a Bravo se stává prvním sériovým vozem, který ponese hrdě stříbrný nápis Fiat na rudě červeném podkladu obehnaným stříbrným prstencem.

Fiatu šlo hlavně o to, skloubit příjemnou familiérní náladu s náznakem sportovní dravosti a agresivity a odkázat na slavné italské předky. Nová červená barva (ve které byl i vůz představen), příznačně nazvaná Maranello Red, to potvrzuje. Neméně důležité jsou však nové tvary přední mřížky nebo do boku protáhlé světlomety.

obrázek [300 x 243] Vzhledově se Bravo v jistých ohledech podobá menšímu bráškovi Grande Puntu, který řadu dravých rodinných vozů započal. Podobné se zdají být kapkovité tvary předních světlometů, hodně nakloněné přední sklo a silueta přední části. Zajímavým odkazem na Bravo první generace jsou zadní světlomety, které jsou si u obou aut nápadně podobné. Dále si už ale Bravo jede vlastní cestou. Tvary jsou mnohem výraznější a sportovnější, jako celek ovšem působí velice vyrovnaně a dotaženě.

Platformou vychází Bravo z předešlého modelu Stilo. Shodný je rozvor 2600 mm, jinak obecně Bravo narostlo ve všech směrech až na výšku, kde se snížilo o zanedbatelných 5 mm na celkových 1498 mm. Nejvíce vzrostla délka – Bravo je svými 4340 mm delší o celých 8 cm než pětidveřové Stilo. Šířkou 1492 mm nijak nevybočuje z průměru. Šikovně navržené exteriérové linie však vůz opticky zmenšují a ještě více podporují překvapení z velikosti interiéru.

Rozměry Fiat Bravo vs. konkurence
RozměrFiat BravoFord FocusPeugeot 307VW Golf VCitroen C4
Délka [mm]43364342420242044255
Šířka [mm]17921840175617591766
Výška [mm]14971489153214851473,5
Rozvor [mm]26002640260825782607,5
Rozchod vpředu [mm]15361535150915391505
Rozchod vzadu [mm]15321531150515281497
Zavazadlový prostor [l]400380345350323

Interiér – prostorný a příjemný

Výrazný a přátelský design se promítl i do interiéru. Hlavním rysem přístrojové desky, navržené firmou Magneti Marelli, je mírné natočení středového panelu směrem k řidiči; celý interiér je prostoupen jemnými kulatými křivkami se sportovním nádechem. Nejvíce sportovně ovšem působí budíky zasazené do hlubokých obrouček a kulaté výdechy ventilace. Fiat navíc kladl při navrhování velkou váhu na příjemné uživatelské rozhraní, neboť pasování do role kompaktního rodinného vozu to vyžaduje. Z hlediska ergonomie se může směle řadit ke špičce své kategorie – jak funkčními a ovládacími prvky tak i mnoha užitečnými odkládacími prostory, kvalitním zpracováním a téměř ohromujícím vnitřním prostorem.

obrázek [300 x 236] Ten je na nižší střední třídu dostatečně velký, dostatkem místa disponuje jak vpředu, tak i vzadu. Přední sedadla jsou stavěna tak, aby dovolila široký rozsah nastavení v závislosti na výšce řidiče, popř. spolujezdce. Zadní sedadla jsou pohodlná pro cestující s výškou až 184 cm. Velice podstatnou informací je i objem zavazadlového prostoru, který činí 400 l. Jeho objem je rozšiřitelný až na 1175 l (zadní sedadla se sklápějí v poměru 60:40). V porovnání s největšími konkurenty jsou to nejlepší hodnoty.

Motory – downsizing přichází

Uvedení nového Fiatu Bravo s sebou přineslo i představení dvou zcela nových benzinových motorů T-Jet o výkonu 88 a 110 kW (120 a 150 k). Jedná se o šestnáctiventilové přeplňované čtrnáctistovky, které díky malému objemu nabízí nízkou spotřebu a zároveň dostatek výkonu, rychlou odezvu a spolehlivost. Základní model je tvořen osvědčeným benzinovým motorem Fire 1,4 l s výkonem 66 kW.

Tři benzinové motory doplňují dva dieselové agregáty MultiJet Common Rail o objemu 1,9 l. Výkon obou motorů je stejně jako u benzinových T-Jet 88 a 110 kW. Prověřené diesely se vyznačují tichým chodem, hospodárným provozem, nízkými emisemi a dostatkem výkonu.

Na přední nápravu je hnací síla přenášena téměř ve všech případech pomocí šestistupňové manuální převodovky. Pouze u motoru MultiJet o výkonu 88 kW je použita převodovka pětistupňová. U benzinové verze o výkonu 88 kW bude od konce letošního roku alternativně k dostání robotizovaná převodovka Dualogic.

Základní paletu tedy zatím tvoří pět motorů. Během roku 2008 a 2009 by se na trh měly dostat další – tři dieselové MultiJety o objemech 1,6 l (dva výkonové stupně) a 2,0 l a jeden vrcholový benzínový T-JTS o výkonu asi 162 kW (220 k) splňující emisní normu Euro 5.

Fiat Bravo - Motory
Motor1,4 16V1,4 16V Turbo (88 kW)1,4 16V Turbo (110 kW)1,9 Multijet (88 kW)1,9 Multijet (110 kW)
Zdvihový objem [cm3]13681368136819101910
Válce/ventily4/44/44/44/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]66/550088/5000110/550088/4000110/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]128/4500206/2500230/3000255/2000305/2000
Max. rychlost [km/h]179cca 200212194209
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,5cca 9,58,510,59
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,7-7,15,35,6

Blue&Me – hovor přijímám

Fiat se snažil i o technologickou inovaci, zejména z hlediska komfortu a komunikace ve voze. V Bravu se představila nová generace systému Blue&Me. Tento systém exkluzivně vyvinutý společně s Microsoftem jednoznačně podporuje bezpečnější ovládání komunikačních prostředků ve voze, a to nejen díky technologii Bluetooth. Dovoluje jednoduše propojit mobilní telefon s vozem a ovládat jej během jízdy hlasovým ovládáním. Systém ve voze je schopen na hlasový povel řidiče přijmout hovor či přečíst textovou zprávu. Problém více uživatelů vozu je vyřešen možností vytvořit až 5 uživatelských profilů; pokud se v automobilu vyskytne více než jeden nakonfigurovaný telefon, systém automaticky vybere posledně zapojený. Se systémem lze spojit drtivou většinu dnes prodávaných mobilních telefonů.

obrázek [300 x 217] Další podstatnou aplikací Blue&Me je Media Player na přehrávaní hudby ze zařízení, které je vybaveno portem USB. Nejedná se tedy pouze o flash disky, které lze zapojit, nýbrž jakékoliv USB zařízení jako MP3 přehrávače, externí disky a mobilní telefony. Systém je schopen číst informace o přehrávaných souborech a zobrazovat je na displeji.

Blue&Me je taktéž možno spojit s interaktivním navigačním systémem (Blue&Me Nav). Výhodou tohoto systému je snadno pochopitelné uživatelské rozhraní, kompaktnost a vzájemná propojenost s ostatními aplikacemi celého systému.

Pohodlí a bezpečnost

Komfort, snadné řízení a držení stopy dravého Brava je podpořeno posilovačem řízení Dualdrive a nově naladěným systémem odpružení. Přední nápravu tvoří nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson a vzadu padla volba stejně jako u konkurenční Toyoty Auris na klikovou nápravu spojenou torzně poddajnou příčkou.

Bezpečností nového Brava se chtěl Fiat blýsknout a podařilo se mu to v testech Euro NCAP, kde získalo Bravo pět hvězdiček. Oproti předešlým modelům se automobilka snažila zlepšit ve všech oblastech aktivní i pasivní bezpečnosti, ochranou chodců počínaje a zlepšením funkce opěrek hlavy při nárazu zezadu či zvýšeným počtem airbagů konče.

Bravo nabízí až 7 airbagů – čelní, loketní a hlavové vpředu i vzadu a jeden kolenní - a kombinuje je s tříbodovými pásy s předpínači na všech sedadlech. Dual Stage Airbag System automaticky adaptuje bezpečnostní systémy v závislosti na podmínkách kolize.

Zdokonalen byl také systém protipožární ochrany.

Z hlediska elektronických brzdových systémů nabízí Bravo už v základní verzi ABS kombinovaný s EBD (systém elektronického rozdělování brzdné síly), který je doplněn systémem ESP (elektronický stabilizační systém) a systémy ASR/MSR (protiprokluzové systémy optimalizující trakci) a HBA, pomáhající s rozjezdy do kopce.

Zajímavou novinkou ve výbavě podporující pasivní bezpečnost je tzv. „svícení za roh.“ Funkci „cornering“ mají mlhovky, které se natáčejí v závislosti na natočení volantu.

Stupně výbavy

Fiat nabízí u modelu Bravo čtyři úrovně výbavy: Active, Dynamic, Emotion a Sport. To kombinuje s nabídkou 16 provedení interiéru a 12 barev karoserie.

Základní stupeň Active obsahuje pouze standardní výbavu, jako je posilovač řízení, ABS s EBD, centrální zamykání a dva přední airbagy. Další stupeň Dynamic je z hlediska výbavy a ceny mnohem lukrativnější; obsahuje 6 aibagů, manuální klimatizaci s protipylovým filtrem a rozšířený stupeň elektrifikace ovládacích prvků. Verze Emotion už obsahuje sedmý kolenní airbag, ESP, automatickou dvouzónovou klimatizaci a např. systém Blue&Me.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 




Fiat Bravo 2015: Premiéra v brazilském Sao Paulu Fiat Bravo 2015: Premiéra v brazilském Sao Paulu

V těchto dnech si odbývá v Latinské Americe světovou…

Fiat zdražil Bravo o 10.000 Kč, v nabídce je jen vznětový 1.6 MultiJet Fiat zdražil Bravo o 10.000 Kč, v nabídce je jen vznětový 1.6 MultiJet

Kompaktní Ital je dostupných ve třech stupních výbavy. Ta…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…