Fiat Bravo – dravý medvídek
Fiat posbíral se svými modely Brava/Bravo pěknou řádku ocenění a také prodejně byly tyto vozy poměrně úspěšné. Ovšem stále se vymaňovali z nelibé pověsti horšího dílenského zpracování a vůbec pověsti „levných vozů z jihu Evropy“. Potom přišel model Stilo v třídveřovém a pětidveřovém provedení, aby jméno Fiat trochu očistil. Fiat vsadil na chladný německý přístup k technice o designu, ale po letech se ukázalo, že to nebyla správná cesta. Nyní, ve chvíli kdy italský automobilový gigant počítáme mezi úspěšné evropské výrobce, se Fiat opět vrací k dříve zavrhnutému názvu Bravo, přičemž mírně změnil koncepci a Bravo nově označuje kompaktní pětidveřový hatchback s dravým vzhledem a sportovním duchem.
Rozměry Fiat Bravo vs. Fiat Stilo | ||
Rozměr | Fiat Bravo | Fiat Stilo 5D |
Délka [mm] | 4336 | 4256 |
Šířka [mm] | 1792 | 1756 |
Výška [mm] | 1497 | 1502 |
Rozvor [mm] | 2600 | 2600 |
Rozchod vpředu [mm] | 1536 | 1514 |
Rozchod vzadu [mm] | 1532 | 1508 |
Zavazadlový prostor [l] | 400 | 360 |
Fiat Bravo spadá stejně jako jeho předchůdci do nižší střední třídy, tedy do skupiny s nejobsáhlejším segmentem a tvrdou konkurencí. V této třídě se v roce 2006 prodalo 3,4 milionu vozů a je tvořena zhruba 30 vozy; segment těchto vozů se na celkových ziscích automobilek podílí v průměru jednou pětinou. Přirozeně se tedy vynořují otázky, zda-li bude nový Fiat Bravo dostatečně dobrý, aby v těžké konkurenci obstál, vrátil své značce pověstnou kvalitu, italskou dravost a oblibu i mimo Itálii. Fiat Bravo stojí před těžkým úkolem, ovšem šanci rozhodně má, neboť jeho provozní charakteristiky, líbivé sportovní tvary a v neposlední řadě i cena jej k tomu plně předurčují.
Design a karoserie – duch předků z Itálie
Skoro to vypadá, jakoby se Fiat snažil proplouvat jinými vodami, než doposud. Opět totiž změnil logo a Bravo se stává prvním sériovým vozem, který ponese hrdě stříbrný nápis Fiat na rudě červeném podkladu obehnaným stříbrným prstencem.
Fiatu šlo hlavně o to, skloubit příjemnou familiérní náladu s náznakem sportovní dravosti a agresivity a odkázat na slavné italské předky. Nová červená barva (ve které byl i vůz představen), příznačně nazvaná Maranello Red, to potvrzuje. Neméně důležité jsou však nové tvary přední mřížky nebo do boku protáhlé světlomety.
Platformou vychází Bravo z předešlého modelu Stilo. Shodný je rozvor 2600 mm, jinak obecně Bravo narostlo ve všech směrech až na výšku, kde se snížilo o zanedbatelných 5 mm na celkových 1498 mm. Nejvíce vzrostla délka – Bravo je svými 4340 mm delší o celých 8 cm než pětidveřové Stilo. Šířkou 1492 mm nijak nevybočuje z průměru. Šikovně navržené exteriérové linie však vůz opticky zmenšují a ještě více podporují překvapení z velikosti interiéru.
Rozměry Fiat Bravo vs. konkurence | |||||
Rozměr | Fiat Bravo | Ford Focus | Peugeot 307 | VW Golf V | Citroen C4 |
Délka [mm] | 4336 | 4342 | 4202 | 4204 | 4255 |
Šířka [mm] | 1792 | 1840 | 1756 | 1759 | 1766 |
Výška [mm] | 1497 | 1489 | 1532 | 1485 | 1473,5 |
Rozvor [mm] | 2600 | 2640 | 2608 | 2578 | 2607,5 |
Rozchod vpředu [mm] | 1536 | 1535 | 1509 | 1539 | 1505 |
Rozchod vzadu [mm] | 1532 | 1531 | 1505 | 1528 | 1497 |
Zavazadlový prostor [l] | 400 | 380 | 345 | 350 | 323 |
Interiér – prostorný a příjemný
Výrazný a přátelský design se promítl i do interiéru. Hlavním rysem přístrojové desky, navržené firmou Magneti Marelli, je mírné natočení středového panelu směrem k řidiči; celý interiér je prostoupen jemnými kulatými křivkami se sportovním nádechem. Nejvíce sportovně ovšem působí budíky zasazené do hlubokých obrouček a kulaté výdechy ventilace. Fiat navíc kladl při navrhování velkou váhu na příjemné uživatelské rozhraní, neboť pasování do role kompaktního rodinného vozu to vyžaduje. Z hlediska ergonomie se může směle řadit ke špičce své kategorie – jak funkčními a ovládacími prvky tak i mnoha užitečnými odkládacími prostory, kvalitním zpracováním a téměř ohromujícím vnitřním prostorem.
Motory – downsizing přichází
Uvedení nového Fiatu Bravo s sebou přineslo i představení dvou zcela nových benzinových motorů T-Jet o výkonu 88 a 110 kW (120 a 150 k). Jedná se o šestnáctiventilové přeplňované čtrnáctistovky, které díky malému objemu nabízí nízkou spotřebu a zároveň dostatek výkonu, rychlou odezvu a spolehlivost. Základní model je tvořen osvědčeným benzinovým motorem Fire 1,4 l s výkonem 66 kW.
Tři benzinové motory doplňují dva dieselové agregáty MultiJet Common Rail o objemu 1,9 l. Výkon obou motorů je stejně jako u benzinových T-Jet 88 a 110 kW. Prověřené diesely se vyznačují tichým chodem, hospodárným provozem, nízkými emisemi a dostatkem výkonu.
Na přední nápravu je hnací síla přenášena téměř ve všech případech pomocí šestistupňové manuální převodovky. Pouze u motoru MultiJet o výkonu 88 kW je použita převodovka pětistupňová. U benzinové verze o výkonu 88 kW bude od konce letošního roku alternativně k dostání robotizovaná převodovka Dualogic.
Základní paletu tedy zatím tvoří pět motorů. Během roku 2008 a 2009 by se na trh měly dostat další – tři dieselové MultiJety o objemech 1,6 l (dva výkonové stupně) a 2,0 l a jeden vrcholový benzínový T-JTS o výkonu asi 162 kW (220 k) splňující emisní normu Euro 5.
Fiat Bravo - Motory | |||||
Motor | 1,4 16V | 1,4 16V Turbo (88 kW) | 1,4 16V Turbo (110 kW) | 1,9 Multijet (88 kW) | 1,9 Multijet (110 kW) |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 | 1368 | 1910 | 1910 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 66/5500 | 88/5000 | 110/5500 | 88/4000 | 110/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 128/4500 | 206/2500 | 230/3000 | 255/2000 | 305/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 179 | cca 200 | 212 | 194 | 209 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,5 | cca 9,5 | 8,5 | 10,5 | 9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,7 | - | 7,1 | 5,3 | 5,6 |
Blue&Me – hovor přijímám
Fiat se snažil i o technologickou inovaci, zejména z hlediska komfortu a komunikace ve voze. V Bravu se představila nová generace systému Blue&Me. Tento systém exkluzivně vyvinutý společně s Microsoftem jednoznačně podporuje bezpečnější ovládání komunikačních prostředků ve voze, a to nejen díky technologii Bluetooth. Dovoluje jednoduše propojit mobilní telefon s vozem a ovládat jej během jízdy hlasovým ovládáním. Systém ve voze je schopen na hlasový povel řidiče přijmout hovor či přečíst textovou zprávu. Problém více uživatelů vozu je vyřešen možností vytvořit až 5 uživatelských profilů; pokud se v automobilu vyskytne více než jeden nakonfigurovaný telefon, systém automaticky vybere posledně zapojený. Se systémem lze spojit drtivou většinu dnes prodávaných mobilních telefonů.
Blue&Me je taktéž možno spojit s interaktivním navigačním systémem (Blue&Me Nav). Výhodou tohoto systému je snadno pochopitelné uživatelské rozhraní, kompaktnost a vzájemná propojenost s ostatními aplikacemi celého systému.
Pohodlí a bezpečnost
Komfort, snadné řízení a držení stopy dravého Brava je podpořeno posilovačem řízení Dualdrive a nově naladěným systémem odpružení. Přední nápravu tvoří nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson a vzadu padla volba stejně jako u konkurenční Toyoty Auris na klikovou nápravu spojenou torzně poddajnou příčkou.
Bezpečností nového Brava se chtěl Fiat blýsknout a podařilo se mu to v testech Euro NCAP, kde získalo Bravo pět hvězdiček. Oproti předešlým modelům se automobilka snažila zlepšit ve všech oblastech aktivní i pasivní bezpečnosti, ochranou chodců počínaje a zlepšením funkce opěrek hlavy při nárazu zezadu či zvýšeným počtem airbagů konče.
Bravo nabízí až 7 airbagů – čelní, loketní a hlavové vpředu i vzadu a jeden kolenní - a kombinuje je s tříbodovými pásy s předpínači na všech sedadlech. Dual Stage Airbag System automaticky adaptuje bezpečnostní systémy v závislosti na podmínkách kolize.
Zdokonalen byl také systém protipožární ochrany.
Z hlediska elektronických brzdových systémů nabízí Bravo už v základní verzi ABS kombinovaný s EBD (systém elektronického rozdělování brzdné síly), který je doplněn systémem ESP (elektronický stabilizační systém) a systémy ASR/MSR (protiprokluzové systémy optimalizující trakci) a HBA, pomáhající s rozjezdy do kopce.
Zajímavou novinkou ve výbavě podporující pasivní bezpečnost je tzv. „svícení za roh.“ Funkci „cornering“ mají mlhovky, které se natáčejí v závislosti na natočení volantu.
Stupně výbavy
Fiat nabízí u modelu Bravo čtyři úrovně výbavy: Active, Dynamic, Emotion a Sport. To kombinuje s nabídkou 16 provedení interiéru a 12 barev karoserie.
Základní stupeň Active obsahuje pouze standardní výbavu, jako je posilovač řízení, ABS s EBD, centrální zamykání a dva přední airbagy. Další stupeň Dynamic je z hlediska výbavy a ceny mnohem lukrativnější; obsahuje 6 aibagů, manuální klimatizaci s protipylovým filtrem a rozšířený stupeň elektrifikace ovládacích prvků. Verze Emotion už obsahuje sedmý kolenní airbag, ESP, automatickou dvouzónovou klimatizaci a např. systém Blue&Me.