Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Finská rallye: Kdo vytáhne vyšší kartu?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Devátý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích, kterým bude Finská rallye, nabídne další souboj mezi Francouzem Sebastienem Ogierem, který vede šampionát se 160 body a před Thierry Neuvillem z Belgie, který ztrácí jedenáct bodů.

Ze hry ovšem nejsou ani třetí Fin Jari-Matti Latvala (Toyota), který má na kontě 112 a čtvrtý Estonec Ott Tänak (Ford) 108 bodů.

Soutěž je součástí světového šampionátu od jeho vzniku v roce 1973 a z hlediska dosahovaných průměrů na rychlostních zkouškách je nejrychlejší v celém seriálu. Rekord drží Brit Kris Meeke, který zde loni při výhře s vozem Citroën DS3 WRC dosáhl hodnoty 126,62 km po 334 odjetých kilometrech!

Severská soutěž je proslulá také velkými skoky a množstvím horizontů. Řada z nich je přitom přímo v zatáčkách, takže k udržení rychlosti vozu při průjezdu zatáčkami je klíčové zcela přesně nasměrovat vozidlo před skokem. Úseky jsou povětšinou široké s hladkým a kompaktním šotolinovým povrchem.

Lokalitou servisního parku a úvodní městské etapy je Jyväskylä, vzdálená 300 kilometrů nad Helsinkami. Páteční etapa je s téměř 146 kilometry nejdelší, v sobotu je na programu 132 kilometrů a poslední den jsou na programu už jen čtyři zkoušky v délce 34 kilometrů. Celkově je vypsáno 25 rychlostních zkoušek v celkové vzdálenosti 314,2 kilometrů.

Video se připravuje ...

Finové z Toyoty jsou nažhaveni

Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing WRT připraven nastoupit s trojicí finských jezdců: Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen a Esapekka Lappi. Budou doma, stejně jako šéf týmu Tommi Mäkinen, který zde během své závodní kariéry vybojoval čtyři vítězství. Tuto sérii úspěchů má nyní příležitost srovnat Latvala, který zde dojel jako první v letech 2010, 2014 a 2015. Hänninen ve dvou posledních ročnících (2014 a 2015) skončil mezi prvními šesti, zatímco Esapekka Lappi ve dvou posledních letech obsadil celkově osmou příčku a dominoval kategorii WRC2. Jelikož základna týmu sídlí nedaleko města Jyväskylä, nemalou část vývojových testů absolvoval Yaris WRC právě na místních cestách, kde probíhaly i zkoušky před rallyovým závodem. A co říkají hlavní protagonisté japonského týmu ve finských barvách?

Tommi Mäkinen (šéf týmu): „Finsko je pro nás zcela specifickou domácí rallye, a pokud se zde naši jezdci cítí pevní v kramflecích, tak se stejně cítím i já. Myslím, že jsme připraveni dobře a máme i spoustu zkušeností z finských etap. Na druhé straně se náš vůz neustále vyvíjí, takže průběžně objevujeme stále něco nového. Jisté je, že tato rallye bude pro nás všechny neuvěřitelnou zkušeností a uvidíme na trasách spoustu našich fanoušků. Máme skvělou jezdeckou sestavu: Jari-Matti ví, jak zde vyhrávat, Juho je velmi zkušený a rychlý, zatímco Esapekka je mladý a lačný po vítězství. Myslím, že všichni budou hodně silní.“

Jari-Matti Latvala: „Vedle rallye Monte-Carlo je Finsko dalším ze závodů, který chce vyhrát každý; zejména, když jste Fin. Je to také velký tlak na nás, ale tento tlak je pozitivní. Můj cíl je zcela jasný: vítězství. Cítím se pevný v kramflecích, ale myslím, že dnes již není tak velkou výhodou, když jste jako Fin na domácí půdě. Teď, když se zde každý rok pořádá tolik etap, mají spoustu zkušeností i ostatní jezdci. Očekávám líté souboje.“

Juho Hänninen: „Ve Finsku jsem absolvoval nejvíce rallyeových závodů, takže se zde cítím hodně jistý. Nechci si určovat žádné konkrétní cíle, ale rozhodně budu již od počátku tlačit na pilu a uvidíme, co dokážeme. Ve Finsku nemáte moc možností: trať je tak rychlá, že ani nemáte šanci se na plnou rychlost rozjet; musíte být ve střehu už od první zatáčky. Během zkoušek jsme se zaměřili hlavně na podvozek a nyní z něj máme opravdu dobrý pocit. V úvodu mé zkoušky jsem také zakusil nějaký déšť, ale to je dobré, protože cesty tak budou pevné a v ideálním stavu pro rallye.“

Esapekka Lappi: „Je to senzační, že poprvé pojedu na domácí půdě s vozem kategorie WRC. Vidím zde šance, že když se nám povede výborně zajet, máme příležitost vybojovat stupně vítězů, ale muselo by to být bez zádrhelů, protože rozestupy ve Finsku jsou zpravidla hodně malé. Náš vůz by měl být na finské cesty dobře připravený: myslím, že naší silnou stránkou je aerodynamika i motor. Tato rallye bude náročná i pro mého navigátora Janneho, protože poznámky v rozpisu bude muset křičet za mnohem vyšších rychlostí, než jsme doposud byli ve Finsku zvyklí.“

Chce prodloužit sérii

Hyundai Motorsport se chystá ve Finsku navázat na šňůru šesti po sobě jdoucích umístění na stupních vítězů. Bude to mít o to složitější, že ve Finské rallye ještě nikdy na mezi prvními třemi nedojel. Ve všech ostatních rallye již tým z německého Alzenau okusil stupně vítězů.

Tým je ve vůbec nejlepší formě za své čtyřleté působení v seriálu mistrovství světa a sebevědomí si upevnil první, druhou a čtvrtou pozicí na předcházející rallye v Polsku. Třetí vítězství v sezóně posunulo Hyundai Motorsport na pouhých 22 bodů za vedoucí M-Sport (Ford).

„V Polsku jsme dosáhli fantastického výsledku. Víme ovšem, že tím těžká práce nekončí. Musíme udržet naše úsilí a koncentraci na nejvyšší úrovni, pokud chceme setrvat v boji o vítězství. Finsko je vždy jednou z nejzajímavějších rallye sezóny a ani letos to nebude jiné. Hyundai i20 Coupe WRC je schopný jezdit na špičce soutěžního pole bez ohledu na terén, ale tady ve Finsku to nebude jednoduché. Jezdí se ve vysokých rychlostech uprostřed divoké přírody, a to a znamená, že i ty nejmenší chyby jsou tu trestány velmi tvrdě. Podmínky jsou ale pro všechny stejné a my budeme připraveni,“ poznamenal šéf tovární stáje Michel Nandan.

Video se připravuje ...

Pomůže jim Loeb?

Citroën je letos podle bodového žebříčku zatím nejhůře postaveným týmem. Před startem Finské rallye se však postaral o vzrušení. Do jeho speciálu C3 WRC usedne devítinásobný mistr světa Sebastien Loeb. Třiačtyřicetiletý Francouz aktuálně startuje ve světovém šampionátu v rallyekrosu a má za sebou Silk Way Rallye, dálkovou rallye vedoucí z Ruska přes Kazachstán až do Číny. Obojí s Peugeotem.

Asfaltový test před Německou rallye (19.-21. srpna) bude pro Loeba prvním seznámením s novou generací speciálů WRC. „Můžu Citroënu nabídnout své zkušenosti. Už se nemohu dočkat návratu do speciálu WRC, abych se podíval, jak se vše změnilo. Rallye mám stále v krvi. Za těch pět let, co jsem s ní skončil a vyzkoušel mnoho dalších sportů, je to zase ten sport, který mám nejradši," dodává Loeb.

Znamená to, že se legendární pilot vrátí do sportu, který ho proslavil? Šéf továrního týmu Citroën Racing Yves Matton uvádí události do správných souvislostí. „Neexistují žádné plány, které by počítaly se Sebovým návratem. Je naším společným zájmem, aby se seznámil s novým vozem a poskytl nám zpětnou vazbu. Věříme, že nám pomůže najít cestu z naší současné situace,“ tvrdí Matton.

Meeke: Podpora je slabá

Britský pilot Kris Meeke byl před sezonou avizován jako jednička továrního týmu Citroën. Mělo to svou logiku s ohledem na jeho zkušenosti i klíčovou práci při vývoji C3 WRC. Letos vyhrál v Mexiku, získal dva body ve Švédsku, ale to je všechno. To není příznivá bilance, a tak ho tým nechal pro Polskou rallye dokonce „sedět“.

„Je to frustrující situace. Bojovat ve Finsku o absolutní špičku znamená mít plnou podporu okolí, aby se člověk mohl soustředit na výkon. A takovou letos nemám. Necítím se díky svému okolí tak dobře, abych předvedl to, co loni,“ říká Meeke, který však v Jyväskylä vyhrál shakedown (veřejný trénink) před startem soutěže.

Na dotaz, zda cítí podporu v týmu Kris Meeke vysvětluje: „Když vás nechají sedět doma, znamená to, že někteří lidé v týmu vám nedávají plnou podporu. Pokud mají pocit, že nedělám, to co mám a chtějí to dělat jinak, vypořádám se s tím. Pořád jsem tady, abych pracoval pro Citroën,“ tvrdí britský pilot.

Yves Matton řekl, že je dobře mít Meeka zpět. „Vyhrál zde loni a víme, že na těchto soutěžích vždy jede o vítězství. Nemá žádný úkol. Je na něm, aby zajel nejlépe jak dovede. To je nejlepší pro jeho budoucnost. Rád bych ho viděl na podiu a neříkám na jakém místě,“ dodává Matton.

Čtrnáct Fabií R5 na startu

Tovární tým Škoda Motorsport si dává přestávku a objeví se až na Německé rallye (19.-21. 8.). Přesto nebude okřídlený šíp na severu Evropy chybět. Ve startovní listině je totiž čtrnáct privátně přihlášených speciálů Fabia R5 přihlášených do kategorie WRC2.

Nedávno byla zákazníkovi dodána Škoda Fabia R5 s pořadovým číslem 150. Šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek je na masivní poptávku po soutěžním voze z Mladé Boleslavi velmi pyšný. „Úspěch automobilu absolutně potvrzuje správnost naší strategie. Aktivní účastí továrního týmu v mistrovství světa demonstrujeme konkurenceschopnost našeho soutěžního vozu. Díky neustále trvajícímu vývoji na základě našich zkušeností z aktivní účasti v soutěžích je Škoda Fabia R5 nejlepším vozem své kategorie,“ říká Michal Hrabánek.

Statistiky související s vozem Škoda Fabia R5 jsou působivé: deset vítězství v MS 2016 a dva tituly v kategorii WRC2. K tomu je třeba přičíst již osm vítězství v řadě ve WRC2 v letošní sezoně. V aktuálním hodnocení WRC2 mistrovství světa vede tovární pilot Švéd Pontus Tidemand před dánským stájovým kolegou Ole Christianem Veibym.

Program Finské rallye

Čtvrtek – 19.00 RZ1 (2,31 km).

Pátek – 7.12 RZ2 (7,65 km); 7.45 RZ3 (12,75 km); 8.48 RZ4 (21,31 km); 10.06 RZ5 (7,65 km); 10.39 RZ6 (12,75 km); 11.42 RZ7 (21,31 km); 15.00 RZ8 (7,39 km); 16.13 RZ9 (11,76 km); 17.11 RZ10 (21,68 km); 18.09 RZ11 (7,39 km); 19.22 RZ12 (11,76 km); 20.30 RZ13 (2,31 km).

Sobota – 8.58 RZ14 (14,90 km); 10.06 RZ15 (22,68 km); 10.49 RZ16 (24,38 km); 12.02 RZ17 (4,21 km); 14.55 RZ18 (4,21 km), 16.08 RZ19 (24,38 km); 17.16 RZ20 (14,90 km); 18.24 RZ21 (22,68 km).

Neděle – 9.25 RZ22 (6,80 km); 10.08 RZ23 (10,12 km); 11.47 RZ24 (6,80 km); 13.18 RZ25 (10,12 km).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 160; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 149; 3. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 112; 4. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 108; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 82;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 57; 7. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 51; 8. Breen (Irl./Citroën C3 WRC) 43; 9. Hänninen (Fin./Toyta Yaris WRC) 30; 10. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 27; 11. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 22; 12. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5/Citroën C3 WRC) 21; 13. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 20; 14. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 18; 15. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5/Ford Fiesta WRC´17) 13; 16. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 5; 17. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 18. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 19. CAmilli (Fr./Ford Fiesta R5) 2; 20. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 20. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 259; 2. Hyundai Motorsport 237; 3. Toyota Motorsport 153; 4. Citroën Racing 117.

Statistika sezony – vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 40; Tänak 16; Evans 16; Ogier 14; Latvala 12; Meeke 11; Paddon 11; Sordo 9; Lappi 6; Ostberg 2; Hänninen 2; Breen 1; Lefebvre 1, Suninen 1. Vedení v soutěži: Neuville 39; Meeke 25; Tänak 19; Evans 17; Ogier 14; Latvala 14; Paddon 9; Hänninen 5; Ostberg 1. Stupně vítězů: Ogier 6; Neuville 6; Tänak 4; Latvala 3; Sordo 2; Meeke 1; Evans 1, Paddon 1.

Zbývající podniky MS - 17.-20. 8. Německá rallye; 5.-8. 10. Španělská rallye; 26.-29. 10. Britská rallye; 16.-20. 11. Australská rallye.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)