Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2009: Ve středních MPV uspěl Citroën C4 Picasso, mezi velkými opět Ford S-Max

Aleš Dragoun
Diskuze (84)
Na prvních místech všech tří kategorií MPV se v březnu nic nezměnilo - mezi malými MPV stále vládne Roomster, ve střední kategorii zvítězil Logan MCV a mezi velkými Ford S-Max.

Souboj Merivy a Matrixu mezi malými pokračuje, přichází C3 Picasso

Celkové registrace meziročně spadly zejména díky poklesu prodeje Roomsteru o 42,2 %, z 891 na 515 kusů.

Domácí lídr Roomster zaznamenal v březnu další útlum, dosáhl jen 339 registrací, jeho podíl byl pouze 65,8 %. Meriva si opět prohodila místo s Matrixem - měla na kontě 57 vozů, jihokorejský konkurent jen 59. Čtvrtý Renault Modus se mohl pochlubit dalšími 35 kusy, pátý Mercedes-Benz A měl jen 5 registrací. Na šestém místě je nováček C3 Picasso se 2 vozy, Lancia Musa zaznamenala tentokrát opět nulu.

Roomster si oproti březnu 2008 pohoršil o 48,2 %, před rokem se prodalo 654 vozů. Meriva naopak vykazuje zvýšení o mohutných 240,9 %, ve třetím měsíci loňského roku jich bylo zaregistrováno jen 22. Hyundai Matrix se naopak razantně propadl o 112 (!) aut (ze 171), tedy o 65,5 %. Grand Modusů si před rokem koupilo 15 zákazníků (letos nárůst o 133,3 %), Mercedes A zaznamenal pokles o 82,8 % (- 24 vozů).

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v březnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2009 1-3/2009 3/2009 1-3/2009
1. Škoda ROOMSTER 339 996 65,8% 67,9%
2. Opel MERIVA 75 204 14,6% 13,9%
3. Hyundai MATRIX 59 156 11,5% 10,6%
4. Renault MODUS 35 86 6,8% 5,9%
5. Mercedes-Benz A 5 22 1,0% 1,5%
6. Citroen C3 PICASSO 2 2 0,4% 0,1%
- Lancia MUSA 0 1 0,0% 0,1%
- CELKEM 515 1467 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Roomster s 996 kusy před Merivou s 204, Matrixem se 156, Modusem s 86, následují Mercedes A (22), Citroën C3 Picasso (2) a Lancia Musa (1). Registrace Roomsteru se meziročně propadly již o 44,6 %, pokles zaznamenal také Matrix, a to ještě větší - o 46,9 %.

Podíl vznětových motorů u Roomsteru činil 10,3 % (35 vozů), dieselové Merivy byly pouze dvě (2,7 %), u Matrixu bylo vznětových verzí 28,8 %, prodalo se celkem 17 aut.

V březnu se prodalo 58 užitkových Roomsterů (podíl 17,1 %), Grand Modusy s přepážkou byly pouze tři (8,6 %). Meriva ani Matrix žádnou registraci mezi N1 nezaznamenaly.

Stříbro pro C4 Picasso mezi středními MPV

Rumunské maxikombi Dacia Logan MCV střední třídě velkoprostorových vozů stále vládne, tentokrát se pro něj rozhodlo celkem 130 zákazníků. Ve zbytku první pětky jsou mezi jednotlivými modely jen malé rozdíly. Druhý skončil tentokrát Citroën C4 Picasso s 57 vozy. Ford C-Max je třetí (51 registrací), čtvrtý Seat Altea (49) a pátý Renault Scénic (48). Na šestém místě je Citroën Xsara Picasso (30), sedmá Toyota Corolla Verso s 25 vozy. Osmé místo patří Kii Carens s 24 kusy, devátý je Mercedes-Benz B s 22 a desátý Volkswagen Touran s 18 vozy. Z žebříčku zmizel Golf Plus, SDA jej zařadilo zpět do řady Golf, tedy do nižší střední třídy.

Logan MCV si oproti loňskému březnu pohoršil o 5,1 %, registrace za třetí měsíc roku 2008 se zastavily na 137 vozech. C4 Picasso také vykazuje ztrátu, a to 12,3 % (z 65 kusů). C-Max naopak 11 aut, tedy 27,5 % získal, Seat Altea pak sedm vozů ztratil (- 12,5 %). Registrace Renaultu Scénic klesly o 18,6 %, z 59 loňských aut, Xsara Picasso si pohoršila o 55,2 % (- 37 vozů). Nárůsty najdeme u Corolly Verso (13,6 %, o 3 kusy více) a Kie Carens (9,1 %, + 2 vozy). Mercedes-Benz B ztratil 9 registrací (- 29 %), Volkswagen Touran se zhoršil o 37,9 % (- 11 kusů). Skokanem roku je opět Ford C-Max, propadákem naopak Mazda 5, která ztratila 88,1 %!

Celkem se trh v této třídě meziročně zmenšil o 22 %, ze 609 na 475 kusů.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v březnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2009 1-3/2009 3/2009 1-3/2009
1. Dacia LOGAN MCV 130 268 27,4% 22,4%
2. Citroën C4 PICASSO 57 123 12,0% 10,3%
3. Ford C-MAX 51 158 10,7% 13,2%
4. Seat ALTEA 49 112 10,3% 9,4%
5. Renault SCENIC 48 127 10,1% 10,6%
6. Citroën XSARA PICASSO 30 62 6,3% 5,2%
7. Toyota COROLLA VERSO 25 57 5,3% 4,8%
8. Kia CARENS 24 65 5,1% 5,4%
9. Mercedes-Benz B 22 58 4,6% 4,8%
10. Volkswagen TOURAN 18 64 3,8% 5,4%
11. Opel ZAFIRA 10 41 2,1% 3,4%
12. Ford TOURNEO CONNECT 6 23 1,3% 1,9%
13. Mazda 5 5 30 1,1% 2,5%
- Ostatní modely 0 8 0,0% 0,7%
- CELKEM 475 1196 100,0% 100,0%

Čtvrtletní pořadí vede Logan MCV s 268 kusy před C-Maxem se 158, třetí je Scénic (127), čtvrtý Citroën C4 Picasso (123) a Top 5 uzavírá Seat Altea (112). Jen těchto pět modelů překonalo stokusovou hranici. Logan MCV oproti loňsku ztratil 21,9 %, C-Max je na tom naopak o 85,9 % lépe. Zbytek první pětky vykazuje dvouciferné poklesy – Scénic – 22,6 %, C4 Picasso – 36,9 % a Altea – 24,8 %. Celý trh ztratil již 433 registrací, propadl se z 1.629 na 1.196 kusů, tedy o 26,6 %.

Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Loganů MCV se vznětovými motory se prodalo v březnu 24 (18,5 %), Picass C4 51 (tradičně vysokých 89,5 %), C-Maxů 18 (35,3 %), Seat Altea má na kontě 21 vozů s motory TDI (42,9 %), Scénic pak 11 kusů s agregáty dCi (22,9 %).

V užitkových vozech dominoval v březnu Logan MCV (15 kusů, podíl na celkových registracích 11,5 %) před Citroënem C4 Picasso (9, podíl 14 %), třetí skončily Seat Altea, Renault Scénic a Mercedes B, všechny tři modely měly sedm vozů s přepážkami. U Altey byl jejich podíl 14,3 %, Scénic měl 14,6 % béčko 31,8 %. V podílové statistice zvítězil tradičně Ford Tourneo Connect, přepážku mělo 5 ze 6, tedy 83,3 %.

Mezi vede Ford S-Max, počty registrací jsou nadále minimální

V největší třídě minivanů zvítězil Ford S-Max s 18 registracemi. Na druhé místo stačilo tentokrát jen 7 vozů, kterých dosáhly celkem tři modely – Mercedes Viano a Volkswageny Multivan a Sharan. Pátý Peugeot 807 měl na kontě 6 kusů, o šestou příčku se podělily Ford Galaxy a Chrysler Voyager s 5 vozy. Osmá skončila Kia Carnival (4), devátý Seat Alhambra (3) a desátý je tentokrát Renault Espace s dvěma registracemi.

Celý trh ztratil 36,4 %, propadl se ze 107 na 68 kusů.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v březnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2009 1-3/2009 3/2009 1-3/2009
1. Ford S-MAX 18 56 26,5% 23,1%
2. Mercedes-Benz VIANO 7 32 10,3% 13,2%
2. Volkswagen MULTIVAN 7 61 10,3% 25,2%
2. Volkswagen SHARAN 7 21 10,3% 8,7%
5. Peugeot 807 6 11 8,8% 4,5%
6. Ford GALAXY 5 11 7,4% 4,5%
6. Chrysler VOYAGER 5 12 7,4% 5,0%
8. Kia CARNIVAL 4 11 5,9% 4,5%
9. Seat ALHAMBRA 3 7 4,4% 2,9%
10. Renault ESPACE 2 10 2,9% 4,1%
11. Citroën C8 1 3 1,5% 1,2%
11. Ford TOURNEO 1 3 1,5% 1,2%
11. Lancia PHEDRA 1 1 1,5% 0,4%
11. Mitsubishi GRANDIS 1 3 1,5% 1,2%
- CELKEM 68 242 100,0% 100,0%

Ve statistice od ledna vede zatím VW Multivan (61) před Fordem S-Max (56) a Mercedesem Viano (32), čtvrtý je VW Sharan (21) a na páté místo poskočil Chrysler Voyager (12). Co se meziročního srovnání za první čtvrtletí týče, si první pětka vede takto - Multivan - 32,2 %, druhý S-Max - 20 %, třetí Viano - 69,2 %, čtvrtý Sharan - 22,2 % a pátý Voyager - 29,4 %. Jen dva modely si polepšily – Peugeot 807 o 10 a luxusní verze Fordu Transit Tourneo dokonce o 200 %. Menší Galaxy je na tom úplně stejně jako v roce 2008. Celkový objem trhu v této třídě pak klesl za první čtvrtletí o 32,2 %, z 357 na 242 vozů.

Jaké byly podíly vznětových verzí v Top 5? Jednoduché – kromě vítězného Fordu S-Max měly ostatní vozy pod kapotami pouze motory spalující naftu – Viano, Multivan, Sharan i Peugeot 807 tedy dosáhly stoprocentního podílu. Naftových S-Maxů bylo celkem patnáct, podíl dieselů tedy činil 83,3 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (84)
21. 4. 2009 21:25
Re: FORD
C4 Picasoo je predsa europsky lider v segmente uz 2 roky po sebe.
21. 4. 2009 18:55
Re: Pravda je uplne inde
Ibaže to nie je definícia MPV...tá je trošičku sofistikovanejšia a postupom času už aj trochu ohybná, triedy sa miešajú splývajú a vyvíjajú.
Každopádne zmieňovanému a na piedestál vyťahovanému Transporteru k MPV chýbalo to základné, čím už Espace aj jeho americký kolega disponovali - pohodlie a luxus osobných áut. T.j žiadne užitkáče osadené sedadlami na vozenie ľudí...
Avatar - Hammunasakra
21. 4. 2009 12:30
Re: Pane bože....
V německém tisku se také dočtete spoustu "kritiky" třeba na spolehlivost (hlavně motory TDi) vw a nedávno byl Citroën C5 vyhlášen "Bestes Auto in der Kategorie Mittelklasse" - tedy IMPORTovaný vůz atp. - v česku je (docela překvapivě) až VÝRAZNĚ jiný pohled na "věc" (auta a NEjen auta :-) )
PS: Zajímalo by mne, zda by v česku byl takto "glorifikován" Renault, nebo třeba Opel - kdyby ONi koupili pozemky a logo ŠKODA ;-)
Pěkný den (Galina Tatjana ivanovna si těch svých 10€ měsíčně za ty "ódy" na vwprodukt(y) opravdu ZASLOUŽí, že?) :-)
Avatar - Hammunasakra
21. 4. 2009 12:23
Re: Pane bože....
;-) :yes:
Avatar - pallas
21. 4. 2009 11:41
Re: Pane bože....
GTI, ak pises, ze VW Transporter zalozil triedu MPV, tak potom je MPV aj toto :-)
[odkaz]