Právě skončený mezinárodní autosalon v Paříži přinesl řadu novinek. Jednou z nich je zajímavý koncept s názvem Focus C-MAX automobilky Ford. Tento koncept je o to zajímavější, že naznačuje Fordův záměr nenechat si již déle unikat jeden z nejrychleji sílících segmentů evropského automobilového trhu - třídu kompaktních všestranných vozů nazývaného MAV (Multi Activity Vehicle). Na některém z nadcházejících autosalonů tak můžeme očekávat rozšíření modelové řady Fordu o vůz této kategorie.

Již z názvu konceptu je zřejmá jeho technická příbuznost s modelem Focus. Tato návaznost samozřejmě není náhodná a Focus C-MAX ji ani nijak nezastírá. Není také proč, když je model Focus již druhým rokem nejprodávanějším vozem světa. Ford by tak jistě rád navázal na tento úspěch a hodlá využít všech kvalit Focusu i pro nový model. Mezi jeho nejvýše hodnocené kvality totiž patří kromě líbivého designu i dobré jízdní vlastnosti a nedávno ho německý úřad technického dohledu TÜV ocenil i jako nejspolehlivější vůz v kategorii jedno až tříletých automobilů.

Příbuznost s Focusem je samozřejmě nejen ve jménu, ale je částečně vidět i v designu a v použité technice. Koncept Focus C-MAX je osazen motorem Duratec o objemu 1,6 l a využívá automatizovanou manuální převodovku Durashift EST.

Koncept Focus C-MAX se však i přes spřízněnost s Focusem profiluje jako svébytný automobil. Jeho vznik má na svědomí tým designérů a konstruktérů z Ford of Europe vedený Chrisem Birdem.

C-MAX dostal třpytivě lesklý světle modrý lak Tonic Blue. Na první pohled se vůz zdá být menší než ve skutečnosti je (přesné rozměry však nebyly zveřejněny). Focus C-MAX má Fordovu charakteristickou masku chladiče, úhlovité světlomety a velké otvory pro přívod vzduchu v dolní části čelní masky. Mřížka chladiče je však navíc z leštěného hliníku. Zajímavé jsou i velmi úzká světla do mlhy. Při pohledu z boku umocňuje pocit elegantní hladkosti karoserie absence bočních lišt a k tomu kontrastně působící dolní hrany dveří, kryté matným ochranným obložením. Originální jsou i sedmipaprskové osmnáctipalcové disky kol z lehkých slitin v barvě titanu obuté do pneumatik o rozměru 235/40 speciálně pro Focus C-MAX vyvinuté firmou Continental. Velmi zajímavým technickým prvkem Focusu C-MAX jsou dveřní kliky. Tyto kliky z leštěného hliníku jsou totiž "v klidovém stavu" zcela zasunuty do dveří a teprve po dotyku ruky na průsvitný kryt "uvítací svítilny" se nehlučně nastaví do své funkční polohy. Velmi moderní je i technologie neonového osvětlení ukrytá ve všech světlometech vozu. Světlomety jsou osazeny dvojicí vysokovýkonných neonových výbojek, kde jedna výbojka je pro tlumené a druhá pro dálkové světlo. Světlomety dále obsahují vertikální sloupcovité směrové světlo osazené rovněž neonovou výbojkou, umístěné u vnějšího okraje. Všechny výbojky jsou namontované do tělesa světlometu, které je podsvětlené, a po celém obvodu krycího skla je natažena tenká světlená membrána. Pásková směrová světla s neonovými výbojkami byla začleněna i do krytů obou vnějších zpětných zrcátek. Neonové výbojky našly své uplatnění i v koncových svítilnách, kde byly navíc oranžové směrové světla orámovány leštěným hliníkem. Decentní spoiler nad zadním sklem má do střední části zabudováno tenké horizontální třetí brzdové světlo s neonovou výbojkou.

Originální pohled na Focus C-MAX je i seshora. Po celé délce střechy se totiž táhne dvojice probarvených oken oddělených středovým dílem v barvě karoserie.

Interiér konceptu Focus C-MAX lze charakterizovat jako prostorný, komfortní s využitím kvalitních materiálů a originálních designérských prvků a samozřejmě také jako prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi. Automobil je vybaven čtyřmi samostatnými sportovně tvarovanými sedadly Recaro čalouněnými krémovou kůží s doplňky z leštěného hliníku. Sedadla jsou zajímavě uchycena ke speciálním nosníkům ve tvaru mostů. Toto neobvyklé uchycení zvyšuje prostornost pro dolní část nohou zadních cestujících. Interiér se nese v barevném kontrastu krémové kůže sedadel a dolní části přístrojové desky oproti modré vrchní části palubní desky a například i modrým bezpečnostním pásům. Ty jsou součástí celé řady bezpečnostních prvků, které jsou hodně podobné tzv. "inteligentnímu ochrannému systému" kterým je již vybavena poslední generace Fordu Mondeo.

V interiéru je použit i zajímavý systém dvou středových konzolí. Horní konzole, která je zrcadlovým obrazem spodní konzole je vedena středem střechy vozu a kopíruje její tvar. Součástí dolní konzoly je elektronická ruční parkovací brzda, řadící páka, odkládací schránky, loketní opěry pro přední i zadní cestující a pro zadní cestující jsou navíc i dva výklopné stolečky. Součástí horní konzole je osvětlení interiéru včetně čtecích lampiček pro jednotlivá sedadla a miniaturní kamera dálkově ovládaného zobrazovacího systému jež dostal název iRIS.

Tento systém je výsledkem společného technického vývoje automobilky Ford a společnosti HP Labs, patřící do skupiny Hewlett-Packard. Systém iRIS umožňuje pohled do interiéru vozu i ze vzdáleného místa. To může být obzvláště přínosné například v případě, kdy musí rodiče byť jen na krátkou chvíli ponechat děti v autě samotné. Kamera totiž neustále sleduje prostor zadních sedadel vozu a obraz přenáší na displej kapesního počítače typu PDA (Personal Data Assistant). Díky tomu mohou například rodiče i v situaci, kdy se pohybují mimo vůz pohledem kontrolovat chování dětí na zadních sedadlech.

Koncept Focus C-MAX je samozřejmě vybaven i dalšími moderními technologiemi. Jednou z nich je i moderní satelitní navigační a lokalizační systém Denso DVD. Tento systém přijímá a vyhodnocuje i aktuální informace o dopravní situaci v dané oblasti a v případě potřeby dokáže rychle reagovat navržením a propočítáním alternativní cesty. Informace jsou poté řidiči předávány prostřednictvím sedmipalcového barevného displeje s dotykovým ovládáním. Ke zpříjemnění cestování na zadních sedadlech lze využít multimediální sestavu Visteon MB8000. Tento systém je tvořen dvojicí displejů z tekutých krystalů, zabudovaných do zadní strany opěradel předních sedadel a slouží pro sledování filmů z DVD přehrávače, či k připojení herních konzol.

Pro zvýraznění originálního stylu Focusu C-MAX připravili designéři i sadu na míru zhotovených kožených brašen s hliníkovou kostrou. Ty využijí celý zavazadlový prostor a jejich velikost by měla být dostačující pro uložení výbavy celé rodiny i na delší cestu. Pod podlahou zavazadlového prostoru se navíc ukrývá speciální elektricky ovládaná schránka, která pojme až tři cestovní brašny. Celá schránka se za pomoci elektromotorů vysouvá vzhůru a pak směrem ven z vozu, což velmi usnadňuje manipulaci s těmito zavazadly. Koncept Focus C-MAX je tak nejen prostorný, ale i originální.



Brexit komplikuje i stavbu podmořských elektrických kabelů Brexit komplikuje i stavbu podmořských elektrických kabelů

Velká Británie zatím nezačala jednat o svém zapojení do…

Bangladéš jedná o návratu Rohingů, z domovů jich uteklo přes 600 tisíc Bangladéš jedná o návratu Rohingů, z domovů jich uteklo přes 600 tisíc

Bangladéš jedná s Barmou o návratu rohingských uprchlíků.…

Lékařská komora podá trestní oznámení kvůli zavádění elektronických receptů Lékařská komora podá trestní oznámení kvůli zavádění elektronických receptů

Česká lékařská komora (ČLK) podá trestní oznámení na…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Dnes 18:20

Není až tak časté, aby za volantem autobusu seděla pětadvacetiletá slečna. Právě takovou ale můžete potkat na linkách mezi Prahou, Sázavou a Kutnou Horou.




Blesk.cz

Na Facebooku můžete novým tlačítkem přispět obětím katastrof

Na Facebooku můžete novým tlačítkem přispět obětím katastrof

Možná jste si všimli, že Facebook při přírodních nebo jiných katastrofách nabízí možnost oznámit přátelům, že…

Marešova ex šokuje vyhublou fotkou: Kost, kůže a prsa!

Marešova ex šokuje vyhublou fotkou: Kost, kůže a prsa!

Platí za jednu z největších slovenských krasavic. Kdysi ostatně okouzlila i Leoše Mareše (41). Teď ale…

 

iSport.cz

Nejrychlejší knockout v historii! O titulu mistra světa rozhodlo 11 sekund

Nejrychlejší knockout v historii! O titulu mistra…

Nejrychlejší knockout v souboji o titul profesionálního mistra světa předvedl jihoafrický boxer Zolani Tete.…

ONLINE: Liberec porazil Kometu 4:3. Sparta urvala výhru s Třincem

ONLINE: Liberec porazil Kometu 4:3. Sparta urvala…

ONLINE | Sparta se začíná zvedat. Po páteční domácí výhře nad Olomoucí (3:2 sn) si družina kouče Františka…

 

Reflex.cz

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko kardiovaskulárních nemocí, zjistila studie

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko…

Vlastníci psů mají nižší pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění. To je závěr rozsáhlé švédské studie,…

Islandská rarita. Hotelový pokoj uprostřed zasněženého lesa, v němž můžete pozorovat polární záři

Islandská rarita. Hotelový pokoj uprostřed…

Malinké bubliny vytvořené z čirého tlustého skla, které umožňují nerušené pozorování okolí, ale především noční…