Právě skončený mezinárodní autosalon v Paříži přinesl řadu novinek. Jednou z nich je zajímavý koncept s názvem Focus C-MAX automobilky Ford. Tento koncept je o to zajímavější, že naznačuje Fordův záměr nenechat si již déle unikat jeden z nejrychleji sílících segmentů evropského automobilového trhu - třídu kompaktních všestranných vozů nazývaného MAV (Multi Activity Vehicle). Na některém z nadcházejících autosalonů tak můžeme očekávat rozšíření modelové řady Fordu o vůz této kategorie.

Již z názvu konceptu je zřejmá jeho technická příbuznost s modelem Focus. Tato návaznost samozřejmě není náhodná a Focus C-MAX ji ani nijak nezastírá. Není také proč, když je model Focus již druhým rokem nejprodávanějším vozem světa. Ford by tak jistě rád navázal na tento úspěch a hodlá využít všech kvalit Focusu i pro nový model. Mezi jeho nejvýše hodnocené kvality totiž patří kromě líbivého designu i dobré jízdní vlastnosti a nedávno ho německý úřad technického dohledu TÜV ocenil i jako nejspolehlivější vůz v kategorii jedno až tříletých automobilů.

Příbuznost s Focusem je samozřejmě nejen ve jménu, ale je částečně vidět i v designu a v použité technice. Koncept Focus C-MAX je osazen motorem Duratec o objemu 1,6 l a využívá automatizovanou manuální převodovku Durashift EST.

Koncept Focus C-MAX se však i přes spřízněnost s Focusem profiluje jako svébytný automobil. Jeho vznik má na svědomí tým designérů a konstruktérů z Ford of Europe vedený Chrisem Birdem.

C-MAX dostal třpytivě lesklý světle modrý lak Tonic Blue. Na první pohled se vůz zdá být menší než ve skutečnosti je (přesné rozměry však nebyly zveřejněny). Focus C-MAX má Fordovu charakteristickou masku chladiče, úhlovité světlomety a velké otvory pro přívod vzduchu v dolní části čelní masky. Mřížka chladiče je však navíc z leštěného hliníku. Zajímavé jsou i velmi úzká světla do mlhy. Při pohledu z boku umocňuje pocit elegantní hladkosti karoserie absence bočních lišt a k tomu kontrastně působící dolní hrany dveří, kryté matným ochranným obložením. Originální jsou i sedmipaprskové osmnáctipalcové disky kol z lehkých slitin v barvě titanu obuté do pneumatik o rozměru 235/40 speciálně pro Focus C-MAX vyvinuté firmou Continental. Velmi zajímavým technickým prvkem Focusu C-MAX jsou dveřní kliky. Tyto kliky z leštěného hliníku jsou totiž "v klidovém stavu" zcela zasunuty do dveří a teprve po dotyku ruky na průsvitný kryt "uvítací svítilny" se nehlučně nastaví do své funkční polohy. Velmi moderní je i technologie neonového osvětlení ukrytá ve všech světlometech vozu. Světlomety jsou osazeny dvojicí vysokovýkonných neonových výbojek, kde jedna výbojka je pro tlumené a druhá pro dálkové světlo. Světlomety dále obsahují vertikální sloupcovité směrové světlo osazené rovněž neonovou výbojkou, umístěné u vnějšího okraje. Všechny výbojky jsou namontované do tělesa světlometu, které je podsvětlené, a po celém obvodu krycího skla je natažena tenká světlená membrána. Pásková směrová světla s neonovými výbojkami byla začleněna i do krytů obou vnějších zpětných zrcátek. Neonové výbojky našly své uplatnění i v koncových svítilnách, kde byly navíc oranžové směrové světla orámovány leštěným hliníkem. Decentní spoiler nad zadním sklem má do střední části zabudováno tenké horizontální třetí brzdové světlo s neonovou výbojkou.

Originální pohled na Focus C-MAX je i seshora. Po celé délce střechy se totiž táhne dvojice probarvených oken oddělených středovým dílem v barvě karoserie.

Interiér konceptu Focus C-MAX lze charakterizovat jako prostorný, komfortní s využitím kvalitních materiálů a originálních designérských prvků a samozřejmě také jako prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi. Automobil je vybaven čtyřmi samostatnými sportovně tvarovanými sedadly Recaro čalouněnými krémovou kůží s doplňky z leštěného hliníku. Sedadla jsou zajímavě uchycena ke speciálním nosníkům ve tvaru mostů. Toto neobvyklé uchycení zvyšuje prostornost pro dolní část nohou zadních cestujících. Interiér se nese v barevném kontrastu krémové kůže sedadel a dolní části přístrojové desky oproti modré vrchní části palubní desky a například i modrým bezpečnostním pásům. Ty jsou součástí celé řady bezpečnostních prvků, které jsou hodně podobné tzv. "inteligentnímu ochrannému systému" kterým je již vybavena poslední generace Fordu Mondeo.

V interiéru je použit i zajímavý systém dvou středových konzolí. Horní konzole, která je zrcadlovým obrazem spodní konzole je vedena středem střechy vozu a kopíruje její tvar. Součástí dolní konzoly je elektronická ruční parkovací brzda, řadící páka, odkládací schránky, loketní opěry pro přední i zadní cestující a pro zadní cestující jsou navíc i dva výklopné stolečky. Součástí horní konzole je osvětlení interiéru včetně čtecích lampiček pro jednotlivá sedadla a miniaturní kamera dálkově ovládaného zobrazovacího systému jež dostal název iRIS.

Tento systém je výsledkem společného technického vývoje automobilky Ford a společnosti HP Labs, patřící do skupiny Hewlett-Packard. Systém iRIS umožňuje pohled do interiéru vozu i ze vzdáleného místa. To může být obzvláště přínosné například v případě, kdy musí rodiče byť jen na krátkou chvíli ponechat děti v autě samotné. Kamera totiž neustále sleduje prostor zadních sedadel vozu a obraz přenáší na displej kapesního počítače typu PDA (Personal Data Assistant). Díky tomu mohou například rodiče i v situaci, kdy se pohybují mimo vůz pohledem kontrolovat chování dětí na zadních sedadlech.

Koncept Focus C-MAX je samozřejmě vybaven i dalšími moderními technologiemi. Jednou z nich je i moderní satelitní navigační a lokalizační systém Denso DVD. Tento systém přijímá a vyhodnocuje i aktuální informace o dopravní situaci v dané oblasti a v případě potřeby dokáže rychle reagovat navržením a propočítáním alternativní cesty. Informace jsou poté řidiči předávány prostřednictvím sedmipalcového barevného displeje s dotykovým ovládáním. Ke zpříjemnění cestování na zadních sedadlech lze využít multimediální sestavu Visteon MB8000. Tento systém je tvořen dvojicí displejů z tekutých krystalů, zabudovaných do zadní strany opěradel předních sedadel a slouží pro sledování filmů z DVD přehrávače, či k připojení herních konzol.

Pro zvýraznění originálního stylu Focusu C-MAX připravili designéři i sadu na míru zhotovených kožených brašen s hliníkovou kostrou. Ty využijí celý zavazadlový prostor a jejich velikost by měla být dostačující pro uložení výbavy celé rodiny i na delší cestu. Pod podlahou zavazadlového prostoru se navíc ukrývá speciální elektricky ovládaná schránka, která pojme až tři cestovní brašny. Celá schránka se za pomoci elektromotorů vysouvá vzhůru a pak směrem ven z vozu, což velmi usnadňuje manipulaci s těmito zavazadly. Koncept Focus C-MAX je tak nejen prostorný, ale i originální.



Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

Vrah a hrdina z Londýna umírají pár metrů od sebe: Mrazivé záběry z kamer

Vrah a hrdina z Londýna umírají pár metrů od sebe:…

Pět mrtvých a čtyři desítky zraněných. Takový je výsledek středečního řádění britského učitele angličtiny…

 

iSport.cz

Ztráty pro reprezentaci. Do San Marina neletí Schick ani nemocný Sýkora

Ztráty pro reprezentaci. Do San Marina neletí Schick…

Česká fotbalová reprezentace poletí na důležitou kvalifikaci o světový šampionát v Rusku do San Marina (neděle,…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…