Právě skončený mezinárodní autosalon v Paříži přinesl řadu novinek. Jednou z nich je zajímavý koncept s názvem Focus C-MAX automobilky Ford. Tento koncept je o to zajímavější, že naznačuje Fordův záměr nenechat si již déle unikat jeden z nejrychleji sílících segmentů evropského automobilového trhu - třídu kompaktních všestranných vozů nazývaného MAV (Multi Activity Vehicle). Na některém z nadcházejících autosalonů tak můžeme očekávat rozšíření modelové řady Fordu o vůz této kategorie.

Již z názvu konceptu je zřejmá jeho technická příbuznost s modelem Focus. Tato návaznost samozřejmě není náhodná a Focus C-MAX ji ani nijak nezastírá. Není také proč, když je model Focus již druhým rokem nejprodávanějším vozem světa. Ford by tak jistě rád navázal na tento úspěch a hodlá využít všech kvalit Focusu i pro nový model. Mezi jeho nejvýše hodnocené kvality totiž patří kromě líbivého designu i dobré jízdní vlastnosti a nedávno ho německý úřad technického dohledu TÜV ocenil i jako nejspolehlivější vůz v kategorii jedno až tříletých automobilů.

Příbuznost s Focusem je samozřejmě nejen ve jménu, ale je částečně vidět i v designu a v použité technice. Koncept Focus C-MAX je osazen motorem Duratec o objemu 1,6 l a využívá automatizovanou manuální převodovku Durashift EST.

Koncept Focus C-MAX se však i přes spřízněnost s Focusem profiluje jako svébytný automobil. Jeho vznik má na svědomí tým designérů a konstruktérů z Ford of Europe vedený Chrisem Birdem.

C-MAX dostal třpytivě lesklý světle modrý lak Tonic Blue. Na první pohled se vůz zdá být menší než ve skutečnosti je (přesné rozměry však nebyly zveřejněny). Focus C-MAX má Fordovu charakteristickou masku chladiče, úhlovité světlomety a velké otvory pro přívod vzduchu v dolní části čelní masky. Mřížka chladiče je však navíc z leštěného hliníku. Zajímavé jsou i velmi úzká světla do mlhy. Při pohledu z boku umocňuje pocit elegantní hladkosti karoserie absence bočních lišt a k tomu kontrastně působící dolní hrany dveří, kryté matným ochranným obložením. Originální jsou i sedmipaprskové osmnáctipalcové disky kol z lehkých slitin v barvě titanu obuté do pneumatik o rozměru 235/40 speciálně pro Focus C-MAX vyvinuté firmou Continental. Velmi zajímavým technickým prvkem Focusu C-MAX jsou dveřní kliky. Tyto kliky z leštěného hliníku jsou totiž "v klidovém stavu" zcela zasunuty do dveří a teprve po dotyku ruky na průsvitný kryt "uvítací svítilny" se nehlučně nastaví do své funkční polohy. Velmi moderní je i technologie neonového osvětlení ukrytá ve všech světlometech vozu. Světlomety jsou osazeny dvojicí vysokovýkonných neonových výbojek, kde jedna výbojka je pro tlumené a druhá pro dálkové světlo. Světlomety dále obsahují vertikální sloupcovité směrové světlo osazené rovněž neonovou výbojkou, umístěné u vnějšího okraje. Všechny výbojky jsou namontované do tělesa světlometu, které je podsvětlené, a po celém obvodu krycího skla je natažena tenká světlená membrána. Pásková směrová světla s neonovými výbojkami byla začleněna i do krytů obou vnějších zpětných zrcátek. Neonové výbojky našly své uplatnění i v koncových svítilnách, kde byly navíc oranžové směrové světla orámovány leštěným hliníkem. Decentní spoiler nad zadním sklem má do střední části zabudováno tenké horizontální třetí brzdové světlo s neonovou výbojkou.

Originální pohled na Focus C-MAX je i seshora. Po celé délce střechy se totiž táhne dvojice probarvených oken oddělených středovým dílem v barvě karoserie.

Interiér konceptu Focus C-MAX lze charakterizovat jako prostorný, komfortní s využitím kvalitních materiálů a originálních designérských prvků a samozřejmě také jako prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi. Automobil je vybaven čtyřmi samostatnými sportovně tvarovanými sedadly Recaro čalouněnými krémovou kůží s doplňky z leštěného hliníku. Sedadla jsou zajímavě uchycena ke speciálním nosníkům ve tvaru mostů. Toto neobvyklé uchycení zvyšuje prostornost pro dolní část nohou zadních cestujících. Interiér se nese v barevném kontrastu krémové kůže sedadel a dolní části přístrojové desky oproti modré vrchní části palubní desky a například i modrým bezpečnostním pásům. Ty jsou součástí celé řady bezpečnostních prvků, které jsou hodně podobné tzv. "inteligentnímu ochrannému systému" kterým je již vybavena poslední generace Fordu Mondeo.

V interiéru je použit i zajímavý systém dvou středových konzolí. Horní konzole, která je zrcadlovým obrazem spodní konzole je vedena středem střechy vozu a kopíruje její tvar. Součástí dolní konzoly je elektronická ruční parkovací brzda, řadící páka, odkládací schránky, loketní opěry pro přední i zadní cestující a pro zadní cestující jsou navíc i dva výklopné stolečky. Součástí horní konzole je osvětlení interiéru včetně čtecích lampiček pro jednotlivá sedadla a miniaturní kamera dálkově ovládaného zobrazovacího systému jež dostal název iRIS.

Tento systém je výsledkem společného technického vývoje automobilky Ford a společnosti HP Labs, patřící do skupiny Hewlett-Packard. Systém iRIS umožňuje pohled do interiéru vozu i ze vzdáleného místa. To může být obzvláště přínosné například v případě, kdy musí rodiče byť jen na krátkou chvíli ponechat děti v autě samotné. Kamera totiž neustále sleduje prostor zadních sedadel vozu a obraz přenáší na displej kapesního počítače typu PDA (Personal Data Assistant). Díky tomu mohou například rodiče i v situaci, kdy se pohybují mimo vůz pohledem kontrolovat chování dětí na zadních sedadlech.

Koncept Focus C-MAX je samozřejmě vybaven i dalšími moderními technologiemi. Jednou z nich je i moderní satelitní navigační a lokalizační systém Denso DVD. Tento systém přijímá a vyhodnocuje i aktuální informace o dopravní situaci v dané oblasti a v případě potřeby dokáže rychle reagovat navržením a propočítáním alternativní cesty. Informace jsou poté řidiči předávány prostřednictvím sedmipalcového barevného displeje s dotykovým ovládáním. Ke zpříjemnění cestování na zadních sedadlech lze využít multimediální sestavu Visteon MB8000. Tento systém je tvořen dvojicí displejů z tekutých krystalů, zabudovaných do zadní strany opěradel předních sedadel a slouží pro sledování filmů z DVD přehrávače, či k připojení herních konzol.

Pro zvýraznění originálního stylu Focusu C-MAX připravili designéři i sadu na míru zhotovených kožených brašen s hliníkovou kostrou. Ty využijí celý zavazadlový prostor a jejich velikost by měla být dostačující pro uložení výbavy celé rodiny i na delší cestu. Pod podlahou zavazadlového prostoru se navíc ukrývá speciální elektricky ovládaná schránka, která pojme až tři cestovní brašny. Celá schránka se za pomoci elektromotorů vysouvá vzhůru a pak směrem ven z vozu, což velmi usnadňuje manipulaci s těmito zavazadly. Koncept Focus C-MAX je tak nejen prostorný, ale i originální.



Autosalon Frankfurt 2017
Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Včera

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Už jste si vzali dovolenou a děti poslali k prarodičům? Destiny 2 je totiž online videohra, která se může stát…

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota, sní o miliardách od Valachové

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota,…

Vysoké školy jsou znepokojené. Ani pár dní před posledním jednání vlády, na kterém budou ministři naposledy…

 

iSport.cz

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny, přijde i o AC Milán

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny,…

Český útočník Patrik Schick si bude muset na další zápas za AS Řím počkat minimálně ještě dva týdny. AS na svém…

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic nehrozí, brání se ultras

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic…

Sparťanský národ kromě výsledkové krize řeší i průšvihy, které se dějí na tribunách. Jeden takový se stal během…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…