Ruská automobilová TOP3: Chevrolet, Hyundai a Ford, VW chce být součástí TOP10

Ruská automobilová TOP3: Chevrolet, Hyundai a Ford, VW chce být součástí TOP10

 

Ruský automobilový trh už v polovině roku předstihl Německo. Díky růstu prodejů o 41 procent se s téměř 1,65 miliony prodaných vozů za pololetí stal největším evropským odbytištěm.

Prognózy počítají s překonáním pětimilionové hranice za pět let, ale odhady analytiků dosud za skutečným tempem růstu zaostávaly. Svůj díl na ruském trhu chce zvětšit i koncern Volkswagen (VW), jehož součástí je i česká automobilka Škoda.

"Napřesrok plánujeme prodat na 200.000 vozů a zvýšit tak náš podíl na sedm procent," řekl novinářům generální ředitel společnosti Volkswagen Group v Rusku Martin Jahn. Letos se podle Jahnova odhadu od Kaliningradu po Vladivostok prodá asi 146.000 aut koncernových značek. Střednědobým cílem je proniknout do první desítky nejprodávanějších značek na nejrychleji rostoucím trhu.

Žebříčku za první pololetí vévodí Chevrolet (125.701 aut), následovaný jihokorejskou automobilkou Hyundai a americkým Fordem, z nichž obě prodaly méně než 100.000 vozů. O dvě příčky před mateřským Volkswagenem drží 13. místo Škoda; celkem 23.586 prodaných vozů představuje oproti loňskému prvnímu pololetí skok o 83 procent, tedy čtyřikrát více než v celosvětových číslech.

Hlavní podíl prodaných škodovek - 18.769 vozů - připadá na octavie obou generací, které byly v pololetí v Rusku 16. nejprodávanějším modelem. Tahounem se jeví především Octavia Tour. Představuje sice minulou generaci v nabídce, ale robustní podvozek zvládá i nerovné ruské silnice. Úpravy vylepšující odolnost podvozků dostávají v Rusku všechny škodovky.

"Octavia Tour je příklad úspěchu," řekl Jahn. Šance dává i Fabii a novému Superbu. Připouští však, že ještě úspěšnějšímu japonskému konkurentovi Hondě, které se podařilo zvýšit odbyt dokonce o 157 procent, hraje do karet i kurz jenu, což se o silné koruně či euru říci nedá.

Dlouho nenasycený hlad po autech, který povzbuzuje i snadné získání bankovních půjček, vede k situacím, kdy dodací lhůty na některé modely jsou až roční. Vznikají pořadníky. A taky se uplácí. "Zaplatila jsem 2000 dolarů (skoro 33.000 korun) chlápkovi, který znal chlapíka schopného zařídit, abych nemusela čekat," prozradila listu The Moscow Times Anna Platonovová, majitelka Hondy Civic.

Poptávku neutlumily ani rostoucí ceny u čerpacích stanicl, ačkoliv ty v Rusku ještě stále nedosahují české úrovně, ani stále hustější dopravní zácpy trápící Moskvu.

Zákazníci jsou ochotni stále více utrácet - průměrná cena kupovaného auta se zvýšila ze 7500 dolarů (124.000 Kč) v roce 2002 na více než 17.000 USD (281.000 Kč) loni. Týž rok si ruští kupci na své plechové miláčky vypůjčili v bankách 17 miliard dolarů (282 miliard Kč). Ostatně polovina vozů byla na úvěr. Letos v pololetí už Rusové utratili za auta skoro 34 miliard dolarů (564 miliard Kč).

Trh láká investory, jakkoli si stěžují na byrokracii, korupci či nedostatek schopných pracovníků, od dělníků u pásu po manažery, nedostatky v infrastruktuře či rostoucí náklady. To však vyváží rychlá návratnost a slibné vyhlídky. V doupěti ruského medvěda se zabydlují "kukačky", zahraniční firmy, které o překot otevírají montážní závody, aby tak obešly 25procentní cla. Ty při montáži a posléze výrobě v zemi mohou teoreticky klesnout až na nulu, i když praxe je složitější. Prodeje cizích vozů nicméně za pololetí vzrostly o 47 procent.

Výjimkou není ani Volkswagen, který předloni podepsal smlouvu a už závěrem loňského roku otevřel montážní závod v Kaluze. Z linek zatím sjelo více než 30.000 škodovek a volkswagenů, putujících po železnici v rozebraném stavu z Mladé Boleslavi a z Košic. Nyní tu složí 220 vozů denně. Další hala - už i s lakovnou a svařovnou - je ve výstavbě, vyrábět se má začít na přelomu roku. Plánovaná kapacita závodu se tak zvýší na až 150.000 aut ročně. Celkové náklady se počítají na 774 milionů eur (skoro 19 miliard Kč). Přetrvá-li nynější boom, zástupci koncernu ujišťují, že výroba by se mohla zdvojnásobit; vedle jedné továrny by přistavěli další.

Do Kalugy mezitím VW následoval například francouzský koncern PSA a švédské Volvo, které tu hodlá vyrábět nákladní vozy. Místní činitelé si pochvalují, že jejich oblast, proslulá dosud jako rodiště choti ruského básníka Puškina a otce ruské kosmonautiky Konstatina Ciolkovského, se stala místem s nejrychleji rostoucí průmyslovou produkcí v celém Rusku. A ustavičné pobízení investorů k větší rychlosti je přimělo i oprášit Ciolkovského motto: "Co není možné dnes, je možné zítra".

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko uprchlíky nezajímá. Počet žadatelů o azyl klesl o polovinu Česko uprchlíky nezajímá. Počet žadatelů o azyl klesl o polovinu

Za šest měsíců letošního roku požádalo o azyl v Česku 713…

Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody

Česko bude investovat desítky miliard korun na boj proti…

Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko

České dráhy dospěly po více než roce k uzavření soutěže…

Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi

Česká republika poskytne 24 milionů korun na fungování…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ruská automobilová TOP3: Chevrolet,…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Český trh v červenci 2008: Registrace se ve třídě minivozů propadly takřka o 19 % Český trh v červenci 2008: Registrace se ve třídě minivozů propadly takřka o 19 %

Třída minivozů se v červenci propadla o 18,9 %. Bylo…

Český trh v únoru 2008: třídě mini vládne korejské trio Český trh v únoru 2008: třídě mini vládne korejské trio

Chevrolet Spark, jeden z nejdostupnějších vozů na trhu,…

 



 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje, jestli se může vrátit

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje,…

Stáj Renault si otestuje v současném závodním voze Roberta Kubicu, zda je reálný jeho návrat do formule 1.…

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil. Borisov má slabší obranu

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil.…

Když los určil Slavii za soupeře v 3. předkole Ligy mistrů běloruské BATE, zvolal předseda představenstva…

 

Reflex.cz

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

V severošvýcarském Schaffhausenu dnes útočník vyzbrojený motorovou pilou zranil pět lidí, dva z nich jsou ve…

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…