Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang a drsné crashtesty IIHS? Na výbornou to nebylo...

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Nová generace Mustangu zaváhala v bariérových zkouškách IIHS. Postavila se proti konkurenci od Chevroletu a Dodge, ale na druhou stranu nejhorší nebyla.

Testy IIHS mají jinou metodiku než NCAP. Například se v nich hodnotí náraz do bariéry s malým, pětadvacetiprocentním přesahem. Ten simuluje kontakt se stromem, případně zaparkovaným vozidlem v rychlosti 64 km/h. V něm už v nedávné minulosti vyhořela spousta evropských „pětihvězdičkových“ modelů, snad kromě vozů Volvo, protože bezpečností proslulí Švédové se mu věnují interně již spoustu let.

Právě zde Mustang neuspěl, odnesl si pouze žluté hodnocení A, tedy „acceptable“ (přijatelné). Top Safety Pick, který Insurance Institute for Highway Safety uděluje, tak nezískal. Kabina neposkytuje dostatek prostoru k přežití. Hlava figuríny sice spočinula v aktivovaném airbagu, ale následně se potkala s deformovaným sloupkem. Upadlé levé přední kolo na výsledek příliš vliv nemělo, riziko zranění nohou bylo velmi nízké. Sportovní ford prodávaný také v Evropě se naopak může pochlubit slušnou ochranou z boku, umělý člověk vzadu sice částečně vyklouzl z pásu, ale bez vážné újmy.

Ve všech ostatních hodnocených kritériích, tedy polovičním přesahu, tuhosti střechy i kvalitě sedadel a opěrek, se divokému koni dařilo. U Mustangu je jistě povzbuzující právě konstrukce střechy, protože hodně havárií ve vyšších rychlostech (v nich se bude sportovní ford jistě pohybovat často...) končí převrácením.

Mustang modelového roku 2016 se rozjel proti bariéře ve společnosti nového Camara a Dodge Challenger, všechny vozy poháněly vidlicové osmiválce. Právě Challenger ve zkoušce malého přesahu pohořel totálně, figurína měla rozdrcený kotník a technici jí museli odšroubovat nohu, aby ji vůbec dostali z trosek. Camaro naopak v tomto testu oba konkurenty předčilo.

Ford a dodge byly vybaveny alespoň základními systémy varování před kolizí, chevy nikoliv. Americké automobilky je zatím v případě svých sportovních modelů příliš nepreferují. To se ale nelíbí ani trochu pojišťovnám, protože riziko havárie takového auta je mnohem vyšší, což se samozřejmě projevuje v rostoucích náhradách škod včetně oprav...

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
25. 5. 2016 09:28
Re: Výsledek
A proč by se neměl zlomit? Zapření tomu nezabrání. Pokud není dostatečně silný a sváry, nebo co ho to drží, neselžou, tak musí povolit sloupek/ oblouk (celý střešní oblouk včetně A a C sloupku by měl být jeden kus *). I kdyby byl rovný, mohlo by se to stát, jakože ani zdaleka není. A v tomhle nárazu tě nezachrání, potřebuješ výztuhu nad kolem pěkně spojenou s přední příčnou.

* U "pravých" kupé, kde není žádný sloupek za dveřmi, by to asi měl být A a B sloupek.
24. 5. 2016 20:30
Výsledek
...vcelku není i je překvapující. Nové Camaro je konstrukčně nejmladší a teoreticky se tedy dá předpokládat, že oba konkurenty převálcuje. Challenger, byť z oněch 3 vypadá nejrobustněji je zároveň konstrukčně nejstarší, výsledek "nic moc" je tedy vcelku akceptovatelný, i když vůči té hordě oceli by to mohlo být lepší ;-) Je přeci jen trochu překvapivé, že auta, co mají A sloupek čím dál tím vodorovnější by měla mít při takovém střetu (25%) právě výhodu "zapření se" sloupku do vodorovného nárazu, proč se tedy sloupek Mustangu takhle láme, nechápu...