Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Futuristické pneumatiky Goodyearu se dofukují a vyrábějí elektřinu

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Vývoj nelze zastavit ani v oblasti automobilového obutí. Goodyear představuje v Ženevě dva koncepty pneumatik blízké budoucnosti.

Studie se nazývají BHO3 a Triple Tube a Goodyear jimi ukazuje svou aktuální technickou vyspělost v této oblasti, nejsou alespoň prozatím určeny pro sériovou produkci. A ještě pár let nebudou, jejich vývoj stál nemalé finance a taková guma by jistě nebyla z nejlevnějších, ba právě naopak. Jedná se však o velmi zajímavé a poměrně radikální vize. Rozhodně neslouží jen primárnímu účelu pneumatiky: poskytování kontaktu automobilu s vozovkou...

První se skrývá pod poměrně nezajímavým kódem BHO3 a má poměrně působivou schopnost. Dokáže totiž generovat elektřinu za běžných jízdních podmínek, při pohybu po silnici totiž samozřejmě vzniká teplo, které vlastně jinak přichází vniveč. Cílovou skupinou, kde by se tato pneumatika mohla uplatnit, jsou elektromobily a hybridy. Obzvláště první kategorie bojuje s velmi krátkým dojezdem, „sběr energie“ z obutí ho každopádně o nějaký ten kilometr prodlouží.

Triple Tube, jak už jeho název napovídá, disponuje trojicí „duší“ umístěnou pod běhounem v blízkosti středu pneumatiky. Zvláštní čerpadlo přepouští vzduch podle potřeby. V režimu Eco/Safety jsou nafouknuty všechny tři kvůli snížení valivého odporu. V módu Wet Traction, tedy při jízdě za mokra, se používá jen střední část, aby kleslo riziko aquaplaningu. Sportovní poloha naopak dodává vzduch vnitřní „duši“. Zvětší se tak kontaktní plocha a obutí poskytuje nutnou větší přilnavost.

Futuristická kola na počítačových snímcích mají loga Toyoty a Lexusu, takže je jasné, s kým Goodyear spolupracuje... Firma doufá, že její výrobky se v příštích letech více integrují do celkového designu vozidel, na kterých budou obuty. Skici to koneckonců naznačují měrou vrchovatou... „Tyto koncepty mění roli, kterou mohou hrát pneumatiky v budoucnu,“ řekl technický ředitel společnosti Joe Zekoski. Jistě nelže...

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Avatar - flyboyeda
11. 3. 2015 20:31
Perpetum mobile neexistuje
a ti co věří elektromobilům jsou najivní blázni, tyhle pneumatiky vám stejně doveze dodávka s naftovým motorem, tak proč tohle divadlo?
10. 3. 2015 07:52
Naklady vs. uspory
Hlavne je treba zajistit , aby naklady (materialove , vyrobni a provozni ) neprevysily mozne uspory . A bojim se ze se z toho stane dalsi kurvitko kterych uz v autech mame habadej .
Avatar - beibej
9. 3. 2015 19:14
kolik to tedy teď dává?
metr na 100km? nebo 1km na 100km?
9. 3. 2015 16:29
Náklady
Dost zbytečné tyto technologie cpát co pneumatiky, která se opotřebuje a zahodí. Bylo by lepší to vestavět do kola(ráfku), který vydrží > 15let a měnit jenom gumu.
Tahle budoucnost vypadá dost draze!
Avatar - Dylan McKay
9. 3. 2015 14:47
Re: To bych potřeboval
:yes: