18.9. 2012 Ladislav Čermák

GAZ 69: z Molotovových saní je žádaný veterán

 

Automobilka GAZ po druhé světové válce zahajovala masovou výrobu terénních aut v SSSR typem 69. Ten se právě nyní stává atraktivním veteránem.

Málokdo si z pionýrských táborů, lesních závodů a horských chat nepamatuje GAZ 69 (později UAZ - těch u nás byla většina) s charakteristickou kulatou přídí, který byl až do sedmdesátých let jediným běžně dostupným terénním automobilem v takzvaném východním bloku. Stal se i standardním dopravním prostředkem vojsk Varšavské smlouvy, vznikal v několika modifikacích, z nichž potom vzešly stovky nejrůznějších úprav.

Kromě vojenských - například tahač bezzákluzového děla ráže 82 mm či mobilní rampa pro samonaváděcí rakety země-vzduch - sloužil i v bezpočtu civilních rolí, zejména v komunálních službách. Vozil záchranáře, geology, myslivce i energetiky.

Kromě typu 69 a modernizovaného 69M s jedním párem dveří, dvěma sedadly a podélnými lavicemi pro dalších šest mužů existovala pětimístná čtyřdveřová štábní verze 69A/AM. Obě spočívaly na jednoduchém žebřinovém rámu a uvezly buď osm lidí, nebo dva pasažéry a půl tuny nákladu. Dvě pevné nápravy byly odpruženy půleliptickými listovými pružinami, k trvalému pohonu zadní bylo možné připojit i přední nápravu a uzavřít diferenciál. Třírychlostní převodovka se synchronizací 2. a 3. stupně spolupracovala s dvoustupňovou redukcí. Ortodoxní čtyřválec 2,12 l SV měl kořeny v modelu M20 Poběda. Napájel se ze dvou nádrží, startoval nožním táhlem s ručním plynem a na rozdíl od před chůdců už obsahoval i topení pro posádku a jiné vymoženosti.

Půvaby nádherně zachovalého GAZu 69M v osmimístné verzi nám demonstroval nadšený sběratel pan Ernest, který se k výrobkům gorkovské automobilky dostal přes carevnu, tedy nádherný exemplář GAZ M-21 Volha, a zhruba před deseti lety se dal do shromažďování kolekce vojenských vozidel. Kromě krásné „šedesát devítky“ se pyšní i originálním přívěsem 704, nástupcem 469, válečným čapajevem a kromě toho i jediným v Česku přihlášeným exemplářem náklaďáčku 51. Prý nestihl dobu, kdy se hezké vojenské gazíky prodávaly téměř zadarmo, nebo rovnou putovaly na šrotiště, nicméně méně vzácné exempláře lze stále pořídit za příčetné peníze.

Otevřela se garáž, letitý vojenský GAZ se blýskl dokonalým lakem a naskočil na první otočení startérem. Rozběhl se měkce a tiše, bez očekávaného kuckání a oblak modrého dýmu. Tak prý startují skoro všechny, předimenzovaný čtyřválec má totiž neuvěřitelnou výdrž a málokdy bývá opotřebený. Při řazení nesynchronizované jedničky se musí dvakrát na spojku, spodový motor se ale z místa snadno rozkolébá i na dvojku. Trojku zasunete ve třiceti, a když nezastavíte, vystačí vám na celý zbytek cesty. Vše sice chodí ztuha, ale přesně. Nebýt značných ovládacích sil, bylo by ovládání ideální. Přední okno si můžete sklopit, i pokud se nechystáte ostřelovat nepřátele kulometem. Po několika kilometrech vás ale všudypřítomný průvan omrzí.

V terénu dosud trochu nemotorný a uskákaný zelenáč ukáže, zač jsou válečné zkušenosti. Obrovská kola už sama žehlí menší díry, přes ty větší se lehký vozík přešplhává s grácií. Jen to chce mít zařazeno předem, lovit jedničku za jízdy v terénu není moc dobrý nápad. Motor má sílu přesně tam, kde je jí třeba, tedy těsně nad volnoběhem. Vytáčet jej nemá smysl a při plné zátěži přijde ke slovu redukce. „Pro osm lidí už je to přece jen trochu slabé,“ komentuje pan Ernest. Když vymění moderní volant za historický, rozprostře se mu po tváři mimoděčný úsměv. Takový čeká i na vás, když neodoláte.

Kromě „Gazíku“ přináší Auto Tip Klassik také podrobné profily následujících klasických čtyřkolek, a to včetně historie, kladů a záporů, situace na trhu, dostupnosti dílů a technických údajů. Časopis dostanete u každého dobrého prodejce tisku.

Audi Quattro

Když dnes řeknete Audi, automaticky k tomu doplníte Quattro, ať už nahlas či jen v duchu. Pohon všech kol představilo Audi v typu Ur-Quattro již v roce 1980. Byl to start klání, na jehož konci se značka zařadila do prémiové extraligy.

Mercedes-Benz 300 E 4MATIC

Jen to nejlepší je dost dobré. Mercedes-Benz se tím řídil a skvělým důkazem je pohon všech kol 4Matic v typu W124.

Subaru 1800 4WD

Po vzoru drsnějších off-roadů bojuje Subaru s terénem každý den, a to s kompletní nabídkou osobních aut. Subaru 1800 4WD je jednoduché, decentní a efektivní. Jak vypadá, je mu jedno. Hlavně že dojede. Kamkoliv.

Range Rover

Středa 17. června 1970 se do historie automobilky Land Rover zapsala zlatým písmem. V tento den se totiž představil luxusní Range Rover. S odstupem let vynikne jeho význam pro značku.

Willys MB

V roce 1940 získala skomírající a do té doby poměrně bezvýznamná americká firma Willys-Overland obří státní zakázku na výrobu džípu. Jeden z nejznámějších automobilů druhé světové války má za sebou více než sedmdesátiletou historii.

Mercedes-Benz Unimog

Dost bylo hraní. Představujeme vám jedinou pravou čtyřkolku, která dokáže všechno, co je fyzicky možné, a ještě zastane spoustu práce. A nejen to – unimog umí srovnat myšlenky a vylepšit pohled na okolní svět.


 [150×197]

Další zajímavosti z historie, profily a testy youngtimerů, servisní informace atd. najdete v magazínu Auto Tip Klassik, který je na stáncích právě teď.






Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky GAZ Auto Tip

 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…