Pravděpodobnost bankrotu GM se podle šéfa podniku zvýšila
Pravděpodobnost, že bude muset požádat soud o bankrotovou ochranu před věřiteli, se však zvýšila. Uvedl to v pátek nový generální ředitel společnosti Fritz Henderson. Dodal, že firma si nadále plánuje uchovat klíčové značky Chevrolet, Cadillac, Buick a GMC.
Tento týden se přitom objevily zprávy, že by se GM mohla zbavit značek GMC a Pontiac v rámci opatření ke snížení nákladů. Henderson však tyto zprávy označil za spekulace, napsala agentura Reuters. Henderson nedávno nahradil v čele GM Ricka Wagonera, který rezignoval pod tlakem vlády.
Henderson rovněž uvedl, že GM nalezla více než šest potenciálních zájemců o německou divizi Opel. Ta se chce stát méně závislou na mateřské GM, a hledá proto nové investory. Mluvčí automobilky Opel tento týden upozornil, že firma by mohla pokračovat v provozu a vyplácení mezd zaměstnancům i v případě, že její mateřské společnost vyhlásí bankrot.
Automobilka GM se v důsledku slabé poptávky dostala na pokraj bankrotu a bojuje o získání dodatečné státní pomoci. GM již od vlády obdržela půjčky v hodnotě 13,4 miliardy dolarů (zhruba 275 miliard Kč) a v současnosti žádá dalších 16,6 miliardy. Americká vláda konce minulého měsíce odmítla restrukturalizační plán GM podmiňující další státní pomoc. Nabídla však společnosti provozní kapitál na dalších 60 dnů, během kterých by měl podnik vypracovat nový restrukturalizační plán.
Automobilka GM loni hospodařila se ztrátou 30,9 miliardy dolarů a předloni prodělala dokonce 43,3 miliardy dolarů. Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.
Divize Opel nyní žádá o finanční pomoc zhruba 3,3 miliardy eur (téměř 90 miliard korun) z veřejných zdrojů. Německá vláda chce ale před rozhodnutím o poskytnutí pomoci vidět podnikatelský plán, který by prokázal životaschopnost podniku. Opel zaměstnává ve svých čtyřech německých závodech zhruba 25.000 lidí, automobily vyrábí rovněž v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.