Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pravděpodobnost bankrotu GM se podle šéfa podniku zvýšila

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)
Největší americká automobilka General Motors má stále naději, že se jí podaří restrukturalizovat své aktivity bez soudní asistence.

Pravděpodobnost, že bude muset požádat soud o bankrotovou ochranu před věřiteli, se však zvýšila. Uvedl to v pátek nový generální ředitel společnosti Fritz Henderson. Dodal, že firma si nadále plánuje uchovat klíčové značky Chevrolet, Cadillac, Buick a GMC.

Tento týden se přitom objevily zprávy, že by se GM mohla zbavit značek GMC a Pontiac v rámci opatření ke snížení nákladů. Henderson však tyto zprávy označil za spekulace, napsala agentura Reuters. Henderson nedávno nahradil v čele GM Ricka Wagonera, který rezignoval pod tlakem vlády.

Henderson rovněž uvedl, že GM nalezla více než šest potenciálních zájemců o německou divizi Opel. Ta se chce stát méně závislou na mateřské GM, a hledá proto nové investory. Mluvčí automobilky Opel tento týden upozornil, že firma by mohla pokračovat v provozu a vyplácení mezd zaměstnancům i v případě, že její mateřské společnost vyhlásí bankrot.

Automobilka GM se v důsledku slabé poptávky dostala na pokraj bankrotu a bojuje o získání dodatečné státní pomoci. GM již od vlády obdržela půjčky v hodnotě 13,4 miliardy dolarů (zhruba 275 miliard Kč) a v současnosti žádá dalších 16,6 miliardy. Americká vláda konce minulého měsíce odmítla restrukturalizační plán GM podmiňující další státní pomoc. Nabídla však společnosti provozní kapitál na dalších 60 dnů, během kterých by měl podnik vypracovat nový restrukturalizační plán.

Automobilka GM loni hospodařila se ztrátou 30,9 miliardy dolarů a předloni prodělala dokonce 43,3 miliardy dolarů. Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.

Divize Opel nyní žádá o finanční pomoc zhruba 3,3 miliardy eur (téměř 90 miliard korun) z veřejných zdrojů. Německá vláda chce ale před rozhodnutím o poskytnutí pomoci vidět podnikatelský plán, který by prokázal životaschopnost podniku. Opel zaměstnává ve svých čtyřech německých závodech zhruba 25.000 lidí, automobily vyrábí rovněž v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)
Avatar - DaewooMaster
19. 4. 2009 14:30
Re: Cpaní peněz do krachujících podniků nic neřeší,
Máš v tom trochu hokej. GM prodával ještě v roce 2007 nejvíc aut ze všech automobilek a teprve loni prodali o 616 tisíc aut méně než Toyota, i tak bych prodaných 8,4 miliónu aut za rok 2008 rozhodně neoznačoval jako "jen auta o která není zájem". 8-s Jinak možná sis ještě nevšiml, ale to, co se prodává v Evropě a půlce světa jako Chevrolet, jsou korejská auta (Spark je např. u nás nejprodávanější mini, Aveo je ve své třídě šesté - nejlepší z Korejců - a teď právě přichází Cruze, který určitě také zamává pořadím), takže si nějak neumím představit, jak GM vytlačuje sám sebe... ;-)
19. 4. 2009 13:20
Re: Cpaní peněz do krachujících podniků nic neřeší,
Asi máš pravdu, začíná to vypadat že krize je pro některé vítaná - dřív se museli snažit prosadit na volném trhu, teď jim stačí jen nastavit ruku, vzít si jako rukojmí svoje zaměstnance a žádat miliardy od státu ve stylu "okamžitě nám dejte 100 miliard dolarů nebo bude x tisíc lidí na dlažbě". I když stav firmy z větší části zavinili sami špatnou modelovou politikou a rozhazováním peněz - přiznávali si obrovské odměny i za situace kdy byl podnik ve ztrátě. Možná by nebylo špatné rozpočítat kolik bude udržení každého pracovního místa stát daňové poplatníky a raději ty lidi vyplatit - dávat jim plat dokud si nenajdou místo jinde. Stálo by to podstatně míň a pomohlo by to lidem, ne rozežraným neschopným manažerům.
19. 4. 2009 10:41
Re: Cpaní peněz do krachujících podniků nic neřeší,
No prave ze tam o tych ludi neide, vsetky tie odbory ma v roku mafia, a peniaze krasne putuju do podsvetia... to je teda tunel... A opel by mal co najskor najst neakeho schopneho investora, stacila bi vacsia financna injekcia, ved v poslednej dobe, hlavne diky Insignii je na tom cim dalej tym lepsie, a hned je tu nova astra, zafira...
18. 4. 2009 23:17
Re: Cpaní peněz do krachujících podniků nic neřeší,
:yes: ;-\
18. 4. 2009 23:16
Re: Cpaní peněz do krachujících podniků nic neřeší,
Myslim si, že jim ani tak nejde o zachování GM, jako takovýho, ale ty "lidi" okolo, jinak je to na šílenej průser....