Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Itálie – Pešek skvěle třetí

Miroslav Kudělka
Diskuze (6)
GP Itálie se vždy jede za hodně husté atmosféry, neboť italští jezdci tvoří špičku ve všech třídách. Dnes se z vítězství radoval Mattia Pasini (Aprilia) ve 125, Jorge Lorenzo (Aprilia) ve 250 a Valentino Rossi (Yamaha) v MotoGP.

GP Itálie se vždy jede za hodně husté atmosféry, neboť italští jezdci tvoří špičku ve všech třídách. Dnes se z vítězství radoval Mattia Pasini (Aprilia) ve 125, Jorge Lorenzo (Aprilia) ve 250 a Valentino Rossi (Yamaha) v MotoGP.

125 – Pešek skvěle třetí

Tento závod pro nás začínal skvěle, protože Lukáš Pešek (Derbi) startoval poprvé v kariéře z pole position. Start se mu ovšem vůbec nepodařil a první kolo končil na šestém místě. Rychle však postupoval vpřed, ve druhém kole se dostal na čtvrté místo a ve třetím už na třetí, kde se držel prakticky po celý závod. Takticky jezdil ve stínu vedoucí dvojice Alvara Bautisty a Mattii Pasiniho (oba Aprilia) a vyčkával na závěr závodu. Jeho chvíle přišla v předposledním kole, když oba vedoucí jezdci chybovali a Pešek se dostal do vedení. Bohužel tuto pozici se mu nepodařilo udržet až do cíle a nakonec jej oba soupeři předstihli. Passini projel cílem jako první o 0,001 sekundy před Bautistou a 0,052 sekundy před Peškem. Čtvrtý dojeli se sekundovou ztrátou Sergio Gadea a pátý Hector Faubel (oba Aprilia) společně se šestým Mikou Kalliem (KTM).

Pešek se tak letos již podruhé prosadil na stupně vítězů a k vítězství mu již chybí jen malý krůček, kterého se snad dočká on o my ještě do konce sezóny.

Celkově vede Bautista se 119 body před Kalliem s 88 body. Třetí je Pasini se 77 body. Čtvrtý Faubel a pátý Gadea mají oba 67 bodů a na šestém místě je s 55 body náš Pešek. Jen pro zajímavost, po šestém závodě sezóny má Pešek na kontě více než dvojnásobek bodů než získal loni za celý rok.

250 – Lorenzo opět ve formě

Také v závodě střední třídy jsme měli želízko v ohni v podobě Jakuba Smrže (Aprilia), který opět startoval ze druhé řady a v pátek byl v kvalifikaci dokonce nejrychlejší. Kuba zvládl start velmi dobře a neztratil žádnou pozici. Dokázal se chytit rychlé vedoucí skupiny tvořené továrními jezdci a intenzivně bojoval o postup vpřed. Svou snahu však v pátém kole přehnal, když na výjezdu ze zatáčky přidal plyn více než bylo v daný okamžik potřeba a po smyku zadního kola skončil v kotrmelcích. Na čele nadále bojovala skupina sedmi jezdců, která se postupem času rozdělila na dvě. Prví čtveřici tvořili Jorge Lorenzo a Alex de Angelis (oba Aprilia) a jezdci Hondy Andrea Dovizioso a Yuki Takahashi. Tato skupinka sváděla těsnou bitvu o vítězství až do posledních metrů a v cíli je dělily jen zlomky sekundy. Z vítězství se radoval Lorenzo, který tak prolomil smolnou sérii třech závodů, kdy se mu nedařilo. Druhý dojel domácí de Angelis,kterému vítězství uniklo jen o 0,111 sekundy. Třetí Dovizioso proletěl cílem jen o 0,320 sekundy později a čtvrtý Takahashi mu těsně dýchal na záda, protože jeho ztráta na vítěze byla jen 0,334 sekundy. Pro páté místo si dojel na divokou kartu jedoucí testman Aprilie Alex Debon.

Celkově vede nesmírně vyrovnaný Dovizioso se 108 body, který se zatím nemohl radovat z vítězství, ale pokaždé dojel na stupních vítězů. Na druhé místo se s 88 body vyhoupl Lorenzo, který včas zastavil svůj sestup po skvělém vstupu do sezóny. Třetí je nenápadný Takahashi s 80 body. Hector Barbera (Aprilia) se sice dnes sotva odlepil od startu a závod nedokončil, ale drží čtvrté místo se 78 body. Také pátý Hiroshi Aoyama (KTM) dnes cíl neviděl, ale 75 bodů mu i tak stačí. Smrž je s 27 body na 11. místě.

MotoGP – Po skvělé bitvě vítězí Rossi

Závod nejvyšší třídy se vyznačoval napětím od prvních metrů až do posledního centimetru. Nejlepší startovní reakci předvedl muž z pole position Sete Gibernau (Ducati), který šel ihned do vedení následován Valentinem Rossim (Yamaha) a skvěle startujícím Shinyou Nakanem (Kawasaki). V jejich závěsu se hnali Marco Melandri, Casey Stoner a Dani Pedrosa (všichni Honda). Až jako osmý jel po naprosto pokaženém startu Loris Capirossi (Ducati) startující ze druhého místa. Gibernau se ale z vedení neradoval ani tři zatáčky, když jej záhy předstihl nabuzený Rossi. Okamžitě se snažil utrhnout a jet si vlastní závod, ale Gibernau jeho tempo držel bez větších obtíží. Mezi tím se s nasazeným vysokým tempem srovnali i ostatní jezdci a začala mela na dalších místech, kde se pořadí rychle měnilo. Změnilo se také na vedoucí pozici, protože Rossi ve snaze ujet Gibernauovi ve druhém kole vyjel až za obrubník a musel malinko zvolnit právě v okamžiku největší akcelerace a to byla voda na Španělův mlýn, protože Ducati je v této disciplině nesmírně silná. Tempo tak zase diktoval Gibernau, ale Rossi mu byl těsně v patách. Za nimi se vytvořila menší mezera, kterou však mohutně stahoval Melandri a výsledkem jeho snahy byl předjížděcí manévr ve čtvrtém kole, kdy na brzdy dostal Rossiho a odsunul jej na třetí příčku. Radoval se však jen jedno kolo, protože Rossi mu stejným způsobem a ve stejném místě – v první zatáčce pátého kola zase oplatil. Navíc se tak rozjel, že v tomtéž kole po několika tuhých soubojích předjel i vedoucího Gibernaua. Opět následoval známý scénář s pokusem o únik, ale ani podruhé se mu to nepovedlo, protože jezdec Ducati na něm visel jako na laně.

Ve stejnou dobu se však již děly věci kolem Capirossiho. Ten nasadil ďábelské tempo a mohutně stahoval ztrátu ze startu. Zajížděl nejrychlejší časy a pomalu se posouval vpřed. Když v 10. kole havaroval Stoner byl již Capirossi nedílnou součástí vedoucí skupiny čítající tím okamžikem šest jezdců. Pád Stonera rozhodil v jeho blízkosti jedoucího Melandriho a toho předjel Nicky Hayden (Honda) a poprvé se tak dostal na třetí místo, zároveň také Capirossi předjel Pedrosu a posunul se již na 5. místo. Pak to bylo co kolo to jeden soupeř až v nájezdu do 15. kola začal Capirossi útočit na první příčku. Svou snahu však v nájezdu do první zatáčky poněkud přehnal a vyjeli ji hodně široce, stejně jako bránící se Rossi. Do vedení tak šel třetí vzadu Gibernau, Capirossi se ještě vrátil na druhé místo, ale Rossi situaci trochu nezvládl a klesl až na pátou příčku. Rozjetý rychlík Capirossi však nemínil zůstat druhým a v poslední velmi rychlé zatáčce se dokázal protlačit i před Gibernaua a k radosti diváků se dostal do vedení. Následující kolo bylo jako zakleté pro Gibernaua, když jej rychle za sebou předjeli tři jezdci a najednou jel až pátý.

Capirossi uháněl na vedoucí pozici vstříc slávě, ale byl zde ještě Rossi jehož motivace byla mnohem vyšší. I přes tuhý odpor mladíků Haydena a Melandriho se v 18. kole dostal na druhou příčku a začal připravovat útok na vedoucí pozici. První pokus přišel tři kola před cílem, kdy v nájezdu do první zatáčky 20. kola zaútočil ale bez úspěchu. Capirossi předváděl svou vysokou školu divokých akceleračních smyků, zatímco Rossi hledal skulinku, kudy by se před něj dostal. V následujících kolech projeli několik zatáček bok po boku a Capirossi těžil z obrovské síly svého motoru, když spoustu chyb dokázal zachránit lepším zrychlením. Nicméně ve 22. kole se dokázal Rossi do vedení protlačit. Capirossi dělal co mohl aby situaci obrátil a v nájezdu do poslední zatáčky téhož kola se dostal Rossimu až těsně za zadní kolo. To byla ideální pozice pro útok na předlouhé cílové rovince, který také přišel, ale Capirossi šel na brzdy příliš pozdě a zatáčku vzal hodně široce. Toho využil Rossi a podjel jej zpět na první místo a to i přesto, že Capirossi mohutně zrychloval. Tentokrát to však již nestihl a Rossi mu trochu poodskočil. Ve zbývajícím necelém okruhu už Capirossi nedokázal smazat vzniklou ztrátu a cílem prolétl jako druhý se ztrátou 0,575 sekundy. V posledním kole se do souboje o vedení ještě trochu zamíchal Hayden, ale nakonec na něj zbyla až třetí příčka se ztrátou 0.735 sekundy. Čtvrtý dojel se ztrátou dvou sekund Pedrosa a pátý skončil tři sekundy za vítězem Gibernau.

Rossi tak dokázal vyhrát nejdůležitější závod před domácím publikem a přetrhnout smůlu posledních třech závodů. Rozhodně dal jasně najevo, že po podpisu smlouvy s Yamahou i na rok 2007 se s ním musí stále počítat i boji o letošní korunu.

Celkově se do vedení po kratší přestávce vrátil Capirossi s 99 body. Druhý Hayden má bodů stejně, ale ještě nezvítězil. Třetí je s 89 body Melandri, čtvrtý Pedrosa má bodů 86 a pátý Rossi 65.

Miroslav Kudělka
Diskuze (6)