Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda FCEV: Blízká vodíková budoucnost

Honda
Honda
Honda
Honda
10 Fotogalerie
Jan Mička
Diskuze (2)
Honda již několik let šíří názor, že ve vodíku je budoucnost. Nejnovější koncept vodíkového vozu nese jednoduchý název FCEV a odbyl si svou premiéru na autosalonu v Los Angeles.

Honda se vývojem vodíkových automobilů zabývá řadu let. První prototypy byly představeny již v roce 1999, od roku 2002 byly vozy testovány v běžném provozu. Uběhlo šest let a na autosalonu v Ženevě měla premiéru Honda FCX Clarity, tedy vůz, který nás v souvislosti s vodíkem zřejmě napadne jako první.

Honda očekává hlavní rozšíření vodíkových automobilů v letech 2015 až 2020. Již nyní jsme však mohli na autosalonu v Los Angeles vidět, jakým směrem se bude budoucnost odvíjet. Koncept s jednoduchým názvem FCEV šokoval vzhledem i technikou, leč ta vychází právě z modelu FCX Clarity.

Ač se to na první pohled nezdá, pojme futuristicky vypadající koncept pět cestujících. V jeho útrobách najdeme novou generaci palivových článků, které by se mohly v produkčních vozech objevit v průběhu příštích sedmi let. Články jsou rovnoměrně rozloženy v karoserii vozu, což má za následek lepší využitelnost vnitřního prostoru. Oproti systému, který se objevil v Hondě FCX Clarity, jsou efektivnější a o třetinu menší. Výstupní výkon je 100 kW, vůz by měl být na jedno natankování schopen ujet více než 480 kilometrů. Automobilka plánuje uvézt produkční verzi konceptu v roce 2015. Přednost má Amerika a Japonsko, Evropa bude následovat později.

Jak současný vývoj palivových článků naznačuje, mohly by se v budoucnu dostat do mnohem kompaktnějších vozidel. Honda již kdysi ve spojitosti s vodíkovým pohonem tvrdila, že aby se mu v konečném součtu vyrovnal motor s vnitřním spalováním, musel by mít spotřebu do 3,5 l/100 km. To sice zní velmi hezky, stále je zde ale hodně negativ, která rozvoji vodíkových vozů brání. Ty totiž potřebují skutečně kvalitní vodík, který je obtížné vyrábět, přepravovat a skladovat, ale také chybí rozvinutá infrastruktura čerpacích stanic (například v USA je pouze 10 veřejných). Až se podaří všechny tyto problémy vyřešit, bude z většiny vozů vycházet jen neškodná vodní pára.

Vstoupit do diskuze (2)