Honda FCX Clarity - Budoucnost patří vodíku

Honda FCX Clarity - Budoucnost patří vodíku

 
 

Honda letos na jaře v Ženevě představila model FCX Clarity, který má na palubě palivové články. První zájemci v USA si jej už mohou od automobilky pronajmout, stejnou možnost dostanou na podzim také zákazníci v Japonsku.

Projekt vodíkové Hondy je lidově řečeno během na dlouhou trať. Na počátku řady FCX stály dva, z dnešního úhlu pohledu primitivní, prototypy FCX-V1 a FCX-V2 představené v roce 1999. Dalším vývojovým stupněm byl FCX-V3, který se v následujících dvou letech představil na několika veřejných akcích. Od roku 2002 bylo prvních padesát prototypů FCX-V4 testováno v reálném provozu. Tento vůz se stal prvním automobilem s palivovými články, který získal schválení k provozu v USA (i pro komerční využití), a zájemci z Japonska a USA si ho mohli od Hondy pronajmout pro své potřeby.

Od té doby se vývoj opět značně posunul vpřed, takže nová generace FCX Clarity s moderními palivovými články, kterou Honda nabízí k pronájmu nyní, v mnoha důležitých parametrech nijak nezaostává za konvenčními automobily. Zatím je FCX Clarity stále drahým malosériovým automobilem, ale celý projekt by měl do deseti let vyústit v masově vyráběný model určený pro každodenní použití. Co se ale v současnosti skrývá za spojením „auto s nulovými emisemi“?

Nové palivové články – vyšší výkon, lepší účinnost a menší rozměry

Honda se vývojem palivových článků zabývá už 19 let. FCX Clarity má nejnovější generaci vertikálních článků pojmenovanou V Flow. Palivové články slouží jako hlavní zdroj energie auta. Uvnitř dochází ke slučování vodíku uloženého v tlakové nádrži a atmosférického kyslíku. Touto reakcí vzniká energie, která je přeměněna na elektrický proud, a vodní pára. Honda FCX Clarity tak, stejně jako všechna auta s palivovými články, z výfuků nevypouští žádné škodlivé látky.

obrázek [312 x 312] Každý článek se skládá ze dvou elektrod, mezi kterými je tenká vrstva elektrolytu, a dvou separátorů. Vodík směřuje na anodu, kde jsou jeho molekuly s pomocí katalyzátoru rozděleny na protony a elektrony. Elektrony vstupují do elektrického obvodu a vytvářejí proud. Následně dojde k reakci s kyslíkem na katodě a vzniká voda a odpadní teplo. Ve V Flow je sériově zapojeno několik set článků.

V Flow má ve srovnání se staršími články Honda FC o polovinu vyšší měrný výkon na litr a o dvě třetiny vyšší měrný výkon na kilogram. Nová konstrukce je tedy významně kompaktnější a přináší výraznou úsporu hmotnosti i prostoru. V Flow váží 67 kg a má objem 57 litrů, výkon je 100 kW. Je umístěn ve středovém tunelu mezi přední a zadní řadou sedadel. Toto řešení je vhodné s ohledem na rozložení hmotnosti i umístění dalších komponent pohonného ústrojí.

Struktura nového článku také přináší lepší odvod odpadní vody. V praxi toto vylepšení dodává článku okamžitě po spuštění vyšší výkon. Dalším přínosem je možnost nastartovat při mrazech do -30° C. Vylepšení se dočkala také tlaková nádrž na vodík umístěná nad zadní nápravou. Její kapacita vzrostla o 24 % na 171 litrů, vodík je v ní stlačen na 35 MPa. Toto množství stačí na ujetí 450 km, o 30 % více než u minulé generace.

Elektřina vyprodukovaná v palivových článcích se ukládá do kompaktní 288V lithiové baterie. Je umístěna pod zadními sedadly. Dřívější konstrukce Hondy místo baterií využívaly kondenzátor umístěný za zadními sedadly. Kromě lepší kapacity proto akumulátor přináší také úsporu prostoru.

obrázek [555 x 295]

Elektromotor – výkonný a tichý

Koaxiální elektromotor Honda E-Drive zvyšuje výhody tohoto druhu pohonu proti konvenčnímu spalovacímu motoru. Ve srovnání s dřívějšími vodíkovými Hondami je tišší a kultivovanější, ve srovnání s benzinovým motorem pak kompaktní, lehký a jednoduchý. Dosahuje nejvyššího výkonu 100 kW, točivý moment má maximum 256 Nm v rozsahu 0 až 3056 ot./min.

Elektromotor obsahuje permanentní magnet a pracuje se střídavým proudem. Přísun elektrického proudu do motoru reguluje elektronicky ovládaná řídicí jednotka. Díky vyššímu výkonu a maximálním otáčkám vyvine FCX Clarity nejvyšší rychlost 160 km/h. Poháněna jsou přední kola.

Účinnost pohonného ústrojí vysoce překračuje dnes dostupné druhy pohonu. Benzinový spalovací motor má účinnost menší než 20 %, současné hybridní automobily se pohybují kolem 30 %. S účinností 60 % je tak FCX Clarity dvakrát efektivnější než hybrid a více než třikrát účinnější ve srovnání s běžným autem se zážehovým motorem.

Revoluční technika v karoserii moderního sedanu

FCX Clarity nabízí vodíkový pohon v karoserii klasického sedanu, byť s poněkud modernistickým designem. Celková délka je 4835 mm, šířka 1845 mm a výška 1470 mm, rozvor měří 2799 mm. FCX Clarity tak podle dnešních evropských měřítek spadá do vyšší střední třídy. Díky rozložení komponent pohonného ústrojí dosahuje téměř ideálního rozdělení hmotnosti mezi nápravy v poměru 53 % přední a 47 % zadní.

Design vychází ze vzhledu aktuálních modelů Honda. Sportovní ztvárnění přídě vzdáleně připomíná Civic. Charakteristickým rysem je šestiúhelníková maska složená ze šesti vodorovných lamel. Pod ní se nachází stříbrný díl nárazníku, který opticky navazuje na přední světla. Boční profil přináší vystouplé blatníky, stoupající hranu oken zdůrazněnou dlouhým prolisem a plynulou linii střechy. Vrchní část karoserie se směrem dozadu zužuje. Netradičně pojatá záď s vysokým víkem zavazadlového prostoru se pak vyznačuje souvislým pásem zadních světel přes celou šířku karoserie. Umístění vodíkové nádrže za zadními sedadly ale přece jen omezilo zavazadlový prostor, který má navzdory vyšší zadní části karoserie objem jen 371 litrů. Karoserie má standardně tmavě červenou barvu Star Garnet Metallic.

obrázek [555 x 311]

Přední kapota, boční dveře a víko zavazadlového prostoru jsou vyrobeny z hliníku. Na výrobu předního a zadního pomocného rámu je použit také hliník. Společně s extrémně lehkými koly vyrobenými z hliníkové slitiny a resinu to přináší relativně nízkou pohotovostní hmotnost 1635 kg.

Čtyřmístný interiér je ztělesněním představ Hondy o autě pro 21. století. Celkové pojetí a rozložení jednotlivých prvků opět nezapře, že se designéři Hondy inspirovali u stylu Civicu. Uspořádání barev kombinuje černou, šedou a stříbrnou. Veškeré ukazatele jsou modré a zelené, Honda to nazývá barvami země, které mají navodit pozitivní atmosféru. Přístrojový štít je rozdělen na dvě části – větší před volantem obsahuje všechny ukazatele kromě rychloměru, který je umístěn nahoře pod čelním sklem, blízko zorného pole řidiče.

Hlavním ukazatelem je místo otáčkoměru kruhové grafické znázornění aktuálního výkonu. Uprostřed tohoto přístroje se nachází tečka zobrazující momentální spotřebu vodíku, která s 3D efektem postupně mění svoji barvu a velikost. Při extrémním odběru paliva zcela zežloutne.

obrázek [555 x 342]

Významný podíl na výrobě interiéru mají materiály s biologickým základem. Podle Hondy tyto materiály, označované Bio-Fabric, přináší při výrobě 30% úsporu emisí CO2 v porovnání s běžnými plasty, které jsou ropnými deriváty. Další výhodou je jejich odolnost a na dotek příjemný povrch.

Ve výbavě vozu nechybí moderní prvky výbavy jako multimediální rozhraní se satelitní navigací a připojením USB a Bluetooth, dvouzónová automatická klimatizace nebo adaptivní tempomat. Startování auta probíhá prostřednictvím tlačítka vedle volantu. Bezpečnostní výbava zahrnuje šest airbagů, stabilizační systém VSA a systém CMBS, který varuje před hrozící kolizí. FCX Clarity splňuje bezpečnostní požadavky na provoz ve Spojených státech.

Vodík se bude tankovat doma

Technologicky převratné auto je skvělá záležitost, ale pokud není možné pravidelně natankovat palivo, ztrácí svůj význam. Zatím je možné natankovat vodík na označených čerpacích stanicích, které se nacházejí na území USA. Naplnění nádrže je otázkou několika minut, vodíkový pohon tak na rozdíl od plug-in elektromobilu výrazně neztrácí na konvenční automobily.

Honda ovšem už více než pět let pracuje na vývoji domácích čerpacích stanic vodíku. Od roku 2007 testuje čtvrtou generaci domácích stanic, které vyrábí ze zemního plynu vodík, teplo a elektřinu. Toto řešení by mělo zvýšit energetickou nezávislost domácností a přispět ke snížení emisí CO2. Takto získané teplo, elektřina a palivo pro automobil totiž sníží množství tohoto plynu vyprodukovaného průměrnou domácností s benzinovým automobilem zhruba o 30 %.

S používáním vodíku je samozřejmě také spojeno riziko výbuchu. Auto je vybaveno senzory, které hlídají únik paliva z nádrže. Pokud k němu dojde, jsou uzavřeny ventily na potrubí k nádrži a spuštěno odvětrávání. V případě nehody jsou vypnuty všechny systémy s vysokým napětím, aby případný zkrat nezpůsobil explozi. Bezpečnost je zajištěna také při tankování. Tankovací zařízení je vybaveno ventilem, který brání zpětnému proudění vodíku z nádrže. Senzory také hlídají,aby nedošlo k přimíchání dalších plynů do vodíku.

Často diskutovaným tématem v souvislosti s vodíkovým pohonem je také dopad výroby vodíku na životní prostředí. Ten se liší podle způsobu jeho získávání. Dnes běžný proces výroby ze zemního plynu vytváří zhruba poloviční emise CO2 než výroba a spalování benzinu. Emise tohoto skleníkového plynu mohou být dále sníženy při produkci vodíku pomocí elektrolýzy vody. Pokud by energie pro tento proces byla čerpána z obnovitelných zdrojů, mohou se emise teoreticky přiblížit nule.

obrázek [555 x 358]

Výroba Hondy FCX Clarity byla zahájena v červnu 2008. Zájemci o tento vůz si jej mohou od automobilky pronajmout na 3 roky za 600 dolarů měsíčně (zhruba 10 tisíc Kč) včetně nákladů na údržbu. Dostupnost je ale teritoriálně omezená s ohledem na síť čerpacích stanic vodíku, většina zákazníků tak bude pocházet z jižní Kalifornie, kde je FCX Clarity nabízena od července. Honda ale slibuje rozšířit dostupnost tohoto modelu s tím, jak poroste síť čerpacích stanic. Na podzim se vodíkové Hondy dočkají také za podobných podmínek zákazníci v domácím Japonsku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory Václava Kmínka: Volby trhy neovlivnily Akcie, měny & názory Václava Kmínka: Volby trhy neovlivnily

Angela Merkelová bude pravděpodobně počtvrté kancléřkou,…

Konec Facebooku v Rusku? Úřady hrozí jeho zákazem Konec Facebooku v Rusku? Úřady hrozí jeho zákazem

Ruské úřady dnes pohrozily, že od příštího roku zablokují…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Nafta ještě neřekla poslední slovo. Honda Civic dostala nový turbodiesel Nafta ještě neřekla poslední slovo. Honda Civic dostala nový turbodiesel

Od jara příštího roku rozšíří motorovou paletu Civicu…

Kolik lidí se vejde do Hondy Civic? Tohle video vám dá přesnou odpověď Kolik lidí se vejde do Hondy Civic? Tohle video vám dá přesnou odpověď

Ke kuriózní situaci došlo minulý týden v britském městě…

 



 
Video: Takhle zatáčí unikátní osmikolová Tatra se všemi řiditelnými koly!

Video: Takhle zatáčí unikátní osmikolová Tatra se všemi řiditelnými koly!

Dnes 15:52

Společnost Tatra Trucks prostřednictvím krátkého videa názorně demonstruje možnosti řízení čtyř, tří a dvou náprav speciálů ze své produkce.




Blesk.cz

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

Cestovatelské zážitky není nutné sbírat pouze za hranicemi. Mnohé k uspokojení turistů může nabídnout i české…

Výměna manželek: Dáša chce po pár minutách skončit, nezvládá špínu!

Výměna manželek: Dáša chce po pár minutách skončit,…

Dáša se přihlásila do Výměny manželek a netušila, že se tím naplní její nejčernější noční můry. Bude muset…

 

iSport.cz

Kloppa vytočili v Moskvě: Hrajeme Ligu mistrů a vás zajímá, koho miluju!

Kloppa vytočili v Moskvě: Hrajeme Ligu mistrů a vás…

Cesty na východ nepatří u fotbalistů zrovna mezi nejoblíbenější. A i trenérovi Liverpoolu Jürgenu Kloppovi výlet…

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu, chybí Schick

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu,…

Reprezentační trenér Karel Jarolím zveřejnil českou nominaci na závěrečné dva zápasy kvalifikace MS proti…

 

Reflex.cz

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak sníst a současně ho mít

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak…

Jedním z velkých témat nadcházejících (ale i všech předcházejících) voleb jsou důchody. Jak jste asi také již…

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

Kolik takových příběhů už bylo napsáno. Dva bratři, jeden slušný a pracovitý, druhý povahy násilnické a…