Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Matrix 1,5 CRDi VGT - Evoluce v mezích designu

Ondřej Šuch
Pokud se Vám z nějakého důvodu nelíbí design Hyundai Matrix, ani nedávný facelift Váš názor nezmění. Za pozornost ale stojí novinky pod kapotou – u turbodieselu přibyl jeden válec, snížila se spotřeba, zvýšil výkon a cena zůstala.

Pokud se Vám z nějakého důvodu nelíbí design Hyundai Matrix, ani nedávný facelift Váš názor nezmění. Za pozornost ale stojí novinky pod kapotou – u turbodieselu přibyl jeden válec, snížila se spotřeba, zvýšil výkon a cena zůstala. A jak tahle napohled zajímavá kombinace funguje v praxi?

Po otočení klíčkem v zapalování je rozdíl zřetelný i pro necvičené ucho – válec navíc při zcela totožném objemu je na plynulosti chodu znát už při volnoběhu a hluk nijak neobtěžuje ani za jízdy. Motor, jemuž se oproti dřívějšímu tříválci zvýšil výkon i krouticí moment o čtvrtinu na 75 kW a 235 Nm, je dostatečně živý i při plném zatížení, a zvláště v městském provozu se neztratí. Na dálnici mu ale relativně rychle dojde dech a při předjíždění je potřeba častěji řadit. Na pátý rychlostní stupeň při 130 km/h točí motor poměrně vysokých 3200 ot/min, takže šestý stupeň by se určitě hodil.

Deklarovaná spotřeba poklesla oproti předchůdci o cca 10%, naše měření tento pozitivní vývoj potvrzují. Ve městě jsme nepřekročili sedmilitrovou hranici a mimo semafory se spotřeba ustálila na pěti litrech.

hyundai testy mpv hyundai testy mpv V interiéru jsou změny téměř neznatelné – kromě světlejších plastů palubní desky a tmavšího rychloměru nelze pouhým okem rozeznat nic podstatného. I nadále je z vozu skvělý výhled, což na druhé straně přináší , díky nízké hraně bočních oken, subjektivně menší pocit ochrany posádky. Čtyři airbagy jsou nadále standardem.

Při mimořádně kompaktní délce boduje Matrix variabilitou vnitřního prostoru - zadní sedadla a opěradla, dělená v poměru 1:2, se dají podélně posouvat, sklápět i zcela složit k předním opěradlům. Jediným handicapem je poměrně malý rozsah podélného posuvu předních sedadel, takže řidiči vyšších postav jsou k volantu poněkud blíže, než by možná chtěli – velkorysý prostor pro kolena cestujících vzadu by přitom lepší vysunutí umožňoval… Úhly otevření všech bočních dveří jsou příjemně velké, pod víkem zavazadlového prostoru se postaví i 185 cm vysoký člověk.

hyundai testy mpv hyundai testy mpv Ovládání vozu je determinováno velmi měkkým odpružením a jen prostřední zpětnou vazbou volantu. Při rychlých vyhýbacích manévrech je vůz citlivý na přesnost ovládání, naopak ve městě velmi komfortně eliminuje drobné nerovnosti. Nejlépe je autu při středně rychlých přesunech ve městě i mimo ně. Tam zdařile kombinuje jízdní komfort se zmíněnými nízkými provozními náklady. Brzdy, nově i na zadní nápravě kotoučové, jsou chvályhodně účinné, je ale třeba se smířit s velkým ponorem přídě i při středně intenzivním zpomalování. Řadicí páka má sice poměrně krátký , ale přece jen trochu „gumový“ chod a zaslepené (vlevo) či obtížně odjistitelné (vpravo) odkládací prostory na bocích autorádia také nejsou dobrou vizitkou auta, které jinak v honbě za vnitřním prostorem exceluje.

hyundai testy mpv hyundai testy mpv

Matrix třímá ve třídě malých MPV vlajku „Value for Money“ a v dohledu není v tomto směru relevantní konkurent. Pravda, VW Touran je nepochybně prostornější, Ford Focus C-Max stabilnější a dynamičtější, Renault Scénic designově čistší – ale podívejte se do ceníku. To podstatné se u Matrixe odehrálo k lepšímu a design je věcí osobního vkusu.

Plusy:

  • poměr cena/hodnota
  • výkon a charakteristika motoru
  • vnitřní prostor

Minusy

  • přesnost řazení
  • odezva řízení

Základní cena vozu389.900,- (1.6i 76 kW, Active)
Základní cena vozu s testovanou motorizací469.900,- (1.5 CRDi 75 kW Dynamic)
Základní cena testovaného vozu469.900,- (1.5 CRDi 75 kW Dynamic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků495.590,- (1.5 CRDi 75 kW Dynamic)

Ondřej Šuch
Hyundai Matrix 1,5 CRDi VGT
Cena základní sestavy 469 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, 4x airbag, přední mlhové světlomety, předpínače bezp. pásů, posilovač řízení, příprava na rádio, 4x repro, el. ovládaná vnější zrcátka, el. ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání, manuální klimatizace, sklápěcí stolky na zadní straně předních sedadel, dělená zadní sedadla, tónovaná skla, kryt zav. prostoru Kč
Cena testované sestavy 495 590 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (10.000,-), rádio Blaupunkt Porto (5.490,-), disky kol z lehkých slitin Fondmetal (10.200,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 3
Zdvihový objem (ccm): 1493
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 164
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.6 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1284
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 460
Rozměr pneu: 185/65 R14
Hyundai Matrix 1,5 CRDi VGT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4205
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1340
l) šířka vzadu (mm): 1330
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano