TEST Hyundai Matrix 1,5 CRDi VGT - Evoluce v mezích designu
Pokud se Vám z nějakého důvodu nelíbí design Hyundai Matrix, ani nedávný facelift Váš názor nezmění. Za pozornost ale stojí novinky pod kapotou – u turbodieselu přibyl jeden válec, snížila se spotřeba, zvýšil výkon a cena zůstala. A jak tahle napohled zajímavá kombinace funguje v praxi?
Po otočení klíčkem v zapalování je rozdíl zřetelný i pro necvičené ucho – válec navíc při zcela totožném objemu je na plynulosti chodu znát už při volnoběhu a hluk nijak neobtěžuje ani za jízdy. Motor, jemuž se oproti dřívějšímu tříválci zvýšil výkon i krouticí moment o čtvrtinu na 75 kW a 235 Nm, je dostatečně živý i při plném zatížení, a zvláště v městském provozu se neztratí. Na dálnici mu ale relativně rychle dojde dech a při předjíždění je potřeba častěji řadit. Na pátý rychlostní stupeň při 130 km/h točí motor poměrně vysokých 3200 ot/min, takže šestý stupeň by se určitě hodil.
Deklarovaná spotřeba poklesla oproti předchůdci o cca 10%, naše měření tento pozitivní vývoj potvrzují. Ve městě jsme nepřekročili sedmilitrovou hranici a mimo semafory se spotřeba ustálila na pěti litrech.
Při mimořádně kompaktní délce boduje Matrix variabilitou vnitřního prostoru - zadní sedadla a opěradla, dělená v poměru 1:2, se dají podélně posouvat, sklápět i zcela složit k předním opěradlům. Jediným handicapem je poměrně malý rozsah podélného posuvu předních sedadel, takže řidiči vyšších postav jsou k volantu poněkud blíže, než by možná chtěli – velkorysý prostor pro kolena cestujících vzadu by přitom lepší vysunutí umožňoval… Úhly otevření všech bočních dveří jsou příjemně velké, pod víkem zavazadlového prostoru se postaví i 185 cm vysoký člověk.
Matrix třímá ve třídě malých MPV vlajku „Value for Money“ a v dohledu není v tomto směru relevantní konkurent. Pravda, VW Touran je nepochybně prostornější, Ford Focus C-Max stabilnější a dynamičtější, Renault Scénic designově čistší – ale podívejte se do ceníku. To podstatné se u Matrixe odehrálo k lepšímu a design je věcí osobního vkusu.
Plusy:
- poměr cena/hodnota
- výkon a charakteristika motoru
- vnitřní prostor
Minusy
- přesnost řazení
- odezva řízení
Základní cena vozu | 389.900,- (1.6i 76 kW, Active) |
Základní cena vozu s testovanou motorizací | 469.900,- (1.5 CRDi 75 kW Dynamic) |
Základní cena testovaného vozu | 469.900,- (1.5 CRDi 75 kW Dynamic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 495.590,- (1.5 CRDi 75 kW Dynamic) |