Hyundai Nošovice: Budeme zde navždy!
Při této příležitosti vydala automobilka následující tiskové prohlášení:
"Společnost Hyundai Motor Company, která patří mezi nejvýznamnější firmy v Korejské republice, zemi s 10. nejsilnější ekonomikou světa, vznikla v roce 1967, postupně se stala nejvýznamnějším korejským výrobcem automobilů a dnes zaujímá celkově 7. místo v počtu prodaných aut na světovém trhu. Společnost má téměř 52.000 zaměstnanců a více než 5.000 prodejních míst ve 193 zemích.
Tři výrobní závody Hyundai se nacházejí v Koreji (největší z nich ve městě Ulsan je s roční výrobou 1,6 milionů aut zároveň největším jednotlivým závodem na výrobu aut na světě), další jsou v Číně, Indii, Turecku a v USA. Umístění výrobních závodů souvisí s celkovými počty prodaných aut v jednotlivých regionech, protože doprava lodí z Koreje trvá týdny a nemůže tak dost pružně reagovat na poptávku na trhu.
Za rok 2004 prodala firma Hyundai v Evropě více než 340.000 vozů (nárůst o 21 % proti roku 2003!), proto pro ni začalo být nezbytné postavit v Evropě vlastní výrobní závod. Po dlouhém zvažování všech alternativ, utajených inspekčních cestách představitelů Hyundaie po celé Evropě a ve velmi tvrdé konkurenci, ve které se se svými nabídkami předhánělo např. Polsko, Maďarsko a Rumunsko, se společnost Hyundai Motor Company rozhodla pro Českou republiku.
Firma Kia Motors, která je sesterskou firmou v rámci společnosti Hyundai Motor Company, se již před třemi roky rozhodla postavit svůj závod u Žiliny na Slovensku a tato skutečnost hrála velkou úlohu při rozhodování o umístění nové automobilky Hyundai v Evropě, protože bude se závodem Kia Motors sdílet výrobu řady komponentů – z tohoto důvodu měla společnost Hyundai zájem umístit novou továrnu co nejblíže Žilině. A ačkoliv by se mohlo zdát, že mezi vzdáleností ze Žiliny do Nošovic nebo Mošnova není velký rozdíl, jsou Nošovice zhruba o 20 km blíže. Přepočteme-li těchto 20 kilometrů na 200 kamionů denně, pak za dvacet let je to při obousměrném provozu rozdíl 58.400.000 kilometrů (1.460 x kolem rovníku)…
Vzhledem k tomu, že Hyundai postaví v Nošovicích svůj první závod v Evropě a investuje do něj přes 30 miliard korun, je předčasný odchod vyloučen. Automobilová továrna se staví na 20 až 25 let a pokud se budou nějaké výrobní kapacity v Evropě utlumovat, rozhodně to nebudou tyto nejmodernější závody. Výroba bude probíhat pomocí velice přesných robotů, které jsou takřka nepřemístitelné. Lisy o kapacitě 5.000 tun mají životnost do první generální opravy 30 let a jejich předčasná demontáž a přemístění jsou vyloučeny. Celkově platí, že náklady na přestěhování takové továrny jsou vyšší než náklady na vybudování nového závodu.
Výstavba výrobních a administrativních objektů by měla být zahájena počátkem roku 2007 a začátek sériové výroby je plánován na počátek roku 2009. Hyundai bude v Nošovicích v první etapě vyrábět 200.000 aut ročně, od roku 2011 pak 300.000 aut ročně. Odbyt bude mít zcela jistě zajištěn, protože za rok 2004 firma v Evropě prodala 340.000 aut a v roce 2005 zaznamenala nárůst o více než 5 % proti předchozímu roku. Všechna tato auta se zatím do Evropy dovážela lodí
z Koreje – výroba v Nošovicích ušetří zdlouhavou lodní dopravu, sníží cenu aut o dovozní cla a zkrátí i čekací doby na auta u zákazníků, které dnes představují několik měsíců.
Společnost Hyundai chce v roce 2010 v Evropě překročit hranici 700.000 prodaných vozů."