IAA 1983: Co bylo ve Frankfurtu k vidění před 30 lety?
IAA, Internationale Automobil-Ausstellung, je automobilová výstava již tradičně spojená s Frankfurtem nad Mohanem. Koná se s přestávkami již od roku 1897, letos probíhá 65. ročník – od roku 1951 se Frankfurt ob rok střídá s pařížským autosalonem. Co bylo k vidění o 15 ročníku zpět, tedy před 30 lety, kdy turbo ještě neznamenalo downsizing a hybridy neexistovaly?
Alfa Romeo 33
Kompaktní Alfa šla do prodeje už v létě, přesto byla jednou z hlavních hvězd frankfurtského autosalonu. Nástupce Alfasudu si zachoval pohon předních kol a čtyřválcové motory boxer. V prodeji vydržel celé desetiletí a dodnes je s téměř milionem vyrobených kusů nejúspěšnější Alfou Romeo.
Audi 80 quattro
Kupé Audi quattro debutovalo už v roce 1980, o tři roky později dostal jeho stálý pohon všech kol i sedan Audi 80. Čtyřdveřový model si ovšem musel vystačit s atmosférickým motorem, pětiválcem 2,1 l/100 kW.
Audi 100 Avant a 200 Turbo
Oblíbený „doutník“ Audi 100 se dočkal rok po uvedení sedanu dvou nových verzí. Kombi 100 Avant dostalo charakteristickou linii střechy, luxusnější varianta 200 zase přeplňované motory a lepší výbavu.
Audi Sport quattro
Legenda ze světa rally potřebovala homologační silniční verzi. Vzniklo jen 220 kusů, které dodnes šokují svým vzhledem, výkonem (2,1 l turbo/225 kW a 350 N.m) i cenou. První zákazníci platili 195 tisíc marek, později Audi ještě zdražilo…
BMW 524td
Model 524td byl vůbec prvním dieselovým BMW. Řadový šestiválec měl výkon 85 kW, v nabídce mu však konkuroval benzinový agregát 525e, který z šesti válců a 2,7 litrů zdvihového objemu dával 92 kW.
BMW M 635 CSi
Samotné BMW řady 6 nebylo v roce 1983 žádnou novinkou – vyrábělo se už od poloviny minulého desetiletí. Na IAA ovšem bavorská automobilka předvedla variantu M 635 CSi, dostala motor ze sedanu M5 (3,5 l/210 kW). Nejvyšší rychlost byla 255 km/h, zájemci o předchůdce M6 si ovšem museli nachystat 89.500 německých marek.
Fiat Panda 4x4
Malinký Fiat se po třech letech výroby dočkal pohonu všech kol. Panda 4x4 se původně vyráběla v rakouském Grazu, zkusila rally Paříž-Dakar a v nabídce se udržela až do současnosti. Tak jako v první generaci, i dnes je nejmenším a jedním z nejdostupnějších aut s pohonem 4x4.
Ford Fiesta II
Druhá Fiesta přinesla moderní design a nové motory převzaté z většího Escortu. Novinkou byl i dieselový agregát. Nejmenší tehdejší Ford bylo možné koupit od 11.985 marek, pokud měl pod kapotou litrový karburátorový čtyřválec o výkonu 33 kW.
Honda Prelude II
S druhou generací kupé Prelude přinesla Honda řadu technických inovací – například tříventilovou techniku. Tento model byl také prvním japonským vozem s ABS.
Jaguar XJ-SC
S koncem modelu E-Type Jaguar opustil segment kabrioletů. Obrat přinesl model XJ-SC odvozený od kupé XJ-S. Ačkoliv písmeno C znamenalo Cabriolet, ve skutečnosti šlo o karoserii typu targa. Plnohodnotné kabrio, pojmenované XJ-S Convertible, přišlo o dalších pět let později. Novinkou byl také řadový šestiválec nové konstrukce 3,6 l/165 kW.
Lancia Delta HF Turbo
Prvním krokem na cestě Lancie Delta od obyčejného hatchbacku k automobilové legendě bylo uvedení verze HF Turbo. Výkon karburátorové šestnáctistovky po osazení turbodmychadlem vzrostl ze 77 na 96 kW. Vstřikování přišlo až o tři roky později (atmosférická GT i.e. a přeplňovaná HF Turbo i.e.).
Land Rover 110
Model, který od roku 1990 známe jako Defender, se s různými obměnami vyrábí od roku 1948. Před 30 lety dostal delší kapotu, novou masku chladiče, stálý pohon 4x4, širší rozchod kol a vinuté pružiny místo listových per. Rozvor verze 110 byl o 2,5 cm delší než u předchůdce, o rok později přišel i kratší model 90 (+5 cm) a prodloužený 130 (+7,5 cm).
Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 a 190 D
Takzvaný Kinder-Benz byl v prodeji už od konce předchozího roku. Ve Frankfurtu 1983 Mercedes představil dvě nové varianty – atmosférický dieselový dvoulitr 190 D o výkonu 53 kW a sportovní verzi 190 E 2.3-16 se 136 kW.
Mitsubishi Space Wagon
Ani Renault Espace, ani Chrysler Voyager – vůbec prvním MPV bylo toto hranaté Mitsubishi! Ve Frankfurtu mělo evropskou premiéru, o přízeň zákazníků usilovalo s motorem 1,8 l/66 kW. Space Wagon se dočkal ještě dvou generací a nástupce jménem Grandis. Po ukončení jeho výroby (2011) Mitsubishi opustilo segment MPV.
Opel Monza GSE
Zatímco mládež snila o menší řadě Manta (vždy se čtyřválcem), pro zámožnější a zkušenější zde bylo větší kupé Monza. V nové špičkové verzi GSE mělo třílitrový šestiválec a výkon 132 kW. Luxusně vybavený dvoudveřový model se sportovním podvozkem byl nejlepším tehdy prodávaným Opelem.
Porsche 911 Carrera 3.2
Poslední evoluce klasického Porsche 911 znamenala návrat označení Carrera a příchod většího motoru. Kompletně přepracovaný motor dostal prodloužený zdvih, s tím vzrostl objem z 3,0 na 3,2 l, výkon se zvýšil ze 150 na 170 kW. Kromě toho 911 Carrera 3.2 dostala i větší brzdy a hydraulicky ovládanou spojku.
Renault Fuego Turbo
I Renault dříve vyráběl zajímavá kupé. Po třech letech od premiéry dostal model Fuego přeplňovaný motor. Varianta Fuego Turbo měla objem 1,6 litru a výkon 97 kW. Výbava zahrnovala palubní počítač nebo elektricky nastavitelná zrcátka – to byl v tehdejší střední třídě vysoký nadstandard.
Suzuki Swift I
S velkým náskokem nejúspěšnější modelová řada Suzuki v Evropě zahájila svoji kariéru přesně před 30 lety. Už původní hranatý model měl verzi GTi, opravdového věhlasu ale dosáhl až zakulacený nástupce z roku 1989. Dnes se vyrábí již čtvrtá generace.
VW Golf II a Jetta II
I druhá generace Golfu má přesně 30 let. Úspěšný model vydržel v prodeji devět sezón a vyrobilo se přes šest milionů kusů, postupně nabídku obohatil mimo jiné turbodieselový motor, pohon všech kol nebo kompresorový Golf G60. „Dvojka“ proti předchůdci narostla o čtvrt metru a zařadila se do nižší střední třídy, někdy v němčině označované Golf-Klasse. Současně s hatchbackem debutoval i odvozený sedan Jetta.