Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IAA 1983: Co bylo ve Frankfurtu k vidění před 30 lety?

Diskuze (92)
Frankfurtský autosalon roku 1983 zažil 40 premiér. Pojďme se podívat na ty zajímavější z nich.

IAA, Internationale Automobil-Ausstellung, je automobilová výstava již tradičně spojená s Frankfurtem nad Mohanem. Koná se s přestávkami již od roku 1897, letos probíhá 65. ročník – od roku 1951 se Frankfurt ob rok střídá s pařížským autosalonem. Co bylo k vidění o 15 ročníku zpět, tedy před 30 lety, kdy turbo ještě neznamenalo downsizing a hybridy neexistovaly?

Alfa Romeo 33

Kompaktní Alfa šla do prodeje už v létě, přesto byla jednou z hlavních hvězd frankfurtského autosalonu. Nástupce Alfasudu si zachoval pohon předních kol a čtyřválcové motory boxer. V prodeji vydržel celé desetiletí a dodnes je s téměř milionem vyrobených kusů nejúspěšnější Alfou Romeo.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Audi 80 quattro

Kupé Audi quattro debutovalo už v roce 1980, o tři roky později dostal jeho stálý pohon všech kol i sedan Audi 80. Čtyřdveřový model si ovšem musel vystačit s atmosférickým motorem, pětiválcem 2,1 l/100 kW.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Audi 100 Avant a 200 Turbo

Oblíbený „doutník“ Audi 100 se dočkal rok po uvedení sedanu dvou nových verzí. Kombi 100 Avant dostalo charakteristickou linii střechy, luxusnější varianta 200 zase přeplňované motory a lepší výbavu.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Audi Sport quattro

Legenda ze světa rally potřebovala homologační silniční verzi. Vzniklo jen 220 kusů, které dodnes šokují svým vzhledem, výkonem (2,1 l turbo/225 kW a 350 N.m) i cenou. První zákazníci platili 195 tisíc marek, později Audi ještě zdražilo…

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

BMW 524td

Model 524td byl vůbec prvním dieselovým BMW. Řadový šestiválec měl výkon 85 kW, v nabídce mu však konkuroval benzinový agregát 525e, který z šesti válců a 2,7 litrů zdvihového objemu dával 92 kW.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

BMW M 635 CSi

Samotné BMW řady 6 nebylo v roce 1983 žádnou novinkou – vyrábělo se už od poloviny minulého desetiletí. Na IAA ovšem bavorská automobilka předvedla variantu M 635 CSi, dostala motor ze sedanu M5 (3,5 l/210 kW). Nejvyšší rychlost byla 255 km/h, zájemci o předchůdce M6 si ovšem museli nachystat 89.500 německých marek.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Fiat Panda 4x4

Malinký Fiat se po třech letech výroby dočkal pohonu všech kol. Panda 4x4 se původně vyráběla v rakouském Grazu, zkusila rally Paříž-Dakar a v nabídce se udržela až do současnosti. Tak jako v první generaci, i dnes je nejmenším a jedním z nejdostupnějších aut s pohonem 4x4.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Ford Fiesta II

Druhá Fiesta přinesla moderní design a nové motory převzaté z většího Escortu. Novinkou byl i dieselový agregát. Nejmenší tehdejší Ford bylo možné koupit od 11.985 marek, pokud měl pod kapotou litrový karburátorový čtyřválec o výkonu 33 kW.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Honda Prelude II

S druhou generací kupé Prelude přinesla Honda řadu technických inovací – například tříventilovou techniku. Tento model byl také prvním japonským vozem s ABS.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Jaguar XJ-SC

S koncem modelu E-Type Jaguar opustil segment kabrioletů. Obrat přinesl model XJ-SC odvozený od kupé XJ-S. Ačkoliv písmeno C znamenalo Cabriolet, ve skutečnosti šlo o karoserii typu targa. Plnohodnotné kabrio, pojmenované XJ-S Convertible, přišlo o dalších pět let později. Novinkou byl také řadový šestiválec nové konstrukce 3,6 l/165 kW.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Lancia Delta HF Turbo

Prvním krokem na cestě Lancie Delta od obyčejného hatchbacku k automobilové legendě bylo uvedení verze HF Turbo. Výkon karburátorové šestnáctistovky po osazení turbodmychadlem vzrostl ze 77 na 96 kW. Vstřikování přišlo až o tři roky později (atmosférická GT i.e. a přeplňovaná HF Turbo i.e.).

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Land Rover 110

Model, který od roku 1990 známe jako Defender, se s různými obměnami vyrábí od roku 1948. Před 30 lety dostal delší kapotu, novou masku chladiče, stálý pohon 4x4, širší rozchod kol a vinuté pružiny místo listových per. Rozvor verze 110 byl o 2,5 cm delší než u předchůdce, o rok později přišel i kratší model 90 (+5 cm) a prodloužený 130 (+7,5 cm).

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 a 190 D

Takzvaný Kinder-Benz byl v prodeji už od konce předchozího roku. Ve Frankfurtu 1983 Mercedes představil dvě nové varianty – atmosférický dieselový dvoulitr 190 D o výkonu 53 kW a sportovní verzi 190 E 2.3-16 se 136 kW.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Mitsubishi Space Wagon

Ani Renault Espace, ani Chrysler Voyager – vůbec prvním MPV bylo toto hranaté Mitsubishi! Ve Frankfurtu mělo evropskou premiéru, o přízeň zákazníků usilovalo s motorem 1,8 l/66 kW. Space Wagon se dočkal ještě dvou generací a nástupce jménem Grandis. Po ukončení jeho výroby (2011) Mitsubishi opustilo segment MPV.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Opel Monza GSE

Zatímco mládež snila o menší řadě Manta (vždy se čtyřválcem), pro zámožnější a zkušenější zde bylo větší kupé Monza. V nové špičkové verzi GSE mělo třílitrový šestiválec a výkon 132 kW. Luxusně vybavený dvoudveřový model se sportovním podvozkem byl nejlepším tehdy prodávaným Opelem.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Porsche 911 Carrera 3.2

Poslední evoluce klasického Porsche 911 znamenala návrat označení Carrera a příchod většího motoru. Kompletně přepracovaný motor dostal prodloužený zdvih, s tím vzrostl objem z 3,0 na 3,2 l, výkon se zvýšil ze 150 na 170 kW. Kromě toho 911 Carrera 3.2 dostala i větší brzdy a hydraulicky ovládanou spojku.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Renault Fuego Turbo

I Renault dříve vyráběl zajímavá kupé. Po třech letech od premiéry dostal model Fuego přeplňovaný motor. Varianta Fuego Turbo měla objem 1,6 litru a výkon 97 kW. Výbava zahrnovala palubní počítač nebo elektricky nastavitelná zrcátka – to byl v tehdejší střední třídě vysoký nadstandard.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Suzuki Swift I

S velkým náskokem nejúspěšnější modelová řada Suzuki v Evropě zahájila svoji kariéru přesně před 30 lety. Už původní hranatý model měl verzi GTi, opravdového věhlasu ale dosáhl až zakulacený nástupce z roku 1989. Dnes se vyrábí již čtvrtá generace.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

VW Golf II a Jetta II

I druhá generace Golfu má přesně 30 let. Úspěšný model vydržel v prodeji devět sezón a vyrobilo se přes šest milionů kusů, postupně nabídku obohatil mimo jiné turbodieselový motor, pohon všech kol nebo kompresorový Golf G60. „Dvojka“ proti předchůdci narostla o čtvrt metru a zařadila se do nižší střední třídy, někdy v němčině označované Golf-Klasse. Současně s hatchbackem debutoval i odvozený sedan Jetta.

autosalon frankfurt2013 autosalon frankfurt2013

Diskuze (92)
Avatar - Stejsn
16. 9. 2013 08:22
Taky Ritmo mk2,
prosím nezapomínat :-)
16. 9. 2013 01:06
Re: FRANKFURTSKÉ RETRO
Ja te nesmetl, jen jsem te opravil, abys mladou generaci nefabuloval. ;-)
Avatar - white label
15. 9. 2013 23:35
Re: FRANKFURTSKÉ RETRO
Jo, myslel jsem 4/5 dveří.
15. 9. 2013 23:15
Re: FRANKFURTSKÉ RETRO
Je to tak (chvíli mi trvalo, než jsem se těch dveří dopočítal :-) ). Zvlášť Audi nemám až na zanedbatené detaily co vytknout jak po vizuální, tak po technické stránce.

Takže jsem na tom stejně - jen vzhledem k prioritám a relativně prázdné peněžence bohužel o generaci pozadu. :-)
Avatar - white label
15. 9. 2013 22:42
Re: FRANKFURTSKÉ RETRO
I proto zrovna MB nechci, ve většině případů bych aktuálně vybíral spíš mezi Audi a BMW, hlavně u verzí se dvěma páry dveří.