reklama


IAA 1983: Co bylo ve Frankfurtu k vidění před 30 lety?

IAA 1983: Co bylo ve Frankfurtu k vidění před 30 lety?

Frankfurtský autosalon roku 1983 zažil 40 premiér. Pojďme se podívat na ty zajímavější z nich.

IAA, Internationale Automobil-Ausstellung, je automobilová výstava již tradičně spojená s Frankfurtem nad Mohanem. Koná se s přestávkami již od roku 1897, letos probíhá 65. ročník – od roku 1951 se Frankfurt ob rok střídá s pařížským autosalonem. Co bylo k vidění o 15 ročníku zpět, tedy před 30 lety, kdy turbo ještě neznamenalo downsizing a hybridy neexistovaly?

Alfa Romeo 33

Kompaktní Alfa šla do prodeje už v létě, přesto byla jednou z hlavních hvězd frankfurtského autosalonu. Nástupce Alfasudu si zachoval pohon předních kol a čtyřválcové motory boxer. V prodeji vydržel celé desetiletí a dodnes je s téměř milionem vyrobených kusů nejúspěšnější Alfou Romeo.

Audi 80 quattro

Kupé Audi quattro debutovalo už v roce 1980, o tři roky později dostal jeho stálý pohon všech kol i sedan Audi 80. Čtyřdveřový model si ovšem musel vystačit s atmosférickým motorem, pětiválcem 2,1 l/100 kW.

Audi 100 Avant a 200 Turbo

Oblíbený „doutník“ Audi 100 se dočkal rok po uvedení sedanu dvou nových verzí. Kombi 100 Avant dostalo charakteristickou linii střechy, luxusnější varianta 200 zase přeplňované motory a lepší výbavu.

Audi Sport quattro

Legenda ze světa rally potřebovala homologační silniční verzi. Vzniklo jen 220 kusů, které dodnes šokují svým vzhledem, výkonem (2,1 l turbo/225 kW a 350 N.m) i cenou. První zákazníci platili 195 tisíc marek, později Audi ještě zdražilo…

BMW 524td

Model 524td byl vůbec prvním dieselovým BMW. Řadový šestiválec měl výkon 85 kW, v nabídce mu však konkuroval benzinový agregát 525e, který z šesti válců a 2,7 litrů zdvihového objemu dával 92 kW.

BMW M 635 CSi

Samotné BMW řady 6 nebylo v roce 1983 žádnou novinkou – vyrábělo se už od poloviny minulého desetiletí. Na IAA ovšem bavorská automobilka předvedla variantu M 635 CSi, dostala motor ze sedanu M5 (3,5 l/210 kW). Nejvyšší rychlost byla 255 km/h, zájemci o předchůdce M6 si ovšem museli nachystat 89.500 německých marek.

Fiat Panda 4x4

Malinký Fiat se po třech letech výroby dočkal pohonu všech kol. Panda 4x4 se původně vyráběla v rakouském Grazu, zkusila rally Paříž-Dakar a v nabídce se udržela až do současnosti. Tak jako v první generaci, i dnes je nejmenším a jedním z nejdostupnějších aut s pohonem 4x4.

Ford Fiesta II

Druhá Fiesta přinesla moderní design a nové motory převzaté z většího Escortu. Novinkou byl i dieselový agregát. Nejmenší tehdejší Ford bylo možné koupit od 11.985 marek, pokud měl pod kapotou litrový karburátorový čtyřválec o výkonu 33 kW.

Honda Prelude II

S druhou generací kupé Prelude přinesla Honda řadu technických inovací – například tříventilovou techniku. Tento model byl také prvním japonským vozem s ABS.

Jaguar XJ-SC

S koncem modelu E-Type Jaguar opustil segment kabrioletů. Obrat přinesl model XJ-SC odvozený od kupé XJ-S. Ačkoliv písmeno C znamenalo Cabriolet, ve skutečnosti šlo o karoserii typu targa. Plnohodnotné kabrio, pojmenované XJ-S Convertible, přišlo o dalších pět let později. Novinkou byl také řadový šestiválec nové konstrukce 3,6 l/165 kW.

Lancia Delta HF Turbo

Prvním krokem na cestě Lancie Delta od obyčejného hatchbacku k automobilové legendě bylo uvedení verze HF Turbo. Výkon karburátorové šestnáctistovky po osazení turbodmychadlem vzrostl ze 77 na 96 kW. Vstřikování přišlo až o tři roky později (atmosférická GT i.e. a přeplňovaná HF Turbo i.e.).

Land Rover 110

Model, který od roku 1990 známe jako Defender, se s různými obměnami vyrábí od roku 1948. Před 30 lety dostal delší kapotu, novou masku chladiče, stálý pohon 4x4, širší rozchod kol a vinuté pružiny místo listových per. Rozvor verze 110 byl o 2,5 cm delší než u předchůdce, o rok později přišel i kratší model 90 (+5 cm) a prodloužený 130 (+7,5 cm).

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 a 190 D

Takzvaný Kinder-Benz byl v prodeji už od konce předchozího roku. Ve Frankfurtu 1983 Mercedes představil dvě nové varianty – atmosférický dieselový dvoulitr 190 D o výkonu 53 kW a sportovní verzi 190 E 2.3-16 se 136 kW.

Mitsubishi Space Wagon

Ani Renault Espace, ani Chrysler Voyager – vůbec prvním MPV bylo toto hranaté Mitsubishi! Ve Frankfurtu mělo evropskou premiéru, o přízeň zákazníků usilovalo s motorem 1,8 l/66 kW. Space Wagon se dočkal ještě dvou generací a nástupce jménem Grandis. Po ukončení jeho výroby (2011) Mitsubishi opustilo segment MPV.

Opel Monza GSE

Zatímco mládež snila o menší řadě Manta (vždy se čtyřválcem), pro zámožnější a zkušenější zde bylo větší kupé Monza. V nové špičkové verzi GSE mělo třílitrový šestiválec a výkon 132 kW. Luxusně vybavený dvoudveřový model se sportovním podvozkem byl nejlepším tehdy prodávaným Opelem.

Porsche 911 Carrera 3.2

Poslední evoluce klasického Porsche 911 znamenala návrat označení Carrera a příchod většího motoru. Kompletně přepracovaný motor dostal prodloužený zdvih, s tím vzrostl objem z 3,0 na 3,2 l, výkon se zvýšil ze 150 na 170 kW. Kromě toho 911 Carrera 3.2 dostala i větší brzdy a hydraulicky ovládanou spojku.

Renault Fuego Turbo

I Renault dříve vyráběl zajímavá kupé. Po třech letech od premiéry dostal model Fuego přeplňovaný motor. Varianta Fuego Turbo měla objem 1,6 litru a výkon 97 kW. Výbava zahrnovala palubní počítač nebo elektricky nastavitelná zrcátka – to byl v tehdejší střední třídě vysoký nadstandard.

Suzuki Swift I

S velkým náskokem nejúspěšnější modelová řada Suzuki v Evropě zahájila svoji kariéru přesně před 30 lety. Už původní hranatý model měl verzi GTi, opravdového věhlasu ale dosáhl až zakulacený nástupce z roku 1989. Dnes se vyrábí již čtvrtá generace.

VW Golf II a Jetta II

I druhá generace Golfu má přesně 30 let. Úspěšný model vydržel v prodeji devět sezón a vyrobilo se přes šest milionů kusů, postupně nabídku obohatil mimo jiné turbodieselový motor, pohon všech kol nebo kompresorový Golf G60. „Dvojka“ proti předchůdci narostla o čtvrt metru a zařadila se do nižší střední třídy, někdy v němčině označované Golf-Klasse. Současně s hatchbackem debutoval i odvozený sedan Jetta.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 

Přidat názorDiskuse: IAA 1983: Co bylo ve Frankfurtu k vidění…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá televizi. Proč?

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá…

Michaela Kuklová (48) je momentálně pracovně velmi vytížená, a tak jí ani na chlapy nezbývá čas. Sympatické…

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po pamlskovém křiku celá vyhláška?

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po…

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ve Sněmovně hájila pamlskovou vyhlášku, která školním bufetům…

 

iSport.cz

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený, říká Petržela

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený,…

Připravil svým hráčům mimořádně hořké kapky. Ostatně, dělá to tak každou zimu. Trenér Vlastimil Petržela je na…

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče, řekla Hlaváčková

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče,…

Zatímco lidé v Evropě mrznou, tenisty v lednu tradičně trápí v Austrálii opačný problém. Česká hráčka Andrea…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama