IAA 1983: Co bylo ve Frankfurtu k vidění před 30 lety?

IAA 1983: Co bylo ve Frankfurtu k vidění před 30 lety?

Frankfurtský autosalon roku 1983 zažil 40 premiér. Pojďme se podívat na ty zajímavější z nich.

IAA, Internationale Automobil-Ausstellung, je automobilová výstava již tradičně spojená s Frankfurtem nad Mohanem. Koná se s přestávkami již od roku 1897, letos probíhá 65. ročník – od roku 1951 se Frankfurt ob rok střídá s pařížským autosalonem. Co bylo k vidění o 15 ročníku zpět, tedy před 30 lety, kdy turbo ještě neznamenalo downsizing a hybridy neexistovaly?

Alfa Romeo 33

Kompaktní Alfa šla do prodeje už v létě, přesto byla jednou z hlavních hvězd frankfurtského autosalonu. Nástupce Alfasudu si zachoval pohon předních kol a čtyřválcové motory boxer. V prodeji vydržel celé desetiletí a dodnes je s téměř milionem vyrobených kusů nejúspěšnější Alfou Romeo.

Audi 80 quattro

Kupé Audi quattro debutovalo už v roce 1980, o tři roky později dostal jeho stálý pohon všech kol i sedan Audi 80. Čtyřdveřový model si ovšem musel vystačit s atmosférickým motorem, pětiválcem 2,1 l/100 kW.

Audi 100 Avant a 200 Turbo

Oblíbený „doutník“ Audi 100 se dočkal rok po uvedení sedanu dvou nových verzí. Kombi 100 Avant dostalo charakteristickou linii střechy, luxusnější varianta 200 zase přeplňované motory a lepší výbavu.

Audi Sport quattro

Legenda ze světa rally potřebovala homologační silniční verzi. Vzniklo jen 220 kusů, které dodnes šokují svým vzhledem, výkonem (2,1 l turbo/225 kW a 350 N.m) i cenou. První zákazníci platili 195 tisíc marek, později Audi ještě zdražilo…

BMW 524td

Model 524td byl vůbec prvním dieselovým BMW. Řadový šestiválec měl výkon 85 kW, v nabídce mu však konkuroval benzinový agregát 525e, který z šesti válců a 2,7 litrů zdvihového objemu dával 92 kW.

BMW M 635 CSi

Samotné BMW řady 6 nebylo v roce 1983 žádnou novinkou – vyrábělo se už od poloviny minulého desetiletí. Na IAA ovšem bavorská automobilka předvedla variantu M 635 CSi, dostala motor ze sedanu M5 (3,5 l/210 kW). Nejvyšší rychlost byla 255 km/h, zájemci o předchůdce M6 si ovšem museli nachystat 89.500 německých marek.

Fiat Panda 4x4

Malinký Fiat se po třech letech výroby dočkal pohonu všech kol. Panda 4x4 se původně vyráběla v rakouském Grazu, zkusila rally Paříž-Dakar a v nabídce se udržela až do současnosti. Tak jako v první generaci, i dnes je nejmenším a jedním z nejdostupnějších aut s pohonem 4x4.

Ford Fiesta II

Druhá Fiesta přinesla moderní design a nové motory převzaté z většího Escortu. Novinkou byl i dieselový agregát. Nejmenší tehdejší Ford bylo možné koupit od 11.985 marek, pokud měl pod kapotou litrový karburátorový čtyřválec o výkonu 33 kW.

Honda Prelude II

S druhou generací kupé Prelude přinesla Honda řadu technických inovací – například tříventilovou techniku. Tento model byl také prvním japonským vozem s ABS.

Jaguar XJ-SC

S koncem modelu E-Type Jaguar opustil segment kabrioletů. Obrat přinesl model XJ-SC odvozený od kupé XJ-S. Ačkoliv písmeno C znamenalo Cabriolet, ve skutečnosti šlo o karoserii typu targa. Plnohodnotné kabrio, pojmenované XJ-S Convertible, přišlo o dalších pět let později. Novinkou byl také řadový šestiválec nové konstrukce 3,6 l/165 kW.

Lancia Delta HF Turbo

Prvním krokem na cestě Lancie Delta od obyčejného hatchbacku k automobilové legendě bylo uvedení verze HF Turbo. Výkon karburátorové šestnáctistovky po osazení turbodmychadlem vzrostl ze 77 na 96 kW. Vstřikování přišlo až o tři roky později (atmosférická GT i.e. a přeplňovaná HF Turbo i.e.).

Land Rover 110

Model, který od roku 1990 známe jako Defender, se s různými obměnami vyrábí od roku 1948. Před 30 lety dostal delší kapotu, novou masku chladiče, stálý pohon 4x4, širší rozchod kol a vinuté pružiny místo listových per. Rozvor verze 110 byl o 2,5 cm delší než u předchůdce, o rok později přišel i kratší model 90 (+5 cm) a prodloužený 130 (+7,5 cm).

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 a 190 D

Takzvaný Kinder-Benz byl v prodeji už od konce předchozího roku. Ve Frankfurtu 1983 Mercedes představil dvě nové varianty – atmosférický dieselový dvoulitr 190 D o výkonu 53 kW a sportovní verzi 190 E 2.3-16 se 136 kW.

Mitsubishi Space Wagon

Ani Renault Espace, ani Chrysler Voyager – vůbec prvním MPV bylo toto hranaté Mitsubishi! Ve Frankfurtu mělo evropskou premiéru, o přízeň zákazníků usilovalo s motorem 1,8 l/66 kW. Space Wagon se dočkal ještě dvou generací a nástupce jménem Grandis. Po ukončení jeho výroby (2011) Mitsubishi opustilo segment MPV.

Opel Monza GSE

Zatímco mládež snila o menší řadě Manta (vždy se čtyřválcem), pro zámožnější a zkušenější zde bylo větší kupé Monza. V nové špičkové verzi GSE mělo třílitrový šestiválec a výkon 132 kW. Luxusně vybavený dvoudveřový model se sportovním podvozkem byl nejlepším tehdy prodávaným Opelem.

Porsche 911 Carrera 3.2

Poslední evoluce klasického Porsche 911 znamenala návrat označení Carrera a příchod většího motoru. Kompletně přepracovaný motor dostal prodloužený zdvih, s tím vzrostl objem z 3,0 na 3,2 l, výkon se zvýšil ze 150 na 170 kW. Kromě toho 911 Carrera 3.2 dostala i větší brzdy a hydraulicky ovládanou spojku.

Renault Fuego Turbo

I Renault dříve vyráběl zajímavá kupé. Po třech letech od premiéry dostal model Fuego přeplňovaný motor. Varianta Fuego Turbo měla objem 1,6 litru a výkon 97 kW. Výbava zahrnovala palubní počítač nebo elektricky nastavitelná zrcátka – to byl v tehdejší střední třídě vysoký nadstandard.

Suzuki Swift I

S velkým náskokem nejúspěšnější modelová řada Suzuki v Evropě zahájila svoji kariéru přesně před 30 lety. Už původní hranatý model měl verzi GTi, opravdového věhlasu ale dosáhl až zakulacený nástupce z roku 1989. Dnes se vyrábí již čtvrtá generace.

VW Golf II a Jetta II

I druhá generace Golfu má přesně 30 let. Úspěšný model vydržel v prodeji devět sezón a vyrobilo se přes šest milionů kusů, postupně nabídku obohatil mimo jiné turbodieselový motor, pohon všech kol nebo kompresorový Golf G60. „Dvojka“ proti předchůdci narostla o čtvrt metru a zařadila se do nižší střední třídy, někdy v němčině označované Golf-Klasse. Současně s hatchbackem debutoval i odvozený sedan Jetta.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

 
 

Přidat názorDiskuse: IAA 1983: Co bylo ve Frankfurtu k vidění…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím uzavřel „dokonalý zločin“?

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím…

Dánská prokuratura žádá doživotí pro dánského konstruktéra Petera Madsena (47), který podel obžaloby loni v…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí přijet Gudas a Zacha

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí…

Poslední čas na vyzbrojení, vypilování a jede se na ostro. Českou hokejovou reprezentaci čeká poslední akce před…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…