Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Skotská Rally 2010 – Hänninen vítězstvím potvrzuje titul letošního šampióna IRC (+fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (1)
Předposlední podnik letošního ročníku série IRC patřil Juho Hänninenovi, který dokázal, že si letošní titul opravdu zaslouží. Češi můžou být rádi, že Fin v seriálu pilotuje Škodu Fábii S2000.

I když o letošním titulu šampióna IRC je již rozhodnuto ze Sanrema, kolotoč Intercontinental Rally Challenge pokračuje ještě dvěma podniky. Tím prvním – celkově jedenáctým – je Rally of Scotland, která se odehrála o víkendu.

Tradičně se jelo ve dvoudenním formátu, na posádky čekalo dvanáct náročných rychlostních zkoušek v měřené délce 196,2 km. Soutěž tedy patřila spíše k těm kratším, to ovšem nic neubírá na její náročnosti. Na start se znovu postaví i trojice Protonů Satria Neo S2000, snad dopadnou lépe než na Ypres, Barumce a na Sanremu, kde se do cíle nepodíval většinou ani jeden vůz. Chybět nebudou také Škodovky v rukou Wilkse a Hänninena či Fiesta Nora Mikkelsena.

Ve Skotsku se nejel předsoutěžní shakedown, proto bylo testování a nastavování vozů na testech důležitější než obvykle. Ještě v pátek večer byly na programu dva průjezdy 3,37km dlouhou diváckou asfaltovou speciálkou. A oba dopadly stejně – nejrychlejší byl Wilks před Meekem (+1,7) a Mikkelsenem (+9,0). Alister McRae na Protonu je pátý (+11,3), Hänninen začal šestým místem (+11,5).

První etapa: Hänninen postupně stále lépe

V sobotu bylo připraveno šest měřených úseků (dva průjezdy trojicí erzet) o měřené délce 106,9 km. Nejlépe do soutěže vstoupil Meeke, který porazil druhého Wilkse o 5,7 sekundy a místa si prohodili i v celkové klasifikaci. Následovali Mikkelsen a Hänninen, který měl na trati velikou krizi – vše ale ustál a v soutěži pokračuje. Doslova katastrofou se sobotní ráno stalo pro všechny Protony – dva z nich měly defekt, McRae kvůli technickým potížím ztratil téměř 11,5 minuty!

Druhou erzetu pro sebe urval Hänninen, který se celkově posunuje na bronz. Následovali Meeke, Mikkelsen a Wilks, který měl menší havárii, ztratil 17,8 sekundy. V soutěži pokračuje. Třetí test opět bere Hänninen, druhý dojel Wilks a třetí Mikkelsen. Meekeho Peugeot postihnul defekt a ztrácí téměř minutu, McRae s Protonem odstupuje pro poruchu alternátoru. Celkově tak před poledním servisem vede Wilks před Hänninenem (+5,4) a Mikkelsenem (+12,6). Meeke je čtvrtý (+39,4).

Odpoledne na tratích září Hänninen – první dva testy vyhrál, ve třetím dojel druhý a celkově se tak posunuje do vedení soutěže. Problémy s hnací hřídelí má Wilks, který v následujícím testu končí a ze soutěže odstupuje. Meeke zajíždí druhý čas, další zkoušku však dokončuje bez fungujících brzd a propadá se. Problémů svých soupeřů využívá Neuville, který čtvrtým a dvěma třetími místy šplhá až na celkové třetí místo. Po šestém testu odstupuje po problémech s posilovačem i druhý Proton, v soutěži tak se Satrií Neo S2000 zůstává již pouze mladý Tom Cave.

Po sobotní etapě tak vede Hänninen před Mikkelsenem (+11,1), Neuvillem (+1:30,4) a Meekem (+1:47,2).

„Mám rád tyto zkoušky. Chvíli po startu jsme měli krizi. Nemohl jsem nic dělat, bylo to hrozné. Bylo pošmourno, nemohl jsem najít rytmus a přilnavost také nikde. Když jsem myslel, že je to dobré přitlačil jsem, ale hned to zase klouzalo. Dojel jsem to, ale čas byl úplně v pr…,“ popisoval svůj start do soutěže vedoucí Hänninen.

Druhá etapa: Nejrychlejší Wilks

V neděli byly připraveny dvě rychlostní zkoušky, které se projížděly dvakrát. Dohromady to dělalo 90 ostrých kilometrů. Dopolední průjezdy dopadly stejně – vítězí Wilks před Meekem, Hänninenem a Mikkelsenem. V prvním testu postihnul defekt Neuvilla, který se v následující vložce snažil ztrátu dohnat a havaroval v přímém přenosu.

Ani poslední Proton nedojede do cíle bez technických problémů – Tom Cave musel na trati druhého testu zastavit a propadá se z celkového pátého místa. Následuje polední servis.

Odpoledne se s chutí do soupeřů pustil Hänninen, který vítězí před Wilksem a Meekem. Poslední zkoušku dlouhou 29 km opět vyhrál Wilks, škoda jeho včerejších problémů, mohli jsme sledovat daleko napínavější soutěž. Hänninen si druhým místem jistí celkový triumf a dokazuje, že letošní titul je ve správných rukou. Ze druhého místa má velkou radost Andreas Mikkelsen na Fiestě S2000, třetí místo i přes defekt v posledním testu bere Meeke, který se tak letos loučí s Peugeotem 207 S2000. Příští rok bude Kris jezdit v seriálu WRC s novým Mini Countryman WRC jako tovární pilot. I poslední Proton bez havárie nakonec havaroval, takže skotská soutěž byla pro malajskou značku opravdu nevyvedená.

Velmi slabou účast dokazuje fakt, že soutěž dokončilo deset posádek, a že na pátém místě je první předokolka Estonce Kruudy – Suzuki Swift S1600.

Celkové výsledky Rally of Scotland 2010:
1. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 2:01:07,4
2. Andreas Mikkelsen (Ford Fiesta S2000) +25,5
3. Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) + 3:25,2
4. David Bogie (Mitsubishi Lancer Evo IX) +12:01,3
5. Karl Kruuda (Suzuki Swift S1600) +14:07,6
6. Siim Plangi (Honda Civic Type-R) +14:39,0
7. Eamonn Boland (Mitsubishi Lancer Evo X) +16:38,8
8. Burcu Cetinkaya (Peugeot 207 S2000) + 16:56,1
9. Harry Hunt (Ford Fiesta R2) + 21:39,5
10. Daniel Barry (Mitsubishi Lancer Evo IX) +23:46,6

„I přes Guyovy a Krisovy problémy jsem věděl, že musím jet až do konce. Andreas jel velmi dobře a byl stále za mnou. Na dnešní předposlední zkoušce jsem se rozhodl zaútočit. Věděl jsem, že musíme ještě projet dlouhou Loch Ard zkoušku a tam můžou čekat problémy. Tak jsem si vypracoval náskok, abych nemusel jet naplno a bylo to pro mě snazší. Z výsledku mám velkou radost, byla to fantastická rally,“ řekl v cíli šampión IRC Juho Hänninen, kterému čeští příznivci přezdívají Hanička. „Je to fantastický závěr fantastické sezony. Trať nebyla jednoduchá, střídalo se sucho s velmi kluzkým povrchem, ale právě to dělalo tuto rally zajímavější. Jsem za vítězství velmi rád, auto fungovalo po celou soutěž stejně jako celý letošní rok znamenitě, vždyť jsme neměli jediný technický problém, to je až neuvěřitelné. Děkuji celému týmu Škoda Motorsport za špičkové zázemí a stoprocentní nasazení, ohromně si letošního titulu a celého soutěžního roku cením a mluvím tím za celou naši posádku.“

„V první řadě jsem rád, že jsme úspěšně reprezentovali naši značku na tak důležitém trhu, jakým je britský a splnili jsme očekávání našeho importéra. Dosažený výsledek je dalším v řadě úspěchů letošní sezóny, kterých jsme dosáhli s vozem Škoda Fabia Super 2000. Juho Hänninen s Mikko Markkulou si své vítězsví plně zasloužili a zároveň tím tak nejlépe odměnili celý náš tým za vynaložené úsilí během celého letošního roku," dodává týmový šéf Michal Hrabánek.

Klasifikace jezdců série IRC 2010 (nejlepších sedm výsledků po jedenácti soutěžích):
1. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 62
2. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 47
3. Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) 39
4. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 36
5. Bruno Magalhäes (Peugeot 207 S2000) 30
6. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) 27
7. Andreas Mikklesen (Ford Fiesta S2000) 21
8. Paolo Andreucci (Peugeot 207 S2000) 18
9. Thierry Neuville (Peugeot 207 S2000) 12
10. Mikko Hirvonen (Ford Fiesta S2000) 10
Klasifikace týmů IRC 2010 (nejlepších sedm výsledků po jedenácti soutěžích):
1. Škoda 120
2. Peugeot 87
3. M-Sport 40
4. Ralliart 30
5. Subaru 11
6. Abarth 6
Michal Otruba
Diskuze (1)