Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak nevyměňovat zimní pneumatiky?

David Bureš
Diskuze (100)
Čas zimních pneumatik se blíží. Připomeňme si chyby, kterých se řidiči při výměně pneu dopouští.

Od 1. listopadu bude opět nutné nazout zimní pneumatiky. Mnoho řidičů si obutí raději vymění sami, než aby je nechali vyměnit v pneuservisu. Při výměně kol je nutné se vyhnout chybám, kterých se šoféři dopouští.

Nejčastějších chyb při přezouvání pneumatik je podle Otakara Dvořáka, manažera sítě autoservisů Q-Service, šest, souvisí hlavně s dotahováním šroubů u kol.

Za prvé, řidiči mohou obout pneumatiku špatným směrem. Směr rotace bývá na pneumatikách naznačen šipkou, případně nápisy Inside/Outside. Šipka musí směřovat ve směru jízdy, nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky.

Před sundáním pneumatik by řidiči měli jednotlivé gumy označit tak, aby věděli, kam která z nich patří. Životnost pneumatik totiž lze prodloužit tím, že se pravidelně prohodí jejich pozice. Nejčastěji se prohazují přední pneumatiky za zadní.

Pneumatiky by se měly nechat pravidelně vyvážit, což si doma řidiči svépomocí udělají jen těžko. Nerovnosti na silnici nebo nešetrné parkování totiž mohou vést k tomu, že upadne závažíčko na pneumatice. Vyvážení se mění i v důsledku opotřebování gum, čímž dochází k nadměrnému opotřebení pneumatik a podvozkových dílů.

Chybou bývá také přetažení šroubů kol po nasazení nových pneumatik, ke kterému dochází zpravidla při použití manuálního klíče. Přetažením může dojít k poškození nebo stržení závitu.

Opačnou chybou je nedotažení kol. Dotažení se provádí po spuštění auta ze zvedáku, kdy je také nutné všechny šrouby zkontrolovat a dotáhnout.

Po ujetí několika kilometrů po provedení výměny pneumatik je nutné dotažení šroubů zkontrolovat, popřípadě je nutné šrouby znovu dotáhnout. Nedotažené kolo může být problémem při rychlé jízdě nebo při rychlé změně směru.

Zimní pneumatiky (u osobních aut se jedná o takové s dezénem alespoň 4 mm) je nutné mít obuté v období od 1. listopadu do 31. března, a to za předpokladu, že na vozovce leží souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo v případě, že je možné takovou situaci předpokládat.

Konkrétně to je v případech, kdy venkovní teplota klesne pod 4 C°, sněží nebo prší při nízkých teplotách. Podle výkladu zákonu by policie neměla pokutovat řidiče s letními pneumatikami v době, kdy je jasné počasí s vysokými teplotami.

David Bureš
Diskuze (100)
29. 10. 2013 12:38
stáří pneumatik
čau, mám možnost koupit za dobrou cenu nové micheliny,ale je u nich starší dotka - myslím z roku 2009. Takže z toho plyne můj dotaz, koupit a nebo nekoupit? Bude mít stáří pneu mít nějaký vliv na jízdní vlastnosti? Dost jsem se dočetl, že pokud je pneumatiky správně skladovaná,tak stáří nemá vliv na jízdní vlastnosti, viz. takhle tisková zpráva od goodyearu [odkaz]
No ale vlastní zkušenosti nemám, takže by se nějaká rada hodila...
Avatar - rohYpnol
26. 10. 2013 15:21
Re: Pomůcky pro přezouvání
taky jsem slyšel něco o vyvažování na nulu, že není nula jako nula (standartně jen 2 des. místa...). Dobrý pneuservis se pozná podle toho, že po vyvážení je na disku minimum dovažovacích závaží ;-)
26. 10. 2013 15:06
Re: Jsou zimní opravdu potřeba?
Pokud nepojedes napr. rano nebo vecer a teplota bude "rozumna", tak nehrozi nebezpeci naledi apod. tudiz zimni mit nemusis. V pripade sporu s policisty by se asi sahalo pro data o pocasi z CHMU (napr. u soudu).
26. 10. 2013 12:48
Jsou zimní opravdu potřeba?
Jak je to prosím s tou povinností na ty zimní pneumatiky? Mám k autu totiž jen letňáky a v zimě nejezdím, jen si auto pučuju jiný. Ale budu potřebovat s mým ještě jet někdy první, max druhej tejden v listopadu a to má bejt ještě teplota kolem 10° ... Když je teda takovýhle počasí tak zimáky ještě mít nemusím ne? Jako pochybuju že bude sníh v týhle době ....
Avatar - white label
26. 10. 2013 00:23
Re: Dotaz na zkušenější
S těmi 90% jsem reagoval na tvoje: "... že dnes je 90% AWD aut Octa s Haldexem."
Víc než 95:5 uměly i starší haldexy, o těch současných nemluvě.