Jak odmlžit a odsmradit interiér? Testovali jsme různé vysoušeče!
Po silnicích jezdí spousta aut, ve kterých to vypadá jako v párníku. Řidič takového vozu riskuje hned dvakrát. Zaprvé kvůli špatnému výhledu logicky stoupá riziko nehody. Zmínit musíme i zdravotní obtíže ze zapařeného auta, které je ideálním prostředím pro šíření plísní a bakterií. O smradu, který dokáže panovat ve vlhkém voze, ani nemluvě. Existuje řada rad a receptů, jak se s takovou situací vypořádat. Vyzkoušeli jsme je! Skutečně mohou pomoci, jenže pokud se vám ve voze hromadí vlhkost, není to běžné a je nutné hledat příčinu. Kudy se dostává voda do vozu? Zde je šest nejčastějších problémů.
1. Nejběžněji voda proteče do interiéru dveřmi. S tím, že se do nich dostane těsněním okna, se počítá. Z toho důvodu mají ve spodní části odtokové kanálky – i ty se ale umějí ucpat. U opotřebených kusů však často selhává těsnění jejich vnitřní části, která je ukryta pod čalouněním. Jde o typickou bolest vozů koncernu VW. U starších aut průniku bránila pouze nalepená fólie, u mladších krycí plech – i ten však po čase přestane těsnit. Často to souvisí se zásahy: třeba výměnou reproduktorů nebo opravou mikrospínačů v zámku, ke kterému se jde právě tudy. Nejlepší řešení představuje odstranění plechu i původní mechovky a zalepení dveří silikonovým tmelem, či výměna fólie.
2. Dalším slabým místem řady vozů je kabinový filtr. Bohužel jeho výměna stále nepatří k samozřejmým servisním úkonům nezávislých opravců. Spousta lidí se také mylně domnívá, že jím jsou vybaveny jen vozy s klimatizací, což už dobré dvě dekády u větších aut neplatí. Zacpaný filtr je přitom ideální líhní všemožných bakterií a pachů. Zachycené nečistoty v sobě drží vlhkost a problém je na světě.
3. Znáte prostor mezi motorem a předním sklem? Právě tady u mnoha vozů ústí nasávání ventilace. Jenže na tomto místě se také u některých konstrukcí hromadí třeba listí ze stromů. V případě, kdy jej pravidelně neodstraňujete, může ucpat odtokové kanálky a vytvořit vanu, která přes ventilaci prošplouchá až do interiéru.
4. Často si majitel do auta přivede kapalinu sám prostřednictvím ostřikovače. Stačí po dolití zimní kapaliny nepoužít trysku zadního skla, tekutina zamrzne a hadička někde praskne. Řidič, který čeká rozmrznutí, a občas zařízení vyzkouší, si takto dokáže do vozu vystříkat klidně celou náplň. Když si to neuvědomí a nechá litry chemie pracovat v protihlukové plsti pod koberci, může se dočkat skutečně libové vůně. Často pak
nezbývá než vyměnit některé části čalounění i tlumicí hmoty pod nimi. Neřešený problém umí také způsobit korozi skrytých částí. Kontrolujte, jestli zadní ostřikovač funguje správně. Pokud jen ukapává, nebo je proud omezený, možná zbytek kapaliny mizí někde v interiéru.
5. Když si nevíte rady s vlhkostí v okolí středového tunelu, může výjimečně jít o prasklé hadice nebo unikající výměník topení. Další možností běžnou hlavně u starších vozů bez kabinového filtru je ucpaný odvod vody z výměníku klimatizace. Kondenzát pak neteče pod auto, ale do interiéru.
6. Voda se do interiéru může dostat i dalšími otvory – typickým příkladem je střešní okno, průchodka kabelů vedoucích k pátým dveřím, uchycení střešních ližin, antény a výjimkou nejsou ani špatně vyměněná čelní skla či zničená těsnění.
Co si z předchozích upozornění vzít? Předně: pokud kupujete ojetinu, nikdy neberte takovou, která se výrazněji mlží. Řešit to následně může být problém. Když pak zjistíte zatékání do vozu, neprodleně jej odstraňte. Vyhnete se tak nejen plísním a zápachu, ale i dalším větším obtížím. Každému pak musíme doporučit pravidelné důkladné větrání vozu.
Přípravky na odstranění vlhkosti
Pomůže i stelivo
Všichni samozřejmě víme, že nejlepší je auto uchovávat ve větrané suché garáži. Jenže málokdo ji má. A i když vám zrovna nemusí do vozu zatékat, přesto existují situace, kdy se ve voze hromadí vlhkost. Pokud třeba jezdíte pouze na krátké trasy, topení nemusí začít fungovat dostatečně efektivně na to, aby vysušilo vydechovanou páru, nebo kousky sněhu, které jste si přinesli na botách. A když se pak po delším čase vrátíte do vozu, uvítá vás nemilý odér. Co s tím? Vyzkoušeli jsme tři vychytávky s cenou okolo dvou stovek.
Jde to i jinak
Samozřejmě existuje řada dalších doporučení, jak se zbavit vlhkosti ve vozu. Mezi staršími motoristy je třeba známou taktikou umístit pod koberečky staré noviny. Prodávají se dokonce i speciální malé přímotopy odmlžující čelní sklo, vytápěné z autozásuvky. Obojí do určité míry funguje, pokud
ale neodmlžíte auto standardní cestou, hledejte skutečný původ problému.
Kočkolit, cena od 70 Kč
Staří praktici vědí, že pokud se vám do interiéru vylilo větší množství vody, ideálním řešením je právě materiál užívaný domácími mazlíčky. Balík základního betonitu vyjde na několik desetikorun – stačí jím místo posypat a po čase jej přejet vysavačem. Méně lidí už ví o kočičí novince s průhlednými kuličkami. Znáte malé papírové vysoušecí pytlíčky, které se přidávají do některých potravin nebo třeba obuvi – zkrátka tam, kde to nemá zvlhnout? Ano, to je silikagel – pórovitá forma oxidu křemičitého, která pohltí množství vody odpovídající až pětině své hmotnosti. V kočičí podobě vyjde nejlevněji asi na 70 Kč za čtyři kilogramy. Co s ním? Je to jednoduché – stačí jej nasypat třeba do ponožky a strčit pod sedačku. Když po čase ucítíte, že je vlhká, můžete buď hmotu vyměnit, nebo vysušit.
Plusy | Nízké náklady |
Množství dle libosti | |
Minusy | Nepříliš estetické |
Odvlhčovací pytlík, cena od 220 Kč
Na podobném principu silikagelu funguje i produkt Foggystop, který jsme koupili za 220 korun. Slibuje udržet vlhkost vzduchu pod rosným bodem,
čímž zabrání mlžení oken. Testovali jsme jej několik dní a při teplotách lehce nad nulou skutečně fungoval. I zkušenosti uživatelů v různých fórech jsou veskrze pozitivní. K funkci je však nutné elegantní sáček pravidelně vysoušet – stačí jej vložit do mikrovlnné trouby a 2,5 minuty vařit při 750 wattech.
Plusy | Elegantní |
Možné použít několikrát | |
Minusy | Omezený účinek |
Domovní pohlcovač vlhkosti, cena od 199 Kč
Tip na toto zařízení k nám doputoval od motoristy žijícího dlouhodobě v deštivé Velké Británii. „Jezdím na krátké trasy a auto s nepříliš výkonným topením nedokáže vysoušet koberce, často mokré od bot. Dal jsem si k rezervě toto a prakticky se zbavil zápachu,“ popisuje. Na trhu je podobných výrobků řada – my jsme vyzkoušeli ten se jménem Ceresit. Auto jsme nijak vlhké neměli, přesto už po dvou dnech byly na dně nádobky první kapky vody. Jelikož není přípravek určen do auta, dejte pozor, aby se vám solný roztok nerozlil.
Plusy | Vysoká účinnost |
Možnost opakovaného použití | |
Minusy | Riziko rozlití kapaliny |