Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak přesně změřit spotřebu paliva? Skutečně palubní počítače lžou?

David Bureš
Diskuze (82)
Mezi řidiči koluje legenda, že měření spotřeby pomocí dotankování je přesnější než údaje zobrazované palubním počítačem. Pravda to ale úplně není.

Naprostá většina moderních automobilů disponuje palubním počítačem ukazujícím spotřebu paliva. Lidé se sice podle daných údajů orientují (včetně nás), zároveň ale množství řidičů elektronice nevěří a raději si spotřebu změří po svém, na základě dotankování do plné nádrže. Takto zjištěná hodnota ale bývá jiná než číslo zobrazené na palubním počítači. Jak je to možné? A která z hodnot je nesprávná? Odpověď vás možná překvapí.

Přestože to mnohé řidiče udiví, dotankování „do plna“ a následný výpočet spotřeby na základě načerpaného objemu paliva a ujeté vzdálenosti není právě tou nejpřesnější metodou měření spotřeby paliva. Nemluvíme přitom o chybách ve výpočtu, faktem je, že v tomto případě výsledky ovlivňuje mnoho faktorů, které do výpočtu nelze snadno započítat.

Tím nejzásadnějším je tepelná roztažnost paliva v nádrži, které může mít jiný objem, než si řidič spočítá. Roli hrají i různá zákoutí nádrže, kde mohou bubliny paliva uváznout, případně neklidná hladina paliva kvůli dotankování. Právě ta je důvodem, proč při snaze o měření paliva dotankováním nestačí tankovat jen do prvního „cvaknutí“ tankovací pistole. Stačí totiž pár sekund počkat a tankovat dále, po uklidnění hladiny se dovnitř rázem vejde něco navíc.

Měření spotřeby pomocí dotankování sice lze zpřesnit načerpáním co nejvyššího objemu paliva – tedy dotankováním do co nejprázdnější nádrže a do vyčkání na několikáté „cvaknutí“ tankovací pistole. Jenže ani takové řešení není absolutně přesné.

Roli navíc hraje také ujetá vzdálenost. Zatímco v případě měření spotřeby řidiči elektronice nevěří, na počet ujetých kilometrů se spolehnou. Přitom právě v tomto ohledu vozy čas od času chybují, když ukazují vyšší ujetou vzdálenost, než skutečně ujely.

Elektronika navíc není tak nepřesná, jak si řidiči mohou na základě kolujících fám myslet. Zvlášť v posledních letech se výrazně zlepšuje, a tak hodnoty udávané palubními počítači jsou stále přesnější a přesnější.

Palubní počítače totiž měří spotřebu paliva na základě množství paliva ve vstřikovačích (respektive doby otevření vstřikovačů) a ujeté vzdálenosti. Přestože o obou mají počítače kvalitní informace, jisté odchylce od skutečné spotřeby se zkrátka nevyhnou. Přestože paliva mají své normy, mohou zkrátka mít jinou hustotu, případně se kapička paliva může ze vstřikovače dostat někam jinam, než je určeno (třeba kápne až v dalším cyklu). Roli navíc hraje i opotřebení techniky v průběhu času, na které sice elektronika reaguje, nemusí to ale být vždy naprosto přesné. Opět je pak nutné zmínit počet najetých kilometrů, který automobil zkrátka může změřit chybně. Chybná mohou být i data od plováku v nádrži, která palubní počítače též získávají.

Ty největší chyby ale může dělat algoritmus výpočtu spotřeby. Palubní počítač zjištěná data zaokrouhluje, což je ostatně patrné i na obrazovce palubního počítače – ten vám vlastně nikdy neukáže spotřebu 7,14 l/100 km, ale 7,1 l/100 km, což při chybném zaokrouhlení může znamenat rostoucí rozdíl mezi skutečnou spotřebou a zobrazovanou. Některé palubní počítače navíc ukazují spotřebu jen v určitém pásmu – třeba fiaty nikdy neukážou spotřebu nižší než 2 l/100 km a vyšší než 20 l/100 km (spotřebu vyšší než 20 l/100 km obvykle neukazují ani mercedesy). V teoretické rovině je takový počítač občas nepřesný – pokud by řidič dlouhodobě jezdil superúsporně nebo naopak hodně neúsporně, fiaty mu správnou spotřebu prostě neukážou.

To všechno sice může naznačovat, že palubní počítače jsou skutečně nepřesné, jak mnozí řidiči tvrdí. Ano, absolutně přesné nejsou, stále ale dnes umí ukázat přesnější hodnotu spotřeby paliva, než si šofér spočítá na základě ujeté vzdálenosti a objemu dotankovaného paliva.

Závěrem se tedy zeptejme: existuje vůbec nějaký způsob, jak přesně zjistit spotřebu paliva? Ano, ale v běžné praxi využitelný není. Jediným přesným měřením je totiž změření hmotnosti vypuštěných emisí na ujeté vzdálenosti. Zařízení na porovnání ujeté vzdálenosti a vypouštěných emisí oxidu uhličitého ale opravdu nikdo s sebou vozit nebude. Nezbývá tedy nic jiného, než se spolehnout na elektroniku palubní počítače...

David Bureš
Diskuze (82)
19. 10. 2021 21:41
Počítače a chytrost
No, tak se mi tak zdá, že ty notebooky a počítače asi nebudou zase až tak chytré, jak se tomu zdá, že? Já jsem si nedávno na této stránce zde - https://www.tera.cz/…oky_c258383.html , pořizoval nový notebook a tedy já osobně jsem s ním spokojený, ale chápu naprosto třeba tomu, že ty počítače, které se dávají do různých automobilů a jiných podobných vozidel asi ještě nebudou tak inteligentní, jako třeba počítače, které máme my, normální smrtelníci doma :)
25. 12. 2016 03:33
Nezmysly v clanku
- "Tím nejzásadnějším je tepelná roztažnost paliva v nádrži, které může mít jiný objem, než si řidič spočítá. " -- blbost z jednoducheho dovodu- teplota paliva sa meni pocas dna (noc v lete a cez den je aj +-15C), pocas roka(leto/zima), pocas tankovania(chladne podzemne nadrze vs vzduch), pocas jazdy (palivo v nadrzi sa ohrieva od motora spatnym vedenim a moze dosiahnut aj 10C rozdiel pocas dlhsej jazdy) - tzn. tepelna roztaznost sa spriemeruje. Navyse ako uz niekto spocital, je zanedbatelna, okolo 1%/10C.

- "Roli hrají i různá zákoutí nádrže, kde mohou bubliny paliva uváznout, případně neklidná hladina paliva kvůli dotankování. " -- treba vediet dotankovat - napr. vzdy 2cm pod okraj hrdla nadrze a necakat na cvakanie, naopak sa mu vyhnut. Tankovat vzdy ten isty stojan a auto v rovnakej polohe (ak je napr. pumpa mierne dole kopcom). Najma nafta musi prestat uplne penit, treba si trochu pockat.

- "Roli navíc hraje také ujetá vzdálenost. Zatímco v případě měření spotřeby řidiči elektronice nevěří," --- ako uz niekto spominal, s presne rovnakou chybou rata aj PC, takze irelevantny bod.
O.i. mozete si spocitat trasu podla mapy alebo GPS. V mojom pripade je odchylka +11km na 1000km prejdenych, s gumami s mensim zapisanym rozmerom.

- "Chybná mohou být i data od plováku v nádrži, která palubní počítače též získávají." --- irelevantne, nevstupuje do udajov pre vypocet spotreby, len pre orientacny dojazd.

- "alubní počítač zjištěná data zaokrouhluje, " --- irelevantne, zobrazuje zaokruhlene, ale pocita ju na 3 desatinne miesta.....
- "Některé palubní počítače navíc ukazují spotřebu jen v určitém pásmu – "- to, ze ukazuju od 2 do 20 neznamena, ze mimo tento rozsah nerataju. Naopak, pocitaju vsetko od 0 do max. prietoku vstrekovacmi, vzdy v l/h.

V nepresnosti palubakov je skor badatelna dezinformacia pre spotrebitela, ako sa uz spominalo na priklade teploty vody, rychlomera a pod.

Tym padom niektore auta kecaju aj o 1 menej, niektore su presne a dokonca niektore ukazu viac, nez realne skonzumovali.
Navyse, na spotrebu podla PP ma vplyv aj jazdny styl, v mojom pripade som odpozoroval, ze dlhe jazdy mimo mesto su presne, tankovanie-PP (resp. PP ukaze do 0.1L menej) a kratke jazdy v meste s castym startom ukaze PP viac, nez je real, cca 0.1-0.2L).
25. 12. 2016 02:43
Re: hustota a přesnost stojanů
To uz je chyba kanistru, nie cerpacieho zariadenia.

Meranie cerpadiel robi metrologicky ustav kazde 2 roky povinne a presnost sa meria v 5 roznych prietokoch, od min. po max. Vznikne z toho krivka, ktora nesmie presiahnut prave 0.5%.
Zaujimave je, keby mal k meraniu niekto pristup, ze odchylka moze byt aj zaporna. Tzn. ak by si vedel, ze na pumpe XYZ stojan 3 pri polovicnom stlaceni je odchylka napr -0,2%, tak dostanes do nadrze viac, nez si zaplatil. Obvykle sa vsak zariadenie kalibruje do + hodnot.
25. 12. 2016 02:30
Re: Palubní počítače
GPS je naopak dostatocne presne aj pri refresh 1sek, kedze za ten cas nedokazes rapidne zmenit smer, ani keby si isiel 200kmh, co je 54m/s., kedze pri tej rychlosti je tvoja trajektoria priamka. Ak by si razantne menil uhol, pojdes tak 60kmh, co je len 16m/s.
GPS pocita rozdiely medzi polohami, ktore ziska, je mu jedno, aka je zmena rychlosti.
Navyse obnovovanie nie je 1sek, co vidis ako zmeny rychlosti na displayi, realna frekvencia v beznych telefonoch je uz 5-10Hz, tzn. 0.1sek. To mas aj pri tej 200ke len 5,4m
25. 12. 2016 02:22
Re: Palubní počítače
Nee, napisal to blbe, nezvacsi sa obvod kolesa o 7mm, ale jeho priemer. To je daleko viac, nez dofukanie kolies. Robi to cca 1.2% a to je tak vela, ze rozdiel v rychlosti je zhruba 4kmh.