Jak se starat v zimě o lak vašeho auta?
Průzkumy svého času tvrdily, že pro majitele auta může být pohled na vlastní špinavý vůz značně depresivní a to překvapivě i pro ty, kteří k němu nemají až takový vztah, jako komunita "petrolheadů". A zimní období je bohužel tím, které nenechává laky našich aut v zářivém lesku (případně matu) dlouho. Ovšem převažující špinavá auta na silnicích v tomto období souvisí i s malou ochotou auto mýt s tím, že se stejně zase hned zašpiní.
Jsou pochopitelně situace, kdy to opravdu smysl nemá, ovšem po jízdě roztokem soli by měla být návštěva myčky samozřejmostí. Usazená sůl poškozuje lak, plasty i gumové části vozu a čím kratší dobu bude vůz v kontaktu s ní, tím lépe. Při mytí v zimě je ale třeba dodržovat pár pravidel.
Auto by se nemělo mýt, pokud se teploty pohybují hluboko pod bodem mrazu, ovšem vzhledem k tomu, že za takových povětrnostních podmínek bývají myčky uzavřené, asi není co řešit. Pokud byste se ale i tak nechali zlákat vyhřívanou myčkou, měli byste vědět, že následně hrozí přimrznutí stěračů, dveří, zámků i oken, takže se z auta může nadlouho stát nedobytná pevnost. Víte přece, jak myčky (ne)suší.
Vybírejte si jen takové automyčky, kde vám obsluha před kartáčovou finskou masáží auto předmyje wapkou, případně tak v mycím boxu učiňte sami. Vrstva nečistot a soli je hodně abrazivní a kartáče (dokonce i ty pěnové) by vám mohly na laku nadělat pěknou paseku. Zapomínat byste neměli ani na mytí podvozku a určitě si připlaťte i za alespoň základní voskování. Sice je to spíše symbolická ochrana, ale každá vrstvička, díky níž se bude mít sůl a nečistoty menší šanci přichytit na auto, je vítaná.
Pokud jste skeptičtí i k těmto šetrnějším kartáčům (pokud jste tedy takoví drsňáci a jezdíte stále do klasických myček) a preferujete ruční mytí, případně patříte ke kolenovrtům, i v tomto případě by mělo být prvním krokem tlakové mytí a pak teprve klasická kombinace houba+kbelík. Vyvarujte se použití teplé vody, velký rozdíl teplot může způsobit popraskání laku. Péči byste měli věnovat i kolům, a to jak při ručním, tak při strojním mytí, schopnost vyčistit kola od nečistot mají myčky dost bídnou.
Po umytí nic nezkazíte stříknutím rozmrazovače do zámků, pokud tedy máte auto bez dálkového centrálu a když už budete v té údržbě, nezapomeňte zkontrolovat hladinu nemrznoucí směsi v ostřikovačích. I ten největší zelenáč pak ví, že naředěním směsi do -30 stupňů Celsia 1:1 nezískáme kapalinu, odolnou do -15, takže pro jistotu neředit a pokud ano, tak jen velmi decentně! Po dolití se také pro jistotu vyplatí, pokud tedy už nemáte zamrzlo, aktivovat ostřikovače a poslat do hadiček čerstvou směs. A pokud místo oškrábání, případně nastříkání namrzlého skla rozmrazovačem raději stojíte na páčce ostřikovače a o zmrazky brousíte gumičky stíračů, nemáte asi na auto.cz co dělat...
Ze všeho nejlepší je ovšem s vaším milovaným autem v zimě vůbec nevyjíždět a péčí o vůz pověřit Jeana, případně Alfréda. :-)