Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se starat v zimě o lak vašeho auta?

Michal Fokt
Diskuze (62)
Zimní období dává automobilům pěkně zabrat a vyžaduje od majitelů aut, aby věnovali péči o vůz zvýšenou pozornost.

Průzkumy svého času tvrdily, že pro majitele auta může být pohled na vlastní špinavý vůz značně depresivní a to překvapivě i pro ty, kteří k němu nemají až takový vztah, jako komunita "petrolheadů". A zimní období je bohužel tím, které nenechává laky našich aut v zářivém lesku (případně matu) dlouho. Ovšem převažující špinavá auta na silnicích v tomto období souvisí i s malou ochotou auto mýt s tím, že se stejně zase hned zašpiní.

Jsou pochopitelně situace, kdy to opravdu smysl nemá, ovšem po jízdě roztokem soli by měla být návštěva myčky samozřejmostí. Usazená sůl poškozuje lak, plasty i gumové části vozu a čím kratší dobu bude vůz v kontaktu s ní, tím lépe. Při mytí v zimě je ale třeba dodržovat pár pravidel.

Auto by se nemělo mýt, pokud se teploty pohybují hluboko pod bodem mrazu, ovšem vzhledem k tomu, že za takových povětrnostních podmínek bývají myčky uzavřené, asi není co řešit. Pokud byste se ale i tak nechali zlákat vyhřívanou myčkou, měli byste vědět, že následně hrozí přimrznutí stěračů, dveří, zámků i oken, takže se z auta může nadlouho stát nedobytná pevnost. Víte přece, jak myčky (ne)suší.

Vybírejte si jen takové automyčky, kde vám obsluha před kartáčovou finskou masáží auto předmyje wapkou, případně tak v mycím boxu učiňte sami. Vrstva nečistot a soli je hodně abrazivní a kartáče (dokonce i ty pěnové) by vám mohly na laku nadělat pěknou paseku. Zapomínat byste neměli ani na mytí podvozku a určitě si připlaťte i za alespoň základní voskování. Sice je to spíše symbolická ochrana, ale každá vrstvička, díky níž se bude mít sůl a nečistoty menší šanci přichytit na auto, je vítaná.

Pokud jste skeptičtí i k těmto šetrnějším kartáčům (pokud jste tedy takoví drsňáci a jezdíte stále do klasických myček) a preferujete ruční mytí, případně patříte ke kolenovrtům, i v tomto případě by mělo být prvním krokem tlakové mytí a pak teprve klasická kombinace houba+kbelík. Vyvarujte se použití teplé vody, velký rozdíl teplot může způsobit popraskání laku. Péči byste měli věnovat i kolům, a to jak při ručním, tak při strojním mytí, schopnost vyčistit kola od nečistot mají myčky dost bídnou.

Po umytí nic nezkazíte stříknutím rozmrazovače do zámků, pokud tedy máte auto bez dálkového centrálu a když už budete v té údržbě, nezapomeňte zkontrolovat hladinu nemrznoucí směsi v ostřikovačích. I ten největší zelenáč pak ví, že naředěním směsi do -30 stupňů Celsia 1:1 nezískáme kapalinu, odolnou do -15, takže pro jistotu neředit a pokud ano, tak jen velmi decentně! Po dolití se také pro jistotu vyplatí, pokud tedy už nemáte zamrzlo, aktivovat ostřikovače a poslat do hadiček čerstvou směs. A pokud místo oškrábání, případně nastříkání namrzlého skla rozmrazovačem raději stojíte na páčce ostřikovače a o zmrazky brousíte gumičky stíračů, nemáte asi na auto.cz co dělat...

Ze všeho nejlepší je ovšem s vaším milovaným autem v zimě vůbec nevyjíždět a péčí o vůz pověřit Jeana, případně Alfréda. :-)

Michal Fokt
Diskuze (62)
29. 11. 2021 22:28
Autokosmetika
Já si myslím že určitě dobré tipy. Musím se přiznat, že u svého starého auta jsem starání se o jeho lak docela zanedbával. Byla to už ale s prominutím stejně stará rachotina, která nakonec skončila ve šrotu, takže u toho auta už to bylo celkem jedno. U nového si na tomto naopak dávám záležet. Myslím si, že správná autokosmetika je v tomto zásadní. Já mám tu svou například tady odtud: https://www.filsonstore.cz/…ika-pece-o-auto/
15. 2. 2013 09:00
Re: DRBAČKA
:-)
15. 2. 2013 08:55
Re: DRBAČKA
Tak tomu se dá možná věřit. Hlavně, že ti to nezlomilo na třikárt nohu. ;-)
15. 2. 2013 08:54
Re: DRBAČKA
Kolikrát sem už shodil sníh z auta v zatáčce záměrně, protože jsem viděl, že tam už nedrží, ale vždycky to víceméně spíš sjelo po boku auta. V žádným případě to neletělo tak daleko aby to dolítlo 10 metrů na chodník nebo na jiný auto. Prosím tě nekoukej se tak na tu NOVU tam je to plný katastrof a ty to tady pak přenášíš do diskuze. Myslím, že mnohem větší nebezpečí číhá teď na střechách domů než na střeše osobního auta. Fakt to takhle praktikuju 15 let a nikdy jsem s tím neměl žádný zásadní problém a tím myslím ani jiný účastník silničního provozu kolem mě.
15. 2. 2013 08:39
Re: DRBAČKA
nevím co je k chlubení na faktu, že mám zachumelený auto. Já to pouze konstatuju v diskuzi. Nevím co má sníh na autě společnýho s vybržďováním aut a jízdou na červenou. Tvoje logika mi přijde dost úsměvná. Když někdo ukradne žvejkačku v sámošce, tak ho budeš taky automaticky považovat za vraha? Když přeci krade tak to samo sebou taky může vraždit ne? Nosím na krku hlavu a v ní mozek, takže dokážu posoudit co si ještě můžu dovolit a co už ne. Dojet pomalu pár kilometrů po městě do práce s čepicí na střeše je jedna z těch věcí o kterých vím, že si dovolit můžu. Už jsem pár tuhejch zim s autem prožil, takže tak nějak vím co od sněhu všeobecně čekat a jak kdy se chovat.