Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jednání o pomoci automobilkám v americkém Senátu zkrachovala

redakce AUTO.CZ
Diskuze (25)
Poskytnutí nouzových úvěrů v hodnotě 14 miliard dolarů pro automobilky General Motors, Chrysler a Ford Motor nenašlo podporu mezi republikány, kteří požadovali snížení platů jejich zaměstnanců. Takovou možnost odbory odmítly.

V americkém Senátu v noci na dnešek zkrachovala jednání o státní pomoci domácímu automobilovému průmyslu, který se nachází v hluboké krizi. Poskytnutí nouzových úvěrů v hodnotě 14 miliard dolarů pro automobilky General Motors, Chrysler a Ford Motor nenašlo podporu mezi republikány, kteří požadovali snížení platů jejich zaměstnanců. Takovou možnost odbory odmítly.

Zástupci obou stran se původně při vyjednávání téměř dohodli na schválení pomoci, která už ve středu prošla Sněmovnou reprezentantů. Představitelé mocných odborů United Auto Workers ale při separátních rozhovorech s republikány odmítli jejich požadavek, aby se příjmy zaměstnanců amerických automobilek v příštím roce snížily na úroveň zaměstnanců japonských automobilek vyrábějících na americkém území.

Odbory byly údajně ochotné na snížení přistoupit, ale nikoli dříve než v roce 2011, kdy končí jejich současná kolektivní smlouva se zaměstnavateli.

Pro české automobilky je podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky situace v USA zvednutý výstražný prst, stejně tak jako pro celou Evropskou unii. "Automobilový sektor je vysoce energeticky a personálně náročný a v časech krizí se z něj vždy stává politické téma. Ovšem když už i zákonodárci v USA se staví k záchraně velice vlažně, lze čekat i oslabení snah pomoci v EU, která je navíc svázána unijními předpisy o zákazu státních pomocí," uvedl. Podle něj bude zajímavé, jak si poradí státy typu Francie či Itálie, které vždy nachází cesty jak tyto předpisy obejít. Bojovat bude jistě i Německo.

"Pro ČR je otázka dobré kondice automobilového sektoru stěžejní, cykličnost tohoto odvětví ekonomiky je vyhlášená. Kroky Škody Auto jdou zatím správným směrem, i když jsou bolestivé pro zaměstnance, akcionáře a pochopitelně pro dodavatele, kterých jsou stovky," dodal.

Hodinová mzda je v amerických a japonských automobilkách zhruba stejná, ovšem zaměstnanci amerických podniků mají podstatně vyšší další výhody, jako je penzijní pojištění nebo zdravotní péče i pro členy rodiny a důchodce. Celkové hodinové náklady amerických producentů představují 69 dolarů, zatímco v případě japonských podniků dosahují 48 dolarů.

Hlavní republikánský vyjednavač, senátor Bob Corker prohlásil, že k mezistranické shodě bylo velmi blízko, ale rozhodnutí odborových předáků nepřistoupit na ústupky dohodu nakonec neumožnilo.

Při hlasování získal návrh podporu 53 senátorů, k jeho přijetí ovšem bylo třeba alespoň 60 hlasů.

Jednání v Kongresu o pomoci třem největším americkým automobilkám pro letošek pravděpodobně skončilo. Zatím není zřejmé, v jaké podobě a kdy bude pokračovat.

Vůdce demokratické většiny v Senátu Harry Reid vyjádřil naději, že odcházející republikánský prezident George Bush uvolní na pomoc automobilkám část ze 700 miliard dolarů schválených v říjnu na záchranu finančního sektoru. Bílý dům v první reakci oznámil, že zvažuje možnosti "ve světle zhroucení" senátních jednání.

Uvažovaný nouzový úvěr pro trojici detroitských automobilek, který předložili demokraté, měl váhavou podporu prezidenta Bushe. Jeho nástupce, demokrat Barack Obama plánu vyjádřil podporu, ale naléhal na nezbytnost restrukturalizace podniků.

Záchranné krátkodobé úvěry měly GM a Chrysleru umožnit, aby do března přežily a odvrátily hrozící bankrot. Ford okamžitou pomoc nepotřebuje a chce pouze přístup k úvěru v případě zhoršení situace. Za poskytnuté úvěry se federální vláda měla stát největším akcionářem automobilek. Jmenovala by také svého představitele, jemuž by se firmy zodpovídaly. Návrh zákona předpokládal, že automobilky v případě využití státní pomoci projdou zásadní restrukturalizací, nebo vyhlásí bankrot.

Americký automobilový trh se nachází v těžké krizi kvůli ekonomické recesi a obtížnějšímu přístupu k úvěrům v důsledku finanční krize. V listopadu prodej automobilů včetně vozů zahraničních značek klesl meziročně o 36,7 procenta.

Ve velké trojce detroitských automobilek je zaměstnáno na čtvrt milionu lidí a dalších 100.000 v dodavatelských podnicích. Podle oborových údajů je na automobilový průmysl navázáno každé desáté pracovní místo. Šéfové automobilek při svém slyšení tento týden v Kongresu varovali, že krach jejich firem by mohl způsobit další úbytek pracovních příležitostí v době, kdy americký trh práce přišel od začátku letošního roku o 1,9 milionu míst.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (25)
14. 12. 2008 21:13
Re: Můžete mi někdo připomenout ......
Díky za vyčerpávajíci odpověď.
Avatar - DRBNUTY
14. 12. 2008 12:45
Re: Můžete mi někdo připomenout ......
AUTÁ: Krach GM znamená koniec aj pre Opel
Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer očakáva, že bez štátnej pomoci vyhlási americký koncern General Motors (GM) platobnú neschopnosť "pred alebo tesne po Vianociach". Krach GM povedie "najneskôr polroka potom" ku krachu jeho nemeckej dcéry Opel, ako povedal Dudenhöffer pre nemeckú tlačovú agentúru DPA.

Diskutovaná pomoc spolkovej vlády pre Opel vo výške 1 miliardy eur (30,13 miliardy Sk) by bola v tejto situácii zbytočná, varuje Dudenhöffer. "Keďže Opel je 100-% dcérskou spoločnosťou GM, tieto peniaze by automaticky išli do konkurznej podstaty." Neexistuje žiadna možnosť, ako by mohla nemecká vláda zabezpečiť, že jej peniaze sa použijú iba pre Opel.

Krach GM by bol podľa Dudenhöffera "porovnateľný s pádom Lehman Brothers v bankovom sektore a vyvolá nekalkulovateľný prepad". Kolaps hrozí aj ďalšej americkej automobilke Chrysler. Po tom, ako Senát v noci na dnes neschválil návrh štátnej pomoci krachujúcim automobilkám v hodnote 14 miliárd USD (319,63 miliardy Sk), výrazne sa zvýšila pravdepodobnosť kolapsu amerického automobilového priemyslu.

Bankrot automobiliek by mohol viesť k ďalšiemu prehĺbeniu recesie. Situáciu komplikuje aj fakt, že Kongres už tento rok nebude pokračovať v debate o záchrane automobiliek. Vráti sa k nej pravdepodobne až v januári 2009. GM a Chrysler totiž potrebujú úvery čo najskôr, inak im hrozí platobná neschopnosť.

13. 12. 2008 13:26
Re: prispevok o pravde
To asi nie. Zaznávanými sa často stávajú práve preto,že rozpráva nahlas veci,ktoré sa, povedzme, niekomu nepáčia...
A pre mnohých sú títo ľudia čudákmi, pretože idú proti prúdu.
13. 12. 2008 11:26
Můžete mi někdo připomenout ......
......jaké značky vlastní společnost GM? Kdyby GM zkrachovala, týkalo by se to i evropských značek pod křídly GM, jako Opel ,nebo Saab?
Avatar - woody-alien
12. 12. 2008 21:58
Re: Fakt banda...
No jistěže půjdou jinam, odborníci jsou přece potřeba v každém odvětví... 8-s :no: