Jednání o pomoci automobilkám v americkém Senátu zkrachovala

Jednání o pomoci automobilkám v americkém Senátu zkrachovala

 
12.12. 2008 ČTK

Poskytnutí nouzových úvěrů v hodnotě 14 miliard dolarů pro automobilky General Motors, Chrysler a Ford Motor nenašlo podporu mezi republikány, kteří požadovali snížení platů jejich zaměstnanců. Takovou možnost odbory odmítly.

V americkém Senátu v noci na dnešek zkrachovala jednání o státní pomoci domácímu automobilovému průmyslu, který se nachází v hluboké krizi. Poskytnutí nouzových úvěrů v hodnotě 14 miliard dolarů pro automobilky General Motors, Chrysler a Ford Motor nenašlo podporu mezi republikány, kteří požadovali snížení platů jejich zaměstnanců. Takovou možnost odbory odmítly.

Zástupci obou stran se původně při vyjednávání téměř dohodli na schválení pomoci, která už ve středu prošla Sněmovnou reprezentantů. Představitelé mocných odborů United Auto Workers ale při separátních rozhovorech s republikány odmítli jejich požadavek, aby se příjmy zaměstnanců amerických automobilek v příštím roce snížily na úroveň zaměstnanců japonských automobilek vyrábějících na americkém území.

Odbory byly údajně ochotné na snížení přistoupit, ale nikoli dříve než v roce 2011, kdy končí jejich současná kolektivní smlouva se zaměstnavateli.

Pro české automobilky je podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky situace v USA zvednutý výstražný prst, stejně tak jako pro celou Evropskou unii. "Automobilový sektor je vysoce energeticky a personálně náročný a v časech krizí se z něj vždy stává politické téma. Ovšem když už i zákonodárci v USA se staví k záchraně velice vlažně, lze čekat i oslabení snah pomoci v EU, která je navíc svázána unijními předpisy o zákazu státních pomocí," uvedl. Podle něj bude zajímavé, jak si poradí státy typu Francie či Itálie, které vždy nachází cesty jak tyto předpisy obejít. Bojovat bude jistě i Německo.

"Pro ČR je otázka dobré kondice automobilového sektoru stěžejní, cykličnost tohoto odvětví ekonomiky je vyhlášená. Kroky Škody Auto jdou zatím správným směrem, i když jsou bolestivé pro zaměstnance, akcionáře a pochopitelně pro dodavatele, kterých jsou stovky," dodal.

Hodinová mzda je v amerických a japonských automobilkách zhruba stejná, ovšem zaměstnanci amerických podniků mají podstatně vyšší další výhody, jako je penzijní pojištění nebo zdravotní péče i pro členy rodiny a důchodce. Celkové hodinové náklady amerických producentů představují 69 dolarů, zatímco v případě japonských podniků dosahují 48 dolarů.

Hlavní republikánský vyjednavač, senátor Bob Corker prohlásil, že k mezistranické shodě bylo velmi blízko, ale rozhodnutí odborových předáků nepřistoupit na ústupky dohodu nakonec neumožnilo.

Při hlasování získal návrh podporu 53 senátorů, k jeho přijetí ovšem bylo třeba alespoň 60 hlasů.

Jednání v Kongresu o pomoci třem největším americkým automobilkám pro letošek pravděpodobně skončilo. Zatím není zřejmé, v jaké podobě a kdy bude pokračovat.

Vůdce demokratické většiny v Senátu Harry Reid vyjádřil naději, že odcházející republikánský prezident George Bush uvolní na pomoc automobilkám část ze 700 miliard dolarů schválených v říjnu na záchranu finančního sektoru. Bílý dům v první reakci oznámil, že zvažuje možnosti "ve světle zhroucení" senátních jednání.

Uvažovaný nouzový úvěr pro trojici detroitských automobilek, který předložili demokraté, měl váhavou podporu prezidenta Bushe. Jeho nástupce, demokrat Barack Obama plánu vyjádřil podporu, ale naléhal na nezbytnost restrukturalizace podniků.

Záchranné krátkodobé úvěry měly GM a Chrysleru umožnit, aby do března přežily a odvrátily hrozící bankrot. Ford okamžitou pomoc nepotřebuje a chce pouze přístup k úvěru v případě zhoršení situace. Za poskytnuté úvěry se federální vláda měla stát největším akcionářem automobilek. Jmenovala by také svého představitele, jemuž by se firmy zodpovídaly. Návrh zákona předpokládal, že automobilky v případě využití státní pomoci projdou zásadní restrukturalizací, nebo vyhlásí bankrot.

Americký automobilový trh se nachází v těžké krizi kvůli ekonomické recesi a obtížnějšímu přístupu k úvěrům v důsledku finanční krize. V listopadu prodej automobilů včetně vozů zahraničních značek klesl meziročně o 36,7 procenta.

Ve velké trojce detroitských automobilek je zaměstnáno na čtvrt milionu lidí a dalších 100.000 v dodavatelských podnicích. Podle oborových údajů je na automobilový průmysl navázáno každé desáté pracovní místo. Šéfové automobilek při svém slyšení tento týden v Kongresu varovali, že krach jejich firem by mohl způsobit další úbytek pracovních příležitostí v době, kdy americký trh práce přišel od začátku letošního roku o 1,9 milionu míst.

Spolupracujeme s TipCars.com
Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre

Státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP)…

Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier

Ředitel mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Bernhard…

Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent

Britsko-nizozemské ropné společnosti Royal Dutch Shell…

Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce

Pražská magistrátní koalice složená z hnutí ANO, ČSSD a…

 

Štítky Ford Chrysler GM

 

Přidat názorDiskuse: Jednání o pomoci automobilkám v americkém…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 





 
Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Dnes 15:55

Bosh si myslí, že vyvinul technologii, která pomůže u vznětových motorů výrazně snížit emise oxidů dusíku. Oprávněně?




Blesk.cz

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného moderátora, říká principál

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného…

Šéf Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský (62) je podle tvrzení týdeníku Sedmička nevěrný své manželce Miluši…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Velká škoda! Mistrovství světa bude bez Zlatana, návrat si rozmyslel

Velká škoda! Mistrovství světa bude bez Zlatana,…

Útočník Zlatan Ibrahimovic na letním mistrovství světa za Švédsko nenastoupí. Účast bývalého kapitána a…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí obyvatelé Afriky se stávají lovnou zvěří

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí…

Minulý týden jsem se vrátil z Afriky. Ten kontinent má jednu zvláštní vlastnost: Po jeho návštěvě začnete mnohem…

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…