Jednání o pomoci automobilkám v americkém Senátu zkrachovala

Jednání o pomoci automobilkám v americkém Senátu zkrachovala

 

Poskytnutí nouzových úvěrů v hodnotě 14 miliard dolarů pro automobilky General Motors, Chrysler a Ford Motor nenašlo podporu mezi republikány, kteří požadovali snížení platů jejich zaměstnanců. Takovou možnost odbory odmítly.

V americkém Senátu v noci na dnešek zkrachovala jednání o státní pomoci domácímu automobilovému průmyslu, který se nachází v hluboké krizi. Poskytnutí nouzových úvěrů v hodnotě 14 miliard dolarů pro automobilky General Motors, Chrysler a Ford Motor nenašlo podporu mezi republikány, kteří požadovali snížení platů jejich zaměstnanců. Takovou možnost odbory odmítly.

Zástupci obou stran se původně při vyjednávání téměř dohodli na schválení pomoci, která už ve středu prošla Sněmovnou reprezentantů. Představitelé mocných odborů United Auto Workers ale při separátních rozhovorech s republikány odmítli jejich požadavek, aby se příjmy zaměstnanců amerických automobilek v příštím roce snížily na úroveň zaměstnanců japonských automobilek vyrábějících na americkém území.

Odbory byly údajně ochotné na snížení přistoupit, ale nikoli dříve než v roce 2011, kdy končí jejich současná kolektivní smlouva se zaměstnavateli.

Pro české automobilky je podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky situace v USA zvednutý výstražný prst, stejně tak jako pro celou Evropskou unii. "Automobilový sektor je vysoce energeticky a personálně náročný a v časech krizí se z něj vždy stává politické téma. Ovšem když už i zákonodárci v USA se staví k záchraně velice vlažně, lze čekat i oslabení snah pomoci v EU, která je navíc svázána unijními předpisy o zákazu státních pomocí," uvedl. Podle něj bude zajímavé, jak si poradí státy typu Francie či Itálie, které vždy nachází cesty jak tyto předpisy obejít. Bojovat bude jistě i Německo.

"Pro ČR je otázka dobré kondice automobilového sektoru stěžejní, cykličnost tohoto odvětví ekonomiky je vyhlášená. Kroky Škody Auto jdou zatím správným směrem, i když jsou bolestivé pro zaměstnance, akcionáře a pochopitelně pro dodavatele, kterých jsou stovky," dodal.

Hodinová mzda je v amerických a japonských automobilkách zhruba stejná, ovšem zaměstnanci amerických podniků mají podstatně vyšší další výhody, jako je penzijní pojištění nebo zdravotní péče i pro členy rodiny a důchodce. Celkové hodinové náklady amerických producentů představují 69 dolarů, zatímco v případě japonských podniků dosahují 48 dolarů.

Hlavní republikánský vyjednavač, senátor Bob Corker prohlásil, že k mezistranické shodě bylo velmi blízko, ale rozhodnutí odborových předáků nepřistoupit na ústupky dohodu nakonec neumožnilo.

Při hlasování získal návrh podporu 53 senátorů, k jeho přijetí ovšem bylo třeba alespoň 60 hlasů.

Jednání v Kongresu o pomoci třem největším americkým automobilkám pro letošek pravděpodobně skončilo. Zatím není zřejmé, v jaké podobě a kdy bude pokračovat.

Vůdce demokratické většiny v Senátu Harry Reid vyjádřil naději, že odcházející republikánský prezident George Bush uvolní na pomoc automobilkám část ze 700 miliard dolarů schválených v říjnu na záchranu finančního sektoru. Bílý dům v první reakci oznámil, že zvažuje možnosti "ve světle zhroucení" senátních jednání.

Uvažovaný nouzový úvěr pro trojici detroitských automobilek, který předložili demokraté, měl váhavou podporu prezidenta Bushe. Jeho nástupce, demokrat Barack Obama plánu vyjádřil podporu, ale naléhal na nezbytnost restrukturalizace podniků.

Záchranné krátkodobé úvěry měly GM a Chrysleru umožnit, aby do března přežily a odvrátily hrozící bankrot. Ford okamžitou pomoc nepotřebuje a chce pouze přístup k úvěru v případě zhoršení situace. Za poskytnuté úvěry se federální vláda měla stát největším akcionářem automobilek. Jmenovala by také svého představitele, jemuž by se firmy zodpovídaly. Návrh zákona předpokládal, že automobilky v případě využití státní pomoci projdou zásadní restrukturalizací, nebo vyhlásí bankrot.

Americký automobilový trh se nachází v těžké krizi kvůli ekonomické recesi a obtížnějšímu přístupu k úvěrům v důsledku finanční krize. V listopadu prodej automobilů včetně vozů zahraničních značek klesl meziročně o 36,7 procenta.

Ve velké trojce detroitských automobilek je zaměstnáno na čtvrt milionu lidí a dalších 100.000 v dodavatelských podnicích. Podle oborových údajů je na automobilový průmysl navázáno každé desáté pracovní místo. Šéfové automobilek při svém slyšení tento týden v Kongresu varovali, že krach jejich firem by mohl způsobit další úbytek pracovních příležitostí v době, kdy americký trh práce přišel od začátku letošního roku o 1,9 milionu míst.

Spolupracujeme s TipCars.com
Lovci dluhů z holdingu APS založili miliardový fond Lovci dluhů z holdingu APS založili miliardový fond

Jihoevropské banky se v příštích letech pokusí zbavit…

Vitásková: V českém energetickém mixu má mít základní místo jádro Vitásková: V českém energetickém mixu má mít základní místo jádro

Základní místo v energetickém mixu Česka by do budoucna…

Lafata vybojoval pro sportovce vrácení daní. Stát jim vyplatí 120 milionů Lafata vybojoval pro sportovce vrácení daní. Stát jim vyplatí 120 milionů

Finanční správa vrátí profesionálním sportovcům část…

 

Štítky Ford Chrysler GM

 

Přidat názorDiskuse: Jednání o pomoci automobilkám v americkém…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Hertl přišel o parťáka, obránce míří do New Jersey

Přestupy NHL ONLINE: Hertl přišel o parťáka, obránce…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Co (ne)fungovalo Slavii a Plzni: obrana lepší než útok, Vrba trefil sestavu

Co (ne)fungovalo Slavii a Plzni: obrana lepší než…

Vstup do bojů o vysněnou Ligu mistrů mají za sebou. Fotbalisté Slavie i Viktorie Plzeň jdou do odvet 3. předkola…

 

Reflex.cz

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které jej přežily, žijí v chudobě na okraji společnosti

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které…

Nedaleko průmyslového města Tuzla, které se nachází v severovýchodní části Bosny a Hercegoviny, se nachází osada…

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…