Jednání o pomoci automobilkám v americkém Senátu zkrachovala

Jednání o pomoci automobilkám v americkém Senátu zkrachovala

 

Poskytnutí nouzových úvěrů v hodnotě 14 miliard dolarů pro automobilky General Motors, Chrysler a Ford Motor nenašlo podporu mezi republikány, kteří požadovali snížení platů jejich zaměstnanců. Takovou možnost odbory odmítly.

V americkém Senátu v noci na dnešek zkrachovala jednání o státní pomoci domácímu automobilovému průmyslu, který se nachází v hluboké krizi. Poskytnutí nouzových úvěrů v hodnotě 14 miliard dolarů pro automobilky General Motors, Chrysler a Ford Motor nenašlo podporu mezi republikány, kteří požadovali snížení platů jejich zaměstnanců. Takovou možnost odbory odmítly.

Zástupci obou stran se původně při vyjednávání téměř dohodli na schválení pomoci, která už ve středu prošla Sněmovnou reprezentantů. Představitelé mocných odborů United Auto Workers ale při separátních rozhovorech s republikány odmítli jejich požadavek, aby se příjmy zaměstnanců amerických automobilek v příštím roce snížily na úroveň zaměstnanců japonských automobilek vyrábějících na americkém území.

Odbory byly údajně ochotné na snížení přistoupit, ale nikoli dříve než v roce 2011, kdy končí jejich současná kolektivní smlouva se zaměstnavateli.

Pro české automobilky je podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky situace v USA zvednutý výstražný prst, stejně tak jako pro celou Evropskou unii. "Automobilový sektor je vysoce energeticky a personálně náročný a v časech krizí se z něj vždy stává politické téma. Ovšem když už i zákonodárci v USA se staví k záchraně velice vlažně, lze čekat i oslabení snah pomoci v EU, která je navíc svázána unijními předpisy o zákazu státních pomocí," uvedl. Podle něj bude zajímavé, jak si poradí státy typu Francie či Itálie, které vždy nachází cesty jak tyto předpisy obejít. Bojovat bude jistě i Německo.

"Pro ČR je otázka dobré kondice automobilového sektoru stěžejní, cykličnost tohoto odvětví ekonomiky je vyhlášená. Kroky Škody Auto jdou zatím správným směrem, i když jsou bolestivé pro zaměstnance, akcionáře a pochopitelně pro dodavatele, kterých jsou stovky," dodal.

Hodinová mzda je v amerických a japonských automobilkách zhruba stejná, ovšem zaměstnanci amerických podniků mají podstatně vyšší další výhody, jako je penzijní pojištění nebo zdravotní péče i pro členy rodiny a důchodce. Celkové hodinové náklady amerických producentů představují 69 dolarů, zatímco v případě japonských podniků dosahují 48 dolarů.

Hlavní republikánský vyjednavač, senátor Bob Corker prohlásil, že k mezistranické shodě bylo velmi blízko, ale rozhodnutí odborových předáků nepřistoupit na ústupky dohodu nakonec neumožnilo.

Při hlasování získal návrh podporu 53 senátorů, k jeho přijetí ovšem bylo třeba alespoň 60 hlasů.

Jednání v Kongresu o pomoci třem největším americkým automobilkám pro letošek pravděpodobně skončilo. Zatím není zřejmé, v jaké podobě a kdy bude pokračovat.

Vůdce demokratické většiny v Senátu Harry Reid vyjádřil naději, že odcházející republikánský prezident George Bush uvolní na pomoc automobilkám část ze 700 miliard dolarů schválených v říjnu na záchranu finančního sektoru. Bílý dům v první reakci oznámil, že zvažuje možnosti "ve světle zhroucení" senátních jednání.

Uvažovaný nouzový úvěr pro trojici detroitských automobilek, který předložili demokraté, měl váhavou podporu prezidenta Bushe. Jeho nástupce, demokrat Barack Obama plánu vyjádřil podporu, ale naléhal na nezbytnost restrukturalizace podniků.

Záchranné krátkodobé úvěry měly GM a Chrysleru umožnit, aby do března přežily a odvrátily hrozící bankrot. Ford okamžitou pomoc nepotřebuje a chce pouze přístup k úvěru v případě zhoršení situace. Za poskytnuté úvěry se federální vláda měla stát největším akcionářem automobilek. Jmenovala by také svého představitele, jemuž by se firmy zodpovídaly. Návrh zákona předpokládal, že automobilky v případě využití státní pomoci projdou zásadní restrukturalizací, nebo vyhlásí bankrot.

Americký automobilový trh se nachází v těžké krizi kvůli ekonomické recesi a obtížnějšímu přístupu k úvěrům v důsledku finanční krize. V listopadu prodej automobilů včetně vozů zahraničních značek klesl meziročně o 36,7 procenta.

Ve velké trojce detroitských automobilek je zaměstnáno na čtvrt milionu lidí a dalších 100.000 v dodavatelských podnicích. Podle oborových údajů je na automobilový průmysl navázáno každé desáté pracovní místo. Šéfové automobilek při svém slyšení tento týden v Kongresu varovali, že krach jejich firem by mohl způsobit další úbytek pracovních příležitostí v době, kdy americký trh práce přišel od začátku letošního roku o 1,9 milionu míst.

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie

Evropskou unii zneklidnila série politických otřesů…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 

Štítky Ford Chrysler GM

 

Přidat názorDiskuse: Jednání o pomoci automobilkám v americkém…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…