Euro NCAP 2012: Jeep Compass dostal pouhé dvě hvězdičky
V letošním roce došlo ke zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP. K zisku pěti hvězdiček musí automobily nově získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, dosud vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.
Výsledky Jeepu Compass v nárazových testech jsou velmi slabé. Ochrana chodců je minimální a cestující na předních sedadlech na tom taky nejsou nejlépe.
Předmětem testu bylo pětidvéřové SUV Jeep Compass s turbodieselem 2,2 CRD ve výbavě Limited. Vůz měl pohotovostní hmotnost 1671 kg a volant na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíčního dítěte pomocí úchytů Isofix a pomocného rámu instalována proti směru jízdy autosedačka Fair G-0/1 CRS typ S, pro figurínu 3letého dítěte pak byla pomocí úchytů Isofix a pomocného rámu umístěna stejná autosedačka ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal při čelním nárazu stabilní. Části palubní desky představují riziko zranění kolen a stehen řidiče i spolujezdce.
Compass byl testován s příplatkovým bočním airbagem. Při bočním nárazu na sloup údaje z figuríny vykázaly prohnutí žeber, které ukazuje na riziko vážného poranění hrudníku i přes využití airbagu. Vůz v tomto testu nezískal žádný bod.
Při testu plošného bočního nárazu získal Jeep naopak maximální počet bodů. Po analýze dat došlo Euro NCAP k závěru, že boční test nebyl airbagem nijak ovlivněn.
Compass je vybaven aktivními hlavovými opěrkami, které při čelním nárazu zmenší vzdálenost mezi hlavou a opěrkou. Přesto byla ochrana vyhodnocena jako mezní. Jeep však neprokázal, že je systém funkční při různých rychlostech. Výsledky testu ukázaly mezní ochranu při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 11,2 | 70% | 8 | 100% | 0 | 0% | 2,8 | 70% | 22 | 61% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb figuríny 3letého dítěte při čelním nárazu nebyl nadměrný. Při bočním nárazu byly figuríny 18měsíčního i 3letého dítěte dobře obklopeny autosedačkou a riziko kontaktu s částmi interiéru vozu bylo minimalizováno.
Airbag spolujezdce není možno vypnout. Na nebezpečí umístění dětské autosedačky na přední sedadlo bez vypnutí tohoto airbagu bylo v autě upozorněno jen v angličtině a pouze na sluneční cloně spolujezdce.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,5 | 96% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,5 | 97% | - | - |
36 měsíční | 11,9 | 99% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,9 | 99% | - | - |
Vozidlo | - | 2 | 15% | |||||||
Ochrana dětí | - | 37 | 76% |
Ochrana chodců
Nárazník nezískal za ochranu nohou chodců žádné body. Přední hrana kapoty také nezískala body, protože poskytuje špatnou ochranu ve všech testovaných oblastech.
Kapota poskytuje v oblastech možného nárazu dětské hlavy ochranu dobrou, ale i špatnou a mezní. V oblasti možného nárazu hlavy dospělého byla ochrana převážně špatná.
Hodnocení Compassu se právě díky ochraně chodců omezilo na dvě hvězdy.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 8,4 | 35% | 0 | 0% | 0 | 0% | 8 | 23% |
Asistenční systémy
Součástí standardní výbavy Jeepu Compass je ESC. Dále je standardem připomínání zapnutí pásu pro přední sedadla, které však nesplňuje požadavky Euro NCAP. Omezovač rychlosti není k dispozici.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 0 | 0% | 3 | 43% |
Celkový výsledek: Dvě hvězdy
Ačkoli SUV často evokuje pocit bezpečí, ochrana cestujících není rozhodně dokonalá, ochrana chodců pak naprosto minimální. A právě díky špatné ochraně chodců dosáhl Jeep jen na dvě hvězdy.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 22 | 61% | 37 | 76% | 8 | 23% | 3 | 43% | 55% |
Počet hvězd | ** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Pro letošní rok se zpřísnily limity a větší důraz je kladen především na ochranu chodců.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||
Rok 2012 | Celkem váž.průměr | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro 5 hvězd nejméně | 80 % | 80 % | 75 % | 60 % | 60 % |
Pro 4 hvězdy nejméně | 70 % | 70 % | 60 % | 50 % | 40 % |
Pro 3 hvězdy nejména | 60 % | 40 % | 30 % | 25 % | 25 % |
Pro 2 hvězdy nejméně | 55 % | 30 % | 25 % | 15 % | 15 % |
Pro 1 hvězdu nejméně | 45 % | 20 % | 15 % | 10 % | 5 % |