Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízda vpravo byla na našem území zavedena před 70 lety

Jízda vpravo byla na našem území zavedena před 70 lety

Jízda vpravo byla na našem území zavedena před 70 lety Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Právě před 70 lety, 16. března 1939, byla na území nově zřízeného protektorátu Čechy a Morava zavedena jízda vpravo.

Do té doby se v Československu jezdilo vlevo. I automobily, které se u nás tehdy vyráběly, měly většinou volant na pravé straně, teprve na začátku třicátých let se přesunul doleva.

Naše země byla sice vázána mezinárodními smlouvami k zavedení pravostranné dopravy, tehdejší Národní shromáždění (tedy nejvyšší zákonodárný sbor předválečné ČSR) jej však neustále oddalovalo. Jízda vpravo byla schválena až 10. listopadu 1938, nový zákon měl vstoupit v platnost 1. května 1939. Není tedy pravdou, že by tuto změnu zavedl až příchod německé armády.

Ta vstoupila na území okleštěné Československé republiky 15. března 1939 a zároveň byl vyhlášen Protektorát Čechy a Morava. Ač se na novinku v oblasti dopravy tehdy ještě Československo v předválečných hranicích připravovalo již od předchozího roku, příchod Němců změnu urychlil a ta proběhla prakticky ze dne na den – po pravé straně silnice se začalo jezdit 16. března. Pochopitelně, hlavním důvodem bylo to, že v Německu (a také v anektovaném Rakousku) se jezdilo také vpravo a tudíž byla tato změna direktivně nařízena i na nově nabytém území. Pro úplnost dodáváme, že levostranný provoz mělo ze států střední Evropy tehdy jen Maďarsko. Na kontinentě se po britské straně silnice jezdilo ještě ve Švédsku, a to až do 3. září 1967!

Výjimku v direktivním nařízení měla pouze Praha, která jej zavedla kvůli nutným úpravám na tramvajových tratích a zastávkách hromadné dopravy až v neděli 26. března 1939 ve 3 hodiny ráno.

Dnes je možné jet vlevo v České republice legálně pouze vlakem na některých dvoukolejných železničních tratích. Automobil s volantem vpravo pak do provozu na pozemních komunikacích nepřihlásíte, i když jinak splňuje homologaci EU. Ovšem se dvěma výjimkami. Buď se jedná o historické vozidlo, které samozřejmě musí splňovat určitá kritéria (věk, historickou hodnotu) a vzhledem k jeho autentičnosti by nebyla přestavba na levostranné řízení žádoucí, například u britských sportovních vozů. Druhou výjimkou je vozidlo pro tělesně postižené, kterým jejich hendikep neumožňuje řídit automobil s volantem vlevo.