John Surtees: Proč je jeho titul z F1 trochu zvláštní?

 

Nikdo už nevezme Johnu Surteesovi koruny světového šampiona z jedné i dvou stop. Ten formulový byl ovšem trochu zvláštní...

John Surtees, který 10. března 2017 ve svých 83 letech zemřel, se coby jediný člověk stal mistrem světa jak v silničních motocyklech, tak i ve formuli 1. Podobný kousek dokázal sice už v meziválečném období legendární Tazio Nuvolari, ale jeho tituly měly pouze evropský statut. Brit se po sedmi celkových prvenstvích v jedné stopě vrhl počátkem 60. let na automobilové závody, přičemž zpočátku obě disciplíny ještě střídal, podniků nebylo tolik...

Jeho kariéra v nejvyšší kategorii vyvrcholila v sezóně 1964, kdy druhým rokem jezdil pro Scuderii Ferrari. Tehdy stanul na vrcholu celkové klasifikace. Jeho jediný titul na čtyřech kolech byl však ve své době vnímán kontroverzně. John nastupoval do poslední, desáté Grand Prixv Mexiku jako prostřední z trojlístku favoritů, spolu s Grahamem Hillem (BRM) a Jimem Clarkem (Lotus).

Horké finále

Závod se jel 25. října na okruhu v městském parku Magdalena Mixhuca v metropoli federace. Zajímavé bylo i to, že vozy Ferrari v obou zámořských GP (USA a právě Mexiku) nestartovaly v tradiční rudé, nýbrž pod hlavičkou North American Racing Teamu amerického importéra Luigiho Chinettiho, tedy v kombinaci bílé a modré barvy. Surtees už měl za sebou triumfy na Nürburgringu (tam jej obhájil z předchozí sezóny) a Monze.

Vedení se po startu ujal Jim Clark, který byl nejrychlejší v kvalifikaci, jezdce čekalo celkem 65 kol ve slunečném počasí, ale poměrně velkém horku, o značné nadmořské výšce nemluvě. Za Clarkem jezdil Dan Gurney (Brabham), který do hry o titul promluvit nemohl. Graham Hill po špatném začátku bojoval s Lorenzem Bandinim o třetí příčku, postup vpřed mu usnadňovaly i technické výpadky ostatních. Surtees se musel rovněž probít ze středu pole alespoň na páté místo, protože mu zprvu vynechával motor. Po zahřátí si ale dala pohonná jednotka rudého monopostu říct a fungovala spolehlivě. Jenže na Hilla ztrácel závodník před kláním pět bodů (34:39). Tedy vlastně sedm, jenže dva se Grahamovi škrtaly coby nejhorší výsledek, o tom už věděl...

Hill i Clark ze hry

Horkokrevný mladý Ital, stejně jako John v kokpitu vozu Ferrari, ale typu 1512 místo 158, však ve 30. kole narazil do zadní části BRM. Světového šampiona z roku 1962 roztočil a ještě mu poškodil výfuk. To znamenalo pro toho druhého ztrátu výkonu, návštěvu boxů kvůli opravě, propad v pořadí a konec nadějí...

Vše měl najednou ve svých rukou obhájce celkového prvenství z roku 1963. Clark musel vyhrát, bodově by dostihl Hilla, ale měl by čtyři vítězství oproti soupeřovým dvěma. Svou snahu korunoval nejrychlejším časem dne, nebylo mu však dopřáno, motor jeho lotusu začal ztrácet olej a v předposledním okruhu z 1,5litrového vidlicového osmiválce Coventry Climax vyšlehly plameny. Rychlý skotský farmář musel spolknout opravdu hořkou pilulku.

Poslušný parťák

Pak přišel důležitý týmový pokyn Ferrari, kdy Lorenzo Bandini chtě nechtě přepustil své druhé místo třetímu Surteesovi, i když byl mnohem rychlejší, ostatně také soka ve stejných barvách krátce po incidentu s Hillem férově předjel. Stájová režie ovšem nebyla zakázána, pravidla ji povolovala. Na cílové rovince před boxy při vjezdu do pětašedesátého kola zpomalil a britský kolega měl tak cestu uvolněnou...

Američan Dan Gurney mohl slavit vítězství o minutu a takřka devět sekund, avšak pro konečnou tajenku, kdo se stane mistrem světa, bylo důležitější ono pomyslné Surteesovo stříbro a druhý stupínek na pódiu. O bod totiž předstihl Grahama Hilla, čtyři desítky získaných Johnovi ke korunovaci stačily. Tisk se do nového šampiona samozřejmě opřel, protože si svůj úspěch nevyjel sám vlastním přičiněním. Jenže Ferrari díky tomu navíc zvítězilo také v Poháru konstruktérů, proto šlo o logický krok. „Bylo to fantastické. Nevěřil jsem, že mám vůbec nějakou šanci,“ nechal se slyšet bezprostředně po závodě. Jim Clark byl v cíli klasifikován jako pátý a získal ještě dva body, které mu však v konečném účtování nebyly nic platné. Hill skončil jedenáctý se dvěma koly ztráty.

Vítězství pro Hondu

Po vyhrané GP Belgie 1966 a následném červnovém definitivním odchodu od Ferrari (manažer Dragoni jej nenominoval pro Le Mans) pokračoval Surtees na továrním Cooperu s těžkým dvanáctiválcem Maserati, se kterým triumfoval v Mexiku. Později podepsal smlouvu s Hondou. Jí přivezl sice až druhé, ale na dlouhou dobu zároveň poslední vítězství ve formuli 1 z VC Itálie 1967 na Monze. Po krátké anabázi s BRM založil dokonce vlastní Surtees Racing Organisation, ta už však tak slavná nebyla. Svou závodní kariéru, během níž jezdil i se sportovními vozy, definitivně ukončil v roce 1972. Později po krachu stáje, kterou vedl, prodával motocykly a automobily a byl šéfem britského týmu ve formulovém šampionátu národů A1 Grand Prix.

V jeho šlépějích pokračoval syn Henry. Jenže 19. července 2009 přišla nešťastná nehoda v závodě formule 2 na překrásném okruhu Brands Hatch. Kolo, které odlétlo ze soupeřova vozu, jej udeřilo do přilby takovou silou, že svým zraněním ještě toho dne v nemocnici podlehl. Bylo mu pouhých osmnáct.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
Zdroj: Wikipedia

Štítky Ferrari Formule 1

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky zdravotní prohlídky!

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky…

Jednou z probíraných možností, proč Jan Tříska (80) skončil v sobotu odpoledne ve Vltavě pod Karlovým mostem,…

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

 

iSport.cz

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy: Jsem rád, že nezapomněli

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy:…

Přijel jako soupeř, přesto se dočkal ovací. Viktora Ujčíka (45 let), asistenta Mladé Boleslavi, dojala reakce…

SESTŘIHY: Plzeň rozdrtila Pardubice a vyhrála 10:2, Chomutov je znovu první

SESTŘIHY: Plzeň rozdrtila Pardubice a vyhrála 10:2,…

Šesti zápasy 7. kola dnes pokračovala hokejová Tipsport extraliga, které po sobotní předehrávce s Litvínovem…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…