John Surtees: Proč je jeho titul z F1 trochu zvláštní?

 

Nikdo už nevezme Johnu Surteesovi koruny světového šampiona z jedné i dvou stop. Ten formulový byl ovšem trochu zvláštní...

John Surtees, který 10. března 2017 ve svých 83 letech zemřel, se coby jediný člověk stal mistrem světa jak v silničních motocyklech, tak i ve formuli 1. Podobný kousek dokázal sice už v meziválečném období legendární Tazio Nuvolari, ale jeho tituly měly pouze evropský statut. Brit se po sedmi celkových prvenstvích v jedné stopě vrhl počátkem 60. let na automobilové závody, přičemž zpočátku obě disciplíny ještě střídal, podniků nebylo tolik...

Jeho kariéra v nejvyšší kategorii vyvrcholila v sezóně 1964, kdy druhým rokem jezdil pro Scuderii Ferrari. Tehdy stanul na vrcholu celkové klasifikace. Jeho jediný titul na čtyřech kolech byl však ve své době vnímán kontroverzně. John nastupoval do poslední, desáté Grand Prixv Mexiku jako prostřední z trojlístku favoritů, spolu s Grahamem Hillem (BRM) a Jimem Clarkem (Lotus).

Horké finále

Závod se jel 25. října na okruhu v městském parku Magdalena Mixhuca v metropoli federace. Zajímavé bylo i to, že vozy Ferrari v obou zámořských GP (USA a právě Mexiku) nestartovaly v tradiční rudé, nýbrž pod hlavičkou North American Racing Teamu amerického importéra Luigiho Chinettiho, tedy v kombinaci bílé a modré barvy. Surtees už měl za sebou triumfy na Nürburgringu (tam jej obhájil z předchozí sezóny) a Monze.

Vedení se po startu ujal Jim Clark, který byl nejrychlejší v kvalifikaci, jezdce čekalo celkem 65 kol ve slunečném počasí, ale poměrně velkém horku, o značné nadmořské výšce nemluvě. Za Clarkem jezdil Dan Gurney (Brabham), který do hry o titul promluvit nemohl. Graham Hill po špatném začátku bojoval s Lorenzem Bandinim o třetí příčku, postup vpřed mu usnadňovaly i technické výpadky ostatních. Surtees se musel rovněž probít ze středu pole alespoň na páté místo, protože mu zprvu vynechával motor. Po zahřátí si ale dala pohonná jednotka rudého monopostu říct a fungovala spolehlivě. Jenže na Hilla ztrácel závodník před kláním pět bodů (34:39). Tedy vlastně sedm, jenže dva se Grahamovi škrtaly coby nejhorší výsledek, o tom už věděl...

Hill i Clark ze hry

Horkokrevný mladý Ital, stejně jako John v kokpitu vozu Ferrari, ale typu 1512 místo 158, však ve 30. kole narazil do zadní části BRM. Světového šampiona z roku 1962 roztočil a ještě mu poškodil výfuk. To znamenalo pro toho druhého ztrátu výkonu, návštěvu boxů kvůli opravě, propad v pořadí a konec nadějí...

Vše měl najednou ve svých rukou obhájce celkového prvenství z roku 1963. Clark musel vyhrát, bodově by dostihl Hilla, ale měl by čtyři vítězství oproti soupeřovým dvěma. Svou snahu korunoval nejrychlejším časem dne, nebylo mu však dopřáno, motor jeho lotusu začal ztrácet olej a v předposledním okruhu z 1,5litrového vidlicového osmiválce Coventry Climax vyšlehly plameny. Rychlý skotský farmář musel spolknout opravdu hořkou pilulku.

Poslušný parťák

Pak přišel důležitý týmový pokyn Ferrari, kdy Lorenzo Bandini chtě nechtě přepustil své druhé místo třetímu Surteesovi, i když byl mnohem rychlejší, ostatně také soka ve stejných barvách krátce po incidentu s Hillem férově předjel. Stájová režie ovšem nebyla zakázána, pravidla ji povolovala. Na cílové rovince před boxy při vjezdu do pětašedesátého kola zpomalil a britský kolega měl tak cestu uvolněnou...

Američan Dan Gurney mohl slavit vítězství o minutu a takřka devět sekund, avšak pro konečnou tajenku, kdo se stane mistrem světa, bylo důležitější ono pomyslné Surteesovo stříbro a druhý stupínek na pódiu. O bod totiž předstihl Grahama Hilla, čtyři desítky získaných Johnovi ke korunovaci stačily. Tisk se do nového šampiona samozřejmě opřel, protože si svůj úspěch nevyjel sám vlastním přičiněním. Jenže Ferrari díky tomu navíc zvítězilo také v Poháru konstruktérů, proto šlo o logický krok. „Bylo to fantastické. Nevěřil jsem, že mám vůbec nějakou šanci,“ nechal se slyšet bezprostředně po závodě. Jim Clark byl v cíli klasifikován jako pátý a získal ještě dva body, které mu však v konečném účtování nebyly nic platné. Hill skončil jedenáctý se dvěma koly ztráty.

Vítězství pro Hondu

Po vyhrané GP Belgie 1966 a následném červnovém definitivním odchodu od Ferrari (manažer Dragoni jej nenominoval pro Le Mans) pokračoval Surtees na továrním Cooperu s těžkým dvanáctiválcem Maserati, se kterým triumfoval v Mexiku. Později podepsal smlouvu s Hondou. Jí přivezl sice až druhé, ale na dlouhou dobu zároveň poslední vítězství ve formuli 1 z VC Itálie 1967 na Monze. Po krátké anabázi s BRM založil dokonce vlastní Surtees Racing Organisation, ta už však tak slavná nebyla. Svou závodní kariéru, během níž jezdil i se sportovními vozy, definitivně ukončil v roce 1972. Později po krachu stáje, kterou vedl, prodával motocykly a automobily a byl šéfem britského týmu ve formulovém šampionátu národů A1 Grand Prix.

V jeho šlépějích pokračoval syn Henry. Jenže 19. července 2009 přišla nešťastná nehoda v závodě formule 2 na překrásném okruhu Brands Hatch. Kolo, které odlétlo ze soupeřova vozu, jej udeřilo do přilby takovou silou, že svým zraněním ještě toho dne v nemocnici podlehl. Bylo mu pouhých osmnáct.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
Zdroj: Wikipedia

Štítky Ferrari Formule 1

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…