Každé deváté nově zaregistrované osobní auto na českém trhu je Škoda Octavia
Domácímu trhu vládne, jak jinak, Škodovka, do nejlepší desítky se kromě šesti modelů se známým logem vklínil už jen Hyundai se třemi a Volkswagen s jedním svým zástupcem. Jihokorejská automobilka s továrnou ve slezských Nošovicích je i přes meziroční ztráty dlouhodobě velmi úspěšná. Jenže ty má Mladá Boleslav též – a vyšší. Podrobněji jsou zmíněny zde.
Status nejoblíbenějšího vozu na domácí scéně si udržuje Octavia. Za první čtyři měsíce letopočtu 2013 se jich na silnicích objevilo 5.578. Tento stav okomentoval Petr Pečenka, ředitel prodejní organizace Škoda Auto Česká republika. Uvedl doslova: „Naše prodejní výsledky mluví samy za sebe. Octavia je i v roce 2013 jasnou jedničkou na českém trhu. Každé deváté v České republice nově registrované auto je Octavia nebo Octavia Combi.“ Ano, je to pravda. Z koláče totiž ukrojila celých 10,8 %. Předpokládáme, že nové generaci se bude i přes recesi dařit podobně. To, kolik z těchto přírůstků patří stále ještě novince, bohužel z dat SDA (sdružení dovozců automobilů) zjistit nelze.
V žebříčku ji následují druhá Fabia (3.312 kusů a 6,4 %) a třetí Rapid, kterému se po nemastném neslaném startu začalo dařit, hlavně díky slevám. Ty zlákaly 1.997 klientů, tedy 3,9 % ze všech. To znamená, že zhruba každé patnácté nové auto na našich cestách je Fabia, každé pětadvacáté pak Rapid. Mladoboleslavský výrobce okupuje i spodní příčky Top 10. Superb skončil osmý (1.160 exemplářů, 2,3 %), Yeti devátý (1.014 kusů, 2 %) a Roomster desátý (956, 1,9 %). V těchto případech už se četnost pohybuje kolem 40, respektive 50, takže není tolik důležitá. Mimochodem, do objemů škodováckého MPV nejsou započteny užitkové verze, kterých se prodala padesátka. Přehled se týká jen osobních vozů.
Mezi šestici škodovek se vklínila čtveřice „vetřelců“. Triumvirátu Hyundaie dal ovšem na frak evropský bestseller Volkswagen Golf, který obsadil celkově čtvrté místo (1.733, 3,4 %). Za ním už následují Jihokorejci se stylizovaným H v pořadí i30 (1.391 registrací, podíl 2,7 %), i20 (1.233, 2,4 %) a ix20 (1.231, totožná část jako menší řada). Každým devětadvacátým novým autem je tedy „golfík“, v případě českých a tureckých hyundaiů je četnost na úrovni čísel 37 (i30), respektive 41 u zbylých dvou. Mimochodem, ix20 již převzala žezlo nejprodávanějšího malého MPV po přece jen letitém Roomsteru.
Celkem bylo za první čtyři měsíce v České republice zaregistrováno 51.514 nových osobních aut. Vedoucí Škoda si jich na konto připsala 15.084, tedy 29,28 % ze všech. Tento výsledek značí, že každý třetí nový vůz, který se objeví na domácích registračních značkách, má okřídlený šíp. I přes sílící konkurenci si tak domácí výrobce, jeden z nejstarších na světě (zahrneme-li i historii původní firmy pánů Laurina a Klementa), udržuje dominantní postavení. Nutno ovšem dodat, že časy, kdy s jediným modelem okupoval přes polovinu českého „hřiště“, jsou dávno pryč a už se pravděpodobně nikdy nevrátí.
V případě Hyundaie je to každý desátý vůz, prodal 5.113 aut (podíl 9,93 %). VW má na kontě zatím 5.319 kusů (9,69 %), pro něj to znamená stejný výsledek, každé desáté nové auto v České republice nese známé logo VW.
Nejprodávanější osobní automobily na českém trhu – leden-duben 2013 | |||
Kategorie | OA | Tržní podíl | |
Období | 1-4/2013 | 1-4/2013 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 5578 | 10,8% |
2. | Škoda FABIA | 3312 | 6,4% |
3. | Škoda RAPID | 1997 | 3,9% |
4. | Volkswagen GOLF | 1733 | 3,4% |
5. | Hyundai i30 | 1391 | 2,7% |
6. | Hyundai i20 | 1233 | 2,4% |
7. | Hyundai ix20 | 1231 | 2,4% |
8. | Škoda SUPERB | 1160 | 2,3% |
9. | Škoda YETI | 1014 | 2,0% |
10. | Škoda ROOMSTER | 956 | 1,9% |
Ostatní modely | - | 31909 | 61,9% |
CELKEM | - | 51514 | 100,0% |