Kia cee’d - Sémě úspěchu
Více než zajímavé ceny budou krájet tržní koláče a koláčky pro zcela nový hatchback, navržený v Evropě pro Evropu a vyráběný v historicky první evropské továrně Kia. Nechybí mu kvalitní design, hodnotné materiály, velký vnitřní prostor, špičková bezpečnost a ucelená výbava, doplněné moderní technikou a pokročilými turbodiesely. Golf, Astra a Focus se o své medailové pozice bát zatím zřejmě nemusí, ovšem celá plejáda jihoevropských výrobců bude muset možná už brzy zmobilizovat všechny síly k obraně tržních pozic. Aspoň tak znějí vysoké korejské ambice; plánovat umístění za první rok 100 a každý další 150 tisíc vozů jen v Evropě, to chce sebevědomí. Korejcům evidentně nechybí a s výrobky, jako je cee’d, zřejmě dále poroste.
Design
Interiér
se zaměřil na subjektivní pocity posádky a individualizaci. Proto byly aplikovány na dotek příjemné, v exponovaných místech měkčené plasty a kvalitní potahové materiály. Volit lze až z nekorejsky široké nabídky interiérových stylů – celkem pět kombinací (Basic, Rainbow [modrá nebo červená], Classic a Sporty) bylo stvořeno z pěti různých dekorů středové konzoly (černá, stříbrná, modrá, rudá nebo hliníková), pěti čalounících látek (šedé, modré, červené s vlnkováním, Classic s klikatým vyšíváním a Sporty s tkaným vzorem, napodobujícím vzorek pneumatiky), doplněných dvěma kůžemi (šedou a černou), volitelnými pro dvě vyšší úrovně výbavy. Barvy jsou vždy sladěné tak, aby vznikl antireflexní tmavý vršek nad světlým spodkem.
Sedadla se svými rozměry a nastavitelností řídila také evropskými potřebami; rozměrné polštáře podepřou i urostlé kontinentální tělo. Kritickým místem celé konstrukce byl vnitřní prostor – ten se podařilo stvořit v rámci třídy nadprůměrný, v některých parametrech (délka) dokonce rekordní. Všech pět sedadel nabízí tříbodové bezpečnostní pásy a nastavitelné hlavové opěrky, pro střední a nejvyšší výbavu vpředu aktivní. Zavazadlový prostor pojme 340 litrů a lze jej rozšířit dělenými sedadly 60:40 (standard pro všechna provedení), která vytvoří téměř rovinu s podlahou zavazadelníku.
Tři úrovně výbavy
se jmenují jako dříve LX a EX, doplněné luxusním vrcholem TX. Standardem pro všechna provedení je ABS, 6 airbagů, posilovač řízení, přední elektrická okna, inteligentní centrální zamykání, rádio s CD, mp3 a 4 reproduktory, palubní počítač, multifunkční volant, kosmetická zrcátka ve slunečních clonkách, tónovaná okna a lakované nárazníky. Prostřední EX přidává lakované kliky a kryty vnějších zrcátek, mlhovky, dvoutónovou houkačku, dálkové ovládaní centrálního zamykání, manuální klimatizaci, výškově nastavitelnou sedačku řidiče, přední sedadla s bederními opěrkami, aktivními opěrkami hlav a odkládacími kapsami, stříbřitý dekor středové konzole, čtecí lampičky s kapsou na brýle, nastavitelnou intenzitu podsvícení palubní desky, výškové reproduktory a AUX/USB/iPod konektivitu a upozorňovač nezapnutých bezpečnostních pásů na zadních sedadlech.
Karoserie
byla stvořena s maximální důrazem na tuhost, zejména kvůli potlačení NVH (Noise, Vibrations, Harhsness) a maximální možné bezpečnosti. Torzní tuhost patří na špičku třídy a překonala Focus, Astru i Mégane. S pomocí nejmodernější výpočetní techniky byl při konstrukci analyzován každý díl karoserie zvlášť jako potencionální zdroj vibrací a dutiny, zejména ve sloupcích, byly naplněny tlumící hmotou. Dalším významným nástrojem potlačení vibrací jsou hydroformované pomocné rámy vpředu i vzadu. Zadní náprava díky separátnímu uložení pružin a tlumičů přenáší do kabiny méně hluku od pneumatik. Svou roli hraje i velmi dobrá aerodynamika, podpořená pečlivou izolací vnějších spár.
Technika
přebrala to lepší z evropského standardu, proto cee’d používá vpředu vzpěry McPherson a vzadu víceprvkovou zadní nápravu, tvořenou dvojící horních ramen a dlouhou ustavovací podélnou tyčí. Obě nápravy používají pomocné rámy a stabilizátory. Standardně kotoučové brzdy (vpředu ventilované 280 mm, vzadu 262 mm) doplňuje ABS s EBD, pro vyšší modely též ESP a brzdový asistent. Řízení je hřebenové se strmým převodem (2,69 otáčky mezi rejdy, 2,58 pro dvoulitrový diesel a 17“ kola) a degresivním elektromechanickým posilovačem, závislým na rychlosti. Standardem jsou plynové tlumiče a 15“ kola, poloměr otáčení činí 5,17 m (5,4 pro dvoulitrový diesel a 17“ kola).
Motory
Zážehové motory
jsou konstrukce DOHC CVVT s plynule variabilním časováním ventilů a elektronickým, vícebodovým nepřímým vstřikováním benzinu.
1.4 tvoří základ celé řady a díky 80 kW (109 k) a 137 Nm rozjede cee’d až na 183 km/h při průměrné spotřebě 6,1 l/100 km. Pro některé trhy je z daňových důvodů motor k dispozici ve verzi 77 kW (105 k).
1.6 bude podle očekávání tvořit těžiště nabídky, proto je k dispozici jak s manuální, tak samočinnou převodovkou. 90 kW (122 k) a 154 Nm (pro některé trhy 85 kW) stačí k dosažení 187 km/h, to vše při průměrné spotřebě 6,4 l. S automatem se spotřeba zvýší o půl litru.
2.0 jako nejsilnější benzinový motor vyvíjí 103 kW (140 k), dosahuje 200 km/h a žere 7,1 (7,6) l/100 km.
Turbodiesely
nabízejí přímé vysokotlaké vstřikování common-rail, variabilní geometrii lopatek statoru turba VGT a volitelný částicový filtr DPF.
Základní 1.6 CRDi je nejmodernějším motorem celé řady a díky solidním parametrům se od něj očekává velký obchodní úspěch. Dvouvačkový čtyřválec vyvíjí 85 kW (115 k) a 255 Nm, což mu stačí k dosažení 184 km/h při spotřebě 4,7 l/100 km. Na vybraných trzích bude k dispozici i verze 66 kW/235 Nm s nejvyšší rychlostí 170 km/h a nezměněnou spotřebou.
Nejzajímavější z celé řady je ovšem vrcholný dvoulitrový jednovačkový turbodiesel 2.0 CRDi, který se dostane do výroby až se zpožděním. 103 kW (140 k) a 305 Nm stačí k dosažení 197 km/h, hodnota spotřeba dosud není známa. Vybrané trhy se mohou těšit na „daňovou“ verzi 99 kW.