Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia cee’d - Sémě úspěchu

Ladislav Čermák
Nejstarší korejská automobilka, nyní spadající do koncernu Hyundai, znovu šlape na plyn závratných tržních úspěchů poslední doby. Rozhodla se napadnout jeden z nejnabitějších trhů vůbec – evropské kompaktní hatchbacky – tentokrát s pořádnou zbraní.

Více než zajímavé ceny budou krájet tržní koláče a koláčky pro zcela nový hatchback, navržený v Evropě pro Evropu a vyráběný v historicky první evropské továrně Kia. Nechybí mu kvalitní design, hodnotné materiály, velký vnitřní prostor, špičková bezpečnost a ucelená výbava, doplněné moderní technikou a pokročilými turbodiesely. Golf, Astra a Focus se o své medailové pozice bát zatím zřejmě nemusí, ovšem celá plejáda jihoevropských výrobců bude muset možná už brzy zmobilizovat všechny síly k obraně tržních pozic. Aspoň tak znějí vysoké korejské ambice; plánovat umístění za první rok 100 a každý další 150 tisíc vozů jen v Evropě, to chce sebevědomí. Korejcům evidentně nechybí a s výrobky, jako je cee’d, zřejmě dále poroste.

Design

kia golf focus design predstavujeme technika kia golf focus design predstavujeme technika byl stvořen apriori k uspokojení estetických potřeb typického Evropana. Šéfdesignér Miklos Kovács zplodil esenci proporcí, dobře osvědčených v C-segmentu, s identifikačními prvky, zavedenými úspěšným Sorentem a rafinovaným Picantem. 4,23 dlouhý a 1,79 m široký vůz byl navržen pro páry kolem třicítky s jedním nebo dvěma malými dětmi, proto je celkový vzhled dynamický, ale neagresivní. Díky pečlivému vyvážení křivek vznikl kompaktní tvar, kterému se daří úspěšně maskovat nadprůměrné rozměry obytné části. Dynamická příď se „svalnatými rameny“ vyvolávají při pohledech ze všech stran asociace pohybu, solidního kontaktu se zemí a bezpečí. Kromě poutavého vzhledu se podařilo stvořit i znamenitou aerodynamiku – součinitel čelního odporu vzduchu Cx 0,33 je nižší než u Golfu a Focusu.

Interiér

se zaměřil na subjektivní pocity posádky a individualizaci. Proto byly aplikovány na dotek příjemné, v exponovaných místech měkčené plasty a kvalitní potahové materiály. Volit lze až z nekorejsky široké nabídky interiérových stylů – celkem pět kombinací (Basic, Rainbow [modrá nebo červená], Classic a Sporty) bylo stvořeno z pěti různých dekorů středové konzoly (černá, stříbrná, modrá, rudá nebo hliníková), pěti čalounících látek (šedé, modré, červené s vlnkováním, Classic s klikatým vyšíváním a Sporty s tkaným vzorem, napodobujícím vzorek pneumatiky), doplněných dvěma kůžemi (šedou a černou), volitelnými pro dvě vyšší úrovně výbavy. Barvy jsou vždy sladěné tak, aby vznikl antireflexní tmavý vršek nad světlým spodkem.

kia golf focus design predstavujeme technika kia golf focus design predstavujeme technika Široké oblouky popisují i tvar palubní desky, velkou souvislou plochu narušuje jen kontrastně lemovaná středová konzola se stylovými výdechy ventilace. Úlitbou z rodinného zaměření je středová konzola, natočená směrem k řidiči, který tak může okusit pocity sevřeného závodního kokpitu. Silný sportovní nádech má i přístrojový štít s velkým, centrálně umístěným rychloměrem a menšími kruhovými přístroji po stranách. Evropské standardy plní i zpracování detailů, hezkým příkladem je čistě řešená stropní konzola s kapsou na brýle a sadou spínačů. Evropa je znát i ze všech stěračových a světelných ovladačů, přestěhovaných na páčky pod volantem, stejně jako z pečlivého řešení jednotlivých spínačů a jednodotykového provedení elektrických oken.

Sedadla se svými rozměry a nastavitelností řídila také evropskými potřebami; rozměrné polštáře podepřou i urostlé kontinentální tělo. Kritickým místem celé konstrukce byl vnitřní prostor – ten se podařilo stvořit v rámci třídy nadprůměrný, v některých parametrech (délka) dokonce rekordní. Všech pět sedadel nabízí tříbodové bezpečnostní pásy a nastavitelné hlavové opěrky, pro střední a nejvyšší výbavu vpředu aktivní. Zavazadlový prostor pojme 340 litrů a lze jej rozšířit dělenými sedadly 60:40 (standard pro všechna provedení), která vytvoří téměř rovinu s podlahou zavazadelníku.

Tři úrovně výbavy

se jmenují jako dříve LX a EX, doplněné luxusním vrcholem TX. Standardem pro všechna provedení je ABS, 6 airbagů, posilovač řízení, přední elektrická okna, inteligentní centrální zamykání, rádio s CD, mp3 a 4 reproduktory, palubní počítač, multifunkční volant, kosmetická zrcátka ve slunečních clonkách, tónovaná okna a lakované nárazníky. Prostřední EX přidává lakované kliky a kryty vnějších zrcátek, mlhovky, dvoutónovou houkačku, dálkové ovládaní centrálního zamykání, manuální klimatizaci, výškově nastavitelnou sedačku řidiče, přední sedadla s bederními opěrkami, aktivními opěrkami hlav a odkládacími kapsami, stříbřitý dekor středové konzole, čtecí lampičky s kapsou na brýle, nastavitelnou intenzitu podsvícení palubní desky, výškové reproduktory a AUX/USB/iPod konektivitu a upozorňovač nezapnutých bezpečnostních pásů na zadních sedadlech.

kia golf focus design predstavujeme technika kia golf focus design predstavujeme technika Vrchol se jmenuje TX a zdobí cee’d 16“ litými koly, elektricky sklopnými zrcátky s modrými skly, ESP, BAS, funkcí coming home, automatickou klimatizací se samočinným uzavřením vnější ventilace, kvalitním čalouněním sedadel s koženými okraji, koženým paketem, elektrickými okny vzadu, loketní opěrkou tamtéž, hliníkovým finišem vybraných interiérových míst a fixační sítí v zavazadlovém prostoru. Novinkou u korejského modelu je relativně široká nabídka příplatkové výbavy, mezi níž stojí za zmínku boční zasklení s lepší zvukovou izolací, výběr z deseti metalických odstínů, integrovaná navigace či Sport paket, obsahující 17“ kola, černé čalounění se stříbrným stehováním, hliníkové pedály a černé lemování hlavních světlometů. V nabídce naopak chybí xenonové světlomety.

Karoserie

byla stvořena s maximální důrazem na tuhost, zejména kvůli potlačení NVH (Noise, Vibrations, Harhsness) a maximální možné bezpečnosti. Torzní tuhost patří na špičku třídy a překonala Focus, Astru i Mégane. S pomocí nejmodernější výpočetní techniky byl při konstrukci analyzován každý díl karoserie zvlášť jako potencionální zdroj vibrací a dutiny, zejména ve sloupcích, byly naplněny tlumící hmotou. Dalším významným nástrojem potlačení vibrací jsou hydroformované pomocné rámy vpředu i vzadu. Zadní náprava díky separátnímu uložení pružin a tlumičů přenáší do kabiny méně hluku od pneumatik. Svou roli hraje i velmi dobrá aerodynamika, podpořená pečlivou izolací vnějších spár.

Technika

přebrala to lepší z evropského standardu, proto cee’d používá vpředu vzpěry McPherson a vzadu víceprvkovou zadní nápravu, tvořenou dvojící horních ramen a dlouhou ustavovací podélnou tyčí. Obě nápravy používají pomocné rámy a stabilizátory. Standardně kotoučové brzdy (vpředu ventilované 280 mm, vzadu 262 mm) doplňuje ABS s EBD, pro vyšší modely též ESP a brzdový asistent. Řízení je hřebenové se strmým převodem (2,69 otáčky mezi rejdy, 2,58 pro dvoulitrový diesel a 17“ kola) a degresivním elektromechanickým posilovačem, závislým na rychlosti. Standardem jsou plynové tlumiče a 15“ kola, poloměr otáčení činí 5,17 m (5,4 pro dvoulitrový diesel a 17“ kola).

Motory

kia golf focus design predstavujeme technika kia golf focus design predstavujeme technika Na výběr je pětice šestnáctiventilových čtyřválců, spojených s pěti- nebo šestistupňovou manuální převodovkou, případně čtyřstupňovým, elektronicky řízeným automatem (alternativa pro dva silnější benzinové motory). Na výběr je dvojice turbodieselů a tré zážehových motorů, všechny plní Euro IV. Hodnoty zrychlení 0 – 100 km/h výrobce dosud nezveřejnil.

Zážehové motory

jsou konstrukce DOHC CVVT s plynule variabilním časováním ventilů a elektronickým, vícebodovým nepřímým vstřikováním benzinu.

1.4 tvoří základ celé řady a díky 80 kW (109 k) a 137 Nm rozjede cee’d až na 183 km/h při průměrné spotřebě 6,1 l/100 km. Pro některé trhy je z daňových důvodů motor k dispozici ve verzi 77 kW (105 k).

1.6 bude podle očekávání tvořit těžiště nabídky, proto je k dispozici jak s manuální, tak samočinnou převodovkou. 90 kW (122 k) a 154 Nm (pro některé trhy 85 kW) stačí k dosažení 187 km/h, to vše při průměrné spotřebě 6,4 l. S automatem se spotřeba zvýší o půl litru.

2.0 jako nejsilnější benzinový motor vyvíjí 103 kW (140 k), dosahuje 200 km/h a žere 7,1 (7,6) l/100 km.

Turbodiesely

nabízejí přímé vysokotlaké vstřikování common-rail, variabilní geometrii lopatek statoru turba VGT a volitelný částicový filtr DPF.

Základní 1.6 CRDi je nejmodernějším motorem celé řady a díky solidním parametrům se od něj očekává velký obchodní úspěch. Dvouvačkový čtyřválec vyvíjí 85 kW (115 k) a 255 Nm, což mu stačí k dosažení 184 km/h při spotřebě 4,7 l/100 km. Na vybraných trzích bude k dispozici i verze 66 kW/235 Nm s nejvyšší rychlostí 170 km/h a nezměněnou spotřebou.

Nejzajímavější z celé řady je ovšem vrcholný dvoulitrový jednovačkový turbodiesel 2.0 CRDi, který se dostane do výroby až se zpožděním. 103 kW (140 k) a 305 Nm stačí k dosažení 197 km/h, hodnota spotřeba dosud není známa. Vybrané trhy se mohou těšit na „daňovou“ verzi 99 kW.

Ladislav Čermák