Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Z Nitry rovnou do horkého písku: Se skoro sériovou technikou míří Land Rover Defender na Dakar

Defender Dakar D7X‑R
Defender Dakar D7X‑R
Defender Dakar D7X‑R
Defender Dakar D7X‑R
12 Fotogalerie
Mario Rychtera
Diskuze (2)

Tým Defender Dakar posílá do ročníku 2026 nový speciál D7X-R, který vychází ze sériové verze 110 OCTA. Z montážní linky v Nitře míří rovnou do pouště  s minimem úprav.

Rallye Dakar 2026 startuje už 3. ledna příštího roku v Saúdské Arábii. Účastníci tak mají poslední týdny na přípravu. Patří mezi ně i tým Defender Rally, který si pro nastávající výzvu připravil novou zbraň založenou na Defenderu 110 v nejsilnějším provedení OCTA. To je běžně dostupné na českém trhu s cenovkou od 4.846.665 Kč.

V souladu s regulemi FIA pro kategorii Stock pochází vůz přímo z montážní linky ve slovenské Nitře, takže konstrukčně odpovídá sériovému modelu. Mezi dílčí úpravy patří zkrácené panely dveří ve prospěch bytelnější ochrany podvozku, vysoké nárazníky a širší blatníky kvůli zvětšenému rozchodu kol o 60 mm. V přední části střechy je namontováno přídavné LED osvětlení a náporové přívody vzduchu do kabiny. Závodní zbarvení je inspirované pouštními tóny s tyrkysovou střechou pro lepší viditelnost.

Defender Dakar D7X-R je mnohem výše nad vozovkou díky 35palcovým pneumatikám a zvětšené světlé výšce. K ní přispěla nová sada tlumičů Bilstein vpředu s jednou sestavou na kolo a dvojitou na zadních kolech. To proto, aby vůz kompenzoval dodatečnou hmotnost 550litrové nádrže určené pro zdolávání dlouhých etap. Loňská nejdelší část měřila 800 kilometrů. Brzdová soustava zahrnuje šestipístkové třmeny vpředu a čtyřpístkové vzadu.

Pohonné ústrojí rovněž vychází z modelu Defender OCTA, tedy vidlicového osmiválce o objemu 4,4 litru se dvěma turbodmychadly. Sériový výkon 467 kW bude upraven dle regulí v poměru k hmotnosti. Pro zvýšení spolehlivosti v závodním tempu má vůz vylepšené chlazení. Původní trojici menších chladičů vystřídal jeden velký se čtyřmi 12V ventilátory, k němuž se dostává větší objem vzduchu skrze otevřenější přední plochy a optimalizovanou masku chladiče. Šnorchly podél předních sloupků filtrují nasávaný vzduch od nečistot.

Posledním dílem skládačky je tovární osmistupňový automat s kratšími převody zvyšujícími točivý moment v nízkých rychlostech. Vůz má na povel řídicí jednotka se speciálním režimem regulace výkonu při rychlých přejezdech doprovázených častými skoky, aby pohonná soustava reagovala co nejplynuleji.

Interiér má ryze závodní atmosféru. O jízdních datech informuje řidiče digitální přístrojový štít doplněný head-up displejem s navigačními pokyny. Posádku chrání skořepiny se šestibodovými pásy a bytelný rám. Kromě nádrže vůz veze i tři rezervní kola, osm litrů vody, nádrž se stlačeným vzduchem, sadu nářadí a náhradní díly. Při defektu pomohou dva integrované hydraulické zvedáky.

Tým Defender Rally s prototypem ujel už 6000 testovacích kilometrů. Tři posádky tvoří Stéphane Peterhansel a Mika Metge, Rokas Baciuška a Oriol Vidal a Saru Price se Seanem Berrimanem. Čeká je 80 závodních hodin, během nichž ujedou asi 5000 kilometrů. Podporu jim bude dělat zkušený tým mechaniků a inženýrů s nově jmenovaným šéfem týmu Ianem Jamesem u kormidla.

Video placeholder
Land Rover Defender Dakar D7X-R • Zdroj: Defender Dakar

Zdroj: Defender Dakar, Land Rover I Video: Defender Dakar

Vstoupit do diskuze (2)