Kia Opirus – Povrchní soudy

Kia Opirus – Povrchní soudy

 
 

Povrchní soudy jsou svůdné. To, že Opirus není totéž co Mercedes E, ví každý motoristický nadšenec a při pohledu na čelní masku korejského vozu začínají znovu a znovu diskuse. Není nad vlastní zkušenost…

Jakkoli se mohou ve Stuttgartu cítit poctěni či kopírováni, ve skutečnosti je Opirus mnohem více „svůj“ než jak jej známe z čelních fotografií. V reálu totiž vynikne daleko více mohutnost a specifická důstojnost vozu. Od diskutovaných světlometů se ale vyplatí sjet zrakem níže a LED blikače nás mohou začít přesvědčovat, že Korejci šli cestou navýsost vlastní. Boční profil vozu působí možná trochu nevyváženě, pak ale na sebe strhnou pozornost zadní dveře a především tvar C sloupku a způsob přechodu mezi zadním okénkem a víkem zavazadlového prostoru. Tady najdeme inspiraci především u amerických limuzín, v detailu jde ovšem opět o vlastní designérské nápady.

Interiér slibuje napohled mnohé. Boční okna krytá tmavší folií jsou téměř pancéřově silná, což výrazně přispívá k tepelné a zvukové pohodě uvnitř. Světlé kožené čalounění je jistě působivé a i v parných dnech kupodivu bez rušivých pachů, sedadla samotná dávají naopak až příliš důrazu na pohodlí. Krátké sedáky a poměrně nízké opěrky spolu se slabým bočním vedením jsou vyváženy maximálním komfortem, který poskytují. Přední sedačky se dají elektricky seřizovat a vyhřívat. „Dvoupatrová“ palubní deska je velmi dobře zpracována a obložení dřevěným dekorem splňuje jistě i valnou část požadavků na dojem luxusu. Multifunkční volant je elektricky seřiditelný ve dvou osách. Překvapivě však schází palubní počítač a také rádio bychom v této kategorii vozů čekali jiné, než stříbrné 1DIN s odnímatelným panelem. Ku cti přístroje musíme dodat, že z reprodukce hudby udělal v tichém autě samostatný koncertní zážitek a nebýt titěrných ovládacích tlačítek, rádi bychom plně ocenili i navigační funkci. Odkládacích prostor je přiměřené množství a navzdory skutečně všudypřítomnému dojmu masivnosti podporované kvalitním čalouněním zde posádka rozhodně nemá pocit stísněnosti. Zadní sedadla se mohou chlubit i v rámci třídy skvělým komfortem včetně vyhřívání, naopak marně jsme hledali čtecí lampičky nade dveřmi. Mnoho bodů k dobru získává Opirus i výborným přístupem k sedadlům, v praxi se nám osvědčil zvláště tvar a úhel otevření zadních dveří. Místa je vzadu o něco více než vepředu, místa nad hlavou mají cestující dost i díky specificky tvarované střeše.

Tříapůllitrový řadový šestiválec s výkonem 149 kW při 5500 otáčkách má dva základní požadavky na posádku – nesmí vám vadit až strašidelné ticho a nedoporučuje se příliš sledovat spotřebu. Vyřiďme nejdřív tuto položku, byť, jak s oblibou i my uvádíme, v této kategorii méně podstatnou. Pražský provoz proplouvaný běžným, nikterak závodivým tempem, znamenal pro Opirus hodnotu 17,5 l, mimoměstská nedálniční cesta pak ukázala spotřebu lehce nad deset litrů. Vzhledem k charakteru vozu a objemu motoru jsou to hodnoty očekávatelné, vzhledem ke skutečným jízdním výkonům je tahle Kia relativně žíznivá.

Automatická pětistupňová převodovka s možností sekvenčního řazení podporuje motor v mlčení a maximálnímu komfortu je přizpůsobena i ona. V automatickém režimu zaručuje plutí vozu po jakémkoli povrchu bez ohledu na právě zařazený stupeň a z tohoto zvyku ji lze jen těžko dostávat. Změnu stupňů provádí bez hluku, bez rázů a jen řádně kalibrovaný přístroj by výsledek dokázal oddělit o projevů bezstupňových převodovek. Manuální pokyny k přeřazení bere skutečně jako pokyny, nikoli nutný rozkaz. Kick-down má odezvu okolo tří vteřin, takže i razantní předjíždění je nutno plánovat. Motor samotný si někde daleko vepředu brumlá, takže sportovní choutky mohou řidiče přejít i z nedostatku sluchových vjemů.

Hladkost a lehkost vůkol vrcholí vskutku minimálními ovládacími silami na volantu, kam by místo řidiče mohla usednout i samotná slečna Daisy. Musela by ovšem jezdit opatrně, protože k ovládání brzdového pedálu je třeba trochu více síly, než by mohl jinak hýčkající vůz napovědět. Samotná dynamika vozu je objektivně solidní, subjektivně ji ovšem při veškerém komfortu a tichu vnímá posádka jen obtížně. Motor má papírově i ve skutečnosti dosti síly, větší zátah poskytuje však až od cca 3000 otáček.

Důstojný, snad až houpavý charakter jízdy byl v případě našeho vozu částečně eliminován příplatkovými 18“ koly, kvůli kterým jsme pocítili snad o pár nerovností navíc. V kontextu jinak téměř bezchybné ladnosti jsme tento fakt rádi vyměnili za vyšší stabilitu v zatáčkách a překvapivě čitelný podvozek. Řidič se sice musí vyrovnat s výše zmíněným velkým účinkem posilovače řízení, ovšem přivedení vozu do nestabilní situace je pořádně těžké. Dokonce i nechtěný prudký vyhýbací manévr na dálnici zvládl Opirus jen s lehkým zhoupnutím bez zásahu ESP.

Oproti konkurenci bojuje největší v tuzemsku prodávaná Kia především cenou. V krátkém testu jsme se rádi přesvědčili o kvalitě vozu a hlavně skutečně maximálním důrazu na komfort a prostor. Víceméně drobnosti typů rádio či palubní počítač pak musíme brát jako danost – i tak ovšem zůstává Opirus výbornou volbou z hlediska poměru požadavků na komfort a reprezentaci a ceny.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Opirus

Cena v základní výbavě: 1 019 980 Kč Cena v testované výbavě: 1 033 980 Kč

Základní výbava:anténa zabudovaná v zadním okně, funkce automatického zapínání světlometů, hliníkové disky kol, integrované přední světla do mlhy, kliky a ozdobné lišty dveří, pneumatiky Michelin 225/60x16, přední světlomety s xenonovými výbojkami a samočinným nastavovaním, tlakové omývače předních světlometů, tónovaná izotermická skla, třetí brzdové světlo, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s elektrickým ovládáním, vyhřívané přední sklo s automatickým odmrazováním, vyhřívané zadní okno, analogové hodiny, bezfreonová elektronická klimatizace s čidlem kvality vzduchu a filtrem, centrální zamykání dveří a zavazadlového prostoru s dálkovým ovládáním, chromované vnitřní kliky dveří, dálkové otvírání víčka nádrže a zavazadlového prostoru, dřevěný dekor palubní desky a dveří, elektrické stahování předních a zadních oken, funkce automatického zapínání světlometů, kožená sedadla a výplně dveří, kůží potažená loketní opěra předních sedadel s chlad. boxem a držákem nápojů, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky s dřevěným dekorem, loketní opěra zad. sedadel se schránkou a držákem nápojů, nastavení intenzity osvětlení palubní desky, navigační systém Pioneer ANH-P9R včetně audio a CD přehrávače + repro, osvětlení prostoru předních dveří a zavazadlového prostoru, otáčkoměr, paměťový systém (IMS) k uložení pozice sedadla řidiče, volantu a zrcátek, podélně elektricky stavitelné sedadlo spolujezdce, posilovač řízení (hydraulický) s degresivním účinkem řízeným elektronicky, signalizace otevřených dveří, signalizace rozsvícených světel se samočinným zhasínáním, stavitelný cyklovač stěračů s dešťovým senzorem, tempomat s ovládáním na volantu, vyhřívání předních i zadních sedadel, výškově i podélně elektricky stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrou, výškově i podélně elektricky stavitelný volant, výškově i podélně stavitelné opěrky hlavy všech sedadel, výškově stavitelné bezpečnostní pásy, zamykání schránky před spolujezdcem, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD a brzdovým asistentem (BAS), airbag řidiče a spolujezdce (vč. čidla obsazení), bezpečnostní vzpěry dveří, boční airbagy všech sedadel, dětské pojistky zámků dveří, elektronická kontrola tlumičů – ECS, hlavové airbagy, IN- KEY imobilizer a autoalarm, kotoučové brzdy všech kol, parkovací asistent, program jízdní stability ESP, protiprokluzový systém TCS, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů

Výbava testovaného vozu:metalický lak: (+14.000,-)

Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti

Česká metropole se v posledních měsících stala cílem…

Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle…

Britská policie obvinila údajného pachatele z pumového útoku v metru Britská policie obvinila údajného pachatele z pumového útoku v metru

Pumový útok v londýnském metru má pokračování. Britská…

 
Technické údaje
Motor Kia Opirus
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 149 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 298 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.9 / 8.2 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1900 / 490
Rozměr pneu:225/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4979
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1486
d) rozvor (mm): 2800
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Kia Opirus
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,16
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

 



Kia VG: První skici nástupce pro Opirus Kia VG: První skici nástupce pro Opirus

Rustikální Kia Opirus dostane nástupce, který bude lépe…

Spy Photos: Nástupce modelu Kia Opirus se Evropa zřejmě nedočká Spy Photos: Nástupce modelu Kia Opirus se Evropa zřejmě nedočká

Příští sedan vyšší střední třídy z Koreje už nebude…

 



 
Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Dnes 18:52

Už od představení Kie Stonic víme, že nové korejské SUV chce lákat na styl a individuální vzhled. Po prvních jízdách v okolí Berlína pak rovněž můžeme tvrdit, že její předností budou i jízdní schopnosti.




Blesk.cz

Prachařová pár dní po porodu: S dítětem pospíchala do nemocnice!

Prachařová pár dní po porodu: S dítětem pospíchala…

Zrovna ve chvílích, kdy se Agáta Prachařová (32) vzpamatovává z porodu dcerky Mii (9 dní), má modelka hned o…

Další Miss pod čepcem! Blondýnka Zuzana Štěpanovská řekla ANO tomuhle finančníkovi

Další Miss pod čepcem! Blondýnka Zuzana Štěpanovská…

Půvabná Zuzana Štěpanovská (34) je historicky první Českou Vicemiss. Ale místo toho, aby využívala svou krásu,…

 

iSport.cz

Ve Francii vybrali TOP 50 talentů do 21 let: Schick skončil dvacátý

Ve Francii vybrali TOP 50 talentů do 21 let: Schick…

Český útočník Patrik Schick se umístil na 20. místě žebříčku francouzského magazínu L'Équipe, který vybral…

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy hráčů, přidali se i v Česku

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy…

V přepočtu 130 tisíc korun měsíčně si vydělá nejlépe placený hráč slovenského extraligového celku ze Žiliny.…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…