reklama


Kia Opirus – Povrchní soudy

Kia Opirus – Povrchní soudy

 
 

Povrchní soudy jsou svůdné. To, že Opirus není totéž co Mercedes E, ví každý motoristický nadšenec a při pohledu na čelní masku korejského vozu začínají znovu a znovu diskuse. Není nad vlastní zkušenost…

Jakkoli se mohou ve Stuttgartu cítit poctěni či kopírováni, ve skutečnosti je Opirus mnohem více „svůj“ než jak jej známe z čelních fotografií. V reálu totiž vynikne daleko více mohutnost a specifická důstojnost vozu. Od diskutovaných světlometů se ale vyplatí sjet zrakem níže a LED blikače nás mohou začít přesvědčovat, že Korejci šli cestou navýsost vlastní. Boční profil vozu působí možná trochu nevyváženě, pak ale na sebe strhnou pozornost zadní dveře a především tvar C sloupku a způsob přechodu mezi zadním okénkem a víkem zavazadlového prostoru. Tady najdeme inspiraci především u amerických limuzín, v detailu jde ovšem opět o vlastní designérské nápady.

Interiér slibuje napohled mnohé. Boční okna krytá tmavší folií jsou téměř pancéřově silná, což výrazně přispívá k tepelné a zvukové pohodě uvnitř. Světlé kožené čalounění je jistě působivé a i v parných dnech kupodivu bez rušivých pachů, sedadla samotná dávají naopak až příliš důrazu na pohodlí. Krátké sedáky a poměrně nízké opěrky spolu se slabým bočním vedením jsou vyváženy maximálním komfortem, který poskytují. Přední sedačky se dají elektricky seřizovat a vyhřívat. „Dvoupatrová“ palubní deska je velmi dobře zpracována a obložení dřevěným dekorem splňuje jistě i valnou část požadavků na dojem luxusu. Multifunkční volant je elektricky seřiditelný ve dvou osách. Překvapivě však schází palubní počítač a také rádio bychom v této kategorii vozů čekali jiné, než stříbrné 1DIN s odnímatelným panelem. Ku cti přístroje musíme dodat, že z reprodukce hudby udělal v tichém autě samostatný koncertní zážitek a nebýt titěrných ovládacích tlačítek, rádi bychom plně ocenili i navigační funkci. Odkládacích prostor je přiměřené množství a navzdory skutečně všudypřítomnému dojmu masivnosti podporované kvalitním čalouněním zde posádka rozhodně nemá pocit stísněnosti. Zadní sedadla se mohou chlubit i v rámci třídy skvělým komfortem včetně vyhřívání, naopak marně jsme hledali čtecí lampičky nade dveřmi. Mnoho bodů k dobru získává Opirus i výborným přístupem k sedadlům, v praxi se nám osvědčil zvláště tvar a úhel otevření zadních dveří. Místa je vzadu o něco více než vepředu, místa nad hlavou mají cestující dost i díky specificky tvarované střeše.

Tříapůllitrový řadový šestiválec s výkonem 149 kW při 5500 otáčkách má dva základní požadavky na posádku – nesmí vám vadit až strašidelné ticho a nedoporučuje se příliš sledovat spotřebu. Vyřiďme nejdřív tuto položku, byť, jak s oblibou i my uvádíme, v této kategorii méně podstatnou. Pražský provoz proplouvaný běžným, nikterak závodivým tempem, znamenal pro Opirus hodnotu 17,5 l, mimoměstská nedálniční cesta pak ukázala spotřebu lehce nad deset litrů. Vzhledem k charakteru vozu a objemu motoru jsou to hodnoty očekávatelné, vzhledem ke skutečným jízdním výkonům je tahle Kia relativně žíznivá.

Automatická pětistupňová převodovka s možností sekvenčního řazení podporuje motor v mlčení a maximálnímu komfortu je přizpůsobena i ona. V automatickém režimu zaručuje plutí vozu po jakémkoli povrchu bez ohledu na právě zařazený stupeň a z tohoto zvyku ji lze jen těžko dostávat. Změnu stupňů provádí bez hluku, bez rázů a jen řádně kalibrovaný přístroj by výsledek dokázal oddělit o projevů bezstupňových převodovek. Manuální pokyny k přeřazení bere skutečně jako pokyny, nikoli nutný rozkaz. Kick-down má odezvu okolo tří vteřin, takže i razantní předjíždění je nutno plánovat. Motor samotný si někde daleko vepředu brumlá, takže sportovní choutky mohou řidiče přejít i z nedostatku sluchových vjemů.

Hladkost a lehkost vůkol vrcholí vskutku minimálními ovládacími silami na volantu, kam by místo řidiče mohla usednout i samotná slečna Daisy. Musela by ovšem jezdit opatrně, protože k ovládání brzdového pedálu je třeba trochu více síly, než by mohl jinak hýčkající vůz napovědět. Samotná dynamika vozu je objektivně solidní, subjektivně ji ovšem při veškerém komfortu a tichu vnímá posádka jen obtížně. Motor má papírově i ve skutečnosti dosti síly, větší zátah poskytuje však až od cca 3000 otáček.

Důstojný, snad až houpavý charakter jízdy byl v případě našeho vozu částečně eliminován příplatkovými 18“ koly, kvůli kterým jsme pocítili snad o pár nerovností navíc. V kontextu jinak téměř bezchybné ladnosti jsme tento fakt rádi vyměnili za vyšší stabilitu v zatáčkách a překvapivě čitelný podvozek. Řidič se sice musí vyrovnat s výše zmíněným velkým účinkem posilovače řízení, ovšem přivedení vozu do nestabilní situace je pořádně těžké. Dokonce i nechtěný prudký vyhýbací manévr na dálnici zvládl Opirus jen s lehkým zhoupnutím bez zásahu ESP.

Oproti konkurenci bojuje největší v tuzemsku prodávaná Kia především cenou. V krátkém testu jsme se rádi přesvědčili o kvalitě vozu a hlavně skutečně maximálním důrazu na komfort a prostor. Víceméně drobnosti typů rádio či palubní počítač pak musíme brát jako danost – i tak ovšem zůstává Opirus výbornou volbou z hlediska poměru požadavků na komfort a reprezentaci a ceny.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Opirus

Cena v základní výbavě: 1 019 980 Kč Cena v testované výbavě: 1 033 980 Kč

Základní výbava:anténa zabudovaná v zadním okně, funkce automatického zapínání světlometů, hliníkové disky kol, integrované přední světla do mlhy, kliky a ozdobné lišty dveří, pneumatiky Michelin 225/60x16, přední světlomety s xenonovými výbojkami a samočinným nastavovaním, tlakové omývače předních světlometů, tónovaná izotermická skla, třetí brzdové světlo, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s elektrickým ovládáním, vyhřívané přední sklo s automatickým odmrazováním, vyhřívané zadní okno, analogové hodiny, bezfreonová elektronická klimatizace s čidlem kvality vzduchu a filtrem, centrální zamykání dveří a zavazadlového prostoru s dálkovým ovládáním, chromované vnitřní kliky dveří, dálkové otvírání víčka nádrže a zavazadlového prostoru, dřevěný dekor palubní desky a dveří, elektrické stahování předních a zadních oken, funkce automatického zapínání světlometů, kožená sedadla a výplně dveří, kůží potažená loketní opěra předních sedadel s chlad. boxem a držákem nápojů, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky s dřevěným dekorem, loketní opěra zad. sedadel se schránkou a držákem nápojů, nastavení intenzity osvětlení palubní desky, navigační systém Pioneer ANH-P9R včetně audio a CD přehrávače + repro, osvětlení prostoru předních dveří a zavazadlového prostoru, otáčkoměr, paměťový systém (IMS) k uložení pozice sedadla řidiče, volantu a zrcátek, podélně elektricky stavitelné sedadlo spolujezdce, posilovač řízení (hydraulický) s degresivním účinkem řízeným elektronicky, signalizace otevřených dveří, signalizace rozsvícených světel se samočinným zhasínáním, stavitelný cyklovač stěračů s dešťovým senzorem, tempomat s ovládáním na volantu, vyhřívání předních i zadních sedadel, výškově i podélně elektricky stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrou, výškově i podélně elektricky stavitelný volant, výškově i podélně stavitelné opěrky hlavy všech sedadel, výškově stavitelné bezpečnostní pásy, zamykání schránky před spolujezdcem, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD a brzdovým asistentem (BAS), airbag řidiče a spolujezdce (vč. čidla obsazení), bezpečnostní vzpěry dveří, boční airbagy všech sedadel, dětské pojistky zámků dveří, elektronická kontrola tlumičů – ECS, hlavové airbagy, IN- KEY imobilizer a autoalarm, kotoučové brzdy všech kol, parkovací asistent, program jízdní stability ESP, protiprokluzový systém TCS, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů

Výbava testovaného vozu:metalický lak: (+14.000,-)

Asadova armáda dobývá povstalecké části Halabu Asadova armáda dobývá povstalecké části Halabu

Syrská armáda s podporou svých spojeneckých sil dobyla v…

„Čert vem Babiše.“ Podnikatelé protestovali proti EET „Čert vem Babiše.“ Podnikatelé protestovali proti EET

Na Václavském náměstí v Praze dnes po poledni…

Venezuelu vyhodili z obchodního sdružení Mercosur Venezuelu vyhodili z obchodního sdružení Mercosur

Venezuela byla kvůli neplnění podmínek členství vyloučena…

Prima tři hodiny nevysílala, vypadly všechny stanice Prima tři hodiny nevysílala, vypadly všechny stanice

Televize Prima se dnes okolo poledne zhruba tři hodiny…

 
Technické údaje
Motor Kia Opirus
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 149 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 298 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 16.9 / 8.2 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1900 / 490
Rozměr pneu:225/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4979
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1486
d) rozvor (mm): 2800
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Kia Opirus
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,16
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Díky nové normě by motoristé podle nového značení měli…

Míří k nám Dacia za 95 tisíc? Míří k nám Dacia za 95 tisíc? "Nikdy neříkej nikdy," prozradil ředitel

Na evropský trh by mohlo dorazit nové nejlevnější auto.…

 




Kia VG: První skici nástupce pro Opirus Kia VG: První skici nástupce pro Opirus

Rustikální Kia Opirus dostane nástupce, který bude lépe…

Spy Photos: Nástupce modelu Kia Opirus se Evropa zřejmě nedočká Spy Photos: Nástupce modelu Kia Opirus se Evropa zřejmě nedočká

Příští sedan vyšší střední třídy z Koreje už nebude…

 



 
Obrovský úspěch: Škoda je mistrem světa v rallye! Co bude dál?

Obrovský úspěch: Škoda je mistrem světa v rallye! Co bude dál?

Dnes 15:23

Finský soutěžní jezdec Esapekka Lappi se stal na Australské rallye s vozem Škoda Fabia R5 mistrem světa kategorie WRC2. Česká značka dosáhla jednoho z největších úspěchů v historii.




Blesk.cz

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich prodat až desetimiliony

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich…

Trh s chytrými brýlemi v minulosti nejvíce iniciovaný prodejem Google Glass po rychlém startu prakticky utichl.…

Víme, kdo nahradí Czadernovou na Nově! Začínala jako rosnička

Víme, kdo nahradí Czadernovou na Nově! Začínala jako…

Novou moderátorkou Televizních novin, hlavní zpravodajské relace televize Nova, se stane Petra Svoboda (33)! Ta…

 

iSport.cz

Koho vezmou za Rosberga? Blízko je vychovaný mladík, šanci má i Button

Koho vezmou za Rosberga? Blízko je vychovaný mladík,…

Všichni piloti formule 1, kteří letos podepsali nové smlouvy, si nyní rvou vlasy. Nečekaným odchodem Nika…

Slavia v euforii! Škoda loboval jako Poborský: Radil mi i trenér gólmanů

Slavia v euforii! Škoda loboval jako Poborský: Radil…

Úžasná jízda! Fotbalisté Slavie neprohráli ani 12. ligový zápas pod trenérem Jaroslavem Šilhavým, v 16. kole…

 

Reflex.cz

Spekulace roku: Irácký diktátor Saddám Husajn žije a ve skutečnosti řídí Islámský stát on

Spekulace roku: Irácký diktátor Saddám Husajn žije a…

Britský deník Daily Star přišel v pátek s největší konspirační teorií letošního roku – podle jeho zdrojů irácký…

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po třiceti letech!

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po…

Postava Elektry zdomácněla v komiksech nakladatelství Marvel prakticky od svého zářného uvedení jakožto osudová…

 
 
reklama