Klaus vetoval šrotovné, sněmovna ale ještě může prezidenta přehlasovat
Jeho přijetí bylo výsledkem kompromisní dohody ČSSD s ODS. O rozhodnutí prezidenta vetovat zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability dnes ČTK informoval Martin Erva z tiskového odboru Pražského hradu.
"Jedná se o zákon, který je diskriminační, nesystémový, s mnohými legislativními chybami a v konečném důsledku s velmi nejistým pozitivním účinkem," uvedl Klaus na svých internetových stránkách. Za nejproblematičtější pasáž zákona Klaus označil zavedení státního příspěvku na nákup nového automobilu, takzvané šrotovné. "Toto opatření je vysoce diskriminační. Upřednostňuje průmysl na úkor jiných sektorů hospodářství a v rámci něj dává přednost krátkodobým zájmům několika silných podniků automobilového průmyslu na úkor jiných odvětví a firem, které nemají tak silné lobbyistické zázemí," stojí v prohlášení.
Šrotovné podle Klause deformuje automobilový trh a tato podpora navíc představuje jen krátkodobé přesunutí poptávky v čase. "Její efekt je vysoce diskutabilní. Nelze například zaručit, že občané nevyužijí daný příspěvek na nákup vozidel vyráběných mimo ČR. Český daňový poplatník by tím dotoval automobilový sektor v cizí zemi," upozornil Klaus.
O šrotovné by podle prezidenta navíc mohli žádat pouze lidé, kteří nepodnikají, což by snížilo případný pozitivní efekt tohoto opatření na tuzemskou automobilovou produkci. "Zákon zavádí neblahý precedens, a to může vyvolat tlak ostatních odvětví na obdobný způsob podpory," podotkl.
Podle tajemníka Svazu dovozců aut Pavla Tunkla jde ze strany prezidenta o nepochopení. "Jde o opatření, které má pomoci vyřadit část přestárlého vozového parku a snížit dopad neekologických vozidel na životní prostředí, nikoliv o stimul spotřeby," řekl Tunkl ČTK. Zatímco většina evropských zemí v posledních deseti letech podle něho prošla státem podporovanou obnovou vozového parku, v Česku k podobnému procesu nedošlo. Roční obnova se v tuzemsku pohybuje kolem 3,4 procenta, zatímco ve vyspělých zemích je to kolem osmi procent. Průměrné stáří osobních aut v Česku je 13,8 roku.
Podle místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky je prezidentovo veto spíše zbytečná než vážná komplikace. A to i vzhledem k tomu, že opatření ČSSD byla součástí širší politické dohody, včetně dohody s ODS.
"Předpokládám, že na nejbližší schůzi poslanecké sněmovny získáme dostatek hlasů pro to, abychom veto prezidenta přehlasovali," řekl dnes České televizi Sobotka s tím, že veto by mohla přehlasovat ještě současná sněmovna. Jak šrotovné, tak i zvýšení podpory v nezaměstnanosti bylo podle něj plánováno tak, aby začalo nabíhat do reálného života až na podzim letošního roku. "Přehlasování prezidentova veta na konci srpna či začátku září neznamená, že by tato protikrizová opatření nemohla vstoupit v účinnost ještě během letošního podzimu," řekl ČT Sobotka.
Při projednávání návrhu zákona se dohodly ODS a ČSSD a připravily pozměňovací návrh, do kterého zahrnuly vybrané společné body, kterých se shodly. Šlo například o zrychlení odpisů, prodloužení a zvýšení podpory v nezaměstnanosti. Návrh zákona také zvyšoval přídavky i daňové slevy na děti.