Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Klaus vetoval šrotovné, sněmovna ale ještě může prezidenta přehlasovat

redakce AUTO.CZ
Diskuze (53)
Prezident Václav Klaus dnes vrátil sněmovně zákon obsahující balíček protikrizových opatření ČSSD, který kromě jiného počítá se zavedením šrotovného, zrychlením odpisů nebo prodloužením doby podpory v nezaměstnanosti.

Jeho přijetí bylo výsledkem kompromisní dohody ČSSD s ODS. O rozhodnutí prezidenta vetovat zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability dnes ČTK informoval Martin Erva z tiskového odboru Pražského hradu.

"Jedná se o zákon, který je diskriminační, nesystémový, s mnohými legislativními chybami a v konečném důsledku s velmi nejistým pozitivním účinkem," uvedl Klaus na svých internetových stránkách. Za nejproblematičtější pasáž zákona Klaus označil zavedení státního příspěvku na nákup nového automobilu, takzvané šrotovné. "Toto opatření je vysoce diskriminační. Upřednostňuje průmysl na úkor jiných sektorů hospodářství a v rámci něj dává přednost krátkodobým zájmům několika silných podniků automobilového průmyslu na úkor jiných odvětví a firem, které nemají tak silné lobbyistické zázemí," stojí v prohlášení.

Šrotovné podle Klause deformuje automobilový trh a tato podpora navíc představuje jen krátkodobé přesunutí poptávky v čase. "Její efekt je vysoce diskutabilní. Nelze například zaručit, že občané nevyužijí daný příspěvek na nákup vozidel vyráběných mimo ČR. Český daňový poplatník by tím dotoval automobilový sektor v cizí zemi," upozornil Klaus.

O šrotovné by podle prezidenta navíc mohli žádat pouze lidé, kteří nepodnikají, což by snížilo případný pozitivní efekt tohoto opatření na tuzemskou automobilovou produkci. "Zákon zavádí neblahý precedens, a to může vyvolat tlak ostatních odvětví na obdobný způsob podpory," podotkl.

Podle tajemníka Svazu dovozců aut Pavla Tunkla jde ze strany prezidenta o nepochopení. "Jde o opatření, které má pomoci vyřadit část přestárlého vozového parku a snížit dopad neekologických vozidel na životní prostředí, nikoliv o stimul spotřeby," řekl Tunkl ČTK. Zatímco většina evropských zemí v posledních deseti letech podle něho prošla státem podporovanou obnovou vozového parku, v Česku k podobnému procesu nedošlo. Roční obnova se v tuzemsku pohybuje kolem 3,4 procenta, zatímco ve vyspělých zemích je to kolem osmi procent. Průměrné stáří osobních aut v Česku je 13,8 roku.

Podle místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky je prezidentovo veto spíše zbytečná než vážná komplikace. A to i vzhledem k tomu, že opatření ČSSD byla součástí širší politické dohody, včetně dohody s ODS.

"Předpokládám, že na nejbližší schůzi poslanecké sněmovny získáme dostatek hlasů pro to, abychom veto prezidenta přehlasovali," řekl dnes České televizi Sobotka s tím, že veto by mohla přehlasovat ještě současná sněmovna. Jak šrotovné, tak i zvýšení podpory v nezaměstnanosti bylo podle něj plánováno tak, aby začalo nabíhat do reálného života až na podzim letošního roku. "Přehlasování prezidentova veta na konci srpna či začátku září neznamená, že by tato protikrizová opatření nemohla vstoupit v účinnost ještě během letošního podzimu," řekl ČT Sobotka.

Při projednávání návrhu zákona se dohodly ODS a ČSSD a připravily pozměňovací návrh, do kterého zahrnuly vybrané společné body, kterých se shodly. Šlo například o zrychlení odpisů, prodloužení a zvýšení podpory v nezaměstnanosti. Návrh zákona také zvyšoval přídavky i daňové slevy na děti.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (53)
Avatar - Plautus
13. 7. 2009 09:53
Re: Normálne auto - nie bastarda s mriežkou.
veď práve, každý má na výber, i podnikateľ si môže kúpiť auto bez mriežky...zatiaľ síce zaplatí DPH, no vyhne sa plateniu cestnej dane a auto si môže prenajímať, resp. odpisovať prenájom súkromného auta na služobné účely...pre mňa rozumnejšia cesta a kto chce voziť mriežku, tak je to na ňom...
12. 7. 2009 12:29
Re: Jojo kápl na to děda.....
Moje mazda toho ještě hodně vydrží takže tu bych na nějakou daň neupsal ani náhodou. Světe div se, ale moje Mazda má 15x nižší hodnoty NOx než je limit na STK, takže by s přehledem plnila EURO4
Avatar - white label
12. 7. 2009 12:11
Re: Jojo kápl na to děda.....
...případně i nějaká Mazda apod. ;-)
12. 7. 2009 12:05
Re: To nie sú dohady - to sú fakty.
Lízing či úver nie je nič iné len presun spotreby z budúcnosti do prítomnosti. Sám mám lízing - viem o čom hovorím.

A okrem toho je tu jeden "detail" - cca % aút kúpených za "šrotovné" by bola kúpená tak či žak a teda by majitelia zaplatili plnú DPH ...
12. 7. 2009 11:14
Jojo kápl na to děda.....
Vozový park může být starý, to přece nic nevypodívá o kvalitě, důležité je, co ten vozový par tvoří a jak se k starším vozům majitelé chovají. Nikde není řečeno že starší auto nemůže být ekologičtější než-li novější, navíc pokud srovnáme starší benzin s novým dieslem. Dražší starší auta byla vyráběna skutečně jako auta co něco vydrží, auta z aktuálních ceníků autosalonů jsou spotřební zboží, při porovnání nakonec zjistíme že nové auto potřebuje víc náhradních dílů než starší a půjde to s ním z kopce strměj než se starým. Je chyba, že by tuto "ekologickou daň" nemohl získat živnostník / podnikatel, přitom ten s tím autem najezdí víc km než nějaký děda z Horní/Dolní kterému hnije nějaká Volha v garáži a pak tam bude hnít Fabka.