Kompaktní SUV: Analytici nejvíce sází na Dacii Duster
Segment nejlevnějších a nejmenších SUV ještě před pár lety prakticky neexistoval, dnes naopak ten, kdo alespoň neplánuje takové auto, jako by skoro nebyl. Nekorunovaným králem je odvážný Nissan Juke, o prvenství se přetahuje se vzdáleným příbuzným – Dacií Duster, která má zásadní výhodu v podobě bezkonkurenčně nízké ceny.
Během uplynulých 12 měsíců ale do stejného segmentu vstoupili hned čtyři hráči: Opel, Chevrolet, Peugeot a Renault. Dále se podobný vůz chystá u Fordu a také Citroënu, Fiatu, Suzuki, Toyota, Volkswagenu, Mazdy, Hondy, Hyundai i Kie. Všechny automobilky v této kategorii SUV cítí velký potenciál a realita jim zatím dává zapravdu – segment roste tak, jak přibývají nové modely. Za tři roky by měl vyrůst čtyřnásobně!
Momentálně vede Juke, ovšem analytici ze společnosti IHS v publikovaném výhledu na rok 2013 predikují vítězství Dacii Duster. Díky faceliftu by měla přesáhnout 92 tisíc kusů, zatímco Nissanů by se mělo prodat 86 tisíc. Opel s odhadovanými 59 tisíci kusy pasují až na třetí místo.
Tedy ne že by o Mokku nebyl zájem, problém je jinde. Německý výrobce eviduje za 12 měsíců prodeje na 110 tisíc objednávek, výroba v Koreji ale na takové tempo nestačí. Proto se také chystá přesun produkce evropské verze Mokky do Španělska. Automobilka tvrdí, že by dokázala prodat ještě o 30 % aut víc – proto si věří na pozici leadera segmentu.
Podobná je situace i u francouzského dua. Peugeot navyšuje výrobní kapacity na dvojnásobek (10 tisíc ks měsíčně), aby stihl uspokojit poptávku, Renault se dokonce v srpnu vypracoval na pozici nejprodávanějšího malého SUV. Kvůli pozdějšímu zahájení prodeje v průběhu letošního roku ale mohou oba promluvit do boje o první místo až příští rok.
Prodeje malých SUV v Evropě za srpen 2013 (podle JATO) | |
Model | ks |
Renault Captur | 8834 |
Nissan Juke | 8670 |
Dacia Duster | 7139 |
Peugeot 2008 | 6493 |
Opel Mokka | 5553 |