Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec manuálu v supersportech? Tyto modely ho stále nabízí

David Bureš
Diskuze (59)
Nabídka manuálních převodovek v oblasti superaut se v poslední době výrazně zúžila. Zákazníci o ně už nemají takový zájem.


Úvod


Šéf Aston Martinu Andy Palmer minulý měsíc prohlásil, že britský výrobce zůstane u manuálních převodovek co nejdelší dobu. Svůj slib následně potvrdil tím, že automobilka představila model V12 Vantage S s novou sedmistupňovou manuální převodovkou. V oblasti supersportů je to ale už ojedinělý příklad.

Množství výrobců superaut se totiž manuálních převodovek vzdalo. Manuál už nenajdeme v nabídce Ferrari, ani Lamborghini, zbavilo se ho i Zenvo nebo Koenigsegg. McLaren jej v rámci svého znovuzrození po příchodu modelu MP4-12C dokonce ani nenabídl.

Všechny tyto příklady spojuje jediný důvod, proč manuály v supersportovních končí. Automobilky to dělají kvůli zákazníkům, ti totiž o ruční řazení ztrácejí zájem, a tak se vývoj a produkce manuální převodovky přestává výrobcům sporťáků a superaut vyplácet. Manuál by totiž koupilo jen pár nadšenců. Právě to je jeden z důvodů, proč se Dodge Viper tak špatně prodává – samočinnou převodovku vůbec nenabízí.

Jak malý je zájem klientů o manuál kdysi naznačil šéf vývoje a výzkumu Lamborghini Maurizio Reggiani. Ten tvrdil, že na konci výroby Gallarda si manuální převodovku objednávalo jen asi procento zákazníků. Tehdejší prezident automobilky Stephan Winkelmann k tomuto tématu dokonce řekl, že objednávky vozů s manuální převodovkou znovu kontroloval, aby se ujistil, že to není chyba.

Automatické převodovky (ať už sekvenční nebo dvouspojkové) navíc pro řidiče superaut mají nespornou výhodu ve větším komfortu. Ostatně o mnohých starších supersportech se dlouhá léta mluvilo o tom, že jejich spojkové pedály jsou příliš tvrdé. Tento problém sice řešily posilovače, ty ale podle některých názorů kazily ryzost aut.

I přes nesporné výhody automatů a jejich vysoké prodeje nadále existují výrobci superaut, kteří manuálním převodovkám stále věří. Třeba v USA je totiž o ně stále zájem, ostatně za oceánem se třeba nabízí i u nás nedostupné BMW M5 s manuálem. A z této nabídky nakonec dělají konkurenční výhodu, protože jich je stále méně a méně. Pojďme si vybrané supervozy nabízející manuální převodovku připomenout. Hned několik z nich má manuál dokonce sedmistupňový!

Vybraná pětice aut jsou supervozy. Pokud se podíváme do nižších výkonových hladin, zjistíme, že sportovních automobilů s manuální převodovkou je stále hodně. Manuál je možné pořídit třeba k BMW M4, Fordu Mustang, Jaguaru F-Type, Lotusu Evora, Chevroletu Camaro nebo Morganu Aero. Samozřejmostí je ručně řazená převodovka také u Mazdy MX-5 nebo Subaru BRZ/Toyoty GT86.

Aston Martin Vantage


Aston Martin V12 Vantage S

Dvanáctiválcové kupé z Gaydonu je nejnovějším zástupcem superaut s manuální převodovkou. Až donedávna byl Aston Martin V12 Vantage S nabízen výhradně se sedmistupňovou robotizovanou převodovkou z dílny firmy Graziano, v rámci příchodu modernizované verze pro modelový rok 2017 ale nabídku rozšířil i manuál.

Manuální převodovka Astonu má sedm stupňů, což znamená, že první stupeň je umístěn vlevo dole, což je na dnešní poměry neobvyklé řešení. Rychlosti přeřazení nahoru i dolů napomáhá vypínatelný systém AMShift, který zvládá samočinný meziplyn.

Unikátnost ručně řazené převodovky v oblasti supersportů potvrzuje i tisková zpráva zveřejněná k premiéře auta. V ní Aston Martin zdůrazňuje, že na evropských trzích bude manuál nabídnut bez dodatečného příplatku, za stejnou cenu jako automat. V USA však manuální převodovka bude nabídnuta jen ve speciálním modelu, jehož produkce bude omezena na 100 exemplářů.

Závěrem připomeňme, že V12 Vantage S je poháněn vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,94 litru výkonu 421 kW. Jedná se o atmosférickou jednotku, kterou už brzy čeká konec. Ve větším modelu DB11 ji totiž nahradil nově vyvinutý 5,2litrový dvanáctiválec, který je dopován dvěma turbodmychadly. Manuál je pak k dispozici i k osmiválcovým modelům V8 Vantage a V8 Vantage S, kde je však šestistupňový.


Dodge Viper


Dodge Viper

Jestliže tento přehled prezentuje automobily, které nabízí i manuální převodovku, Dodge Viper je výjimkou, nabízí výhradně manuální převodovku. U tohoto puristického supersportu totiž není automat nabízen ani za příplatek.

Dnešní šéfdesignér skupiny Fiat Chrysler Automobiles Ralph Gilles před dvěma lety připustil, že díky automatu by si Viper našel podstatně více zákazníků. Právě malý zájem aktuální generaci trápí, její výroba kvůli tomu byla několikrát přerušena. Navíc s nástupcem se už příliš nepočítá. Zároveň ale Gilles uvedl, že Viper zůstane brutálním strojem pro zkušené řidiče, kteří vyžadují puristický manuál. Právě na takové klienty totiž Viper cílí. Nabídnutím automatické převodovky by se „zmije“ podle Gillese navíc příliš přiblížila Chevroletu Corvette.

Když v roce 2012 vstoupil aktuální Viper na trh, prodával se pod sportovní značkou SRT (Street & Racing Technology). Od roku 2014 je to ale opět Dodge, když fungování samostatné značky SRT bylo ukončeno. O pohon se stará 8,4litrový atmosférický desetiválec o výkonu 481 kW, jejíž síla je na zadní kola posílána přes šestistupňovou manuální převodovku.


Chevrolet Corvette


Chevrolet Corvette Stingray

Manuální převodovku nabízí i úhlavní (byť mnohem méně drsný) konkurent Viperu, Chevrolet Corvette. Ta v aktuální sedmé generaci, nazvané Corvette Stingray, nabízí hned sedmistupňovou ručně řazenou převodovku.

Převodovku dodala firma TREMEC Corporation, přičemž její součástí je funkce aktivního vyrovnávání otáček, což je simulace meziplynu při zpomalování, která pomáhá hladkosti a rychlosti změny převodu. Sedmý převod byl užit kvůli snížení spotřeby na dálnici – je velice dlouhý pro maximální snížení otáček. V kulise je pak sedmý stupeň umístěn vpravo nahoře.

Sázka na manuál se Chevroletu vyplatila, v době uvedení na trh si totiž vůz se třemi pedály objednalo 38 % zákazníků. V té době byl k manuálu alternativou starší šestistupňový automat, který byl od modelového roku 2015 nahrazen výrazně modernější osmistupňovou samočinnou převodovkou. Jak se od té doby změnil poměr převodovek, nevíme. Sami představitelé Chevroletu ale přiznávali, že osmistupňová převodovka bude pro zákazníky velkým lákadlem, proč přejít k automatu.

Manuální převodovka je v případě aktuální Corvette dostupná nejen pro základní verzi, ale i pro vrcholnou Corvettu Z06. Zatímco základ je poháněn 6,2litrovým osmiválcem o výkonu 343 kW, pod kapotou Z06 bije kompresorem přeplňovaný osmiválec s 485 kW.


Porsche 911


Porsche 911

Manuál se sedmi stupni najdeme i v nabídce Porsche 911, které se v roce 2011 stalo vůbec prvním sériovým automobilem s takovou převodovkou. Alternativou k ručně řazené převodovce je dvouspojkové PDK se sedmi stupni. Puristické Porsche 911 R ale letos opět dostalo klasickou šestistupňovou skříň.

Důvod nasazení tohoto řešení byl stejný jako v případě Corvette – snížit spotřebu paliva při jízdě vysokou rychlostí. Proto má 911 sedmý stupeň velice dlouhý, aby otáčky motoru byly nízké i ve vysoké rychlosti. Naopak prvních šest kvaltů je poskládáno velmi těsně, což napomáhá sportovnímu charakteru auta.

Nabídka ručně řazené převodovky je ale v případě 911 přece jen omezená. Najdeme ji sice u letos nabídnutého speciálu 911 R se čtyřlitrovým atmosférickým šestiválcem typu boxer o výkonu 368 kW, vrcholné modely typu 911 Turbo, 911 GT3 nebo 911 GT3 RS ale už nabízí výhradně dvouspojkovou převodovku.

Porsche to ale částečně změní, protože v 911 GT3 manuál opět hodlá nabídnout, a to zřejmě už v rámci připravované modernizace. Naopak 911 GT3 RS zůstane dvouspojka, jedná se o okruhový nástroj, pro který je takové řešení vhodnější. Při jízdě po závodní trati je totiž nutné co nejrychlejší řazení, což je něco, co právě nabídne dvouspojková převodovka.


Spyker C8 Preliator


Spyker C8 Preliator

Holandského výrobce superaut Spyker jsme na konci roku 2014 už odepisovali kvůli vyhlášenému konkurzu, značka se ale proti soudnímu verdiktu následně odvolala, když získala potřebné finanční prostředky. Doslova za minutu dvanáct byla firma zachráněna a nadále pokračuje ve své činnosti. Letos dokonce po letech představila nový model, přičemž Spyker C8 Preliator je možné objednat i s manuální převodovkou.

C8 Preliator technikou i designem navazuje na C8 Aileron, který se světu poprvé představil v roce 2009. Šestistupňovou manuální převodovku dodal Getrag, alternativou k ní je automat se stejným počtem stupňů, který pochází od ZF. Specialitou obou řešení je viditelný mechanismus, který je pro Spyker typický prvek. Síla agregátu, kterým je kompresorem přeplňovaný 4,2litrový osmiválec původem od Audi, je posílána na zadní kola.

Zatímco v minulých letech pracovalo vedení Spykeru s velkolepými plány – firma krátce figurovala ve Formuli 1 a později převzala švédskou automobilku Saab – tentokrát už myslí realisticky. V plánu je vyrábět maximálně 50 exemplářů C8 Preliator ročně.


Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (59)
11. 4. 2016 08:41
Re: Co je cielom supersportu?
Promiň, ale opravdu nechápu, co děláš na auto serveru. Doporučuji vlak, nebo autobus, když je pro tebe řízení, tak stresující a komplikovanou činností.
Avatar - white label
10. 4. 2016 22:52
Re: Co je cielom supersportu?
To není tak jednoznačné, protože (na druhou stranu) pokud by byli lidé líní vynalézat, zdokonalovat atd., tak dodnes žijeme v jeskyních, nebo na stromech...
Avatar - praděda7
10. 4. 2016 20:47
Re: Co je cielom supersportu?
Ano...usnadnění života...jiný, téměř lichotivý výraz pro lenost.... ;-)
Avatar - white label
10. 4. 2016 20:08
Re: Co je cielom supersportu?
Že je odjakživa motivací pokroku usnadnění života, je snad obecně dostatečně známé... ;-)
10. 4. 2016 15:48
Re: manuál
Na to je jednoduchá rada - naučit se řídit (myšleno bez urážky). Samotné řízení je podvědomá činnost. Pádla mám rád, protože nemusím dávat ruce z volantu.

Samočinná převodovka podle mne auto z té "rovnice" nedostane. Vždy je tam ten element řízení auta, krocení bestie. :-) To prostě patří k tomu, že se z toho auta snažíš něco vydolovat. Některá auta jsou jen na řidiče náročnější než jiná.