Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spyker C8 Preliator: Evoluce namísto revoluce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Nizozemský výrobce supersportovních automobilů na autosalon v Ženevě s přímým nástupcem modelu C8 Aileron pojmenovaným C8 Preliator.

Spyker koncem roku 2014 vyhlásil bankrot, ale již začátkem února roku 2015 se objevila zpráva o odvolání proti konkurzu a zahájení restrukturalizace.

Následovalo čekání a nejistota, kterou ukončilo oficiální prohlášení o uzavření moratoria k 29. červenci roku 2015. Victor R. Muller, generální ředitel společnosti, k tomu uvedl, že jeho firma má za sebou velmi drsné období a hodlá se nyní soustředit na nový vývoj.

Podle oficiálních materiálů z loňského roku má být Spyker zdravým podnikem bez dluhů, spolupracujícím se severoamerickým výrobcem elektrického letadla Volta Volaré GT4.

Právě toto spojení mělo mít podle dřívějších prohlášení zástupců automobilky největší vliv na budoucí modely nizozemské značky. Spyker vůbec nezmiňoval spuštění produkce svého posledního modelu B6 Venator, ale v létě loňského roku uvedl, že díky spojení s výrobcem Volta Volaré GT4 je nasměrován k výrobě "senzačně elegantních a noblesních osobních automobilů a letadel poháněných elektřinou".

Nejnovější zprávy pak byly potvrzením účasti Spykeru na autosalonu v Ženevě, kde se skutečně představil nový model této značky, který ale podle předchozích zpráv není elektromobilem a jak naznačuje jeho označení, vzhled i technika, není ani nějak překvapivě revoluční novinkou.

Spyker se očividně vrací k tomu, co dělal nejlépe a C8 Preliator je evolucí modelu C8 Aileron, jehož sériové provedení mělo premiéru na autosalonu v Ženevě v roce 2009. Design i technika nového Spykeru na tento model přímo navazuje. K nejvýraznějším viditelným změnám patří NACA otvory před předními i zadními koly, které mají spolu s dalšími detaily odkazovat na inspiraci proudovými letadly a kompletního přepracování se dočkala i záď, která nese svítilny z LED.

Základem C8 Preliator je hliníkový prostorový rám, v němž je před zadní nápravou uložen kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 4,2 litru původem z produkce automobilky Audi. Ve Spykeru byl tento motor naladěn na výkon 386 kW (525 k) a točivý moment 600 N.m. Prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky Getrag nebo na přání dodávané šestistupňové automatické převodovky ZF jsou roztáčena kola zadní nápravy.

Kupé s celkovou délkou 4628 mm a šířkou 1953 mm má rozvor náprav 2725 mm a pohotovostní hmotnost 1390 kg. Kontakt s asfaltem zajišťují 19-palcová kola obutá do pneumatik 235/35 ZR19 vpředu a 295/30 ZR19 vzadu. Brzdový systém pochází z produkce AP Racing a na přání může být vybaven karbon-keramickými kotouči.

Spyker C8 Preliator zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,7 s, zatímco jeho předchůdce potřeboval 4,4 s. Podobná situace se odehrává i v oblasti maximální rychlosti, kdy novinka zvládne přes 320 km/h, zatímco C8 Aileron se rozjel na 300 km/h.

Interiér je čalouněn kvalitní kůží a zákazník si může zvolit čtrnáct hlavních odstínů, Spyker ale samozřejmě plní také speciální požadavky. Přístroje ve stylu švýcarských chronografů jsou dodávány na přání. Ve standardní výbavě přitom nechybí head-up displej a multimediální systém s rozhraním Bluetooth.

Spyker nemá ohledně produkce modelu C8 Preliator nijak přemrštěné představy a plánuje produkci maximálně padesáti exemplářů s cenou od 324.900 euro (zhruba 8.805.000 Kč) za verzi s manuální převodovkou a od 330.990 euro (okolo 8.970.000 Kč) za vozy s automatickou převodovkou.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme