1.11. 2012

Koupě ojetiny v zimě: Pohodlnost se nevyplácí

Koupě ojetiny v zimě: Pohodlnost se nevyplácí

Nechce se Vám v zimě stepovat kolem ojetiny? Je to sice nepohodlné, ale taktické i praktické!

Přichází zima, která se nám již ohlásila v plné síle první sněhovou nadílkou. S jejím příchodem se obvykle objem obchodů s ojetými automobily celkově zmenší. Prodejcům se hůře udržují vozy v pěkném nablýskaném kabátku a kupujícím se nechce obcházet bazary se zmrzlým nosem. Právě zimní období však nabízí celkově vhodnější podmínky pro kvalitní otestování technického stavu vyhlédnuté ojetiny. Přemýšlíte-li tedy o nákupu ojetého vozu, je pro Vás podzimní sezona jednou z nejvhodnějších možností ho realizovat a ojetinu před koupí důkladně prověřit.

Zejména první start po noci prostáté v chladném či mrazivém počasí napoví mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a dalších součástí. Pokud jsou například vstřikovače naftového motoru již v horším stavu, projeví se to nejvíce právě při studeném startu. Pokud tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný a tzv. „kulhá“, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu. Nenechte si prodejcem namluvit, že je to normální a že přeci vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy eliminovány.

Psali jsme: Dieselová Pro a Proti VIII – Opravy vstřikovačů common railu

Cvičené ucho odborníka obvykle rozpozná, zda za nepravidelným chodem stojí vadná žhavicí svíčka, počínající závada vstřikovače nebo špatná komprese ve válcích motoru. U benzínového motoru je špatné startování téměř vždy projevem nějaké mechanické závady v motoru nebo jeho nadměrného opotřebení. Pokud benzínový motor startuje déle, ale poté naskočí a běží hned pravidelně, doporučuje se po několika protočeních motor vypnout a po chvíli startovat znovu. Pokud motor naskočí již bez váhání, bylo příčinou prvního obtížného startu velmi pravděpodobně pouze delší stání vozu bez provozu. Pokud jsou obtížné i opakované starty, je to již signál, že s motorem není pravděpodobně něco v pořádku a je třeba být velmi obezřetný.

Úplně nesprávný je pak postup některých autobazarů, které vám auto takzvaně „připraví“ k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí. Pokud toto nastane, je potřeba vždy zvýšená opatrnost. Pod rouškou komfortu pro kupujícího se mnohdy skrývá snaha utajit obtížné startování studeného motoru. Známe případ, kdy prodejce takto „připravil“ dieselovou Toyotu 2,0 D-4D.

Psali jsme: O čem prodeji ojetin nejčastěji lžou

Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů. Druhý den však nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevovaly pouze při startování studeného motoru. Oprava stála dvanáct tisíc korun. Je tedy rozhodně lepší prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe přes noc stojící.

A jak poznáte, že motor nebyl před vaším příchodem startován? Osahejte si důkladně kovové povrchy motoru, zejména výfukové svody hned za hlavou válců, a porovnejte citlivě jejich teplotu s jinými částmi motorového prostoru, které nejsou přímo spojeny s motorem. Jakmile cítíte byť jen mírněji, že součásti motoru jsou teplejší, motor pravděpodobně před vaším příchodem běžel. A pokud prodejce tvrdí, že ne, nejspíš něco skrývá.

V zimě také lépe vyzkoušíte vyhřívání oken a sedadel. Hůře se naopak zkouší funkce klimatizace. Je vhodné ověřit, že kompresor klimatizace spíná při jejím zapnutí. Jestli ano, čeká vás nanejvýš doplnění chladicího média, pokud by s příchodem vyšších teplot nebyl výkon klimatizace dostatečný. Když kompresor nespíná (nebo to neumíte poznat) a chcete mít jistotu, pak je potřeba ověření funkce na diagnostickém přístroji v servisu.

Psali jsme: 10 nejčastějších chyb při nákupu ojetiny

Na podzim a v zimě jsou často vozy pokryty kapkami deště nebo vrstvou napadaného sněhu. Je rozumné nechat si vůz před koupí dostatečně očistit a prohlédnout z hlediska barevné jednotnosti jednotlivých dílů a případného poškození laku. Sníh skryje samozřejmě cokoliv, ale už i jen mokrá karoserie vypadá mnohem lépe než suchá. Platí zde podobné pravidlo jako při vytírání podlahy – co je mokré, to je čisté. Také mokrý lak vypadá vždy lépe.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Spolupracujeme s TipCars.com
Goldman Sachs stěhuje zaměstnance kvůli brexitu Goldman Sachs stěhuje zaměstnance kvůli brexitu

V největším finančním centru Evropy zaměstnává Goldman…

Zápisník Dušana Kütnera: O pokrytectví Zápisník Dušana Kütnera: O pokrytectví

Prezident Miloš Zeman nepůjde na pohřeb jedné z…

Krteček hodlá dobýt Hollywood. Karolína Milerová buduje holding s globálními ambicemi Krteček hodlá dobýt Hollywood. Karolína Milerová buduje holding s globálními ambicemi

Natáčení dalších nových dílů Krtečka v 3D podobě se může…

Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Strach o Věru Špinarovou: Náhlý převoz vrtulníkem do nemocnice!

Strach o Věru Špinarovou: Náhlý převoz vrtulníkem do…

Měl to být další skvělý večer během jejího koncertního turné. Jenže se změnil v drama. Zpěvačka Věra Špinarová…

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři lidi, sám pak přišel o život

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři…

Muž ozbrojený nožem zranil blízko britského parlamentu v Londýně policistu. Bezprostředně po útoku jej policie…

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…