Koupě ojetiny v zimě: Pohodlnost se nevyplácí
Přichází zima, která se nám již ohlásila v plné síle první sněhovou nadílkou. S jejím příchodem se obvykle objem obchodů s ojetými automobily celkově zmenší. Prodejcům se hůře udržují vozy v pěkném nablýskaném kabátku a kupujícím se nechce obcházet bazary se zmrzlým nosem. Právě zimní období však nabízí celkově vhodnější podmínky pro kvalitní otestování technického stavu vyhlédnuté ojetiny. Přemýšlíte-li tedy o nákupu ojetého vozu, je pro Vás podzimní sezona jednou z nejvhodnějších možností ho realizovat a ojetinu před koupí důkladně prověřit.
Zejména první start po noci prostáté v chladném či mrazivém počasí napoví mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a dalších součástí. Pokud jsou například vstřikovače naftového motoru již v horším stavu, projeví se to nejvíce právě při studeném startu. Pokud tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný a tzv. „kulhá“, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu. Nenechte si prodejcem namluvit, že je to normální a že přeci vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy eliminovány.
Cvičené ucho odborníka obvykle rozpozná, zda za nepravidelným chodem stojí vadná žhavicí svíčka, počínající závada vstřikovače nebo špatná komprese ve válcích motoru. U benzínového motoru je špatné startování téměř vždy projevem nějaké mechanické závady v motoru nebo jeho nadměrného opotřebení. Pokud benzínový motor startuje déle, ale poté naskočí a běží hned pravidelně, doporučuje se po několika protočeních motor vypnout a po chvíli startovat znovu. Pokud motor naskočí již bez váhání, bylo příčinou prvního obtížného startu velmi pravděpodobně pouze delší stání vozu bez provozu. Pokud jsou obtížné i opakované starty, je to již signál, že s motorem není pravděpodobně něco v pořádku a je třeba být velmi obezřetný.
Úplně nesprávný je pak postup některých autobazarů, které vám auto takzvaně „připraví“ k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí. Pokud toto nastane, je potřeba vždy zvýšená opatrnost. Pod rouškou komfortu pro kupujícího se mnohdy skrývá snaha utajit obtížné startování studeného motoru. Známe případ, kdy prodejce takto „připravil“ dieselovou Toyotu 2,0 D-4D.
Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů. Druhý den však nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevovaly pouze při startování studeného motoru. Oprava stála dvanáct tisíc korun. Je tedy rozhodně lepší prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe přes noc stojící.
A jak poznáte, že motor nebyl před vaším příchodem startován? Osahejte si důkladně kovové povrchy motoru, zejména výfukové svody hned za hlavou válců, a porovnejte citlivě jejich teplotu s jinými částmi motorového prostoru, které nejsou přímo spojeny s motorem. Jakmile cítíte byť jen mírněji, že součásti motoru jsou teplejší, motor pravděpodobně před vaším příchodem běžel. A pokud prodejce tvrdí, že ne, nejspíš něco skrývá.
V zimě také lépe vyzkoušíte vyhřívání oken a sedadel. Hůře se naopak zkouší funkce klimatizace. Je vhodné ověřit, že kompresor klimatizace spíná při jejím zapnutí. Jestli ano, čeká vás nanejvýš doplnění chladicího média, pokud by s příchodem vyšších teplot nebyl výkon klimatizace dostatečný. Když kompresor nespíná (nebo to neumíte poznat) a chcete mít jistotu, pak je potřeba ověření funkce na diagnostickém přístroji v servisu.
Na podzim a v zimě jsou často vozy pokryty kapkami deště nebo vrstvou napadaného sněhu. Je rozumné nechat si vůz před koupí dostatečně očistit a prohlédnout z hlediska barevné jednotnosti jednotlivých dílů a případného poškození laku. Sníh skryje samozřejmě cokoliv, ale už i jen mokrá karoserie vypadá mnohem lépe než suchá. Platí zde podobné pravidlo jako při vytírání podlahy – co je mokré, to je čisté. Také mokrý lak vypadá vždy lépe.
Ing. Aleš Zich
Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting