Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

O čem prodejci ojetin nejčastěji lžou?

Vitek
Diskuze (123)
Obchodníci s ojetými auty často přikrášlují realitu, pokud jde o stav nabízené ojetiny, a vynikají také v navyšování inzerované ceny o různé poplatky.

Základní potřebou každého obchodníka je vytvářet zisk. To je základní princip obchodu, kterému již po 23 letech volného obchodování většina z nás rozumí. Každý prodejce hledá cesty, jak prodat co nejvíce zboží za co nejvyšší cenu. Je jedno, zda se jedná o zboží nové nebo použité. Velmi důležitou roli pro rozhodnutí zákazníka, zda si nabízené zboží od prodávajícího koupí, hrají prodávajícím poskytnuté informace.

A zde se dostáváme k poměrně zásadnímu faktu. Prodejci ojetin o jimi nabízených ojetinách často natvrdo lžou, nebo alespoň zdaleka neříkají vše, co by zájemce o koupi ojetiny měl vědět. Začíná to již informováním o ceně ojetiny.

Ceny, které neplatí

Když si prohlédnete nabídky autobazarů, naleznete různé akční slevy, dárky „zdarma“ při nákupu a podobně. Většinou až když se podrobně probíráte materiály prodejce, zjistíte, že akční sleva na vozidlo je vázána využitím úvěru. Teprve osobním dotazem a obvykle až při zájmu o konkrétní vozidlo vám prodejce konečně sdělí, že ten úvěr je na sedm let s akontací do 10 %. Že ojetinu za tu dobu dvakrát přeplatíte, vám už neřekne. To si musíte spočítat sami. Už tedy při komunikaci ceny, díky které se třeba rozhodnete pro návštěvu konkrétního autobazaru, jste byli částečně oklamáni a nalákáni na nereálnou informaci. Naše zkušenosti hovoří jasně, jediná cena u ojetiny, ze které můžete reálně vycházet, je cena vozidla při koupi v hotovosti.

Ovšem pozor, i zde si ještě některé velké autobazary umějí pomoci. Při podpisu smlouvy se například dozvíte, že k ceně se připočítává „manipulační poplatek“ za „přípravu vozidla do prodeje a jeho prověření“. Že Vám to nikdo předem neřekl? „No jo vážený zákazníku, máte to napsané na straně 264 našich všeobecných podmínek, tak co byste chtěl.“ A kdo z Vás po cestě do bazaru, vybírání, prohlížení auta a provedeném rozhodnutí koupit, odstoupí v tuto chvíli od koupě kvůli takovéto drobné finanční pastičce? Skoro nikdo, proto tuto praxi některé autobazary zavedly a mohou tak inzerovat vozidla zdánlivě o několik tisíc levněji.

Klasický a dnes již poměrně dobře známý podvod je stočení tachometru, tedy neoprávněné snížení počtu ujetých kilometrů na počítadle automobilu. Proč se to dělá, je jasné. Auto s najetými 200 – 250 tisíci km koupíte zejména na západě poměrně levně. Když po cestě přes hranice „poztrácí“ osmdesát či sto tisíc kilometrů, hned se jeho tržní hodnota zvedne klidně o 50 tisíc Kč, někdy i o víc.

Nepřiznané bouračky

Lže se i o prodělaných haváriích. Většina z nás dokáže pochopit a přijmout, že ojeté auto může mít opravený nebo vyměněný blatník či dveře. Když je to opraveno dobře, nemá to vliv na vlastnosti a prakticky ani na cenu automobilu. Jenže my se pravidelně v bazarech setkáváme s případy, kdy prodejce tvrdí, že nabízené auto má pouze nalakované dveře. Jak jsme se potom divili u prohlíženého Fordu Mondeo, že kvůli odřeným dveřím se muselo měnit celé zavěšení předního kola včetně řízení a opravovat práh. Nebo jsme u prověřované Mazdy 6, která měla prý pouze vyměněné čelní sklo kvůli spadlému sněhu, zjistili, že sloupky střechy jsou řezané a navařované. Měnila se tedy celá střecha, a to dost neodborným způsobem. Oba tito prodejci přitom byli před prohlídkou upozorněni, že autům rozumíme, ať nám vše řeknou na rovinu. Přesto neřekli a nechali nás utrácet čas tím, že jsme do bazaru jeli, auto důkladně prohlíželi a tyto záležitosti zjistili sami. A odpověď prodejců na otázku, proč to neřekli předem na rovinu? Prý to nevěděli a hrozně se tomu divili... Já se zase divím tomu, že profesionál by takové auto vykoupil na prodej a něco podobného o něm nezjistil.

Velkou a často drahou kapitolou pro špatně informovaného kupujícího jsou servisní náklady po koupi automobilu. Dle našich zkušeností vám naprostá většina prodejců neřekne o tom, co bude auto potřebovat, vůbec nic. Naopak se často snaží, abyste to nezjistili. Když už, tak se dozvíte okřídlené: „vyměňte si pro jistotu olej a rozvody, to je jasný..“. Jenže někdy i rezavý výfuk na konci životnosti může být problém.

Doporučujeme: Motor ojetiny nechte raději opravit preventivně</h2>

Prohlíželi jsme například Opel Vectra, který měl mimo jiné prorezlý zadní díl výfuku. Když jsme se ptali prodejce, zda zná jeho cenu, tak bez váhání vystřelil 6000 Kč. Dobrá, řekli jsme si, to by tak mohlo být, ale raději si to ověříme. Docela zajímavé bylo pak zjištění, že na tento model lze koupit pouze originální díl v ceně 18 tisíc korun a druhovýroba neexistuje.

Když si připočítáme, že auto potřebovalo vyměnit chrastící rozvody v ceně cca 25.000 Kč a tlumiče s brzdami za dalších 15.000 Kč, tak jsme jen s „běžnou údržbou“ na skoro šedesáti tisících. I tak může být pro někoho takový vůz zajímavý, ale měl by to vědět před koupí, aby se mohl informovaně rozhodnout. Od prodejců se tyto informace bohužel obvykle nedozvíte, takže je potřeba si je zajistit svépomocí a důkladnou prověrkou vyhlédnutého automobilu před koupí.

Při nákupu ojetého automobilu tedy postupujte dle následujících základních pravidel:

1) V cenách ojetin se orientujte nejlépe dle ceny „v hotovosti“, ta jediná má nějakou vypovídací hodnotu

2) Ptejte se hned na začátku, zda si prodávající účtuje nějaký manipulační poplatek k ceně vozu a v jaké výši

3) Prověřte si servisní historii vozidla a jeho kilometrový nájezd

4) Proveďte důkladnou kontrolu případných oprav po havárii

5) Proveďte důkladnou technickou prohlídku, abyste věděli, kolik bude potřeba do auta po koupi investovat na následném servisu

6) Věřte pouze informacím, které si zjistíte nebo ověříte nezávisle, prodávající má většinou zájem abyste koupili, nikoliv abyste přesně věděli, co kupujete.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Vitek
Diskuze (123)
6. 1. 2013 11:37
Stočené km, havarovené vozy, nejasný původ
Sháněl jsem Fábii 1,4 v naftě s turbem (skvělý motor) a hledal jsem skutečně dlouho. Jednu jsem pro ženu i koupil, ale během týdne jsme auto vraceli a to nebylo lehké, navíc nás to pár tisíc stálo. Chci říct, jedná se o skvělé auto, ale bazary jsou plné bouranejch, přetočenejch a jinak nekvalitních aut tohoto typu až mi z toho šla hlava kolem. Bezproblémové auto bych asi neměl do dnes, kdyby mi nepomohli odborníci z Kontroly vozu. Vřele doporučuji www.kontrolavozu.cz
Avatar - Đawson
6. 10. 2012 16:22
Re: pri dnesnych cenach aut vobec nechapem
první auto sem měl fáčko od rodičů, bez problému ale hrozně žralo, druhé byla felda, bez problému ale hrozně hnila, třetí starší E36 bmw s V6... luxusní svezení, ale poruchovost strašná a když se rozpadl kardan, jezdil sem opět starou felicií, ted mám citigo které má motor ze sekačky a bmw mi vůbec nechybí.. je mi 21 let :).. o vylítanosti ani věku to neni, povaha dělá řidiče ...ale pravda kočkolap to neni, i když holkám se líbí a chtějí to řídit >:D
Avatar - escorpion
6. 10. 2012 07:10
Re: pri dnesnych cenach aut vobec nechapem
:yes:
5. 10. 2012 12:50
Re: pri dnesnych cenach aut vobec nechapem
Ale Dinar ma pravdu v tom, ze nie je pravdive tvrdnie, "vypada uplne stejne, jede uplne stejne, sedi se v nem uplne stejne, a poskytne me uplne to same,". To je klamanie si sam sebe. Mozeme sa bavit o tom, ze splnaju rovnaky ucel - dovezenie z bodu A do B. Ale jazdene auto za stvrtinovu cenu noveho, nebude "uplne to same" ako nove (ak ti nahodou niekto nedal 75% zlavu na nove auto).

Ostane pises dobre, pre teba ma vyznam kupovat to, co pises. Pre ineho nie.
4. 10. 2012 16:11
Re: Nepochopení principu trhu aut
Vy jste přesně ten člověk, co to nepochopí ani polopaticky. Trh s ojetinami existoval vždycky. Kdyby lidé nechtěli bazary, tak tu nejsou. Jelikož lidé v bazarech nakupují (je poptávka), tak bazary prodávají (je nabídka). Pokud jedno z toho zmizí, bazary zmizí taky. A jelikož hodně lidí (včetně mě) se auta chtějí zbavit rychle, prodám ho do bazaru, než čekat na zájemce na telefonu a předvádět podesáté prodávané auto. Radši vyměním svůj čas za peníze, o které mě "obere" bazarník/dealer/kdokoliv a nechám tuto starost na jiných.
Jinak za posledních 50 let bazary tu byly taky, akorát se to nejmenovalo bazary. Fungoval tu i černý trh, kdy stačilo se poptat v mototechně či nějaké správkárně a ojeté auto jste sehnal. Nebo ne? ;-)