O čem prodejci ojetin nejčastěji lžou?
Základní potřebou každého obchodníka je vytvářet zisk. To je základní princip obchodu, kterému již po 23 letech volného obchodování většina z nás rozumí. Každý prodejce hledá cesty, jak prodat co nejvíce zboží za co nejvyšší cenu. Je jedno, zda se jedná o zboží nové nebo použité. Velmi důležitou roli pro rozhodnutí zákazníka, zda si nabízené zboží od prodávajícího koupí, hrají prodávajícím poskytnuté informace.
A zde se dostáváme k poměrně zásadnímu faktu. Prodejci ojetin o jimi nabízených ojetinách často natvrdo lžou, nebo alespoň zdaleka neříkají vše, co by zájemce o koupi ojetiny měl vědět. Začíná to již informováním o ceně ojetiny.
Ceny, které neplatí
Když si prohlédnete nabídky autobazarů, naleznete různé akční slevy, dárky „zdarma“ při nákupu a podobně. Většinou až když se podrobně probíráte materiály prodejce, zjistíte, že akční sleva na vozidlo je vázána využitím úvěru. Teprve osobním dotazem a obvykle až při zájmu o konkrétní vozidlo vám prodejce konečně sdělí, že ten úvěr je na sedm let s akontací do 10 %. Že ojetinu za tu dobu dvakrát přeplatíte, vám už neřekne. To si musíte spočítat sami. Už tedy při komunikaci ceny, díky které se třeba rozhodnete pro návštěvu konkrétního autobazaru, jste byli částečně oklamáni a nalákáni na nereálnou informaci. Naše zkušenosti hovoří jasně, jediná cena u ojetiny, ze které můžete reálně vycházet, je cena vozidla při koupi v hotovosti.
Ovšem pozor, i zde si ještě některé velké autobazary umějí pomoci. Při podpisu smlouvy se například dozvíte, že k ceně se připočítává „manipulační poplatek“ za „přípravu vozidla do prodeje a jeho prověření“. Že Vám to nikdo předem neřekl? „No jo vážený zákazníku, máte to napsané na straně 264 našich všeobecných podmínek, tak co byste chtěl.“ A kdo z Vás po cestě do bazaru, vybírání, prohlížení auta a provedeném rozhodnutí koupit, odstoupí v tuto chvíli od koupě kvůli takovéto drobné finanční pastičce? Skoro nikdo, proto tuto praxi některé autobazary zavedly a mohou tak inzerovat vozidla zdánlivě o několik tisíc levněji.
Klasický a dnes již poměrně dobře známý podvod je stočení tachometru, tedy neoprávněné snížení počtu ujetých kilometrů na počítadle automobilu. Proč se to dělá, je jasné. Auto s najetými 200 – 250 tisíci km koupíte zejména na západě poměrně levně. Když po cestě přes hranice „poztrácí“ osmdesát či sto tisíc kilometrů, hned se jeho tržní hodnota zvedne klidně o 50 tisíc Kč, někdy i o víc.
Nepřiznané bouračky
Lže se i o prodělaných haváriích. Většina z nás dokáže pochopit a přijmout, že ojeté auto může mít opravený nebo vyměněný blatník či dveře. Když je to opraveno dobře, nemá to vliv na vlastnosti a prakticky ani na cenu automobilu. Jenže my se pravidelně v bazarech setkáváme s případy, kdy prodejce tvrdí, že nabízené auto má pouze nalakované dveře. Jak jsme se potom divili u prohlíženého Fordu Mondeo, že kvůli odřeným dveřím se muselo měnit celé zavěšení předního kola včetně řízení a opravovat práh. Nebo jsme u prověřované Mazdy 6, která měla prý pouze vyměněné čelní sklo kvůli spadlému sněhu, zjistili, že sloupky střechy jsou řezané a navařované. Měnila se tedy celá střecha, a to dost neodborným způsobem. Oba tito prodejci přitom byli před prohlídkou upozorněni, že autům rozumíme, ať nám vše řeknou na rovinu. Přesto neřekli a nechali nás utrácet čas tím, že jsme do bazaru jeli, auto důkladně prohlíželi a tyto záležitosti zjistili sami. A odpověď prodejců na otázku, proč to neřekli předem na rovinu? Prý to nevěděli a hrozně se tomu divili... Já se zase divím tomu, že profesionál by takové auto vykoupil na prodej a něco podobného o něm nezjistil.
Velkou a často drahou kapitolou pro špatně informovaného kupujícího jsou servisní náklady po koupi automobilu. Dle našich zkušeností vám naprostá většina prodejců neřekne o tom, co bude auto potřebovat, vůbec nic. Naopak se často snaží, abyste to nezjistili. Když už, tak se dozvíte okřídlené: „vyměňte si pro jistotu olej a rozvody, to je jasný..“. Jenže někdy i rezavý výfuk na konci životnosti může být problém.
Doporučujeme: Motor ojetiny nechte raději opravit preventivně</h2>
Prohlíželi jsme například Opel Vectra, který měl mimo jiné prorezlý zadní díl výfuku. Když jsme se ptali prodejce, zda zná jeho cenu, tak bez váhání vystřelil 6000 Kč. Dobrá, řekli jsme si, to by tak mohlo být, ale raději si to ověříme. Docela zajímavé bylo pak zjištění, že na tento model lze koupit pouze originální díl v ceně 18 tisíc korun a druhovýroba neexistuje.
Když si připočítáme, že auto potřebovalo vyměnit chrastící rozvody v ceně cca 25.000 Kč a tlumiče s brzdami za dalších 15.000 Kč, tak jsme jen s „běžnou údržbou“ na skoro šedesáti tisících. I tak může být pro někoho takový vůz zajímavý, ale měl by to vědět před koupí, aby se mohl informovaně rozhodnout. Od prodejců se tyto informace bohužel obvykle nedozvíte, takže je potřeba si je zajistit svépomocí a důkladnou prověrkou vyhlédnutého automobilu před koupí.
Při nákupu ojetého automobilu tedy postupujte dle následujících základních pravidel:
1) V cenách ojetin se orientujte nejlépe dle ceny „v hotovosti“, ta jediná má nějakou vypovídací hodnotu
2) Ptejte se hned na začátku, zda si prodávající účtuje nějaký manipulační poplatek k ceně vozu a v jaké výši
3) Prověřte si servisní historii vozidla a jeho kilometrový nájezd
4) Proveďte důkladnou kontrolu případných oprav po havárii
5) Proveďte důkladnou technickou prohlídku, abyste věděli, kolik bude potřeba do auta po koupi investovat na následném servisu
6) Věřte pouze informacím, které si zjistíte nebo ověříte nezávisle, prodávající má většinou zájem abyste koupili, nikoliv abyste přesně věděli, co kupujete.
Ing. Aleš Zich
Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting