Lada Priora: Probuzení ruského medvěda
Vyznat se ve výrobním programu automobilky AVTOVAZ je stejně jednoduché, jako tlumočit morseovku do Braillova písma. A to prosím mluvíme o firmě, která ročně produkuje přes 800 tisíc vozů! Problém je v tom, že komunikace továrny v Togliatti směrem k Evropě se moc neřeší, protože skoro celá produkce směruje na domácí trh. Kupříkladu, kolik agentur zaznamenalo, že před týdnem sjel z výrobního pásu 200tisící Chevrolet Niva? Nebo, věděli jste, že kromě „modernějších“ aut typu Kalina nebo 2110 vyrábí Lada pořád i modely 2105 nebo 1111 Oka?
V případě nové Lady Priora bude nutné změnit přístup, pokud to AVTOVAZ myslí s exportem do Evropy vážně. Produkce pro domácí zákazníky začala 21. dubna, po ruské technice vzdychající české srdce si ovšem bude muset počkat do příštího jara, současný motor totiž plní pouze normu EU3.
Ani ruský tisk se nedokáže sjednotit v názoru na to, jestli je Priora nová. Setkali jsme se s názorem, že s populární „Desítkou“ (2110) nemá nic společného, což jsou ovšem při pohledu na vůz pouze záchvěvy národní hrdosti. Samotní představitelé automobilky diplomaticky říkají, že se jedná o „hluboký restyling“. Tohle bychom mohli akceptovat, i když z profilu zjistíte, že dveře zůstaly původní. Nové, respektive „faceliftované“ by měly být závěsy kol, brzdy a karoserie dostala další výztuhy – možná v očekávání crash testu Euro NCAP.
Ani o motoru se nedá napsat, že jde o poslední výkřik moderní technologie – Rusové prostě průběžně vylepšují svou jedinou benzinovou jednotku o objemu 1596 cm3, která za něco stojí. Čtyřválec se šestnáctiventilovou hlavou má výkon 72 kW (98 k) při 5600 ot./min., maximální točivý moment 145 Nm při 4000 ot./min. a podle dostupných tabulek udělí sedanu (2170) nejvyšší rychlost 183 km/h a akceleraci na 100 km/h za 11,5 s.
Na svých internetových stránkách Lada tvrdí, že na 100 km spotřebuje Priora 7,2 l benzinu, jejich další stránky dokonce uvádějí spotřebu podle staré normy: 90/120/město – 5,6/7,8/9,8 v l/100 km.
Současný model se vyrábí ve třech karosářských variantách, jako sedan (2110), kombi (2111) a pětidveřový hatchback (2112). Kromě toho se před dvěma lety objevily fotografie třídveřového hatchbacku se jménem Coupé. V případě Lady Priora je připravená téměř stejná sestava, chybí pouze kombi. Zejména Coupé nevypadá se svou jednodílnou maskou chladiče a vytaženými blatníky špatně, ruská média však nešetří kritikou. Podle nich Lada „spí v 80. letech minulého století“.
Při obhlídce interiéru to není o nic lepší a raději se nebudeme pouštět do hlubokomyslných úvah, jestli vidíme měkčené nebo tvrdé plasty či jinak kritizovat kvalitu. Pokud se Priora opravdu objeví na našem trhu, určitě vám ji představíme. Zatím známe jen několik čísel. Zavazadlový prostor sedanu má objem 430 l, hatchback o 30 l méně. Rozvor zůstává stejný jako u předchůdce, tedy 2492 mm, takže prostorové podmínky v interiéru budou pravděpodobně plus mínus stejné.
Vůz jezdí na 14palcových kolech s pneumatikami o rozměru 185/65 R14 a máme i přesné míry karoserií. Sedan má na délku 4350 mm (- 110 mm hatchback), šířka 1680 mm je pro obě vozidla stejná, hatchback je pak nepatrně vyšší – 1435 vs. 1420 mm.