Autosalon v Mnichově 2025: Nejen elektřina, ale i vůně benzinu
Zářijová přehlídka v Mnichově nabídne spoustu zajímavých novinek. Ne všechny z nich přitom vsadí primárně na elektrický pohon.
Jen několik dní po zahájení nového školního roku nás čeká další ročník tradiční automobilové přehlídky. Ta se v minulosti konala ve Frankfurtu, v posledních letech ji ovšem nahradila bavorská metropole, která se střídá s Paříží.
A na co se v Mnichově můžeme těšit? Samotný autosalon se koná o 9. do 14. září, novináři se ovšem mezi vystavenými vozy budou procházet již v pondělí osmého září. Na IAA Mobility, jak zní oficiální název akce, se představí nejen tradiční evropské, japonské a korejské značky, ale také Číňané a Turci. To totiž do Německa přivezou značku Togg.
Čínských vystavovatelů má být dohromady 103, před dvěma lety jich bylo 73, což představuje nárůst o 37 procent. Nebude se jednat pouze o automobilky, ale o všechny značky, které mají co dočinění s mobilitou. Zatím se ovšem netuší, zda se zúčastní i BYD, aktuálně nejzářivější čínský výrobce.
V prvním díle přehledu si představíme jak očekávané elektromobily, tak i novinky pro většinové zájemce.
Audi Q3
Nová generace kompaktního SUV na rozdíl od většího Q5 nedostala platformu PPC, nýbrž „obyčejnější“ MQB, jakou známe i ze škodovek či volkswagenů. Sesterský model Cupry Terramar se v Mnichově poprvé představí i jako sportback s nižší linií střechy.
Novinka byla navržena podle velmi podobného postupu jako zmíněné Q5, minimálně zepředu si jsou proto obě SUV hodně podobná. V interiéru se můžeme těšit na nová multimédia postavená na operačním systému Android Automotive. Mezi pohony nebude chybět plug-in hybrid se čtyřválcem 1.5 TSI a trakčním akumulátorem s využitelnou kapacitou 19,7 kWh, která vystačí i na více než 100 elektrických kilometrů.
Audi RS 5
Na rozdíl od minulosti se nebude jednat o kupé ani kabriolet. Audi totiž sloučilo modelové řady A4 a A5, přičemž aktuálně nabízí pouze liftback a kombi. Jejich ostrá varianta velmi pravděpodobně vsadí na vidlicový šestiválec, možná doplněný o plug-in hybridní pohon pro vyšší výkon, ale zároveň nižší emise. Na bližší detaily si zatím musíme počkat.
BMW iX3
Pro BMW bude tohle SUV přelomové. Jedná se totiž i prvního zástupce rodiny Neue Klasse, která vedle zcela odlišného designu přiveze též pokročilou techniku. Elektromobily z této třídy dostanou podporu 800V dobíjení, díky čemuž mají zvládnout dobíjecí výkony 200 až 1000 kW. Těšit se máme i na moderní interiér s množstvím displejů.
https://www.auto.cz/uvedeni-neue-klasse-bude-mit-vliv-na-vsechna-bmw-facelifty-budou-rychle-156943
BMW M2 Track Day paket
Nejmenší kupé od BMW M sice dostalo ultimátní provedení s přídomkem CS, na své si ovšem přijdou i zájemci o běžný model. BMW totiž pro M2 plánuje paket Track Day, který bude určený na okruhy. Po vzoru Porsche 911 GT3 RS se dočkáte třeba velkého zadního křídla a dalších vylepšení.

Cupra Raval
Dlouho očekávaný malý elektromobil vyjede na platformě MEB Entry alias MEB Small s pohonem předních kol, kterou dostane též Volkswagen ID.2, respektive Škoda Epiq. Nejmenší modelová řada elektrických aut koncernu Volkswagen se postaví například Renaultu 5 E-Tech. Jestliže sourozenci od Škody a Volkswagenu budou cenově dostupnější, Cupra Raval si zachová částečně prémiový charakter, takže si na paškál vezme i elektrické mini.
Honda Prelude
Atraktivní kupé se vrátí do Evropy, ovšem pouze s hybridním pohonem. Ten bude pocházet od technicky spřízněného modelu Civic, což znamená atmosférický dvoulitrový čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu a dvojici elektromotorů se systémovým výkonem 135 kW. Přestože spalovací motor zde umí při vyšších rychlostech pohánět přední kola, po většinu času se stará o pohon jeden z elektromotorů, zatímco druhý zastává funkci generátoru. Součástí je poté planetová převodovka eCVT.
Fiat 500
Italové konečně ukážou sériovou podobu nové pětistovky s mild-hybridním tříválcem o objemu 1,0 litru, její elektrická varianta totiž z pohledu prodejů moc radost nedělá. A po konci původního provedení z roku 2007 v nabídce Fiatu zeje pořádná díra. Do konce letošního roku se počítá s výrobou 5000 aut, v následujících letech by pak měla produkce narůst až na 100 tisíc exemplářů za rok.

Kia EV2
Koncept dostupného malého elektromobilu má v plánu také Kia. Nebude se však jednat o „mikroauto“ ve stylu Hyundaie Inster, ale přímou konkurenci pro chystaný Volkswagen ID.2 či již prodávaný Fiat Grande Panda EV.
Kia EV4
Elektrická alternativa ke kompaktní řadě Ceed se již oficiálně ukázala, v Mnichově si ji bude moci prohlédnout i široká veřejnost. Technicky bude EV4 vycházet z crossoveru EV3, což znamená 400V dobíjecí architekturu a výhradně pohon předních kol. Ta bude roztáčet elektromotor o výkonu až 150 kilowattů.
Kia EV5
Kompaktní SUV je „na světě“ teprve chvíli, ukázalo se začátkem července. I v tomto případě EV5 pojede výhradně na elektřinu, přičemž technika bude odpovídat zmíněným Kiím EV3 a EV4. Korejská automobilka zatím o bližších detailech mlčí, potvrdila však i verzi s pohonem všech kol a trakční baterie o kapacitách 60,3 a 81,4 kWh pro maximální dojezd 530 km.
Leapmotor B10
Značka, jejíž zahraniční působení má na starost koncern Stellantis, v Mnichově uvede 4,51 metru dlouhé kompaktní SUV. To se sice světu ukázalo již loni v Paříži, do prodeje se ovšem dostane až v následujících měsících. Na rozdíl od modelu C10 dostane Leapmotor B10 platformu s 800 volty podporující dobíjení výkony hodně přes 200 kilowattů.